ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 грудня 2020 року
м. Київ
справа № 820/5357/17
адміністративне провадження № К/9901/52670/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
Головуючого судді - Дашутіна І.В.,
суддів: Шишова О.О., Яковенка М.М.,
розглянув в порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління Державної фіскальної служби у Харківській області на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 15 травня 2018 року у складі колегії суддів: Сіренко О.І. (головуючого), Спаскіна О.А., Любчич Л.В. у справі № 820/5357/17 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Державної фіскальної служби у Харківській області про скасування податкового повідомлення-рішення, -
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:
1. ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у Харківській області (далі - ГУ ДФС у Харківській області, відповідач) про скасування податкового повідомлення-рішення від 04.05.2017 № 2899009-1303.
2. Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 22 січня 2018 року в задоволенні адміністративного позову відмовлено.
3. Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 15 травня 2018 року рішення Харківського окружного адміністративного суду від 22 січня 2018 року скасовано.
3.1. Ухвалено нову постанову, якою позов ОСОБА_1 задоволено.
3.2. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення ГУ ДФС у Харківській області від 04.05.2017 № 2899009-1303.
4. Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи встановлено:
4.1. 29 серпня 2006 року між позивачем та Харківською міською радою було укладено договір оренди земельної ділянки несільськогосподарського призначення - землі промисловості, за адресою: АДРЕСА_1, загальною площею 0,5462 га, строком дії до 01.03.2031, зареєстрований у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах" в Державному реєстрі земель від 29.08.2006 за № 240667100049.
4.2. Відповідно до пунктів 5, 9-13 вказаного договору, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1 029 377 грн. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем у грошовій формі на рахунок Державного казначейства у Харківський області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки. Розмір орендної плати в місяць за земельну ділянку згідно з довідкою № 2574/06 від 19.04.2006 становить: 2006 рік: 2 184,08 гривень (дві тисячі сто вісімдесят чотири гривні вісім копійок); з 2007 року: 3 165,33 гривень (три тисячі сто шістдесят п`ять гривень тридцять три копійки). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції. Орендна плата за земельну ділянку сплачується рівними частками щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця. Платіжне доручення або квитанція мають містити в кодовому рядку обов`язкову інформацію про номер державної реєстрації договору оренди земельної ділянки, за яку справляється плата, та строк, за який здійснюється платіж. Розмір орендної плати переглядається у разі: а) зміни умов господарювання, передбачених договором; б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; в) внаслідок інфляції щорічно; г) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; д) в інших випадках, передбачених законом.
4.3. 04 травня 2017 року відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення № 2899009-1303 про визначення суми податкового зобовязання за платежем орендна плата з фізичних осіб за 2017 рік у розмірі 85 261,11 грн.
4.4. Спірне податкове повідомлення-рішення було направлене позивачу 15.09.2017.
5. Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що форма спірного податкового повідомлення-рішення відповідає вимогам Податкового кодексу України, а відсутність розрахунку свідчить про невідповідність дій податкового органу при направленні податкового повідомлення-рішення, однак зазначене порушення жодним чином не впливає на законність та правомірність спірного податкового рішення; складення та направлення із запізненням податкового повідомлення-рішення позивачу не призвело до порушення його прав, оскільки строки виконання податкового обов`язку починають перебіг з моменту вручення відповідного податкового повідомлення-рішення платнику податку.
6. Скасовуючи рішення суду першої інстанції та задоволняючи позовні вимоги, апеляційний адміністративний суд мотивував своє рішення тим, що матеріали справи містять докази направлення позивачу оскаржуваного податкового повідомлення-рішення від 04.05.2017 № 2899009-1303 - 15.09.2017, тобто після закінчення строку, встановленого ПК України контролюючому органу для надсилання (вручення) платникові податкового повідомлення-рішення, що свідчить про порушення відповідачем вимог пункту 286.5 cтатті 286 ПК України; розрахунок податкового зобов`язання фізичної особи з орендної плати за землю не тільки складається обов`язково контролюючим органом, а є невід`ємною частиною податкового повідомлення-рішення, в даному випадку позивачу не надсилався взагалі.
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:
7. Відповідач звернувся із касаційною скаргою, з урахуванням доповнення до неї, просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції у повному обсязі та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
8. Касаційна скарга аргументована тим, що позиція суду апеляціної інстанції є формальним підходом до розгляду справи.
8.1. Форма спірного податкового повідомлення-рішення відповідає вимогам ПК України та Порядку надіслання контролюючими органами податкових повідомлень-рішень платникам податків, з метою встановлення єдиного порядку надіслання податкових повідомлень-рішень платникам податків, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28.12.2015 № 1204, а відсутність розрахунку при направленні податкового повідомлення-рішення жодним чином не впливає на законність та правомірність рішення контролюючого органу по нарахуванню позивачу сум податкового зобов`язання з орендної плати за земельні ділянки з фізичних осіб.
8.2. Не дотримано вимог статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України щодо законності та обгрунтованості судового рішення.
8.3. Не враховано правову позицію Верховного Суду, висловлену у постанові від 13.02.2018 по справі № 820/1975/17 (К/9901/30/17), щодо того, що порушення строку направлення податкового повідомлення-рішення із запізненням само по собі не впливає на його законність.
9. Позивач у відзиві на касаційну скаргу просить залишити її без задоволення, а оскаржувану постанову суду апеляційної інстанції - без змін, як законну та обгрунтовану, крім того в постанові Верховного Суду від 13.02.2018 по справі № 820/1975/17, на яку посилається відповідач в касаційній скарзі, відсутня правова позиція щодо застосування норм статей 286 та 287 ПК України та не надано оцінки випадку порушення встановленого ПК України строку обліку та нарахування податкового зобов`язання; розрахунок податкового зобов`язання був складений в письмовому вигляді в період з 11.08 по 22.08.2018; нормативна грошова оцінка орендованої ОСОБА_1 земельної ділянки змінювалася з 01.03.2008 та з 01.01.2014, тому коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки підлягав застосуванню кумулятивно з 2014 року.
МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА
Норми права, якими керувався суд касаційної інстанції та висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:
10. Відповідно до частини першої статті 67 Конституції України кожен зобовязаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
11. Відповідно до статті 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
12. Відповідно до підпункту 271.1.1 пункту 271.1 статті 271 Податкового кодексу України (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.
13. Згідно з пунктом 288.1 статті 288 Податкового кодексу України (далі - ПК України) підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, оформлений та зареєстрований відповідно до законодавства.
14. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.