ПОСТАНОВА
Іменем України
13 травня 2020 року
Київ
справа №816/891/18
провадження №К/9901/61170/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Смоковича М. І.,
суддів: Радишевської О. Р., Шевцової Н. В.
розглянув у порядку письмового провадження в касаційній інстанції адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1 до Міністерства юстиції України про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 21 травня 2018 року (суддя Сич С.С.) та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 01 серпня 2018 року (судді Жигілій С.П., Курило Л.В., Перцова Т.С.),
І. Суть спору та встановлені судами фактичні обставини справи.
1. У березні 2018 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовною заявою до Міністерства юстиції України про визнання протиправною відмову Міністерства юстиції України, оформлену листом від 24.01.2018 за вих. № 2708/561-33-18/11.2.1, вилучити (виключити) відомості про громадянина ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, проживаючого за адресою: АДРЕСА_1, з Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційне правопорушення та зобов`язання Міністерства юстиції України вилучити (виключити) відомості про громадянина ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 з Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційне правопорушення, які були внесені на підставі постанови Октябрського районного суду м. Полтави від 06.10.2017 у справі № 554/6928/17.
2. У справі встановлено, що постановою Октябрського районного суду м. Полтави від 18.09.2017 у справі № 554/6928/17 ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1 , визнано винним у скоєнні адміністративного правопорушення, передбаченого частиною першою статті 1726 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі - КпАП) та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу на користь держави в розмірі 850,00 грн.
3. Постановою Октябрського районного суду м. Полтави від 30.10.2017 у справі № 554/6928/17 виправлено описку у зазначеній постанові Октябрського районного суду м. Полтави, відтак вказано правильно дату її винесення 06.10.2017 замість 18.09.2017.
4. Отримавши вказані судові рішення Міністерство юстиції України внесло до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні правопорушення відомості про ОСОБА_1, зокрема: відомості про притягнення його до адміністративної відповідальності за статтею 1726 КпАП згідно із судовим рішенням від 06.10.2017 у справі № 554/6928/17 за несвоєчасне подання без поважних причин декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування; вид покарання (стягнення) - адміністративне стягнення у вигляді штрафу на корить держави в розмірі 850 (вісімсот п`ятдесят гривень) 00 коп.; сфера державної політики: особа, зазначена у пункті 1 частини першої статті 3 Закону України "Про запобігання корупції"; сфера діяльності: депутатська діяльність; категорія посади: депутат місцевої ради, що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні правопорушення.
5. Про внесення відомостей щодо позивача до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні правопорушення Міністерство юстиції України надіслало ОСОБА_1 повідомлення від 30.10.2017 № 4038/11.2-42-17.
6. Відтак позивач звернувся до Міністерства юстиції України із заявою-скаргою на дії реєстратора щодо включення відомостей до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні правопорушення від 04.01.2018 (вх. № 561-33-18 від 11.01.2018), у якій просив вилучити (виключити) з Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні правопорушення відомості щодо себе, гр. ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, проживаючого за адресою: АДРЕСА_2 .
7 . За результатами розгляду вказаної заяви відповідач листом від 24.01.2018 № 2708/561-33-18/11.2.1, з посиланням на частину першу статті 59 Закону України від 14.10.2014 № 1700-VII "Про запобігання корупції" (далі - Закон № 1700-VII) та приписи постанов Кабінету Міністрів України від 18.03.2015 № 118, від 25.03.2015 № 171, Положення про Єдиний державний реєстр осіб, які вчинили корупційні правопорушення, затвердженого наказом Міністерства юстиції від 11.01.2012 № 39/5 (далі також - Положення № 39/5), спільного наказу Державної судової адміністрації та Міністерства юстиції від 26.01.2012 № 12/152/2, повідомив, що Міністерство юстиції України з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 25.03.2015 № 171 продовжує здійснювати повноваження щодо забезпечення ведення Реєстру, в тому числі і щодо внесення відомостей про фізичних осіб, яких притягнуто до адміністративної відповідальності за вчинення порушень, пов`язаних з корупцією.
8. Позивач не погодився з такою відповіддю Міністерства юстиції України, у зв`язку з чим звернувся до суду з цим позовом.
9. Переконує, що відомості стосовно нього внесено до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні правопорушення безпідставно,адже вчинене ним правопорушення не є корупційним в розумінні Закону № 1700-VII.
ІІ. Рішення судів попередніх інстанцій та мотиви їх ухвалення.
10. Полтавський окружний адміністративний суд рішенням від 21 травня 2018 року відмовив у задоволенні позову.
11. Харківський апеляційний адміністративний суд постановою від 01 серпня 2018 року залишив без змін рішення суду першої інстанції.
12. Суди попередніх інстанцій зазначили, що підставою для внесення Реєстратором відомостей про особу, яку притягнуто до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення є, зокрема, електронна копія рішення суду, яке набрало законної сили, та отримане в електронному вигляді Міністерством юстиції шляхом передачі з Єдиного державного реєстру судових рішень. У цьому зв`язку зазначили, що позаяк відповідач вніс до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні правопорушення, відомості про ОСОБА_1 після того, як отримав постанови Октябрського районного суду м. Полтави від 18.09.2017 та від 30.10.2017 у справі № 554/6928/17, його дії (в такій площині) є правомірними.
13. З приводу доводів позивача про те, що вчинене ним правопорушення не є корупційним, а пов`язаним з корупцією суди зазначили, що відповідно до підпункту 2 пункту 5 розділу ХІІІ Прикінцеві положення Закону № 1700-VII у КпАП назву глави 13-А викладено в такій редакції: "Глава 13-А АДМІНІСТРАТИВНІ ПРАВОПОРУШЕННЯ, ПОВ`ЯЗАНІ З КОРУПЦІЄЮ", статті 1724 - 1728 викладено у новій редакції. З посиланням на статті 1, 3, частину першу статті 59 Закону № 1700-VII суди попередніх інстанцій підсумували, що до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов`язані з корупцією правопорушення підлягають внесенню, зокрема, відомості про осіб, яких притягнуто до адміністративної відповідальності за вчинення пов`язаних з корупцією правопорушень.
14. Відповідно до інформації, розміщеної на офіційному веб-сайті Національного агентства з питань запобігання корупції, на даний час Національним агентством здійснюються заходи щодо початку ведення Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов`язані з корупцією правопорушення. Наразі повноваження щодо надання відомостей з Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні правопорушення, здійснює Міністерство юстиції України. Єдиний державний реєстр осіб, які вчинили корупційні або пов`язані з корупцією правопорушення на даний час не ведеться.
15. З посиланням на пункт 3 постанови Кабінету Міністрів України від 25.03.2015 № 171 "Про затвердження Порядку проведення спеціальної перевірки стосовно осіб, які претендують на зайняття посад, які передбачають зайняття відповідального або особливо відповідального становища, та посад з підвищеним корупційним ризиком, і внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України", пункт 1.4 Положення № 39/5 суди попередній інстанцій зазначили, що Міністерство юстиції України уповноважене здійснювати повноваження щодо забезпечення ведення Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні правопорушення до початку функціонування Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов`язані з корупцією правопорушення в Національному агентстві з питань запобігання корупції.
16. Оскільки на даний час Єдиний державний реєстр осіб, які вчинили корупційні або пов`язані з корупцією правопорушення Національним агентством з питань запобігання корупції не ведеться, суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що відповідач правомірно вніс до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні правопорушення відомості стосовно ОСОБА_1, який судовий рішенням визнаний винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого частиною першою статті 1726 КпАП.
17. З покликанням на пункт 2.8 Положення № 39/5 суди першої та апеляційної інстанції зауважили також, що матеріали справи не містять, а позивач не надав рішень, які б були підставою для вилучення з Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційне правопорушення відомостей про нього.
ІІІ. Касаційне оскарження
18. У касаційній скарзі позивач просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
19. Серед іншого наголосив на тому, що його притягнули до адміністративної відповідальності за "правопорушення, пов`язане з корупцією", що не одне і те саме з "корупційним правопорушенням". Власне останнє є підставою для того, щоб відомості про особу, яка його вчинила, були у Єдиному державному реєстрі осіб, які вчинили корупційні правопорушення.
20. Тому, як переконує позивач, відомості про вчинення ним адміністративного правопорушення, пов`язаного з корупцією не можуть бути внесенні до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні правопорушення, згідно з Положенням № 39/5. Вважає, що суди попередніх інстанцій в цій справі дійшли помилкових висновків, які ґрунтуються на хибному трактуванні положень законодавства.
ІV. Релевантні джерела права й акти їх застосування.
21. Відповідно до статті 1 Закону № 1700-VII корупційне правопорушення - діяння, що містить ознаки корупції, вчинене особою, зазначеною у частині першій статті 3 цього Закону, за яке законом встановлено кримінальну, дисциплінарну та/або цивільно-правову відповідальність; правопорушення, пов`язане з корупцією - діяння, що не містить ознак корупції, але порушує встановлені цим Законом вимоги, заборони та обмеження, вчинене особою, зазначеною у частині першій статті 3 цього Закону, за яке законом встановлено кримінальну, адміністративну, дисциплінарну та/або цивільно-правову відповідальність.
22. Відповідно до підпункту "б" частини першої статті 3 Закону №1700-VII суб`єктами, на яких поширюються дія цього Закону, є народні депутати України, депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутати місцевих рад, сільські, селищні, міські голови.
23. За частиною першою статті 59 Закону № 1700-VII відомості про осіб, яких притягнуто до кримінальної, адміністративної, дисциплінарної або цивільно-правової відповідальності за вчинення корупційних або пов`язаних з корупцією правопорушень, а також про юридичних осіб, до яких застосовано заходи кримінально-правового характеру у зв`язку з вчиненням корупційного правопорушення, вносяться до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов`язані з корупцією правопорушення, що формується та ведеться Національним агентством. Відомості про осіб, які входять до особового складу органів, що провадять оперативно-розшукову або розвідувальну чи контррозвідувальну діяльність, належність яких до вказаних органів становить державну таємницю, та яких притягнуто до відповідальності за вчинення корупційних правопорушень, вносяться до розділу з обмеженим доступом Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов`язані з корупцією правопорушення.
24. Положення про Єдиний державний реєстр осіб, які вчинили корупційні або пов`язані з корупцією правопорушення, порядок його формування та ведення затверджуються Національним агентством.
25. Відповідно до інформації, розміщеної на офіційному веб-сайті Національного агентства з питань запобігання корупції, на даний час Національним агентством здійснюються заходи щодо початку ведення Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов`язані з корупцією правопорушення. Наразі повноваження щодо надання відомостей з Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні правопорушення, здійснюються Міністерством юстиції України. Єдиний державний реєстр осіб, які вчинили корупційні або пов`язані з корупцією правопорушення на даний час не ведеться.
26. Згідно з пунктом 1 розділу ХІІІ Прикінцевих положень Закону № 1700-VII цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та вводиться в дію через шість місяців з дня набрання ним чинності.
27. Пунктом 3 розділу ХІІІ Прикінцеві положення Закону № 1700-VII встановлено, що до приведення у відповідність із цим Законом законодавчі та інші нормативно-правові акти застосовуються у частині, що не суперечить цьому Закону.
28. Відповідно до приписів підпункту 2 пункту 5 розділу ХІІІ Прикінцеві положення Закону № 1700-VII у Кодексі України про адміністративні правопорушення назву глави 13-А викладено в такій редакції: "Глава 13-А АДМІНІСТРАТИВНІ ПРАВОПОРУШЕННЯ, ПОВ`ЯЗАНІ З КОРУПЦІЄЮ", статті 172-4 - 172-8 викладено у новій редакції.
29. Відповідно до частин першої, другої статті 21 Закону України від 07.04.2011 № 3206-VI "Про засади запобігання і протидії корупції" (втратив чинність, однак на підставі цього Закону прийнято підзаконні нормативно-правові акти, на положення яких покликається відповідач та які діяли на дату виникнення спірних відносин; далі - Закон ) за вчинення корупційних правопорушень особи, зазначені в частині першій статті 4 цього Закону, притягаються до кримінальної, адміністративної, цивільно-правової та дисциплінарної відповідальності в установленому законом порядку.
30. Відомості про осіб, яких притягнуто до відповідальності за вчинення корупційних правопорушень, крім відомостей про особовий склад органів, що провадять оперативно-розшукову або розвідувальну чи контррозвідувальну діяльність, вносяться до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні правопорушення, що формується та ведеться Міністерством юстиції України.
31. Положення про Єдиний державний реєстр осіб, які вчинили корупційні правопорушення, порядок його формування та ведення затверджуються Міністерством юстиції України.
32. За змістом статті 1 Закону № 3206-VI корупційне правопорушення - умисне діяння, що містить ознаки корупції, вчинене особою, зазначеною у частині першій статті 4 цього Закону, за яке законом установлено кримінальну, адміністративну, цивільно-правову та дисциплінарну відповідальність.
33. Указом Президента України від 05.10.2011 "Про першочергові заходи з реалізації Закону України "Про засади запобігання і протидії корупції" з метою забезпечення безумовного виконання Закону України "Про засади запобігання і протидії корупції", відповідно до частини другої статті 102 та пунктів 1, 17 частини першої статті 106 Конституції України на Міністерство юстиції України покладено функції спеціально уповноваженого органу з питань антикорупційної політики.