1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



05 січня 2021 року

м. Київ

справа № 826/15771/17

адміністративне провадження № К/9901/10180/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Мартинюк Н.М.,

суддів Жука А.В., Мельник-Томенко Ж.М.,



розглянув у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу №826/15771/17



за позовом ОСОБА_1

до Міністерства юстиції України

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Державний реєстратор Департаменту державної реєстрації та нотаріату Міністерства юстиції України Заєць Юлія Анатоліївна,

про визнання протиправним і скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,



за касаційною скаргою Міністерства юстиції України

на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 3 грудня 2018 року (прийняте у складі: головуючого судді Маруліної Л.О.)

і постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 12 березня 2019 року (прийняту у складі: головуючого судді Пилипенко О.Є., суддів Кузьмишиної О.М., Степанюка А.Г.).



УСТАНОВИВ:



І. ІСТОРІЯ СПРАВИ



Короткий зміст позовних вимог



У грудні 2017 року ОСОБА_1 звернулася з адміністративним позовом до Міністерства юстиції України (далі - "Мін`юст"), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Державний реєстратор Департаменту державної реєстрації та нотаріату Міністерства юстиції України Заєць Юлія Анатоліївна (далі - "Держреєстратор Заєць Ю.А. "), в якому, з урахуванням уточненої позовної заяви, просила:



- визнати протиправним і скасувати рішення про відмову в державній реєстрації політичної партії "Народна ініціатива" від 18 жовтня 2017 року №1109/19.4, прийняте Держреєстратором Заєць Ю.А. (далі - "Рішення №1109/19.4");



- зобов`язати Мін`юст зареєструвати політичну партію "Народна ініціатива" на підставі поданої 28 грудня 2015 року заяви ОСОБА_1 про реєстрацію цієї політичної партії та доданих до неї документів, в тому числі, зібраних підписів на підтримку реєстрації партії.



Позовні вимоги обґрунтовані тим, що третя особа, прийнявши рішення від 18 жовтня 2017 року №1109/19.4 про відмову у державній реєстрації політичної партії "Народна ініціатива", не врахувала висновки, зроблені судами у справі №826/5494/16 (щодо відповідності поданих документів законодавству України), а також застосувала законодавство, яке було чинним станом на час прийняття оскаржуваного рішення, а не на час первісного звернення позивачки із заявою про реєстрацію вказаної партії у грудні 2015 року.



Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій



Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 3 грудня 2018 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 12 березня 2019 року, позов задоволено, зокрема:



- визнано протиправним і скасовано Рішення №1109/19.4;



- зобов`язано Мін`юст зареєструвати політичну партію "Народна ініціатива" на підставі заяви, поданої ОСОБА_1 28 грудня 2015 року №б/н, про реєстрацію вказаної політичної партії та доданих до неї документів, в тому числі зібраних підписів на підтримку реєстрації партії.



Також позивачка зверталася до суду першої інстанції із проханням зобов`язати відповідача подати звіт про виконання рішення цього суду упродовж п`яти днів дня набрання ним законної сили, проте у задоволенні цього прохання суд відмовив.



Вказані судові рішення мотивовані тим, що: (1) суди першої та апеляційної інстанцій у справі №826/5494/16 встановили, що подані позивачкою 28 грудня 2015 року документи про реєстрацію політичної партії "Народна ініціатива" відповідають чинному законодавству, а тому протилежний висновок Держреєстратора Заєць Ю.А. є безпідставним; (2) відповідач протиправно здійснив повторний розгляд заяви від 28 грудня 2015 року, керуючись законодавством, яке не було чинним на час подання вказаної заяви, оскільки повинен був розглядати її згідно тих норм, які діяли станом на 28 грудня 2015 року; (3) у матеріалах реєстраційної справи міститься копія квитанції про сплату реєстраційного збору, тому доводи відповідача про неподання позивачкою документа про сплату відповідного збору суди відхилили.



Короткий зміст вимог касаційної скарги та заперечення



У касаційній скарзі Мін`юст просить скасувати оскаржувані судові рішення судів першої та апеляційної інстанції в частині задоволення позову і ухвалити у цій частині нову постанову, якою у задоволенні позову відмовити. В решті (мається на увазі в частині відмови у зобов`язанні відповідача подати звіт про виконання рішення) скаржник просить залишити оскаржувані судові рішення без змін.



Мін`юст вказує на неправильне застосування судами норм матеріального права і зазначає, що судовими рішеннями у справі №826/5494/16 відповідача не було зобов`язано зареєструвати відповідну політичну партію, а лише зазначено про обов`язок повторно розглянути заяву позивачки відповідно до вимог чинного законодавства, що і було зроблено відповідачем. Так, скаржник вважає, що діяв правомірно, розглядаючи заяву ОСОБА_1 від 28 грудня 2015 року відповідно до законодавства, яке діяло на момент виконання судових рішень у справі №826/5494/16. Крім того, Мін`юст у касаційній скарзі викладає підстави прийняття Рішення №1109/19.4, серед яких вказує на те, що позивачка не подала, зокрема, документа про сплату реєстраційного збору.



II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ



Суди першої й апеляційної інстанцій встановили, що 28 грудня 2015 року ОСОБА_1 як Голова політичної партії "Народна ініціатива" подала до Мін`юсту документи для реєстрації вказаної партії.



Наказом від 23 лютого 2016 року №521/5 відповідач відмовив у реєстрації вказаної партії на підставі правового висновку від 9 лютого 2016 року щодо невідповідності законодавству України установчих документів, поданих позивачкою.



Зазначений наказ позивачка оскаржила в судовому порядку і постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 16 грудня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 20 лютого 2017 року, у справі № 826/5494/16 її позов задоволено: визнано протиправним і скасовано наказ Мін`юсту від 23 лютого 2016 року №521/5 "Про відмову в реєстрації політичної партії "Народна ініціатива"; зобов`язано Мін`юст повторно розглянути заяву ОСОБА_1, подану 28 грудня 2015 року №б/н, про реєстрацію політичної партії "Народна ініціатива" та додані до неї документи, в тому числі зібрані підписи на підтримку реєстрації партії відповідно до вимог законодавства України.



У листопаді 2017 року позивачка отримала поштою копію Рішення №1109/19.4.



Суди попередніх інстанцій встановили, що це Рішення прийняте у зв`язку з тим, що окремі документи, подані позивачкою, суперечать вимогам Конституції та законів України, а також заявниця не подала документа про сплату адміністративного збору. Зокрема, у Повідомленні від 18 жовтня 2017 року №1109/194 про відмову в державній реєстрації політичної партії "Народна ініціатива" державний реєстратор, як на підставу прийняття вказаного Рішення, послався на статтю 28 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" і Порядок державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, затверджений наказом Міністерства юстиції України від 9 лютого 2016 року №359/5, зареєстрованим у цьому Міністерстві 9 лютого 2016 року №200/28330.



ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХНЬОГО ЗАСТОСУВАННЯ (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин)



Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.



За статтею 36 Основного Закону України громадяни України мають право на свободу об`єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, за винятком обмежень, встановлених законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей.



Політичні партії в Україні сприяють формуванню і вираженню політичної волі громадян, беруть участь у виборах. Членами політичних партій можуть бути лише громадяни України. Обмеження щодо членства у політичних партіях встановлюються виключно цією Конституцією і законами України.



Приписами пункту 11 частини першої статті 92 Конституції України передбачено, що виключно законами України визначаються засади утворення і діяльності політичних партій, інших об`єднань громадян, засобів масової інформації.



Відповідно до частини першої статті 1 Закону України "Про політичні партії в Україні" від 5 квітня 2001 року №2365-III (у редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин), право громадян на свободу об`єднання у політичні партії для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів визначається і гарантується Конституцією України. Встановлення обмежень цього права допускається відповідно до Конституції України в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей, а також в інших випадках, передбачених Конституцією України.



Політична партія - це зареєстроване згідно з законом добровільне об`єднання громадян - прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах. Політичні партії провадять свою діяльність відповідно до Конституції України, цього Закону, а також інших законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному цим Законом порядку (статті 2, 3 вказаного Закону).



Статтею 7 Закону України "Про політичні партії в Україні" передбачено, що політичні партії повинні мати програму. Програма політичної партії є викладом цілей та завдань цієї партії, а також шляхів їх досягнення.



На установчому з`їзді (конференції, зборах) політичної партії затверджуються статут і програма політичної партії, обираються її керівні і контрольно-ревізійні органи.



Діяльність політичної партії може здійснюватися лише після її реєстрації. Не допускається діяльність незареєстрованих політичних партій (стаття 10 Закону).



Відповідно до положень статті 11 Закону, реєстрацію політичних партій здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань.



Для реєстрації політичної партії до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань разом з заявою подаються:


................
Перейти до повного тексту