Постанова
Іменем України
22 квітня 2020 року
м. Київ
справа № 766/6950/19
провадження № 61-18221св19
Верховний Суд у складі колегії суддів Третьої судової палати Касаційного цивільного суду:
головуючого - Висоцької В. С.,
суддів: Грушицького А. І., Литвиненко І. В. (суддя-доповідач), Сердюка В. В., Фаловської І. М.,
учасники справи:
позивач - Херсонська міська рада,
відповідач - Відділ реєстрації місця проживання фізичних осіб Херсонської міської ради,
розглянув у порядку спрощеного позовного провадження касаційну скаргу Херсонської міської ради на рішення Херсонського міського суду Херсонської області від 29 липня 2019 року у складі судді Прохоренко В. В. та постанову Херсонського апеляційного суду від 17 вересня 2019 року у складі колегії суддів: Майданіка В. В., Кутурланової О. В., Орловської Н. В.,
у справі за позовом Херсонської міської ради до Відділу реєстрації місця проживання фізичних осіб Херсонської міської ради про зняття з реєстраційного обліку,
ВСТАНОВИВ:
Описова частина
Короткий зміст позовних вимог
У квітні 2019 року Херсонська міська рада звернулася до суду з вищевказаним позовом, посилаючись на те, що рішенням Херсонської обласної ради народних депутатів від 20 березня 1992 року № 32 "Про розмежування комунального майна, переданого у власність області, між обласною власністю і власністю міст обласного підпорядкування та районів області" весь житловий фонд, розташований на території міста Херсона, окрім державного та приватного, передано до власності територіальної громади міста Херсона в особі Херсонської міської ради.
Згідно з пунктом 5 статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами комунальної власності. До об`єктів комунальної власності належить житловий фонд (пункт 1 статті 60 цього Закону).
Відповідно до інформаційного листа від 02 квітня 2019 року № 7-524-5/12 будинок АДРЕСА_1 обліковується на балансі Департаменту житлово-комунального господарства Херсонської міської ради та переданий на підставі наказу № 167 на утримання ОСББ "Богуна 82".
Квартира АДРЕСА_2 належить до об`єкту комунальної власності, у зв`язку з чим право власності та розпорядження нею належить територіальній громаді міста Херсона.
Будь-яких рішень щодо передачі квартири в користування або власність не приймалося, тому зазначена квартира є вивільненою і повинна бути розподілена серед осіб, що потребують поліпшення житлових умов.
Згідно з даними з реєстраційної картки станом на 25 березня 2019 року у спірній квартирі зареєстрований ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, який відповідно до актового запису про смерть помер ІНФОРМАЦІЯ_2, про що складено актовий запис 26 липня 2018 року.
Відповідно до пункту 26 Правил реєстрації місця проживання та Порядку передачі органами реєстрації інформації до Єдиного державного демографічного реєстру, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 02 березня 2016 року № 207, зняття з реєстрації місця проживання особи здійснюється на підставі, серед іншого, свідоцтва про смерть.
Однак, Правила державної реєстрації актів цивільного стану, затверджені наказом Міністерства юстиції України від 18 жовтня 2000 року № 52/5 (у редакції наказу Міністерства юстиції України від 24 грудня 2010 року № 3307/5) не надають можливості органам місцевого самоврядування отримати свідоцтво про смерть, а лише витяг (частина IV Правил).
Враховуючи, що вирішення даної проблеми позасудовим шляхом не можливо, Херсонська міська рада просила зняти з реєстрації місця проживання ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, зареєстрованого за життя за адресою: АДРЕСА_3 .
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
Рішенням Херсонського міського суду Херсонської області від 29 липня 2019 року в задоволенні позову відмовлено.
Рішення місцевого суду мотивоване тим, що позивачем неправильно обрано спосіб захисту порушеного права та не надано доказів реального порушення прав міської ради її виконавчим органом.
Постановою Херсонського апеляційного суду від 17 вересня 2019 року апеляційну скаргу Остапенко О. І., діючої в інтересах Херсонської міської ради, залишено без задоволення, а рішення Херсонського міського суду Херсонської області від 29 липня 2019 року залишено без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції мотивована тим, що судом першої інстанції правильно встановлено про відсутність доказів на підтвердження неможливості для позивача отримати копію свідоцтва про смерть ОСОБА_1 та ненадання позивачем доказів відмови відповідача у знятті з реєстраційного обліку з цих підстав. Також суд обґрунтовано виходив з неправильного обрання позивачем способу захисту прав, з відсутності між сторонами спору, що виключає можливість звернення до суду, оскільки відсутнє право, що підлягає судовому захисту. Крім того, позивачем не доведено неможливість здійснення зняття з реєстрації місця проживання ОСОБА_1 за наявності повного витягу з державного реєстру актів цивільного стану громадян щодо актового запису про смерть, в якому є посилання на видане свідоцтво про смерть вказаної особи.
Отже, суд першої інстанції до свого висновку про відмову в позові дійшов при повному та всебічному дослідженні обставин справи та давши належну оцінку зібраним у справі доказам. Ухвалюючи оскаржуване рішення, суд правильно встановив характер правовідносин сторін у справі та застосував до цих правовідносин норми матеріального права, які їх регулюють, і вирішив справу з дотриманням норм процесуального права.
Разом з тим, апеляційний суд зазначив про те, що Відділ реєстрації місця проживання фізичних осіб Херсонської міської ради не є юридичною особою, тому не може бути стороною у цій справі, зокрема відповідачем. Оскільки цей позов пред`явлено до особи, яка не може відповідати за позовом, що є самостійною підставою для відмови у позові.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
У жовтні 2019 року Херсонська міська рада подала касаційну скаргу на рішення Херсонського міського суду Херсонської області від 29 липня 2019 року та постанову Херсонського апеляційного суду від 17 вересня 2019 року, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просила скасувати оскаржувані судові рішення і прийняти нове судове рішення про задоволення позову.
Узагальнені доводи особи, яка подала касаційну скаргу
Касаційна скарга мотивована тим, що судами попередніх інстанцій неправильно застосовано та витлумачено норми матеріального права, не з`ясовано всіх обставин, що мають значення для справи.
Відділ реєстрації місця проживання фізичних осіб Херсонської міської ради є виконавчим органом, підзвітним та підконтрольним Херсонській міській раді, тому питання зняття з реєстраційного обліку померлого ОСОБА_1 може бути вирішено всупереч чинного законодавства.
Відзив на касаційну скаргу іншими учасниками справи не подано
Фактичні обставини справи, встановлені судами
Рішенням Херсонської обласної ради народних депутатів від 20 березня 1992 року № 32 "Про розмежування комунального майна, переданого у власність області, між обласною власністю і власністю міст обласного підпорядкування та районів області" весь житловий фонд, розташований на території міста Херсона, окрім державного та приватного, передано до власності територіальної громади міста Херсона в особі Херсонської міської ради.
Згідно з Інформаційним листом від 02 квітня 2019 року № 7-524-5/12 будинок АДРЕСА_1 обліковується на балансі Департаменту житлово-комунального господарства Херсонської міської ради та переданий наказом № 167 вказаного Департаменту на утримання ОСББ "Богуна 82".
Квартира АДРЕСА_2 належить до об`єкту комунальної власності, будь-яких рішень щодо передачі квартири в користування або власність не приймалось, у зв`язку з чим право власності та розпорядження нею належить територіальній громаді міста Херсона.
За даними реєстраційної картки станом на 25 березня 2019 року в зазначеній квартирі зареєстрований ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1 .
Відповідно до повного витягу з державного реєстру актів цивільного стану громадян щодо актового запису про смерть ОСОБА_1 помер ІНФОРМАЦІЯ_2, про що складено актовий запис № 806 від 26 липня 2018 року.
Документом, що підтверджує факт смерті є лікарське свідоцтво про смерть № 953 від 25 липня 2018 року, видане Відділом судово-медичної експертизи трупів комунальної установи "Бюро судово-медичної експертизи" Херсонської обласної ради.
26 липня 2018 року видано свідоцтво про смерть серія НОМЕР_1 .
Рух справи в суді касаційної інстанції
Ухвалою Верховного Суду у складі судді Касаційного цивільного суду від 21 жовтня 2019 року відкрито провадження у цій справі та витребувано її матеріали із Херсонського міського суд Херсонської області.
13 листопада 2019 року справа № 766/6950/19 надійшла до Верховного Суду.
Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Третьої судової палати Касаційного цивільного суду від 13 квітня 2020 року справу призначено до судового розгляду Верховного Суду у складі колегії суддів Третьої судової палати Касаційного цивільного суду в кількості п`яти суддів у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА
Позиція Верховного Суду
Згідно з частиною третьою статті 3 ЦПК України провадження в цивільних справах здійснюється відповідно до законів, чинних на час вчинення окремих процесуальних дій, розгляду і вирішення справи.
Пунктом 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ" від 15 січня 2020 року № 460-ІХ установлено, що касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом. Тому у тексті цієї постанови норми ЦПК України наводяться в редакції, яка була чинною станом на 07 лютого 2020 року.