ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 червня 2020 року
м. Київ
справа № 820/1545/16
касаційне провадження № К/9901/37726/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Шипуліної Т.М.,
суддів: Бившевої Л.І., Хохуляка В.В.,
розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Державної фіскальної служби України на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 21.09.2016 (головуючий суддя - Тітов О.М., судді: Панченко О.В., Зінченко А.В.) та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 06.12.2016 (головуючий суддя - Присяжнюк О.В., судді: Курило Л.В., Русанова В.Б.) у справі № 820/1545/16 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛЬФАСІСТЕМ" до Державної фіскальної служби України про визнання дій незаконними та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "АЛЬФАСІСТЕМ" звернулось до суду з адміністративним позовом до Державної фіскальної служби України, в якому, з урахуванням заяви про зміну предмета адміністративного позову, просило визнати протиправним неприйняття для реєстрації податкових накладних від 18.02.2016 № 9, від 22.02.2016 № 10, від 29.02.2016 № 11, вважаючи їх прийнятими та зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних протягом операційного дня, коли їх було надіслано, - 04.03.2016.
Харківський окружний адміністративний суд постановою від 21.09.2016 адміністративний позов задовольнив.
Харківський апеляційний адміністративний суд ухвалою від 06.12.2016 залишив постанову Харківського окружного адміністративного суду від 21.09.2016 без змін.
Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, відповідач звернувся до суду касаційної інстанції з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, а саме: пункту 1 розділу 2, підпункту 7.6 пункту 7 розділу 3 Інструкції з підготовки і подання податкових документів в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв`язку, затвердженої наказом Державної податкової адміністрації України від 10.04.2008 № 233 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), статті 201 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), статті 159 Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції, чинній на час вирішення спору в судах попередніх інстанцій), просить їх скасувати та прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.
При цьому звертає увагу на те, що суди першої та апеляційної інстанцій неповно з`ясували обставини, що мають значення для правильного вирішення справи, зокрема, проігнорували, що на момент надсилання спірних податкових накладних з метою їх реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, договір про визнання електронних документів був розірваний, що унеможливило прийняття податкових документів в електронному вигляді.
Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з огляду на таке.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що 05.02.2016 між позивачем та Східною об`єднаною державною податковою інспекцією м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області укладено договір № 040220161 про визнання електронних документів, предметом якого є визнання податкових документів, поданих платником податків в електронному вигляді із застосуванням електронного цифрового підпису до органів державної фіскальної служби засобами телекомунікаційного зв`язку або на електронних носіях, як оригіналу.
Відповідно до пункту 3 розділу 3 вказаного договору орган державної фіскальної служби зобов`язаний забезпечити приймання податкових документів в електронному вигляді платника податків у термін, визначений законодавством для податкових документів в паперовому вигляді, та їх комп`ютерну обробку; забезпечити відправлення квитанцій на електронну адресу платника податків; забезпечувати зберігання і конфіденційність отриманих в електронному вигляді податкових документів.
В лютому 2016 року позивачем виписано податкові накладні на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю "Ексім Трейд Сервіс".
Після спроби зареєструвати вищезазначені податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних позивачем одержано повідомлення з вказівкою: документ не прийнято. Підставою зазначено помилку: порушено вимоги Інструкції з підготовки і подання податкових документів в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв`язку, затвердженої наказом Державної податкової адміністрації України від 10.04.2008 № 233, а саме - можливо, розірвано договір про визнання електронної звітності.
Положення пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) серед іншого визначають порядок складення, надання та реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних. Так, абзацом першим цього пункту встановлено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку-продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня (абзац четвертий пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), який визначає механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних.
Пунктом 1 цього Порядку передбачено, що подання податкової накладної та/або розрахунку коригування ДФС в електронній формі здійснюється відповідно до Порядку підготовки і подання податкових документів в електронній формі засобами телекомунікаційного зв`язку, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 1 розділу 2 Інструкції з підготовки і подання податкових документів в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв`язку, затвердженої наказом Державної податкової адміністрації України від 10.04.2008 № 233 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), платник податків здійснює формування та подання податкових документів в електронному вигляді відповідно до законодавства із застосуванням спеціалізованого програмного забезпечення формування податкових документів, засобу КЗІ, керуючись цією Інструкцією та договором.
У спірній ситуації судами з`ясовано, що Східною об`єднаною державною податковою інспекцією м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області проведено засідання робочої групи з оперативного виявлення та відпрацювання ризикових суб`єктів господарювання, упередження схемного податкового кредиту з податку на додану вартість, за наслідками якого прийнято рішення про розірвання в односторонньому порядку договору від 05.02.2016 № 040220161 про визнання електронних документів, укладеного з Товариством з обмеженою відповідальністю "АЛЬФАСІСТЕМ", у зв`язку з відсутністю підприємства за місцезнаходженням з метою запобігання та протидії ухиленню від сплати податків, а також відмиванню доходів, одержаних злочинним шляхом, про що складено протокол від 29.02.2016 № 14.