1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Перейти до правової позиції


ПОСТАНОВА

Іменем України



07 травня 2020 року

Київ

справа №460/548/19

адміністративне провадження №К/9901/24381/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Калашнікової О.В.,

суддів: Загороднюка А.Г., Соколова В.М.,

розглянувши в письмовому провадженні у касаційній інстанції адміністративну справу №460/548/19


за позовом ОСОБА_1 до Міністерства оборони України, Генерального штабу Збройних Сил України, Командування Сухопутних військ Збройних Сил України про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії,


за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 22 квітня 2019 року (суд у складі головуючої судді Друзенко Н.В.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11 липня 2019 року (колегія суддів у складі головуючого судді - Носа С. П., суддів: Кухтея Р. В., Шевчук С. М.)


І РУХ СПРАВИ

1. У березні 2019 року ОСОБА_1 звернувся до суд з позовом до Міністерства оборони України, Генерального штабу Збройних Сил України, Командувача Сухопутних військ Збройних Сил України про визнання протиправними дій щодо не надання належної відповіді (повної інформації) на всі заяви, інформаційні запити від 19.12.2018, 23.01.2019 та 04.02.2019 та зобов`язання надати належні відповіді на поставлені питання у заявах та інформаційних запитах з приводу роз`яснення порядку проходження військової служби.

2. В обґрунтування позовних вимог зазначив, що звернувся до начальника Генерального штабу - Головнокомандувача Збройних Сил України з проханням надати відповідь на його заяву щодо порядку проходження військової служби в порядку Закону України "Про доступ до публічної інформації" та Закону України "Про звернення громадян". Проте, отримана позивачем відповідь є необ`єктивною та некоректною, такою, що порушує його права та його законні інтереси. Позивач повторно звернувся із відповідними заявами до Міністра оборони України та Командувача Сухопутних військ Збройних Сил України, однак останні у відповідях на звернення відмовили йому у наданні затребуваної інформації.

3. Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 22 квітня 2019 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11 липня 2019 року, у задоволенні позову відмовлено.

4. Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, ОСОБА_1 звернувся із касаційною скаргою до Верховного Суду, в якій просить їх скасувати та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити повністю.

5. Верховний Суд ухвалою від 02 вересня 2019 року відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 22 квітня 2019 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11 липня 2019 року у справі №460/548/19 за позовом ОСОБА_1 до Міністерства оборони України, Генерального штабу Збройних Сил України, Командування Сухопутних військ Збройних Сил України про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії.

6. Відповідачі подали відзиви на касаційну скаргу, в яких просили залишити її без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.

II ОБСТАВИНИ СПРАВИ

7. 19.12.2018 ОСОБА_1 звернувся до начальника Генерального штабу - Головнокомандувача Збройних Сил України з заявою, в якій просив з метою отримання правової допомоги для захисту своїх законних прав та інтересів вжити заходів щодо отримання ним наступної інформації, а саме відповідей на такі питання:

1.У який спосіб, згідно нормативно - правових актів, передбачено позбавлення офіцерів військових посад та посад, якщо офіцер самостійно у відповідності до ст.233, 234 "Положення №1153/2008" вирішив звільнитись за станом здоров`я?

2.Чи можливе перебування офіцера по завершенню організаційних заходів, не призначеним на нову посаду, не звільненим з військової служби, не зарахований у розпорядження, та не допущеним до тимчасового виконання обов`язків? Якщо так, то яким нормативним документом передбачено залишення офіцерів на тій самій посаді внаслідок проведення організаційних заходів, за умови що сама посада перестала існувати в штаті?

3.Звільнення офіцерів з посад, на які вони були призначені, відбувається за письмовими наказами (по особовому складу), згідно з вимогами п.12 Положення №1153/2008, п.2.3.2 наказу начальника Генерального штабу - Головнокомандувача ЗС України від 07.04.2017 №124 (Інструкція з діловодства), при цьому офіцери здають справи та посаду, наказами (по стройовій частині), на підставі цього ж наказу по особовому складу, чи передбачено інші способи?

4.Чи можливе не застосування до офіцера організаційних заходів, які його стосувались, та через 2 тижні із завершенням організаційних заходів проводити процедуру звільнення (подавати подання) для звільнення за станом здоров`я, при цьому, позбавляючи половини грошового забезпечення через автоматичне позбавлення військової посади, з дня завершення організаційних заходів, хоча самої посади, на яку був призначений офіцер він не здавав?

5.Чи можливе позбавлення офіцера військової посади, по завершенню проведення організаційних заходів, які до офіцера не застосували, у разі, якщо за наслідками проведення організаційних заходів збільшено кількість посад, вакантних посад відповідно теж?

6.Чи можуть відбуватися автоматичні зарахування офіцерів у періоди, які не зараховуються в період перебування у розпорядженні, (зокрема лікування, відпустка), без видання наказу по особовому складу та без звільнення з посади?

7. Що відбувається спочатку: зарахування у розпорядження посадової особи, відповідної номенклатури призначення наказом (по особовому складу); чи виключення офіцера із загального періоду перебування у розпорядженні, а вже потім після повернення (з зіпсування, відпустки) одночасне зарахування у розпорядження відповідних командирів, осадовою особою, відповідної номенклатури призначення наказом (по особовому складу) зі звільненням з посади?

8.На виконання спільних Директив Міністерства оборони та Генерального штабу ЗС України (далі - Спільні Директиви) проводяться організаційні заходи, в зв`язку з чим згідно з вимогами п.12 Положення №1153/2008, п.2.3.2 Інструкції з діловодства, призначення на посади та звільнення з посад, переміщення по службі оформлюється письмовими наказами (по особовому складу) на підставі відповідних документів, перелік та форма яких встановлюються Міністерством оборони України, в зв`язку з чим просив надати наступну -інформацію: 8.1.Чи можливе не доведення, приховування організаційних заходів від одного із офіцерів, якого стосувались організаційні зміни, в тому числі і після їх завершення, та яким чином здійснюється доведення до офіцерів інформації про проведення організаційних заходів, яких вона стосується, та необхідності у зв`язку із цим написання рапортів офіцерами з проханням про їх переміщення? 8.2.Чи є правомірним не подання документів на офіцера щодо його перепризначення на іншу посаду під час проведення організаційних заходів, у разі якщо офіцер користувався правом першочергового призначення? 8.3.Хто такі вивільнені військовослужбовці, та за яких умов вони з`являються? 8.4.Чи передбачено можливість виведення офіцерів поза штат, якщо так, то яким нормативно - правовим актом це передбачено? 8.5.Чи можуть Спільні Директиви, які вже були введені в дію (термін дії її введення закінчився), бути знову підставою для виведення офіцера поза штат через півтора місяця з дня їх введення індивідуально для одного офіцера, чи вони вводяться в дію одноразово.

9.У відповідності до п.225 Положення №1153/2008, п.12.1 Інструкції визначено право звільнення з посад згідно штатно - посадової категорії офіцерів наказами (по особовому складу), в зв`язку з чим, просив надати наступну інформацію: 9.1.Чи може посадова особа, яка не має повноважень згідно з штатно - посадовою категорією вивести офіцера поза штат наказом по стройовій частині, при цьому не на підставі наказу (по особовому складу)? 9.2.Чи можуть Спільні Директиви, та переліки змін до штату, які не стосуються підрозділу в якому офіцер проходив військову службу, зазначатись як підстава у виведенні офіцера поза штат, а також чи можливе виведення офіцера поза штат, наказом нижчого начальника, при наявності у військовій частині наказу вищого начальника (по особовому складу) про звільнення його з лав ЗС України за станом здоров`я?

10.Згідно вимог п. 2.3.3 Інструкції з діловодства, надання (скасування) особовому складу доступу до відомостей, що становлять державну таємницю здійснюється наказами (по стройовій частині) в зв`язку з чим просив надати інформацію: 10.1.Чи можливе надання (скасування) особовому складу доступу до відомостей, що становлять державну таємницю іншими формами наказів (окрім як по стройовій частині), якщо так, то за яких умов та підстав, та згідно яких нормативних документів це передбачено? 10.2.Чи можливе скасування особовому складу доступу до відомостей, що становлять державну таємницю через 5 діб після завершення організаційних заходів наказом не по стройовій частині, в якому визначено скасувати наказом право особи в минулому на доступ до державної таємниці?

11.Які документи відпрацьовуються для призначення офіцерів на іншу посаду в результаті проведення організаційних заходів, та у які терміни подаються документи, до кадрового органу Командування Сухопутних військ ЗС України, для видання наказу (по особовому складу) командувача Сухопутних військ ЗС України?

12. Яким чином здійснюється припинення виплати "винагороди" офіцерам, наказом командира військової частини? Чи автоматично у відповідності до наказу Міністра оборони України №260 від 11.06.2008 "Про затвердження Інструкції про порядок виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Збройних Сил України та деяким іншим особам"? (а.с.8).

8. Листом від 18.01.2019 за №116/9/кц/2/255 т.в.о. начальника кадрового центру Сухопутних військ Збройних Сил України, у відповідь на звернення позивача, повідомив, що такий вид правових послуг як надання правової інформації, консультацій і роз`яснень з правових питань входить в комплекс правових послуг, які надаються громадянам України в рамках безоплатної первинної правової допомоги (а.с.9).

9. 23.01.2019 позивач звернувся з заявами до Міністра оборони України та Командувача Сухопутних військ Збройних Сил України, у яких з посиланням на право на доступ до публічної інформації та норми Закону України "Про доступ до публічної інформації", Закону України "Про звернення громадян", просив відповісти на наступні питання:

1.Чи передбачено законодавством України позбавлення офіцерів військових посад, зокрема за наслідками проведених організаційно-штатних заходів?

2.Чи передбачено законодавством України позбавлення офіцерів посад, зокрема офіцерів, які самостійно у відповідності до п.233-234 "Положення" вирішили звільнитись з лав ЗС України за станом здоров`я?

3.Порядок призначення військовослужбовців на посади при проведенні організаційно-штатних заходів та порядок тимчасового виконання обов`язків передбачений п.118-121 "Положення", при цьому, чи можливе перебування військовослужбовця по завершенню організаційно-штатних заходів, не призначеним на нову посаду, не звільненим з військової служби, не зарахованим у розпорядження посадової особи яка має право призначення на цю посаду, та не допущеним до тимчасового виконання обов`язків?

4.Чи можливе залишення офіцера на тій самій посаді за результатами проведення організаційно-штатних заходів, за умови що сама посада перестала існувати в штаті?

5.Хто такі вивільнені військовослужбовці, та за яких умов вони з`являються?

6.Чи можливе не застосування до офіцера організаційно-штатних заходів, які стосувались його посади, та через 2 тижні із завершенням даних організаційно-штатних заходів розпочинати процедуру звільнення з лав ЗС України (готувати подання)?

7.Які саме документи (конкретно) відпрацьовуються для призначення офіцерів на іншу посаду в результаті проведення організаційно-штатних заходів, та у які терміни лопаються дані документи, до кадрового органу Командування Сухопутних військ ЗС України, для видання наказу (по особовому складу) командувача Сухопутних військ ЗС України?

8.Військовослужбовці звільняються з посад та зараховуються в розпорядження посадових осіб наказами (по особовому складу) командирів (начальників), які мають право призначення на ці посади відповідно до п.116 Положення, особливості зарахування військовослужбовців наказами (по особовому складу) в розпорядження посадових осіб, які мають право призначення на ці посади здійснюється у порядку, визначеному у п.4.16 - Інструкції, при цьому чи можуть відбуватися автоматичні зарахування офіцерів у періоди, які не зараховуються в період перебування у розпорядженні, (час перебування військовослужбовців на лікуванні, в основній або додатковій відпустці виключається із загального періоду перебування у розпорядженні відповідних командирів (начальників), без видання наказу (по особовому складу), та без звільнення з посади?

9. Що відбувається спочатку: зарахування військовослужбовців у розпорядження посадових осіб наказами (по особовому складу) командирів (начальників), які мають право призначення на ці посади; чи виключення офіцера із загального періоду перебування в розпорядженні (спочатку відпустка, лікування), а вже потім після повернення (з лікування, відпустки) в цей же день зарахування військовослужбовців у розпорядження посадових осіб наказами (по особовому складу), командирів (начальників), які мають право призначення на ці посади, та зі звільненням з посади даного військовослужбовця?

10.Чи можливе приховування та не доведення спільних директив Міністерства оборони та Генерального штабу ЗС України (інших документів, планів, тощо), щодо проведення організаційно-штатних заходів підрозділу від одного із офіцерів, посада якого змінювалась, та стосувалась організаційно-штатних заходів, у тому числі і після завершення даних організаційно-штатних заходів продовження здійснення подальшого приховування та не доведення жодного документу ні письмово, ні усно?

11. Яким чином та у які терміни повинно здійснюватися доведення до офіцера інформації про проведення організаційно-штатних заходів в підрозділі, та необхідності у зв`язку із цим написання рапортів офіцерами з проханням про їх переміщення іншу посаду?

12.Чи можливе ігнорування та не подання документів на офіцера щодо його призначення на іншу посаду під час проведення організаційно-штатних заходів, у разі якщо офіцер користувався правом першочергового призначення від інших офіцерів?

13.Чи передбачено можливість виведення офіцерів поза штат, якщо так, то яким нормативно - правовим актом це передбачено?

14.Чи можуть спільні директиви Міністерства оборони та Генерального штабу ЗС України, які вже були введені в дію (термін дії її введення закінчився), бути знову підставою для виведення офіцера поза штат через півтора місяця з дня їх введення індивідуально для одного офіцера, та чи вводяться дані директиви в дію одноразово?

15. Чи може посадова особа, яка не має повноважень згідно штатно-посадової категорії військовослужбовця вивести його поза штат наказом по стройовій частині, та на підставі наказу (по особовому складу)?

16.Чи можуть спільні директиви Міністерства оборони та Генерального штабу ЗС України, переліки змін до штату, які не стосуються підрозділу в якому офіцер проходив військову службу, зазначатись як підстава у виведенні його поза штат?

17.Чи можливе виведення офіцера поза штат, наказом нижчого начальника, при наявності у військовій частині наказу вищого начальника (по особовому складу) про звільнення його з лав ЗС України за станом здоров`я?

18.Чи можливе надання (скасування) особовому складу доступу до відомостей, що становлять державну таємницю іншими формами наказів (окрім як по стройовій частині), якщо так, то за яких умов та підстав, та згідно яких нормативних документів це передбачено?

19.Чи можливе скасування особовому складу доступу до відомостей, що становлять державну таємницю через 5 діб після завершення організаційно-штатних заходів наказом по стройовій частині, в якому визначено скасувати право особи в минулому, на доступ до державної таємниці?

10. У відповідь на вказані звернення, начальник кадрового центру Сухопутних військ Збройних Сил України надіслав позивачу лист №116/9/кц/2/778 від 13.02.2019, в якому вказав перелік нормативних актів, що стосуються порядку та умов проходження військової служби громадянами України в Збройних Силах України, порядок призначення на посад, переміщення по службі та звільнення з військової служби, які є в загальному доступі для ознайомлення та можуть бути переглянуті на офіційному сайті Міністерства оборони України або на офіційному сайті Верховної Ради України (а.с.12).

11. 04.02.2019 ОСОБА_1 звернувся до Міністра оборони України, начальника Генерального штабу Збройних Сил України та Командувача Сухопутних військ Збройних Сил України з запитами на отримання публічної інформації аналогічними за змістом до заяви від 23.01.2019 (а.с.13,14,16).

12. 25.02.2019 начальник Головного управління персоналу - заступник начальника Генерального штабу Збройних Сил України у листі №321/1254 повідомив позивача, що повторні звернення одним і тим же органом від одного і того ж громадянина з одного і того ж питання не розглядаються, якщо перше вирішено по суті. При цьому, навів перелік нормативних актів, що регулюють перелічені у запитах позивачем питання (а.с.15).

13. Відповідно до супровідного листа №266/202 від 01.04.2019 відділом по роботі з громадянами та доступу до публічної інформації Департаменту інформаційно-організаційної роботи та контролю Міністерства оборони України копії звернень ОСОБА_1 від 19.12.2018, 23.01.20149, 04.02.2019 направлено до Генерального штабу Збройних Сил України для опрацювання та надання відповідей заявнику (а.с.59).

14. Головне управління персоналу Генерального штабу Збройних Сил України листами №321/1361 від 01.03.2019, №300/5/79 від 27.03.2019 та №321/КЦ/25 ВИКЗВП надало відповіді на звернення позивача із роз`ясненням щодо кожного за переліченого питання (а.с.31-39).



ІIІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

15. Суди першої та апеляційної інстанцій, розглядаючи справу по суті, прийшли до висновку, що запитувана позивачем інформація за своєю природою є правовою інформацією, оскільки позивач в своїх запитах і заявах фактично просив надати роз`яснення та консультації з правових питань, а саме - з питання проходження військової служби громадянами України із посиланням на відповідні положення законодавства, що, в свою чергу, підпадає під дію Закону України "Про безоплатну правову допомогу". Відтак підстави для задоволення позову відсутні.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

16. У касаційній скарзі касатор вказав, що відповідачі були зобов`язані розглянути звернення позивача та надати обґрунтовані відповіді у встановлений законом строк, чого ними протиправно зроблено не було. Вказав, що відповідачі є розпорядниками запитуваної інформації та до їхньої компетенції належить надання такої на відповідні запити, а жодних повідомлень про не володіння такою інформацією позивачу надано не було.



V. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ

17. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

18. Аналізуючи доводи, викладені у касаційній скарзі, колегія суддів Верховного Суду дійшла наступних висновків.


................
Перейти до повного тексту