1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Перейти до правової позиції

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 червня 2021 року

м. Київ

справа № 802/147/17-а

адміністративне провадження № К/9901/39124/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стрелець Т.Г.,

суддів: Стеценка С.Г., Тацій Л.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження в касаційній інстанції адміністративну справу № 802/147/17-а

за позовом Приватного акціонерного товариства "Обласний завод залізобетонних виробів і конструкцій" до Виконавчої дирекції Вінницького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності про визнання перевірки незаконною та скасування рішення, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою Виконавчої дирекції Вінницького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності

на постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 03 березня 2017 року

(ухвалену у складі головуючого судді Воробйової І.А.)

та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 20 квітня 2017 року

(постановлену у складі колегії суддів: головуючого судді Смілянця Е. С., суддів: Сушка О.О. Залімського І. Г.)

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У січні 2017 року Приватне акціонерне товариство "Обласний завод залізобетонних виробів і конструкцій" звернулося до суду з позовом до Вінницького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, у якому просило:

- визнати незаконними дії Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності щодо проведення виконавчою дирекцією Вінницького обласного відділення планової перевірки ПАТ "Обласний завод залізобетонних виробів і конструкцій" в період з 14.12.2016 р. по 20.12.2016р.;

- визнати незаконним та скасувати рішення №1 виконавчої дирекції Вінницького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 05 січня 2017 р. про повернення коштів та застосування фінансових санкцій щодо ПАТ "Обласний завод залізобетонних виробів і конструкцій".

2. Позовні вимоги мотивовано тим, що перевірка проведена з порушенням вимог чинного законодавства, а саме, проведена поза межами строку, встановленого законом, відповідно, її результати, а саме, прийняте рішення є протиправним та підлягає скасуванню.

Крім того позивач зазначив, що щомісячно надавав відповідачеві заяви - розрахунки щодо матеріального забезпечення застрахованих осіб за рахунок останнього. Але таке фінансування здійснювалось відповідачем завжди із великою затримкою. Тому позивачем було прийнято рішення щодо перерахування вказаного матеріального забезпечення застрахованим особам із власних коштів, зокрема, виплати допомоги з тимчасової втрати працездатності. Відповідно, після отримання грошових коштів від відповідача, позивач перераховував їх на свій рахунок. Заборгованість позивача перед застрахованими особами - працівниками відсутня. Позивач зазначає, що здійснює свою діяльність по принципу "дозволено все, що не заборонено законом". Також посилається на рішення Верховного суду України від 01 червня 2016 року № 1-1/2016 стосовно права на свободу, яке означає, що особа є вільною у своїй діяльності від зовнішнього втручання, за винятком обмежень, які встановлюються законодавством.

Короткий зміст рішення суду І інстанції

3. 03 березня 2017 року Вінницький окружний адміністративний суд вирішив:

Позов задовольнити частково.

Визнати незаконним та скасувати рішення виконавчої дирекції Вінницького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності №1 від 25 січня 2017 р. в частині нарахування 76871,83 грн. неправомірно витраченої суми страхових коштів та 25978,45 грн. фінансових санкцій.

В решті позовних вимог відмовити.

Стягнути на користь Приватного акціонерного товариства "Обласний завод залізобетонних виробів і конструкцій" (м. Вінниця, вул. Айвазовського, 4а, код 03326920) судовий збір у розмірі 1552 грн. (одна тисяча п`ятсот п`ятдесят дві грн.) за рахунок бюджетних асигнувать виконавчої дирекції Вінницького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (м. Вінниця, вул. Зодчих, 22)

4. Суд першої інстанції, керуючись положеннями Інструкції про порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності дійшов висновку, що відповідачем було дотримано порядок призначення та проведення перевірки, а отже підстави для задоволення позову в цій частині позовних вимог відсутні.

В іншій частині спірних правовідносин, суд першої інстанції дійшов висновку про відсутність правових підстав для застосування до позивача штрафних санкцій передбачених ч. 6 ст. 15 Закону № 1105, з огляду на не доведення стороною відповідача наявності правопорушення у сфері соціального страхування з боку відповідача під час використання страхових коштів, наданих останньому для виплати за страховими випадками на підприємстві.

Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції

5.20 квітня 2017 року Вінницький апеляційний адміністративний суд вирішив:

Апеляційну скаргу виконавчої дирекції Вінницького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності залишити без задоволення, а постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 03 березня 2017 року - без змін.

6. Рішення суду апеляційної інстанції аргументовано відсутністю в діях позивача порушення принципу цільового використання коштів соціального страхування, оскільки застраховані особи отримали відповідні їм суми страхових виплат відповідно до закону, при цьому дії позивача можна розцінити навпаки як намагання забезпечити своєчасну виплату (отримання застрахованими особами страхових виплат) страхових виплат, затримка яких сталася саме з вини відповідача.

І Короткий зміст вимог касаційної скарги

7. 17 травня 2017 року до Вищого адміністративного суду України надійшла касаційна скарга Виконавчої дирекції Вінницького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності.

У касаційній скарзі скаржник просить постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 03 березня 2017 року та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 20 квітня 2017 року у справі № 802/147/17-а скасувати та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог повністю.

Касаційна скарга обґрунтована тим, що рішення судів першої та апеляційної інстанції винесенні з порушенням норм матеріального та процесуального права, а тому підлягають скасуванню.

У касаційній скарзі відповідач стверджує, що при проведенні перевірки та винесенні рішення за її результатами, виконавча дирекція Вінницького обласного відділення Фонду діяла виключно на підставі, у спосіб та у межах повноважень, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідач зазначає, що страхувальника було притягнуто до відповідальності саме за порушення порядку використання коштів Фонду.

8. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 17 травня 2017 року відкрито касаційне провадження за скаргою відповідача на постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 03 березня 2017 року та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 20 квітня 2017 року у справі № 802/147/17-а.

9. 25 березня 2018 року справу передано до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного суду.

10. Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 15 березня 2018 року, сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Гімона М. М., суддів Мороз Л.Л., Бучик А.Ю.

11. На підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду від 26 червня 2019 року, у зв`язку зі зміною спеціалізації та введенням до іншої судової палати судді-доповідача Гімона М.М., було проведено повторний автоматизований розподіл судової справи, внаслідок якого для розгляду касаційної скарги сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Стрелець Т.Г., суддів Стеценко С.Г., Тацій Л.В.

12. Ухвалою Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 29 червня 2021 року прийнято до провадження касаційну скаргу відповідача.

ІІ СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

13. Як було вірно встановлено судами попередніх інстанцій, наказом відповідача від 16 вересня 2016 року за № 221-ОД "Про план - графік перевірок на четвертий квартал 2016 року" затверджений план - графік перевірок страхувальників, згідно додатку до якого зазначено, що проведення планової перевірки позивача передбачено на грудень 2016 року без визначення конкретної дати.

На виконання вказаного наказу позивачеві направлено повідомлення № 152 про проведення планової перевірки з 08 грудня 2016 року по 13 грудня 2016 року за період 01 квітня 2013 року по 30 вересня 2016 року по страхових коштах.

Направлення № 162 від 07 грудня 2016 року про проведення вказаної перевірки надано позивачеві 08 грудня 2016 року.

08 грудня 2016 року відповідач розпочав проведення планової перевірки Приватного акціонерного товариства "Обласний завод залізобетонних виробів і конструкцій".

У зв`язку із великим обсягом роботи щодо забезпечення документального підтвердження, встановлених в ході перевірки порушень, на підставі доповідних записок 13 грудня 2016 року відповідачем видано наказ № 312-ОД "Про продовження терміну планової перевірки страхувальника", яким термін перевірки продовжено на 5 робочих днів з 14 грудня 2016 року по 20 грудня 2016 року.

За результатом проведеної планової перевірки складений акт перевірки використання коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності позивача від 20.12.2016 року, в якому зафіксовано виявлені перевіркою порушення.

Зокрема, перевіркою встановлено порушення позивачем вимог діючого законодавства, зокрема, абз. 4 ч. 2 ст. 21 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням", внаслідок чого неправомірно використані кошти Фонду за період з 01 квітня 2013 року по 31 грудня 2014 року у сумі 24914,93 грн. та абз. 4. ч. 2. ст. 34 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" за період з 01 січня 2015 року по 30 вересня 2016 року - у сумі 51956,90 грн.

Крім того, порушено статтю 53 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, пункту 7 Постанови Кабінету Міністрів України №1266 від 26 вересня 2001 р. по виплаті листків непрацездатності за страховими випадками на суму 57,12 грн. та ч.2 ст.22, п.1 ч.4 ст.19, ч.1 ст.33 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" по виплаті листків непрацездатності за страховими випадками, що настали після 01 січня 2015р. - на суму 1517,21 грн.

За наслідком проведеної перевірки та складеного акту виконавчою дирекцією прийнято рішення "про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності" № 1 від 05 січня 2017 року, яким позивача зобов`язано повернути неправомірно витрачену суму страхових коштів за порушення допущені у період до 01 січня 2015 р. - 24972,05 грн., за період після 01 січня 2015 р. - 53474,11 грн. та застосовано фінансові санкції у сумі 26737,06 грн.

Не погоджуючись з діями по проведенню перевірки та прийнятим за її результатом рішенням в частині нарахованої суми 102850,28 грн. позивач звернувся до суду із адміністративним позовом.

ІІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

15. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

16.Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з наступного.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.

Порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (далі - Фонд), порядок прийняття рішень за результатами перевірок та процедуру оскарження рішень за результатами перевірок врегульований Інструкцією, затвердженою постановою Правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 22.12.2010 №29 (далі - Інструкція).

Згідно з підпунктом 1.5 пункту 1 Інструкції перевірка - форма документального контролю фінансової діяльності страхувальника в частині дотримання вимог чинного законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням; планова перевірка - перевірка, яка передбачена у плані-графіку контрольно-ревізійної роботи органу Фонду.

Згідно з пунктом 2.3 Інструкції органи Фонду здійснюють планові та позапланові перевірки.

У підпунктах 3.1, 3.2 пункту 3 Інструкції передбачено, що організація проведення перевірок покладається на керівників контрольно-ревізійних відділів виконавчих дирекцій відділень Фонду та керівників робочих органів цих відділень.

Планові перевірки проводяться згідно з планами-графіками органу Фонду. Перевірці підлягають документи за звітні періоди поточного та попередніх років, за які не здійснювалась перевірка.

Формування планів-графіків проведення планових перевірок страхувальників органом Фонду здійснюється щокварталу. До 20 числа останнього місяця кварталу, що передує плановому, формується план-графік, який затверджується наказом керівника робочого органу Фонду (керівника виконавчої дирекції відділення Фонду).

У відповідно до положень пункту 3.3 Інструкції періодичність проведення планових перевірок визначається залежно від таких критеріїв, як наявність (відсутність) витрат, заборгованості по коштах Фонду станом на 01.01.2011 та в наступних звітних періодах, кількості працівників.

Щороку проводяться перевірки страхувальників з чисельністю працівників 250 осіб і більше за наявності витрат по коштах Фонду.

Не рідше одного разу на два роки проводяться перевірки страхувальників з чисельністю працівників від 25 до 249 осіб за наявності витрат по коштах Фонду.

Згідно п. 3.10 Інструкції, тривалість проведення перевірки встановлюється з урахуванням обсягу робіт, які належить виконати під час її проведен

................
Перейти до повного тексту