1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



Постанова

Іменем України


13 січня 2021 року

м. Київ


справа № 161/1049/19

провадження № 61-11911св19


Верховний Суд у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду:

головуючого - Крата В. І.,

суддів: Антоненко Н. О., Дундар І. О., Краснощокова Є. В. (суддя-доповідач), Тітова М. Ю.,


учасники справи:

позивач - ОСОБА_1,

відповідач - Управління Служби безпеки України у Волинській області,


розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Луцького міськрайонного суду Волинської області від 11 березня 2019 року у складі судді Черняка В. В. та постанову Волинського апеляційного суду від 21 травня 2019 року у складі колегії суддів: Здрилюк О. І., Бовчалюк З. А., Карпук А. К.

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог

У січні 2019 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Управління Служби безпеки України у Волинській області (далі - УСБУ у Волинській області) про визнання незаконним і скасування рішення житлово-побутової комісії та зобов`язання вчинити дії щодо зарахування на квартирний облік.

Позовні вимоги мотивовані тим, що з 10 жовтня 2001 року він проходив військову службу у відповідача та перебував на квартирному обліку для отримання житла. У листопаді 2014 року у зв`язку із службовою необхідністю його було переведено для подальшого проходження військової служби в УСБУ

у Львівській області та знято з квартирного обліку у зв`язку з переїздом в іншу місцевість.

07 липня 2017 року він звільнений з військової служби у запас СБУ та отримав статус ветерана військової служби. Загальна вислуга років на момент звільнення становила 31 рік 10 місяців 24 дні.

Після звільнення він зареєстрував у встановленому порядку своє постійне місце проживання за адресою: АДРЕСА_1 та був зарахований на мобілізаційний і пенсійний облік в УСБУ у Волинській області.

14 червня 2018 року звернувся до відповідача із заявою про зарахування його на квартирний облік, але листом від 27 липня 2018 року № 54/19/М-64/23 відмовлено у її задоволенні з посиланням на те, що він є пенсіонером СБУ і не проходить військову службу в органах СБУ, рекомендовано стати на квартирний облік на загальних підставах - у виконавчому комітеті Луцької міської ради за місцем фактичного проживання.

Вважав, що зазначене рішення відповідача таким, що суперечить нормам житлового законодавства, у зв`язку з цим просив визнати незаконним та скасувати рішення житлово-побутової комісії УСБУ у Волинській області, зазначене у листі від 27 липня 2018 року № 54/19/2418, про відмову

у зарахуванні його на квартирний облік та зобов`язати житлово-побутову комісію УСБУ у Волинській області вчинити дії щодо зарахування його на підставі заяви від 14 червня 2018 року на квартирний облік громадян, які потребують поліпшення житлових умов, для надання житла у першочерговому порядку.

Короткий зміст рішень суду першої та апеляційної інстанцій

Рішенням Луцького міськрайонного суду Львівської області від 12 квітня

2018 року, залишеним без змін постановою Волинського апеляційного суду від 21 травня 2019 року, у задоволенні позову відмовлено.

Суди керувалися тим, що оскільки відповідачем виключено позивача

з квартирного обліку 28 листопада 2014 року у зв`язку зі звільненням з УСБУ

у Волинській області та переведенням до нового місця служби, а тому рішення відповідача від 27 липня 2018 року про відмову у зарахуванні ОСОБА_1 на квартирний облік осіб, які потребують покращення житлових умов, в УСБУ

у Волинській області є правомірним за відсутності для цього визначених законом підстав.

Аргументи учасників справи

У червні 2019 року ОСОБА_1 подав до Верховного Суду касаційну скаргу на рішення Луцького міськрайонного суду Волинської області від 11 березня 2019 року та постанову Волинського апеляційного суду від 21 травня 2019 року, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального та порушення норм процесуального права, просить оскаржені судові рішення скасувати, ухвалити нове рішення про задоволення позову.

Касаційну скаргу мотивовано тим, що суди неправильно застосували пункт 10 Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов і надання їм жилих приміщень в УРСР, затверджених постановою Ради Міністрів УРСР

і Укрпрофради від 11 грудня 1984 року № 470 (далі - Правила), та статтю 37 ЖК УРСР.

В основу оскаржених судових рішень покладено нормативні акти, які

є відомчими, на відміну від Житлового кодексу України, в них не врегульовано питання нового зарахування на квартирний облік осіб, в яких таке право постало після звільнення з військової служби та виходу особи на пенсію. Основним нормативно-правовим актом, який регулює правовідносини в сфері житлових відносин з метою забезпечення гарантованого Конституцією України права громадян на житло є ЖК УРСР. Законодавець дає позивачу право вибору шляху реалізації гарантованого Конституцією України права на зарахування на квартирний облік громадян.

У серпні 2019 року УСБУ у Волинській області подало відзив на касаційну скаргу, в якому просило відмовити у задоволенні касаційної скарги, оскаржені судові рішення залишити без змін, посилаючись на те, що регулювання питань зарахування на облік осіб, які потребують покращення житлових умов здійснюється не Конституцією України, а іншими нормативно-правовими актами. Вказано, що обґрунтованим є застосування судами при вирішенні спору норм статті 12 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", Порядку забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житловими приміщеннями, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 серпня 2006 року № 1081 (далі - Порядок), Інструкції про організацію забезпечення і надання військовослужбовцям Служби безпеки України та членам їх сімей житлових приміщень, затвердженої наказом Служби безпеки України від 06 листопада 2007 року № 792, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 26 листопада 2007 року за № 1308/14575 (далі - Інструкція), оскільки ці нормативно-правові акти є спеціальними щодо питань реалізації права на житло військовослужбовців та осіб, звільнених з військової служби.

Рух справи

Ухвалою Верховного Суду від 10 липня 2019 року відкрито касаційне провадження у справі.

Відповідно до пункту 2 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ", який набрав чинності 08 лютого 2020 року, касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.

Ухвалою Верховного Суду від 01 грудня 2020 року справу призначено до судового розгляду.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Позиція Верховного Суду

Касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

Суди встановили, що з 08 жовтня 2001 року по 06 листопада 2014 року ОСОБА_1 проходив військову службу в УСБУ у Волинській області.

З 20 вересня 2007 року по 28 листопада 2014 року позивач перебував

у відповідача на обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов, з якого був виключений у зв`язку зі звільненням з УСБУ у Волинській області та переведенням до нового місця служби - УСБУ у Львівській області.

Згідно з витягом з наказу начальника УСБУ у Львівській області від 17 липня 2017 року № 555-ОС позивача виключено зі списків особового складу УСБУ

у Львівській області, як звільненого у запас СБУ.

Відповідно до копії паспорта позивача та довідки про склад сім`ї ОСОБА_1 з 23 жовтня 2017 року зареєстрований із членами своєї сім`ї за адресою: АДРЕСА_1 .

14 червня 2018 року позивач звернувся із заявою до УСБУ у Волинській області про зарахування його та членів його сім`ї на квартирний облік, як осіб, що потребують поліпшення житлових умов.

Відповідно до листа УСБУ у Волинській області від 27 липня 2018 року

54/19/2418 та витягу з протоколу від 27 липня 2018 року № 157 житлово-побутовою комісією Управління розглянуто заяву позивача від 14 червня

2018 року про зарахування його та членів його сім`ї на квартирний облік, як осіб, що потребують поліпшення житлових умов, та прийнято рішення про відмову

у зарахуванні на такий облік в УСБУ у Волинській області у зв`язку з відсутністю підстав, визначених Порядком, та рекомендовано звернутися з приводу покращення житлових умов в органи місцевого самоврядування за місцем реєстрації.

Таке рішення відповідачем прийнято повторно, оскільки попередня аналогічна відмова була оформлена протоколом від 20 березня 2018 року № 154.

Позивач не надав доказів про його перебування на квартирному обліку за новим місцем проходження служби - в УСБУ у Львівській області на час звільнення.


................
Перейти до повного тексту