1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



09 квітня 2020 року

м. Київ



Справа № 910/6762/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Колос І.Б. (головуючий), Бенедисюка І.М., Малашенкової Т.М.,



розглянув у порядку письмового провадження

касаційну скаргу приватного акціонерного товариства "Металургійний комбінат "Азовсталь"

на рішення господарського суду міста Києва від 22.07.2019 (суддя Нечай О.В.)

та постанову Північного апеляційного господарського суду від 14.11.2019 (колегія суддів: Ткаченко Б.О. (головуючий), Сулім В.В., Майданевич А.Г.)

зі справи № 910/6762/19

за позовом приватного акціонерного товариства "Металургійний комбінат "Азовсталь" (далі - ПрАТ "Металургійний комбінат "Азовсталь")

до акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Донецька залізниця" акціонерного товариства "Українська залізниця" (далі -АТ "Українська залізниця" в особі філії)

про стягнення 500 399,55 грн.



1. ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

ПрАТ "Металургійний комбінат "Азовсталь" звернулося до господарського суду міста Києва з позовом до АТ "Українська залізниця" в особі філії про стягнення 500 399,55 грн. штрафу за несвоєчасну доставку вантажу.

Позовні вимоги обґрунтовані простроченням відповідачем зобов`язання з доставки вантажу.

У розгляді справи місцевим господарським судом відповідач заявив про пропуск позивачем позовної давності для звернення з відповідним позовом до суду, у зв`язку з чим просив суд застосувати наслідки спливу позовної давності.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції

Рішенням господарського суду міста Києва від 22.07.2019 зі справи № 910/6762/19, яке залишено без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 14.11.2019, у задоволенні позову в частині вимог про стягнення 457 975,45 грн. штрафу відмовлено, з підстав пропуску позивачем позовної давності для звернення з відповідною позовною вимогою до суду. В частині вимоги про стягнення 42 424,10 грн. штрафу - у позові відмовлено, з посиланням на необґрунтованість заявлених позовних вимог у зазначеній частині.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

ПрАТ "Металургійний комбінат "Азовсталь", посилаючись на порушення та неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, подало касаційну скаргу, в якій просить суд касаційної інстанції рішення та постанову зі справи скасувати, ухвалити нове рішення про задоволення позову в повному обсязі.

2. АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Доводи особи, яка подала касаційну скаргу

За твердженням ПрАТ "Металургійний комбінат "Азовсталь", судові рішення попередніх інстанцій ухвалені з порушенням норм процесуального права та неправильним застосуванням норм матеріального права; неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи; недоведеністю обставин, що мають значення для справи, які суди визнали встановленими; невідповідністю висновків, викладених у судових рішеннях обставинам справи; без з`ясування всіх обставин справи, належної оцінки доводів позивача.

Суд першої інстанції, в порушення приписів статті 129 Конституції України, статей 16, 925 Цивільного кодексу України, статей 2, 3, 4, 5, 11 Господарського процесуального кодексу України, ухвалив незаконне рішення у справі, порушивши право позивача на судовий захист його майнових прав.

Судом порушені норми процесуального права, а саме, приписи статей 2, 3, 11, 86, 226 Господарського процесуального кодексу України, що призвело до ухвалення необґрунтованого рішення про відмову в позові у справі в частині вимог про стягнення 42 424,10 грн., яке грубо порушує конституційні та майнові права позивача.

Доводи інших учасників справи

У відзиві на касаційну скаргу АТ "Українська залізниця" в особі філії просило Касаційний господарський суд залишити судові рішення попередніх інстанцій без змін, а касаційну скаргу - без задоволення, посилаючись на їх законність, обґрунтованість та ухвалення з дотриманням норм матеріального і процесуального права.

3. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Протягом травня 2018 року - червня 2018 року АТ "Укрзалізниця" до станції призначення Сартана позивачу доставлено вантаж за такими залізничними накладними та у такі строки, а саме:

від 19.05.2018 (дата відправки) № 34962050 - 31.05.2018 (дата прибуття вантажу); від 20.05.2018 № 34966598 - 31.05.2018; від 20.05.2018 № 34972679 - 31.05.2018; від 20.05.2018 № 34973685 - 31.05.2018; від 21.05.2018 № 34981977 - 31.05.2018; від 20.05.2018 № 34966663 - 31.05.2018; від 20.05.2018 № 34973693 - 31.05.2018; від 20.05.2018 № 34972810 - 31.05.2018; від 18.05.2018 № 34943332 - 31.05.2018; від 23.05.2018 № 32008567 - 01.06.2018; від 10.05.2018 № 34834796 - 01.06.2018; від 10.05.2018 № 34842740 - 01.06.2018; від 10.05.2018 № 34842757 - 01.06.2018; від 17.05.2018 № 34930412 - 01.06.2018; від 19.05.2018 № 34955732 - 01.06.2018; від 20.05.2018 № 34971150 - 01.06.2018; від 19.05.2018 № 34963694 - 01.06.2018; від 19.05.2018 № 34963074 - 01.06.2018; від 20.05.2018 № 34972943 - 01.06.2018; від 20.05.2018 № 34973057 - 01.06.2018; від 20.05.2018 № 34973123 - 01.06.2018; від 21.05.2018 № 34989269 - 01.06.2018; від 20.05.2018 № 34974519 - 01.06.2018; від 20.05.2018 № 34974493 - 01.06.2018; від 20.05.2018 № 34974162 - 01.06.2018; від 20.05.2018 № 34974071 - 01.06.2018; від 20.05.2018 № 34973727 - 01.06.2018; від 20.05.2018 № 34973651 - 01.06.2018; від 20.05.2018 № 34973529 - 01.06.2018; від 22.05.2018 № 32003501 - 01.06.2018; від 20.05.2018 № 34964064 - 02.06.2018; від 15.05.2018 № 34904284 - 02.06.2018; від 23.05.2018 № 32017915 - 02.06.2018; від 22.05.2018 № 34992909 - 02.06.2018; від 24.05.2018 № 32029019 - 02.06.2018; від 22.05.2018 № 34995407 - 02.06.2018; від 17.05.2018 № 34930156 - 02.06.2018; від 17.05.2018 № 34933366 - 02.06.2018; від 20.05.2018 № 34972133 - 02.06.2018; від 20.05.2018 № 34972190 - 02.06.2018; від 22.05.2018 № 34995423 - 02.06.2018; від 20.05.2018 № 34971473 - 02.06.2018; від 19.05.2018 № 34954354 - 04.06.2018; від 23.05.2018 № 32004673 - 04.06.2018; від 26.05.2018 № 32055394 - 04.06.2018; від 22.05.2018 № 34992057 - 04.06.2018; від 18.05.2018 № 34950055 - 04.06.2018; від 18.05.2018 № 34950048 - 04.06.2018; від 24.05.2018 № 32029688 - 04.06.2018; від 20.05.2018№ 34969402 - 04.06.2018; від 24.05.2018 № 32023053 - 05.06.2018; від 23.05.2018 № 32012056 - 05.06.2018; від 24.05.2018 № 32027351 - 05.06.2018; від 24.05.2018 № 32029126 - 05.06.2018; від 20.05.2018 № 34970319 - 05.06.2018; від 20.05.2018 № 34970392 - 05.06.2018; від 25.05.2018 № 32046146 - 05.06.2018; від 25.05.2018 № 32046195 - 05.06.2018; від 25.05.2018 № 32046732 - 05.06.2018; від 25.05.2018 № 32044760 - 05.06.2018; від 25.05.2018 № 32037947 - 05.06.2018; від 20.05.2018 № 34967307 - 05.06.2018; від 25.05.2018 № 32044687 - 05.06.2018; від 22.05.2018 № 32003642 - 05.06.2018; від 20.05.2018 № 34974196 - 05.06.2018; від 24.05.2018 № 32031353 - 05.06.2018; від 20.05.2018 № 34967273 - 05.06.2018; від 25.05.2018 № 32041535 - 06.06.2018; від 24.05.2018 № 32025538 - 06.06.2018; від 26.05.2018 № 32056996 - 06.06.2018; від 20.05.2018 № 34973024 - 06.06.2018; від 26.05.2018 № 32053589 - 06.06.2018; від 25.05.2018 № 32046823 - 06.06.2018; від 27.05.2018 № 32064032 - 06.06.2018; від 26.05.2018 № 32060410 - 06.06.2018; від 27.05.2018 № 32071839 - 06.06.2018; від 25.05.2018 № 32045890 - 06.06.2018.

Зазнаючи про прострочення відповідачем зобов`язання з доставки вантажу, позивач звернувся з даним позовом до суду про стягнення 500 399,55 грн. штрафу на підставі статті 116 Статуту залізниць України.

Судами попередніх інстанцій у розгляді справи встановлено, що у графі 49 накладних № 34962050, № 34995407, № 34930156, № 34992057, № 32029688, № 32041535, № 32025538, № 32056996, № 32053589 містяться відмітки про затримку вагонів та про продовження термінів доставки вантажу.

З урахуванням відміток про затримку вагонів та про продовження термінів доставки вантажу за накладними № 34962050, № 34995407, № 34930156, № 34992057, № 32029688, № 32041535, № 32025538, № 32056996, № 32053589, суди попередніх інстанцій дійшли висновку про необґрунтованість позовних вимог в частині вимоги про стягнення 42 424,10 грн. штрафу за вказаними накладними.

В частині вимоги про стягнення 457 975,45 грн. штрафу, суди дійшли висновку про пропуск позивачем позовної давності для звернення з даною вимогою до суду.

4. ДЖЕРЕЛА ПРАВА

Цивільний кодекс України (далі - ЦК України):

стаття 256:

- позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу;

стаття 257:

- загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки;

частини перша та друга статті 258:

- для окремих видів вимог законом може встановлюватися спеціальна позовна давність: скорочена або більш тривала порівняно із загальною позовною давністю;

- позовна давність в один рік застосовується, зокрема, до вимог у зв`язку з перевезенням вантажу, пошти (стаття 925 цього Кодексу);

частина перша статті 261:

- перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила;

частина друга, третя статті 264:

- позовна давність переривається у разі пред`явлення особою позову до одного із кількох боржників, а також якщо предметом позову є лише частина вимоги, право на яку має позивач;

- після переривання перебіг позовної давності починається заново.

Час, що минув до переривання перебігу позовної давності, до нового строку не зараховується;

частина перша статті 265:

- залишення позову без розгляду не зупиняє перебігу позовної давності;

стаття 267:

- особа, яка виконала зобов`язання після спливу позовної давності, не має права вимагати повернення виконаного, навіть якщо вона у момент виконання не знала про сплив позовної давності;

- заява про захист цивільного права або інтересу має бути прийнята судом до розгляду незалежно від спливу позовної давності;

- позовна давність застосовується судом лише за заявою сторони у спорі, зробленою до винесення ним рішення;

- сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови у позові;

- якщо суд визнає поважними причини пропущення позовної давності, порушене право підлягає захисту;

стаття 525:

- одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом;

частина перша статті 526:

- зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться;

стаття 909:

- за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити довірений їй другою стороною (відправником) вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а відправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату;

- договір перевезення вантажу укладається у письмовій формі;

- укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням транспортної накладної (коносамента або іншого документа, встановленого транспортними кодексами (статутами);

- законом можуть бути передбачені особливості укладення та виконання договору перевезення вантажу;

частина перша статті 919:

- перевізник зобов`язаний доставити вантаж, пасажира, багаж, пошту до пункту призначення у строк, встановлений договором, якщо інший строк не встановлений транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них, а в разі відсутності таких строків - у розумний строк;

стаття 920:

- у разі порушення зобов`язань, що випливають із договору перевезення, сторони несуть відповідальність, встановлену за домовленістю сторін, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами);

стаття 925:

- до пред`явлення перевізникові позову, що випливає із договору перевезення вантажу, пошти можливим є пред`явлення йому претензії у порядку, встановленому законом, транспортними кодексами (статутами);

- позов до перевізника може бути пред`явлений відправником вантажу або його одержувачем у разі повної або часткової відмови перевізника задовольнити претензію або неодержання від перевізника відповіді у місячний строк;

- до вимог, що випливають із договору перевезення вантажу, пошти, застосовується позовна давність в один рік з моменту, що визначається відповідно до транспортних кодексів (статутів).

Господарський кодекс України (далі - ГК України):

стаття 307:

- за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити ввірений їй другою стороною (вантажовідправником) вантаж до пункту призначення в установлений законодавством чи договором строк та видати його уповноваженій на одержання вантажу особі (вантажоодержувачу), а вантажовідправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату;

- договір перевезення вантажу укладається в письмовій формі. Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням перевізного документа (транспортної накладної, коносамента тощо) відповідно до вимог законодавства. Перевізники зобов`язані забезпечувати вантажовідправників бланками перевізних документів згідно з правилами здійснення відповідних перевезень;

- вантажовідправник і перевізник у разі необхідності здійснення систематичних впродовж певного строку перевезень вантажів можуть укласти довгостроковий договір, за яким перевізник зобов`язується у встановлені строки приймати, а вантажовідправник - подавати до перевезення вантажі у погодженому сторонами обсязі;

- залежно від виду транспорту, яким передбачається систематичне перевезення вантажів, укладаються такі довгострокові договори: довгостроковий - на залізничному і морському транспорті, навігаційний - на річковому транспорті (внутрішньому флоті), спеціальний - на повітряному транспорті, річний - на автомобільному транспорті. Порядок укладення довгострокових договорів встановлюється відповідними транспортними кодексами, транспортними статутами або правилами перевезень;

- умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами. Сторони можуть передбачити в договорі також інші умови перевезення, що не суперечать законодавству, та додаткову відповідальність за неналежне виконання договірних зобов`язань;

стаття 313:

- перевізник зобов`язаний доставити вантаж до пункту призначення у строк, передбачений транспортними кодексами, статутами чи правилами. Якщо строк доставки вантажів у зазначеному порядку не встановлено, сторони мають право встановити цей строк у договорі;

- перевізник звільняється від відповідальності за прострочення в доставці вантажу, якщо прострочення сталося не з його вини;

- розмір штрафів, що стягуються з перевізників за прострочення в доставці вантажу, визначається відповідно до закону;

- сплата штрафу за доставку вантажу з простроченням не звільняє перевізника від відповідальності за втрату, нестачу або пошкодження вантажу, що сталися внаслідок прострочення.

Закон України "Про залізничний транспорт":

частина перша статті 23:

- у разі невиконання або неналежного виконання зобов`язань за договором про організацію перевезень вантажів перевізники несуть відповідальність за неповну і несвоєчасну подачу вагонів і контейнерів для виконання плану перевезень, а вантажовідправники - за невикористання наданих транспортних засобів у порядку та розмірах, що визначаються Статутом залізниць України. Перевізники також несуть відповідальність за зберігання вантажу, багажу, вантажобагажу з моменту його прийняття і до видачі одержувачу, а також за дотримання терміну їх доставки в межах, визначених Статутом залізниць України.

Статут залізниць України, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 № 457 (далі - Статут):

пункт 6:

накладна - основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором на заставу вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення;

пункт 23:

- відправники повинні надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів);

- станція призначення видає накладну одержувачу разом з вантажем;

- дата приймання і видачі вантажу засвідчується на накладній календарним штемпелем станції. В разі проведення митного контролю дата видачі вантажу ставиться після закінчення митних операцій;

- для посвідчення прийняття вантажу до перевезення станція видає відправнику квитанцію;

- форма накладної і порядок її заповнення, а також форма квитанції затверджуються Мінтрансом;

- під час перевезення масових вантажів у випадках, передбачених Правилами, допускається оформлення однієї накладної (комплекту перевізних документів) на перевезення цілого маршруту або групи вагонів чи комплекту контейнерів;

- станції видають вантажовідправникам бланки накладних (комплектів перевізних документів) за плату згідно з тарифом;

пункт 41:

- залізниці зобов`язані доставити вантажі за призначенням в установлені терміни;

- терміни доставки вантажів і правила обчислення термінів доставки вантажів встановлюються Правилами, виходячи з технічних можливостей залізниць;

- обчислення терміну доставки починається з 24-ої години дати приймання вантажу до перевезення;

- вантаж вважається доставленим вчасно, якщо на станції призначення він вивантажений засобами залізниці, про що повідомлено одержувача, або якщо вагон (контейнер) з вантажем подано під вивантаження засобами одержувача до закінчення встановленого терміну доставки;

- у разі затримки подачі вагонів (контейнерів) під вивантаження внаслідок зайнятості вантажного фронту або з інших причин, залежних від одержувачів, вантаж вважається доставленим вчасно, якщо він прибув на станцію призначення до закінчення встановленого терміну доставки;

пункт 116:

- за несвоєчасну доставку вантажів і порожніх вагонів, що належать підприємствам, організаціям, установам, громадянам - суб`єктам підприємницької діяльності або орендовані ними, залізниця сплачує одержувачу штраф (якщо не доведе, що прострочення сталося не з її вини) у розмірі:

10 відсотків провізної плати - за прострочення на дві доби;

20 відсотків провізної плати - за прострочення на три доби;

30 відсотків провізної плати - за прострочення на чотири і більше діб;

- зазначений штраф не сплачується, якщо вантаж не було вивезено одержувачем із станції впродовж доби після одержання повідомлення про прибуття вантажу або якщо в цей же термін одержувач не розкредитує перевізні документи на вантаж, що прибув;

- Залізниця не несе відповідальності за порушення термінів доставки, якщо порушення сталося внаслідок стихійного лиха або з інших, не залежних від залізниці обставин.

Правила обчислення термінів доставки вантажу, які затверджені наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644:

підпункт 1.1.1 пункту 1.1:

- у разі перевезення вантажною швидкістю залізниці надається термін доставки вантажу: одна доба на кожні повні та неповні 320 км щодо маршрутних відправок, та одна доба на кожні повні та неповні 200 км щодо вагонних відправок;

пункт 1.2:

- термін доставки вантажу визначається, виходячи з відстані, за яку обчислюється провізна плата;

пункт 2.1:

- обчислення терміну доставки починається з 24-ї години дати приймання вантажу до перевезення, зазначеної в перевізних документах. При прийманні від відправника вантажу до перевезення раніше дня, на який призначено навантаження, термін доставки обчислюється з 24-ї години того дня, на який призначено навантаження, про що в накладній робиться відмітка в графі "Навантаження призначено на ____ число _____ місяць";

пункт 2.4:

- терміни доставки вантажів, які обчислюються згідно з пунктом 1, збільшуються, зокрема, на одну добу на операції, пов`язані з відправленням і прибуттям вантажу;

пункт 2.9:

- у разі затримки вантажу в процесі перевезення термін доставки збільшується на термін:

виконання митних та інших адміністративних правил;

тимчасової перерви в перевезенні, яка трапилася не з вини залізниці;

необхідний для ветеринарного огляду та напування тварин;

вивантаження зайвої маси, виправлення навантаження або упаковки, а також на перевантаження, які трапилися з вини відправника;

інших затримок, які трапились з вини відправника чи одержувача;

- про причини затримки вантажу, які дають право залізниці на збільшення терміну доставки, та тривалість цієї затримки повинна бути зроблена відмітка в перевізних документах, яка завіряється підписом працівника станції;

пункт 2.10:

- вантаж вважається доставленим вчасно, якщо на станції призначення він вивантажений засобами залізниці, про що повідомлено одержувача, або якщо вагон (контейнер) з вантажем подано під вивантаження засобами одержувача до закінчення встановленого терміну доставки.

Правила видачі вантажів, які затверджені наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644 (далі - Правила видачі вантажів):

пункт 8:

- після проведення розрахунків за перевезення вантажу, оформленого накладною у паперовому вигляді, накладна видається одержувачу під розписку в примірнику накладної, що залишається у залізниці. Оформлення видачі вантажу, що прибув з електронною накладною (із накладенням електронного цифрового підпису), здійснюється згідно з додатком 3 до Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 N 644, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за N 863/5084 (у редакції наказу Міністерства інфраструктури України від 08 червня 2011 року N 138) (далі - Правила оформлення перевізних документів). При цьому в разі потреби накладна видається одержувачу в паперовому вигляді;

- датою фактичної видачі вантажу вважається дата його вивозу з території станції в разі вивантаження засобами залізниці або дата подачі вагона під вивантаження, якщо воно здійснюється одержувачем на місцях загального або незагального користування.

Правила складання актів, затверджені наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002 № 334 (далі - Правила складання актів):

пункту 1.2:

- накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої особи-одержувача; накладна є одночасно договором застави вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення; накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення, де видається одержувачу разом з вантажем;

пункт 3:

- акти загальної форми складаються для засвідчення обставин, що виникли в процесі перевезення вантажу, багажу та вантажобагажу і можуть бути підставою для матеріальної відповідальності:

утрати документів, прикладених відправником до накладної;

затримки вагонів на станції призначення в очікуванні подачі під вивантаження (перевантаження) з причин, що залежать від одержувача, власника залізничної під`їзної колії, порту, підприємства;

неочищення вагонів від залишків вантажу та сміття після вивантаження засобами одержувача;

неочищення зовнішньої поверхні цистерн та бункерних напіввагонів після наливу і зливу;

подачі залізницею неочищених вагонів під завантаження засобами відправника, порту, пристані;

відсутності пломб, запірно-пломбувальних пристроїв (далі - ЗПП) на вагоні (контейнері), якщо в перевізних документах є відмітка про пломби (ЗПП), пошкодження пломб (ЗПП) або заміни їх, а також виявлення в процесі перевезення або на станції призначення пломб (ЗПП) на вагонах (контейнерах) з нечіткими відбитками;

пошкодження або втрата наданих залізницею перевізних пристосувань;

відмови вантажовласника від підписання: облікової картки виконання плану перевезень вантажів, накопичувальної картки, відомості плати за користування вагонами (контейнерами);

самовільного зайняття залізницею вагонів і контейнерів, що належать підприємствам, організаціям, установам або орендовані ними;


................
Перейти до повного тексту