ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 вересня 2020 року
м. Київ
справа № 280/5102/18
провадження № К/9901/15754/19, № К/9901/18433/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Смоковича М. І.,
суддів: Губської О. А., Шевцової Н. В.
розглянув у попередньому судовому засіданні у касаційній інстанції адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1 до Запорізької обласної ради, за участю третіх осіб - Комунального підприємства "Газета "Запорізька правда" Запорізької обласної ради, Запорізької обласної державної адміністрації, про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити певні дії та відшкодування моральної шкоди, провадження по якій відкрито
за касаційними скаргами Запорізької обласної державної адміністрації та ОСОБА_1 на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 03 січня 2019 року, ухваленого у складі головуючого судді Сацького Р. В., та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 03 квітня 2019 року, прийняту у складі колегії суддів: головуючого - Божко Л. А., суддів: Суховарова А. В., Дурасової Ю. В.
І. Суть спору
1. У листопаді 2018 року ОСОБА_1 звернулась до суду з адміністративним позовом до Запорізької обласної ради, за участю третіх осіб - Комунального підприємства "Газета "Запорізька правда" Запорізької обласної ради (далі - КП "Газета "Запорізька правда"), Запорізької обласної державної адміністрації (далі - Запорізька ОДА), в якому просила:
1.1. визнати протиправною бездіяльність Запорізької обласної ради щодо невиконання Закону України "Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації" стосовно реформування КП "Газета "Запорізька правда";
1.2. зобов`язати відповідача на черговій сесії Запорізької обласної ради прийняти рішення про реформування КП "Газета "Запорізька правда" шляхом виходу Запорізької обласної ради зі складу його засновників внаслідок прийняття рішення трудового колективу підприємства у суб`єкт господарювання (товариства з обмеженою відповідальністю) із збереженням назви, цільового призначення, мови видання і тематичної спрямованості друкованого засобу масової інформації;
1.3. визнати, що внаслідок вказаної в позовній заяві протиправної бездіяльності позивачу заподіяна моральна шкода на суму 30000,00 грн.;
1.4. здійснити списання коштів з рахунку відповідача в органах державного казначейства на користь позивача суму моральної шкоди.
2. В обґрунтування позову позивач зазначає, що вона є багаторічною авторкою газети "Запорізька правда", оскільки на сторінках даної газети неодноразово друкувалися її історичні нариси, статті про видатних митців України, різнопланові повідомлення, інтерв`ю з діячами культури, та уривки з книг ОСОБА_1 .
2.1. Вказує, що 24 грудня 2015 року Верховною Радою України прийнято Закон України "Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації" № 917-VIII (далі - Закон № 917-VIII), який визначає механізм реформування друкованих засобів масової інформації, заснованих органами державної влади, іншими державними органами та органами місцевого самоврядування.
2.2. У зв`язку з тим, що газета "Запорізька правда", яка є друкованим засобом масової інформації відповідно до свідоцтва про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації серії 33 № 384, засновником якого є Запорізька обласна рада, на виконання вимог Закону № 917-VIII було розпочато процедуру реформування друкованого засобу масової інформації.
2.3. Позивач вказує, що трудовим колективом КП "Газета "Запорізька правда" неодноразово були проведені збори трудового колективу, на яких вирішено взяти участь у другому етапі реформування друкованого засобу масової інформації газета "Запорізька правда" і редакції КП "Газета "Запорізька правда" та було запропоновано обрати вид суб`єкту господарювання "Товариство з обмеженою відповідальністю" та визначено назву перетвореного суб`єкту господарювання як "Рекламно-інформаційна агенція "Запорізька правда".
2.4. Позивач наголошує, що відповідно до частини другої статті 4 Закону № 917-VIII до Запорізької обласної ради було надіслано пропозицію стосовно способу реформування.
2.5. Однак, відповідачем жодного рішення прийнято не було, що суперечить частині третій статті 4 Закону № 917-VIII та свідчить про бездіяльність.
2.6. Вважаючи бездіяльність Запорізької міської ради неправомірною, КП "Газета "Запорізька правда" звернулось до суду з вимогою зобов`язати прийняти рішення щодо реформування та способу реформування друкованого засобу масової інформації газети "Запорізька правда" та КП "Газета "Запорізька правда".
ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи
3. ОСОБА_1 є багаторічною авторкою газети "Запорізька правда".
4. Відповідно до статуту КП "Газета "Запорізька правда" (нова редакція, затвердженого рішенням Запорізької обласної ради від 26 грудня 2013 року № 17 та зареєстрованого 09 січня 2014 року) засновником газети "Запорізька правда" є Запорізька обласна рада. Газета "Запорізька правда" є офіційним друкованим засобом масової інформації Запорізької обласної ради та Запорізької обласної державної адміністрації. Пунктом 1.3 вказаного статуту зазначено, що "підприємство є підпорядкованим, підзвітним і підконтрольним Запорізькій обласній раді".
5. Враховуючи, що на протязі першого етапу реформування друкованих засобів масової інформації в період з 01 січня 2016 року по 31 грудня 2016 року КП "Газета "Запорізька правда" не було реформовано, на виконання вимог Закону № 917-VIII таке реформування повинно бути здійснено на другому етапі, тобто в період з 01 січня 2017 року по 31 грудня 2018 року.
6. Так, 17 січня 2016 року, 04 грудня 2017 року та 09 січня 2018 року трудовий колектив КП "Газета "Запорізька правда" збирався щодо своєї участі в реформуванні КП проведені збори трудового колективу, на яких вирішено обрати вид суб`єкту господарювання "Товариство з обмеженою відповідальністю" та визначено назву перетвореного суб`єкту господарювання як "Рекламно- інформаційна агенція "Запорізька правда".
7. На виконання вимог частини третьої статті 4 Закону № 917-VIII відповідачем підготовлено проекти рішення "Про реформування КП "Газета "Запорізька правда" Запорізької обласної ради", разом з якими додано пояснювальну записку та додатки № 1 з Переліком нерухомого майна, яке підлягає передачі в оренду правонаступнику КП "Газета "Запорізька правда" у зв`язку з його реформуванням і № 2 Перелік рухомого майна, що передається у власність правонаступнику КП "Газета "Запорізька правда" безоплатно у зв`язку з його реформуванням.
8. З проекту рішення та з пояснювальної записки судами встановлено наявність заборгованості у зв`язку з реформуванням КП "Газета "Запорізька правда" перед ТОВ "Видавничий будинок "Кераміст" в розмірі 469281,30 грн, яка виникла за надані послуги в період з 14 червня 2017 року по 27 грудня 2017 року, що підтверджується рішенням Господарського суду Запорізької області від 06 березня 2018 року у справі № 908/223/18, у зв`язку з чим Запорізькій ОДА необхідно забезпечити підготовку відповідних проектів рішень, спрямованих на погашення заборгованості з обласного бюджету та внести їх на розгляд Запорізької обласної ради в установленому порядку.
9. 22 травня 2018 року на 22-й сесії обласної ради 7-го скликання та 30 серпня 2018 року на 23-й сесії обласної ради 7-го скликання проекти рішень не було підтримано більшістю голосів депутатів від загального складу Запорізької обласної ради, наслідком чого є їх неприйняття.
10. 07 грудня 2018 року постійна комісія з питань бюджету Запорізької обласної ради своїм листом № 398 "Про висновки та рекомендації за результатами засідання постійної комісії від 06 грудня 2018 року" направила керівникам комунальних підприємств, що є об`єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Запорізької області та в.о. головного редактора КП "Газета "Запорізька правда" Зворигіній Н. Г. висновки та рекомендації постійної комісії обласної ради з питань бюджету від 06 грудня 2018 року для опрацювання та надання інформації в установлений термін, де відповідно до висновку та рекомендації від 06 грудня 2018 року № 15 до питання "Про розгляд проекту фінансового плану на 2019 рік КП "Газета "Запорізька правда" рекомендовано голові Запорізької обласної ради доручити Управлінню юридичного забезпечення діяльності ради виконавчого апарату обласної ради та постійної комісії обласної ради з питань управління об`єктами спільної власності територіальних громад області та житлово-комунального господарства опрацювати питання припинення діяльності КП "Газета "Запорізька правда" у 2019 році.
ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
11. Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 03 січня 2019 року в позові відмовлено.
12. Відмовляючи у позові, суд першої інстанції прийшов до висновку про відсутність підстав для визнання бездіяльності Запорізької обласної ради протиправною, оскільки питання про реформування друкованого засобу масової інформації газети "Запорізька правда" та редакції КП "Газета "Запорізька правда" двічі виносилось на розгляд сесії обласної ради.
13. Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 03 квітня 2019 року рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 03 січня 2019 року скасовано та ухвалено нове, якою позовні вимоги задоволено частково.
13.1. Зобов`язано Запорізьку обласну раду на найближчій черговій або позачерговій сесії Запорізької обласної ради прийняти рішення про реформування КП "Газета "Запорізька правда" шляхом виходу Запорізької обласної ради зі складу його засновників внаслідок прийняття рішення трудового колективу про перетворення у суб`єкт господарювання - "товариство з обмеженою відповідальністю" із збереженням назви, цільового призначення, мови видання і тематичної спрямованості друкованого засобу масової інформації.
13.2. В решті позову - відмовлено.
14. Третій апеляційний адміністративний суд, скасовуючи рішення суду першої інстанції та ухвалюючи нове рішення про часткове задоволення позовних вимог, прийшов до висновку про наявність підстав для зобов`язання відповідача прийняти рішення, яким реформувати друкований засіб масової інформації шляхом виходу Запорізької обласної ради зі складу засновників з перетворенням редакції та комунального підприємства членами її трудового колективу у суб`єкт господарювання - товариство з обмеженою відповідальністю, із збереженням назви, цільового призначення, мови видання та тематичної спрямованості цього друкованого засобу масової інформації.
IV. Касаційне оскарження
15. Представник Запорізької ОДА подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального права, просить скасувати його рішення та залишити в силі постанову суду першої інстанції.
16. В обґрунтування касаційної скарги вказує на помилковість висновків суду апеляційної інстанції, оскільки Закон № 917-VIII визначає лише механізм реформування друкованих засобів масової інформації та не містить імперативно-зобов`язальної норми, на підставі якої б Запорізька обласна рада в обов`язковому порядку повинна прийняти саме рішення про реформування КП "Газета "Запорізька правда".
Разом з цим вказує на помилковість висновку суду апеляційної інстанції щодо порушення прав позивача як багаторічного автора, оскільки неприйняття Запорізької обласною радою рішення про реформування підприємства не порушило право позивача на видання (використання) її творів у газеті "Запорізька правда".
17. Водночас у касаційній скарзі позивач, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати його рішення в частині невизнання протиправною бездіяльність та відшкодування моральної шкоди та прийняти у вказаній частині нове рішення про задоволення позову.
18. Свою касаційну скаргу позивач мотивує тим, що вона більше двох років перебувала в правовому полі невизначеності щодо реформування газети "Запорізька правда", а тому позивач позбавлена права на інтелектуальну власність, що є порушенням статті 1 Першого Протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.