ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 червня 2020 року
м. Київ
справа № 826/5460/17
адміністративне провадження № К/9901/3179/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Стрелець Т.Г.,
суддів: Стеценка С.Г., Тацій Л.В.,
за участю:
секретаря судового засідання: Приходько Н.І.
представника позивача - Бєлкіна Л.М.
представника відповідача - Зайченко Ю.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу №826/5460/17
за позовом Приватного акціонерного товариства "Страхова компанія "Авторитет" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, третя особа - Державна регуляторна служба України про скасування Розпорядження № 567 від 16.03.2017 року, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 08 жовтня 2019 року (суд у складі головуючого судді - Качура І.А.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 18 грудня 2019 року (колегія суддів у складі головуючої судді - Черпіцької Л.Т., суддів: Глущенко Я.Б., Пилипенко О.Є.)
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. Приватне акціонерне товариство "Страхова компанія "Авторитет" звернулось до суду з адміністративним позовом до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, третя особа - Державна регуляторна служба України, в якому просило визнати протиправним та скасувати розпорядження Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг від 16.03.2017 №567.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
2. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 08 жовтня 2019 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 18 грудня 2019 року, адміністративний позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано розпорядження Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг від 16.03.2017 року №567.
3. Рішення судів мотивовані тим, що згідно з частиною другою статті 4 Закону України "Про ліцензування видів господарської діяльності" від 02.03.2015 №222-VIII розпорядження спеціально уповноваженого органу з питань ліцензування, прийняті в межах його повноважень, є обов`язковими до виконання органами ліцензування, юридичними особами всіх форм власності, а також фізичними особами - підприємцями.
Оскільки розпорядженням Державної регуляторної служби України №138 Нацкомфінпослуг було зобов`язано усунути порушення вимог пункту 1 частини третьої статті 13 Закону №222-VIII, а саме - розглянути заяву ПрАТ "СК "Авторитет" від 06.03.2017 №10 відповідно до статей 11-13 Закону №222-VIII з урахуванням розпорядження Державної регуляторної служби України від 27.01.2017 №20, виданого Нацкомфінпослуг за результатом розгляду скарги ПрАТ "СК "Авторитет" від 18.11.2016 щодо прийняття Нацкомфінпослуг розпорядження від 15.11.2016 №2856 "Про анулювання ліцензій на провадження страхової діяльності ПрАТ "СК "Авторитет", суди дійшли висновку, що відповідачем не доведено правомірність своїх розпоряджень.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
4. Не погоджуючись з ухваленими по справі рішеннями, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг звернулася до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати та ухвалити по справі нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
5. Касаційна скарга аргументована тим, що Державна регуляторна служба України зобов`язавши Нацкомфінпослуг повторно розглянути заяву ПрАТ "СК "Авторитет" про видачу ліцензії (з урахуванням розпорядження №20, яким Нацкомфінпослуг зобов`язано скасувати розпорядження про анулювання ліцензії від 15.11.2016 №2856), шляхом винесення розпорядження від 23.08.2017 №138, вийшла за межі наданих їй повноважень, оскільки вказане є втручанням в дискреційні повноваження Нацкомфінпослуг. Вважає, що нормами Закону №222-VIII не передбачено право органу ліцензування на повторний розгляд заяви про отримання ліцензії.
6. Верховний Суд ухвалою від 26 лютого 2020 року відкрив провадження у справі за касаційною скаргою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 08 жовтня 2019 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 18 грудня 2019 року.
7. Державна регуляторна служба України надала пояснення на касаційну скаргу, в якому зазначила про правомірність висновків судів попередніх інстанцій щодо задоволення позовних вимог та необґрунтованість доводів касаційної скарги.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ
8. 06.03.2017 року до Нацкомфінпослуг за вх. №1986/СК надійшла заява ПрАТ "СК "Авторитет" про отримання ліцензії на провадження господарської діяльності з надання фінансових послуг (крім професійної діяльності на ринку цінних паперів).
9. За результатами розгляду вказаної заяви Нацкомфінпослуг 16.03.2017 року прийнято розпорядження №567, яким постановлено відмовити ПрАТ "СК "Авторитет" у видачі ліцензій на провадження господарської діяльності з надання фінансових послуг (крім професійної діяльності на ринку цінних паперів) в частині проведення таких видів добровільного страхування: - страхування наземного транспорту (крім залізничного); - страхування фінансових ризиків; - страхування від вогневих ризиків та ризиків стихійних явищ.
10. Спірне розпорядження обґрунтовано невідповідністю здобувача ліцензій Ліцензійним умовам, встановленим для провадження виду господарської діяльності, зазначеного в заяві про отримання ліцензії, а саме: відсутністю бездоганної репутації керівника та головного бухгалтера. ОСОБА_1 та ОСОБА_2 були відповідно керівником та головним бухгалтером ПрАТ "СК "Авторитет" не менше шести місяців протягом одного року, що передувало прийняттю Нацкомфінпослуг рішення про анулювання ПрАТ "СК "Авторитет" ліцензій (розпорядження від 15.11.2016 року №2856), що є порушенням абзацу другого підпункту 3 пункту 22 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з надання фінансових послуг (крім професійної діяльності на ринку цінних паперів), затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 07.12.2016 №913.
11. 08.07.2017 року Приватне акціонерне товариство "Страхова компанія "Авторитет" звернулось до Експертно-апеляційної ради з питань ліцензування Державної регуляторної служби України зі скаргою щодо прийняття Нацкомфінпослуг розпорядження від 16.03.2017 року №567.
12. За результатами розгляду зазначеної скарги на засіданні Експертно-апеляційної ради з питань ліцензування від 22.08.2017 року було встановлено порушення вимог законодавства у сфері ліцензування в частині дотримання вимог Закону України "Про ліцензування видів господарської діяльності" та вирішено задовольнити скаргу ПрАТ "СК "Авторитет".
13. 23.08.2017 року на підставі вказаного рішення Експертно-апеляційної ради з питань ліцензування Державною регуляторною службою України прийнято розпорядження №138 "Про усунення порушення законодавства у сфері ліцензування", яким Нацкомфінпослуг зобов`язано: 1) усунути порушення вимог пункту 1 частини третьої статті 13 Закону України від 02.03.2015 року №222-VIII "Про ліцензування видів господарської діяльності"; 2) розглянути заяву ПрAT "СК "Авторитет" від 06.03.2017 року №10 (вх. від 06.03.2017 року №1986/СК) про видачу ліцензій на провадження господарської діяльності з надання фінансових послуг (крім професійної діяльності на. ринку цінних паперів) відповідно до статей 11-13 Закону України від 02.03.2015 року №222-VIII "Про ліцензування видів господарської діяльності" та з урахуванням розпорядження Державної регуляторної служби України від 27.01.2017 року №20 "Про усунення порушень законодавства, у сфері ліцензування", виданого Національній комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, за результатом розгляду скарги ПрAT "СК "Авторитет" від 18.11.2016 року щодо прийняття Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, розпорядження від 15.11.2016 року №2856 про анулювання ліцензій на провадження страхової діяльності ПрAT "СК "Авторитет"; повідомити Державну регуляторну службу України про виконання цього розпорядження протягом, десяти робочих днів з дати його отримання з наданням підтверджуючих документів.
14. 27.09.2017 року Нацкомфінпослуг листом №7148/13-5 зверталась до Державної регуляторної служби України щодо надання роз`яснення стосовно порядку та способу виконання Нацкомфінпослуг розпорядження №138, з урахуванням того, що ПрАТ "СК "Авторитет" було усунуто причини, що стали підставою для прийняття Нацкомфінпослуг розпорядження №567 та повторно подано на розгляд до Нацкомфінпослуг заяву та пакет документів від 12.09.2017 року №57 на видачу ліцензії на провадження господарської діяльності з надання фінансових послуг.
15. 01.11.2017 року на зазначене звернення Нацкомфінпослуг Державною регуляторною службою України листом №9600/0/20-17 надано відповідь щодо виконання розпорядження №138.
16. Разом з тим, як зазначав позивач та третя особа по справі, інформації щодо виконання розпорядження №138 від Нацкомфінпослуг до Державної регуляторної служби України не надходило.
17. Не погоджуючись з діями відповідача, що полягають у відмові у видачі ліцензії на підставі розпорядження від 16.03.2017 року №567, вважаючи таке рішення неправомірним, позивач звернувся до суду.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ