1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Договір


Договір
з відкритого неба
(Постатейна характеристика)
( Договір ратифіковано Законом N 1509-III від 02.03.2000, ВВР, 2000, N 18, ст.133 )
Преамбула
Викладаються загальні політичні заяви щодо цілей Договору, в яких підкреслюється важливість режиму відкритого неба для забезпечення безпеки, довір'я та стабільності в Європі та Північній Америці.
Стаття I
Наводиться загальне визначення режиму відкритого неба як режиму, який дозволяє Державам-учасницям здійснювати взаємне спостереження за територією одна одної.
Стаття II
Містяться визначення термінів стосовно цього Договору.
Стаття III
Визначаються право Держави-учасниці Договору проводити певну кількість спостережних польотів над територіями інших Держав-учасниць (активна квота) та зобов'язання Держави-учасниці приймати певну кількість спостережних польотів над своєю територією (пасивна квота).
Кожна Держава-учасниця має право на таку ж кількість спостережних польотів над територією будь-якої Держави-учасниці, яку ця Держава-учасниця має право провести над нею. Тобто, активна квота для будь-якої держави не може перевищувати її пасивну квоту.
Жодна з Держав-учасниць Договору не проводить над територією іншої Держави-учасниці спостережних польотів більше, ніж 50 відсотків її власної активної квоти або пасивної квоти цієї Держави-учасниці залежно від того, що менше.
Визначається можливість щорічного перерозподілу активних квот.
Передбачається можливість об'єднання окремих Держав-учасниць в групи Сторін двох типів: коли об'єднуються та перерозподіляються активні квоти при збереженні індивідуальних пасивних квот та коли об'єднуються індивідуальні пасивні квоти, стосовно чого розподіляється загальна сукупна активна квота.
Визначається порядок урахування квот, а також процедури входження та виходу з групи.
Стаття IV
Визначаються категорії апаратури спостереження, яка може використовуватись в спостережних польотах: кадрові та панорамні аерофотоапарати, відеокамери, інфрачервоні пристрої лінійного сканування та радіолокаційні станції бокового огляду з синтезованою апертурою, - та обмеження на її використання.
В разі, коли літак спостереження надається Стороною, яка спостерігається, він має бути обладнаний усіма категоріями апаратури спостереження з максимальними передбаченими Договором можливостями.
Передбачається, що будь-яка апаратура спостереження, встановлена на літаку спостереження, може бути придбана усіма Державами-учасницями на комерційних умовах. Використання апаратури спостереження можливо тільки після її огляду разом з літаком спостереження.
Стаття V
Надається право кожній Державі-учасниці виділяти власні літаки спостереження, та визначається порядок виділення літака спостереження та повідомлення про це.
Стаття VI
Викладаються загальні принципи організації та проведення місії спостережного польоту, в основу яких покладені рекомендована практика Конвенції про міжнародну цивільну авіацію (ІКАО) та національні правила польотів.
Надається пріоритетне право Стороні, яка спостерігається, використовувати власний літак спостереження для польоту над своєю територією.
Визначається, що Сторона, яка спостерігається, має право приймати одночасно, протягом 96 годин, не більше одного спостережного польоту.
Викладаються вимоги до плану місії, що надається Стороною, яка спостерігає, для організації спостережного польоту, процедури його узгодження, порядку виконання спостережного польоту, а також вимоги до звіту про такий політ. План місії передбачає спостережний політ, який забезпечує спостереження будь-якої точки території Сторони, яка спостерігається.
Визначається кількість персоналу обох Сторін, який може знаходитись на борту літака під час спостережного польоту.
Стаття VII
Регламентується здійснення транзитних польотів для цілей Договору, які виконуватимуться відповідно до існуючої міжнародної практики. При цьому забороняється використання апаратури спостереження та визначаються відповідні процедури контролю.
Стаття VIII
Надається право Стороні, яка спостерігається, заборонити спостережний політ та визначаються можливі причини для такої заборони з подальшим наданням письмового роз'яснення усім Державам-учасницям.
Надається право Стороні, яка спостерігається, вносити зміни до плану місії, та визначається порядок їх подальшого узгодження.
Визначаються причини, за яких допускається відхилення від затвердженого плану польоту, та порядок використання апаратури спостереження при відхиленні від маршруту польоту. При цьому Стороні, яка спостерігає, надається право припинити спостережний політ.
При відхиленні від плану спостережного польоту, а також при виникненні надзвичайних ситуацій екіпаж літака спостереження повинен діяти відповідно до національних правил польотів держави, над якою здійснюється такий політ.
В разі заборони або припинення спостережного польоту він не зараховується до квоти жодної з Держав-учасниць.
Стаття IX
Визначаються вимоги до запису інформації, зібраної під час спостережного польоту, та порядок обробки носіїв інформації.
Викладаються права та обов'язки обох Сторін, яка спостерігає і яка спостерігається, щодо надання та отримання інформації, одержаної під час спостережного польоту.
Зафіксовано право усіх Держав-учасниць мати доступ до усієї інформації одержаної під час спостережного польоту будь-якою Державою-учасницею.
Стаття X
Засновується Консультативна комісія з відкритого неба (ККВН) як імплементаційний орган Договору.
Визначаються функції, які покладаються на ККВН.
Зафіксовано, що рішення та рекомендації ККВН приймаються за умови відсутності заперечень з боку будь-якої Держави-учасниці.
Стаття XI
Зазначається, що всі повідомлення та звіти, передбачені Договором, надаються в письмовій формі з використанням дипломатичних або інших офіційних каналів.
Стаття XII
Міститься загальне положення про те, що відповідно до міжнародного права Держава-учасниця несе відповідальність і зобов'язана сплачувати компенсацію за причинену нею шкоду юридичним або фізичним особам під час виконання Договору.
Стаття XIII
Визначається порядок призначення персоналу кожної Держави-учасниці для виконання положень Договору, в'їзду/виїзду його на територію Сторони, яка спостерігається, а також право надання йому привілей та імунітетів відповідно до Віденської конвенції про дипломатичні зносини 1961 року, які можуть використовуватись тільки для виконання обов'язків, пов'язаних з цим Договором.
Стаття XIV
Встановлюється, що для цілей цього Договору Бельгія, Нідерланди та Люксембург вважаються однією Державою-учасницею Бенілюкс. Визначається порядок припинення дії такої домовленості.
Стаття XV
Констатується, що цей Договір є безстроковим. Надається право кожній Державі-учасниці виходу з Договору, і визначається порядок такого виходу.
Стаття XVI
Визначається порядок внесення, розгляду та прийняття поправок до Договору, які набирають чинності через 60 днів після здачі на зберігання відповідних ратифікаційних грамот Держав-учасниць.
Встановлюються строки для періодичного розгляду виконання Договору через 3 роки після набрання ним чинності і надалі через кожні 5 років.
Стаття XVII
Визначається порядок набрання чинності Договором та приєднання до нього інших держав. Договір набирає чинності через 60 днів після здачі на зберігання 20 ратифікаційних грамот, включаючи грамоти Держав-депозитаріїв та Держав-учасниць, чия пасивна квота складає 8 або більше.
Визначаються обов'язки Держав-депозитаріїв.
Стаття XVIII
Встановлюється поетапна реалізація Договору, відповідно до чого період до набрання ним чинності визначається як період тимчасового застосування. Перший етап реалізації Договору визначається з дати набрання чинності, діє до 31 грудня третього року, наступного за роком набрання чинності, після чого розпочинається другий етап реалізації Договору.
Зазначається, що на першому етапі реалізації Договору обов'язковим є надання літака спостереження, обладнаного тільки одним панорамним або двома кадровими фотоапаратами, та анотування даних, яке може здійснюватись відповідно до національної практики. На першому етапі реалізації Договору не є обов'язковим надання літака, спроможного досягти без дозаправки половини встановленої максимальної дальності спостережного польоту.
Стаття XIX
Визначається, що тексти Договору англійською, іспанською, італійською, німецькою, російською та французькою мовами є рівно аутентичними. Оригінали текстів зберігаються депозитаріями, а завірені копії розсилаються ними Державам-учасницям.
Дата підписання: 24.03.92
Дата підписання, приєднання Україною: 24.03.92
Набуття чинності: через 60 днів після здачі на зберігання 20 ратифікаційних грамот, включаючи грамоти держав, пасивна квота яких складає 8 або більше
Термін участі: безстроковий
Додаток А
Зафіксовано кількість виділених пасивних квот для всіх Держав-учасниць, яка для України становить 12. На першому етапі реалізації Договору Україна зобов'язана прийняти 9 спостережних польотів (75% від своєї пасивної квоти). Надається перший розподіл активних квот для спостережних польотів, який діятиме до 31 грудня року, наступного за роком набрання чинності Договором.
Відповідно до першого розподілу активних квот Україна зобов'язана прийняти спостережні польоти таких держав: США разом з Канадою - 1, Великої Британії - 1, ФРН - 1, Польщі - 1, Словаччини - 1, Угорщини - 1, Румунії - 1, Туреччини - 2 (1 разом з Італією). Разом з тим, Україна має право провести спостережні польоти над Польщею - 1, Румунією - 1, Словаччиною - 1, Угорщиною - 1, Туреччиною - 2.
Встановлюються максимальні дальності спостережних польотів для всіх Держав-учасниць. Для України максимальна дальність становить 2100 км.
Додаток В та додання I до додатку В
Наводиться перелік технічних характеристик апаратури спостереження, які надаються іншим Державам-учасницям при виділенні літака спостереження.
Визначаються елементи інформації, які підлягають анотуванню, та порядок їх анотування на носіях інформації.
Додаток С
Визначається технічна інформація щодо літака спостереження, яка надається всім Державам-учасницям при виділенні літака спостереження.
Додаток D
Визначаються цілі та порядок проведення огляду літаків спостереження та апаратури спостереження. Огляду підлягає один літак спостереження кожного типу та моделі і, пов'язаний з ним, комплект апаратури спостереження. В огляді має право брати участь кожна Держава-учасниця. Огляд включатиме перевірку на землі та перевірку в польоті. За результатами огляду Державами-учасницями, які братимуть у ньому участь, складається звіт, в якому робиться висновок про можливість використання літака спостереження для спостережних польотів. В разі, коли Держава-учасниця, яка проводить огляд, і Держави-учасниці, які беруть участь в огляді, не можуть дійти згоди щодо змісту звіту, літак спостереження не може використовуватися для спостережних польотів.
Додання I до додатку D
Наводяться вимоги до вимірювального полігону для перевірки можливостей апаратури спостереження під час огляду та демонстраційних польотів.
Міститься загальна методологія виконання перевірки в польоті та зобов'язання щодо розробки в період тимчасового застосування Договору методологій визначення мінімальних висот, на яких дозволяється використання всіх категорій апаратури спостереження.
Примітка: ККВН розроблені методології визначення мінімальної висоти застосування фотоапаратів, відеокамер та інфрачервоних пристроїв, а також методологія визначення розрізняльної здатності радіолокаційних станцій бокового огляду з синтезованою апертурою, і прийняті відповідні рішення, які набирають чинності разом з Договором і діятимуть протягом такого ж часу, що і Договір.
Додаток Е
Регламентуються процедури прибуття персоналу Сторони, яка спостерігає, на територію Сторони, яка спостерігається.
Встановлюються загальні правила визначення максимальної дальності спостережного польоту.
Додання I до додатку Е
Містяться координати пунктів в'їзду/виїзду, аеродромів відкритого неба, аеродромів дозаправки та точок входу та виходу у повітряний простір держави. Визначається можливість проведення передпольотної інспекції літака та апаратури спостереження в пунктах в'їзду/виїзду та на аеродромах відкритого неба.
Для України пунктом в'їзду/виїзду та аеродромом відкритого неба визначено аеропорт Бориспіль, аеропортами дозаправки - аеропорти Одеса та Львів.
Додаток F
Визначаються цілі та порядок проведення передпольотної інспекції літака спостереження, наданого як Стороною, яка спостерігає, так і Стороною, яка спостерігається. Передпольотна інспекція включає передпольотну інспекцію апаратури спостереження та демонстраційний політ.

................
Перейти до повного тексту