1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 11 жовтня 2021 р. № 1060
Київ
Про затвердження критеріїв оцінки допустимості державної допомоги суб’єктам господарювання на охорону навколишнього природного середовища
Відповідно до пункту 6 частини другої статті 6 Закону України "Про державну допомогу суб’єктам господарювання" Кабінет Міністрів України
постановляє:
Затвердити критерії оцінки допустимості державної допомоги суб’єктам господарювання на охорону навколишнього природного середовища, що додаються.
Прем'єр-міністр України Д.ШМИГАЛЬ
Інд. 75
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 11 жовтня 2021 р. № 1060
КРИТЕРІЇ
оцінки допустимості державної допомоги суб’єктам господарювання на охорону навколишнього природного середовища
1. Ці критерії застосовуються Антимонопольним комітетом для проведення оцінки допустимості державної допомоги на охорону навколишнього природного середовища під час прийняття рішення відповідно до частини четвертої статті 6 Закону України "Про державну допомогу суб’єктам господарювання" .
2. Терміни, що вживаються у цих критеріях, мають таке значення:
1) екологічні інновації - види діяльності, спрямовані на поліпшення екологічних аспектів виробничої діяльності та екологічних характеристик продукції. Екологічними інноваціями вважаються нові виробничі процеси, нова продукція або послуги та нові методи управління та провадження господарської діяльності, використання або впровадження яких потенційно може запобігти або знизити ризики для навколишнього природного середовища протягом усього життєвого циклу відповідного виду діяльності;
2) екологічні дослідження - оцінка впливу на навколишнє природне середовище, оцінка впливу на довкілля, енергетичний аудит, екологічний аудит, стратегічна екологічна оцінка, оцінка впливу або потенційного впливу господарської діяльності, виробничих потужностей, проектних матеріалів, документів та об’єктів на навколишнє природне середовище або їх енергоефективність, вивчення та оцінка ефективності заходів, спрямованих на охорону навколишнього природного середовища, поліпшення екологічних аспектів виробничої діяльності та екологічних характеристик продукції, зменшення екологічних впливів на всіх стадіях життєвого циклу продукції;
3) енергетична інфраструктура - устаткування і споруди, що розміщені на території України, включаючи ті, що зв’язують її з однією або кількома іншими країнами, а саме:
електрична енергія:
- система передачі електричної енергії;
- система розподілу електричної енергії;
- устаткування для зберігання електричної енергії на постійній або тимчасовій основі за умови, що таке устаткування безпосередньо пов’язане з високовольтними лініями електропередачі, які призначені для напруги від 110 кВ;
- обладнання або споруди, що необхідні для безпечної, надійної та ефективної роботи об’єктів, систем передачі та розподілу електричної енергії, в тому числі системи захисту, моніторингу та контролю в електричних мережах і підстанціях;
- інтелектуальні мережі, що відповідають вимогам енергоефективного та економічного функціонування об’єднаної енергетичної системи України шляхом скоординованого управління за допомогою сучасних двосторонніх комунікацій між елементами електричних мереж, електричних станцій та споживачами електричної енергії;
природний газ:
- магістральні та розподільні трубопроводи для транспортування природного газу та біогазу, які є частиною мережі, за винятком трубопроводів високого тиску, що використовуються для розподілу природного газу до переробних заводів чи/або до кінцевого розвантажувального термінала;
- підземні сховища, підключені до газопроводів високого тиску, що використовуються для розподілу природного газу;
- об’єкти для прийому, зберігання та регазифікації або декомпресії скрапленого природного газу (LNG) або стисненого природного газу (CNG);
- будь-яке обладнання або установки, включаючи компресорні станції, необхідні для безпечного, надійного та ефективного функціонування системи або для забезпечення реверсивної здатності;
нафта:
- трубопроводи, що використовуються для транспортування сирої нафти;
- насосні станції і сховища, необхідні для роботи трубопроводів для сирої нафти;
- обладнання або установки, необхідні для належного, безпечного та ефективного функціонування відповідної системи, у тому числі системи захисту, моніторингу та контролю, а також реверсивне обладнання;
двоокис вуглецю - мережа трубопроводів, зокрема пов’язаних компресорних станцій, для транспортування двоокису вуглецю до місця зберігання з метою закачування двоокису вуглецю у відповідні підземні геологічні утворення для зберігання;
4) енергогенеруюча установка - комплекс устаткування та споруд, призначених для виробництва електричної та/або теплової енергії;
5) капітальні інвестиції - господарські операції з будівництва, реконструкції, модернізації (інші операції, виконання яких призводить до збільшення первинної (переоціненої) вартості), виготовлення, придбання об’єктів матеріальних необоротних активів, у тому числі таких, що призначені для заміни діючого устаткування для монтажу та інших основних фондів та нематеріальних активів, які підлягають амортизації;
6) новий екологічний стандарт - прийнятий обов’язковий стандарт ЄС у сфері охорони навколишнього природного середовища, який відображений в Угоді про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, або включений органами державної влади до відповідних нормативно-правових актів;
7) охорона навколишнього природного середовища - будь-які дії, спрямовані на усунення або запобігання завданню шкоди навколишньому середовищу або природним ресурсам унаслідок діяльності отримувача допомоги, зменшення ризику завдання такої шкоди, ефективнішого використання природних ресурсів, у тому числі інструменти енергозбереження та використання відновлюваних джерел енергії.
Інші терміни вживаються у значенні, наведеному в Господарському кодексі України, Земельному кодексі України та Податковому кодексі України, Законах України "Про державну допомогу суб’єктам господарювання", "Про захист економічної конкуренції", "Про охорону навколишнього природного середовища", "Про ринок природного газу", "Про ринок електричної енергії", "Про публічні закупівлі", "Про альтернативні види палива", "Про альтернативні джерела енергії", "Про відходи", "Про теплопостачання", "Про охорону земель", "Про державний контроль за використанням та охороною земель", "Про енергетичну ефективність будівель", "Про комбіноване виробництво теплової та електричної енергії (когенерацію) та використання скидного енергопотенціалу", "Про енергозбереження", "Про інноваційну діяльність" і "Про стратегічну екологічну оцінку", а також у постанові Кабінету Міністрів України від 18 квітня 2018 р. № 324 "Про затвердження Порядку надання тимчасової підтримки виробникам, що здійснюють комбіноване виробництво електричної та теплової енергії на теплоелектроцентралях" (Офіційний вісник України, 2018 р., № 37, ст. 1289).
3. До категоріїв отримувачів державної допомоги на охорону навколишнього природного середовища належать суб’єкти господарювання, що провадять діяльність у будь-якій галузі.
Державна допомога на охорону навколишнього природного середовища не надається суб’єктам господарювання, що мають прострочену більш як шість місяців заборгованість перед державним (місцевим) бюджетом та Пенсійним фондом України, яких визнано банкрутами, стосовно яких порушено справу про банкрутство, які перебувають на стадії ліквідації та/або визнають свою неспроможність своєчасного виконання зобов’язань перед кредиторами внаслідок незадовільного стану фінансово-господарської діяльності та/або мають значну дебіторську заборгованість.
4. Максимальний розмір державної допомоги на охорону навколишнього природного середовища встановлюється у відсотках до витрат, необхідних для досягнення визначеної цілі (мети) охорони навколишнього природного середовища, та визначається відповідно до додатка.
Обчислення сукупного розміру державної допомоги на охорону навколишнього природного середовища, необхідного для досягнення визначеної цілі (мети) охорони навколишнього природного середовища, за кожним з видів, зазначених у пункті 5 цих критеріїв, строки та тривалість надання такої державної допомоги, вимірювальні показники, які будуть досягнуті за умови надання державної допомоги на охорону навколишнього природного середовища, здійснюється надавачем державної допомоги. Зазначена інформація надається відповідно до порядку подання та оформлення повідомлень про нову державну допомогу та про внесення змін до умов чинної державної допомоги, затвердженого розпорядженням Антимонопольного комітету від 4 березня 2016 р. № 2 - рп.
Державна допомога на охорону навколишнього природного середовища може надаватися суб’єкту господарювання в межах кількох програм державної допомоги та/або індивідуальної державної допомоги за умови, що загальний обсяг державної допомоги не перевищує розміри, встановлені у додатку.
5. Державна допомога на охорону навколишнього природного середовища надається за видами, а саме державна допомога:
1) що дає змогу суб’єктам господарювання застосовувати нові екологічні стандарти або підвищувати визначений законодавством рівень охорони навколишнього природного середовища за відсутності таких стандартів;
2) на завчасну адаптацію до нових екологічних стандартів;
3) на проведення екологічних досліджень;
4) на охорону земель і відтворення родючості ґрунту;
5) на високоефективну когенерацію;
6) на забезпечення ефективної роботи систем централізованого теплопостачання;
7) на підвищення рівня енергоефективності;
8) на поводження з відходами;
9) на скорочення викидів парникових газів;
10) на енергетичну інфраструктуру;
11) на зміну місцезнаходження юридичної особи (зміну місця фактичного провадження діяльності);
12) на забезпечення балансової надійності об’єднаної енергетичної системи України.
6. Державна допомога, визначена у підпункті 1 пункту 5 цих критеріїв, надається для капітальних інвестицій, які дають можливість отримувачу державної допомоги забезпечити такий рівень охорони навколишнього природного середовища, що відповідає новим екологічними стандартам, або підвищити визначений надавачем державної допомоги рівень охорони навколишнього природного середовища за відсутності нових екологічних стандартів.
Державна допомога, визначена у підпункті 1 пункту 5 цих критеріїв, надається для:
придбання нових автомобільних, залізничних, річкових і морських транспортних засобів, що відповідають новим екологічним стандартам, за умови, що придбання таких транспортних засобів здійснюється до дати набрання чинності такими стандартами;
переобладнання автомобільних, залізничних, річкових і морських транспортних засобів відповідно до вимог нових екологічних стандартів за умови, що такі екологічні стандарти не набрали чинності на дату початку використання транспортних засобів;
реалізації проектів відповідно до затверджених програм державної допомоги або індивідуальної державної допомоги з установки систем пило- і газоочищення теплоелектростанцій та теплоелектроцентралей;
переобладнання, модернізації, реконструкції існуючих виробництв суб’єктів господарювання відповідно до вимог нових екологічних стандартів;
провадження видів діяльності, що належать до природоохоронних заходів, визначених постановою Кабінету Міністрів України від 17 вересня 1996 р. № 1147 "Про затвердження переліку видів діяльності, що належать до природоохоронних заходів" (ЗП України, 1996 р., № 18, ст. 505), відповідно до вимог стандартів з охорони навколишнього природного середовища;
розроблення проектної документації на здійснення природоохоронних заходів, визначених постановою Кабінету Міністрів України від 17 вересня 1996 р. № 1147.
За рахунок державної допомоги, визначеної у підпункті 1 пункту 5 цих критеріїв, відшкодовуються також додаткові інвестиційні витрати отримувачів державної допомоги, які безпосередньо забезпечують:
рівень охорони навколишнього природного середовища, передбачений новими екологічними стандартами;
підвищення визначеного законодавством рівня охорони навколишнього природного середовища за відсутності нових екологічних стандартів.
Додаткові інвестиційні витрати підлягають окремому визначенню в загальній сумі інвестиційних витрат.
Додатковими інвестиційними витратами, що можуть бути відшкодовані отримувачу державної допомоги та які пов’язані з охороною навколишнього природного середовища, є витрати, які визначаються шляхом порівняння здійсненої інвестиції з наданням державної допомоги з подібною інвестицією, здійсненою за відсутності державної допомоги. Різниця між витратами на здійснення таких інвестицій є сумою витрат, пов’язаних з охороною навколишнього природного середовища, що вважаються дозволеними.
7. Державна допомога, визначена у підпункті 2 пункту 5 цих критеріїв, надається для капітальних інвестицій, які забезпечують охорону навколишнього природного середовища відповідно до нових екологічних стандартів.
Капітальні інвестиції повинні бути здійснені та реалізовані не менш як за один рік до дати набрання чинності новими екологічними стандартами.
За рахунок державної допомоги відшкодовуються додаткові інвестиційні витрати отримувачів державної допомоги, які безпосередньо забезпечують охорону навколишнього природного середовища відповідно до нових екологічних стандартів.
Додаткові інвестиційні витрати підлягають окремому визначенню в загальній сумі інвестиційних витрат.
Додатковими інвестиційними витратами, що можуть бути відшкодовані отримувачу державної допомоги у сфері охорони навколишнього природного середовища, є витрати, які визначаються шляхом порівняння здійсненої інвестиції за рахунок державної допомоги з подібною інвестицією, здійсненою за відсутності державної допомоги. Різниця між витратами на здійснення таких інвестицій є сумою витрат на охорону навколишнього природного середовища.
Максимальний розмір державної допомоги змінюється залежно від строку здійснення та реалізації інвестицій, які забезпечують охорону навколишнього природного середовища відповідно до нових екологічних стандартів, та визначається відповідно до додатка.
8. Державна допомога, визначена у підпункті 3пункту 5 цих критеріїв, надається для проведення екологічних досліджень, які безпосередньо пов’язані з капітальними інвестиціями.
Витратами, що можуть бути відшкодовані отримувачу державної допомоги для такої державної допомоги, є безпосередні витрати отримувача державної допомоги на проведення відповідного екологічного дослідження.
9. Державна допомога, визначена у підпункті 4 пункту 5 цих критеріїв, надається для здійснення заходів з охорони земель і відтворення родючості ґрунтів, а саме на:
здійснення заходів, спрямованих на усунення причин та наслідків негативного впливу на земельні ресурси і ґрунти внаслідок стихійного лиха або в разі неможливості встановлення винних у цьому фізичних і юридичних осіб, та рекультивації земель, порушених у період до 1990 року;
будівництво та реконструкцію протиерозійних, гідротехнічних і протизсувних споруд, меліоративних систем;
проведення систематичних обстежень земель і ґрунтів;
здійснення заходів щодо утилізації або знищення (знешкодження) невпізнанних та непридатних до використання хімічних препаратів;
виконання робіт з відновлення земель, якщо це відбулося не з вини власників і користувачів земельних ділянок;
здійснення заходів щодо охорони земель навколо об’єктів поводження з відходами, які перебувають у власності територіальних громад.
Витратами, що можуть бути відшкодовані отримувачу державної допомоги, визначеної у підпункті 4 пункту 5 цих критеріїв, є безпосередні витрати отримувача державної допомоги на здійснення заходів з охорони земель і відтворення родючості ґрунтів. Перелік таких витрат визначається надавачем державної допомоги.
Державна допомога надається для земель, на яких виконуються роботи з меліорації, рекультивації, консервації та інші роботи з охорони земель, на період консервації проведення таких робіт відповідно до затвердженої документації із землеустрою.
10. Державна допомога, визначена у підпункті 5пункту 5 цих критеріїв, надається для капітальних інвестицій у нові об’єкти високоефективної когенерації або для поліпшення енергоефективності існуючих когенераційних установок.

................
Перейти до повного тексту