1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 червня 2021 року

м. Київ

справа № 761/8515/17

адміністративне провадження № К/9901/42773/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Стародуба О.П.,

суддів - Єзерова А.А., Кравчука В.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Голови комісії з ліквідації Державної пенітенціарної служби України на постанову Шевченківського районного суду м. Києва від 22.05.2017 (суддя - Осаулов А.А.) та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 11.07.2017 (судді - Оксененко О.М., Губська Л.В., Федотова І.В.) у справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві, Міністерства юстиції України в особі Департаменту забезпечення діяльності Державної кримінально-виконавчої служби України, третя особа - Державна пенітенціарна служба України про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити дії,

в с т а н о в и в :

У березні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просив:

визнати неправомірними дій Міністерства юстиції України в особі Департамент забезпечення діяльності державної кримінально-виконавчої служби України щодо відмови в призначенні йому пенсії за вислугою років та скасування розпорядження (у формі листа) відповідача від 15.02.2017 №ДЗД/16-16/173-17;

зобов`язати Міністерство юстиції України в особі Департамент забезпечення діяльності державної кримінально-виконавчої служби України виконати вимоги Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій, затв. постановою Правління Пенсійного фонду України від 30.01.2007 №3-1 та подати його заяву про призначення пенсії на пільгових умовах до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві;

зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в м. Києві призначити йому пенсію за вислугою років на пільгових умовах з 02.02.2017.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що наказом Міністерства юстиції України в особі Департаменту забезпечення діяльності державної кримінально-виконавчої служби України від 25.01.2017 №ДЗД/16-10/179-17 позивача звільнено зі служби в Державній кримінально-виконавчій службі України у зв`язку із скороченням штатів відповідно до п. 5 ст. 23 Закону України "Про Державну кримінально-виконавчу службу України" та п. 4 ч. 1 ст. 77 Закону України "Про Національну поліцію". (а.с. 21)

Вислуга років позивача на день звільнення у календарному обчисленні становить 19 років 5 місяців 16 днів, у пільговому обчисленні - 24 роки 11 місяців 11 днів.

02.02.2017 позивач звернувся до Міністерства юстиції України в особі Департаменту забезпечення діяльності державної кримінально-виконавчої служби України із зверненням, відповідно до якого просив призначити йому пенсію за вислугу років. (а.с. 25)

15.02.2017 листом Міністерства юстиції України в особі Департаменту забезпечення діяльності державної кримінально-виконавчої служби України позивача повідомлено про те, що його календарна вислуга років становить 19 років 5 місяців 16 днів, в той час коли такий вид пенсії призначається за наявності календарної вислуги років - 22 календарних роки 6 місяців і більше.

Крім того, позивач звертався також і до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві.

Проте, листом Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві від 09.03.2017 №5576/03/Ш-580 позивача повідомлено, що призначення і виплати пенсії здійснюється органами Пенсійного фонду України. Крім того, порядком подання та оформлення документів для призначення пенсій, затв. постановою Правління Пенсійного фонду України від 30.01.2007 №3-1, встановлено, що заяви про призначення пенсії подаються особами через уповноважені структурні підрозділи відповідних міністерств та служб, на які покладено функції щодо підготовки та подання до органів, що призначають пенсії, необхідних для призначення пенсії, документів. Іншого порядком не передбачено. (а.с. 22)

Вважаючи вказані дії відповідачів протиправними, позивач звернувся до суду з цим позовом.

В обґрунтування позовних вимог посилався на те, що період служби в Державній кримінально-виконавчій службі України підлягає зарахуванню на пільгових умовах повністю відповідно до пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їх сімей" від 17.07.1992 №393.

Постановою Шевченківського районного суду м. Києва від 22.05.2017, яка залишена без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 11.07.2017, позов задоволено частково.

Визнано неправомірними дії Міністерства юстиції України в особі Департаменту забезпечення діяльності державної кримінально-виконавчої служби України щодо підготовки та поданні до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві документів на позивача для призначення йому пенсії за вислугою років на пільгових умовах.

Зобов`язано Міністерство юстиції України в особі Департаменту забезпечення діяльності державної кримінально-виконавчої служби України підготувати та направити до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві документів на позивача для призначення йому пенсії за вислугою років на пільгових умовах у відповідності до "Порядку подання та оформлення документи для призначення (перерахунку) пенсії, що затв. постановою Правління Пенсійного Фонду України від 30.01.2007 №3-1.

В задоволенні іншої частини позову відмовлено.

Ухвалюючи рішення про задоволення позовних вимог частково, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що у відповідності до норм як Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", так і Закону України "Про Державну кримінально-виконавчу службу України", визначено, що особам рядового і начальницького складу кримінально-виконавчої служби встановлюється пільговий залік вислуги років для призначення пенсії.

При цьому суди виходили з того, що виключно органи Пенсійного фонду України уповноважені приймати рішення про призначення або відмову у призначенні пенсії тим категоріям осіб, на яких розповсюджується дія Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", таким чином Міністерство юстиції України в особі Департаменту забезпечення діяльності державної кримінально-виконавчої служби України не уповноважене приймати рішення про призначення позивачу певного виду пенсії, а зобов`язаний лише підготувати та подати відповідний пакет документів до органів Пенсійного фонду України.

З ухваленими у справі рішеннями не погодився відповідач, звернувся до суду з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просив скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій і ухвалити нове про відмову в задоволенні позову.

В обґрунтування касаційної скарги посилається на те, що згідно норм чинного законодавства призначення пенсії за вислугою років не передбачено.

У відзиві на касаційну скаргу позивач просить залишити її без задоволення, а судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій без змін.


................
Перейти до повного тексту