1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



08 квітня 2020 року

м.Київ

справа №808/2508/17

провадження №К/9901/55334/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Єзерова А.А., суддів: Стародуба О.П., Тацій Л.В.

розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Електротелесистеми" на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 14.02.2018 (головуючий суддя Стрельнікова Н.В., судді Конишева О.В., Прасов О.О.) та постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 31.05.2018 (головуючий суддя Малиш Н.І., судді Баранник Н.П., Щербак А.А.)

у справі № 808/2508/17

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Електротелесистеми"

до Державної архітектурно-будівельної інспекції України, Завідувача сектору по роботі з ліцензіями Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Запорізькій області Масюти Анжелики Анатоліївни, Заступника директора Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Запорізькій області Дем`янова Володимира Федоровича про визнання протиправними дій та скасування наказу, установив:

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ

1. У серпні 2017 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Електротелесистеми" звернулося до Запорізького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Державної архітектурно-будівельної інспекції України (відповідач 1), Завідувача сектору по роботі з ліцензіями Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Запорізькій області Масюти А.А. (відповідач 2), Заступника директора Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Запорізькій області Дем`янова В.Ф. (відповідач 3), в якій, з урахуванням уточнених позовних вимог, просило суд визнати незаконними дії заступника директора Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Запорізькій області Дем`янова В.Ф. та завідувача сектору по роботі з ліцензіями Масюти А.А., а саме щодо перевірки дотримання вимог трудового законодавства - ст. 24 КЗпП України та внесення в акт перевірки недостовірної інформації щодо порушення Товариством з обмеженою відповідальністю "Електротелесистеми" вимог абз. 4 ч. 1 ст. 11 "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", абз. 5 пп. 1 п.8, пп.2 п.8, абз.1 пп. 3 п.8 Ліцензійних умов, затверджених Постановою Кабінетом Міністрів України від 30.03.2016 №256 "Деякі питання ліцензування будівництва об`єктів IV і V категорій складності"; визнати протиправним та скасувати наказ від 22.08.2017 №35-Л Державної архітектурно-будівельної інспекції України, в частині анулювання ліцензії Товариства з обмеженою відповідальністю "Електротелесистеми".

2. Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 14.02.2018 у справі №808/2508/17, залишеним без змін постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 31.05.2018, у задоволенні позову відмовлено.

3. Товариство з обмеженою відповідальністю "Електротелесистеми" з вищевказаними судовими рішеннями не погодилося, тому звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 14.02.2018 і постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 31.05.2018 у справі №808/2508/17 та ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

ІІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

4. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що на підставі наказу Державної архітектурно - будівельної інспекції України від 19.06.2017 № 974 про затвердження плану перевірок додержання суб`єктами господарювання Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з будівництва об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів із середнім та значними наслідками, відповідно до направлення для проведення планової перевірки від 24.07.2017 № 051 (відповідачами 1 та 2) було здійснено планову перевірку щодо дотримання позивачем ліцензійних умов провадження господарської діяльності з будівництва об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності належать до об`єктів з середніми та значними наслідками, про що складено акт перевірки від 31.07.2017.

5. Перевіркою встановлено та зазначено у акті:

- документи, пояснення, довідки, відомості, матеріали з питань, що виникли під час перевірки додержання ліцензіатом Ліцензійних умов, суб`єктом господарювання надані не в повному обсязі, а саме: не підтверджено працевлаштування робітників (налагоджувальник, монтажник КВП і А, монтажник зв`язку, електромонтажник), не надано наказ про затвердження штатного розпису від 21.09.2016 № 21092016/1. Трудові договори з усіма найманими працівниками - не надані. Під час перевірки не підтверджено наявність трудових договорів з робітниками: налагоджувальних, монтажник КВП і А, монтажник зв`язку, електромонтажник отримання ліцензії, протягом строку дії ліцензії зберігаються не в повному обсязі;

- суб`єктом господарювання надано недостовірні відомості у документах (ВІДОМОСТЯХ - додаток № 2 до Ліцензійних умов), які надавалися із заявою (від 22.09.2016 вх. № 40-19633) про отримання ліцензії, а саме: у п. 2 додатку 2 зазначено чисельність робітників, які працевлаштовані не за основним місцем роботи (найменування документа, який підтверджує трудові відносини - трудова угода) - 4 особи (налагоджувальник, монтажник КВП і А, монтажник зв`язку, електромонтажник).

- під час перевірки трудові угоди, які зазначалися у ВІДОМОСТЯХ, - не надані (надані договори про надання послуг від 22.04.2014 № 2204/3, № 2204 та від 25.04.2014 №2504/3, № 2504 (договори між Замовником та Виконавцем про надання послуг з монтажу, у тому числі, один з монтажу, налагоджування). Договори про надання послуг є чинними станом на 28.07.2017. Під час перевірки директором Товариства з обмеженою відповідальністю "Електротелесистеми" надані пояснення від 28.07.2017 №2807-2017. У п. 1 Додатку 2 зазначено наказ про затвердження штатного розпису від 21.09.2016 № 21092016/1, який під час перевірки - не надано. Під час перевірки надано наказ "Про внесення змін до штатного розкладу" від 21.09.2016 № 2109-2016-2. Під час перевірки надано два накази за одним номером від 05.08.2016 № 05082016/3 (1- наказ про затвердження організаційно-функціональної структури, 2 - про затвердження положення про будівельно-монтажну дільницю).

6. Вказані порушення стали підставою для анулювання ліцензії Товариства з обмеженою відповідальністю "Електротелесистеми", про що Державною архітектурно-будівельною інспекцією України видано наказ від 22.08.2017 №35-Л, згідно з яким підставами для анулювання ліцензії є абз. 5 та 10 п. 21 Порядку, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №1396.

7. Незгода позивача з правомірністю дій відповідачів (1 та 2) та наказу відповідача (3) стали підставою для звернення до суду з відповідним позовом.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ

8. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суди першої та апеляційної інстанції керувалися тим, що оскільки Ліцензійними умовами, затверджені Постановою Кабінету Міністрів України від 30.03.2016 № 256, встановлені організаційні вимоги, необхідні для отримання ліцензії, а саме наявність укладених трудових договорів з усіма найманими працівниками, суди відхилили твердження позивача про здійснення відповідачами перевірки поза межами своїх повноважень.

9. Щодо правомірності оскарженого наказу суди зробили висновок про те, що оскільки у ході розгляду справи встановлено, що позивач не мав ні на момент звернення до органу ліцензування з заявою про видачу ліцензії, ні під час перевірки в своєму штаті за основним місцем роботи чи за сумісництвом налагоджувальника, монтажника КВПіА, монтажника зв`язку, електромонтажника з укладанням з ними трудових договорів, оскаржений наказ прийнято у відповідності до норм чинного законодавства.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

10. Касаційна скарга мотивована порушенням окружним і апеляційним адміністративними судами норм матеріального і процесуального права та неповним з`ясуванням всіх обставин справи.

11. Скаржник вважає, що суди попередніх інстанцій порушили приписи ст. 9 і ст. 246 КАС України, надавши оцінку обставинам, які не були предметом перевірки і не врахувавши докази, надані позивачем, а саме: пояснення, показання свідків.

12. На думку позивача, судами першої та апеляційної інстанції не вірно застосовано положення абз. 5 пп. 1 п. 8 і абз.1 пп.2 п. 8 Ліцензійних умов, ст. 24 КЗпП України.

V. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ

13. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених ст. 341 КАС України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, виходить з такого.

14. Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

15. Суспільні відносини у сфері ліцензування видів господарської діяльності, визначає виключний перелік видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню, встановлює уніфікований порядок їх ліцензування, нагляд і контроль у сфері ліцензування, відповідальність за порушення законодавства у сфері ліцензування видів господарської діяльності регулює Закон України "Про ліцензування видів господарської діяльності" від 02.03.2015 №222 (далі - Закон №222-VІІІ).

16. Згідно з п. 4 ч. 1 ст. 1 Закону №222-VІІІ ліцензійні умови - нормативно-правовий акт Кабінету Міністрів України, положення якого встановлюють вичерпний перелік вимог, обов`язкових для виконання ліцензіатом, та вичерпний перелік документів, що додаються до заяви про отримання ліцензії.

Відповідно до ч. 9 ст. 7 Закону №222-VІІІ ліцензуванню підлягають такі види господарської діяльності будівництво об`єктів IV і V категорій складності - з урахуванням особливостей, визначених Законом України "Про архітектурну діяльність".

В абз. 5 ст. 1 Закону №222-VІІІ визначено, що ліцензіат - суб`єкт господарювання, який одержав ліцензію на провадження певного виду господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню.

Згідно з абз. 10 ст. 1 вказаного Закону орган ліцензування - орган виконавчої влади, визначений Кабінетом Міністрів України, уповноважений законом державний колегіальний орган, спеціально уповноважений виконавчий орган рад для ліцензування певних видів господарської діяльності.

17. Абзацом 1 п. 3 Порядку ліцензування господарської діяльності, пов`язаної із створенням об`єктів архітектури, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05.12.2007 № 1396 (у редакції, станом на момент проведення перевірки, далі - Порядок 1396) передбачено, що ліцензування будівельної діяльності та контроль за додержанням ліцензійних умов здійснюється Державною архітектурно-будівельною інспекцією та її територіальними органами (далі - орган ліцензування).

Згідно з п.п. 8 п. 4 Положення про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України, затвердженого Указом Президента України від 08.04.2011 № 439/2011 Держархбудінспекція України відповідно до покладених на неї завдань здійснює в межах своїх повноважень державний контроль за дотриманням суб`єктами господарювання ліцензійних умов провадження господарської діяльності, пов`язаної зі створенням об`єктів архітектури.

Відповідно до ст. 20 Закону №222-VІІІ державний нагляд за додержанням органами ліцензування вимог законодавства у сфері ліцензування здійснює спеціально уповноважений орган з питань ліцензування шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".


................
Перейти до повного тексту