ПОСТАНОВА
Іменем України
07 квітня 2020 року
Київ
справа №818/2031/17
адміністративне провадження №К/9901/54071/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Єресько Л.О.,
суддів: Загороднюка А.Г., Соколова В.М.,
розглянув у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу № 818/2031/17
за позовом Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Сумигаз" до Управління Держпраці у Сумській області про визнання протиправними та скасування приписів
за касаційною скаргою Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Сумигаз"
на рішення Сумського окружного адміністративного суду від 07 лютого 2018 року, постановлене головуючим суддею Прилипчуком О.А. та
на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 16 травня 2018 року, ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Бондара В.О., суддів: Гуцала М.І., Калитки О.М.,
У С Т А Н О В И В:
Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування
1. Публічне акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації "Сумигаз" (далі позивач - ПАТ "Сумигаз") звернулося до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Управління Держпраці у Сумській області (далі - відповідач, Управління), в якому просить:
1.1. визнати протиправними та скасувати приписи № 05-35/249 від 23.05.2017 в частині пунктів 5-6; №05-35/251 від 23.06.2017; №05-35/252 від 23.06.2017 в частині пунктів 3, 5-6, 8; №05-35/253 від 23.06.2017 в частині пунктів 5-6; №05-35/254 від 23.06.2017 в частині пунктів 19, 24, 30; №05-35/261 від 23.06.2017 в частині пунктів 6,7,14,20,21; №05-35/264 від 23.06.2017 в частині пунктів 3-5.
2. В обґрунтування позовних вимог зазначив, що з 19.06.2017 по 23.06.2017 відповідачем проведено планову перевірку дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, за результатами якої складено Акт перевірки суб`єкта господарювання (виробничого об`єкта) від 23.06.2017 № 05-34/378.
2.1. 23 червня 2017 року відповідачем винесено приписи про усунення порушень вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки за № 05-35/249; № 05-35/250; № 05-35/251; № 05-35/252; № 05-35/253; №05-35/254; № 05-35/255; № 05-35/256; № 05-35/257; № 05-35/258; № 05-35/259; № 05-35/260; № 05-35/261; № 05-35/262; № 05-35/263; № 05-35/264.
2.2. ПАТ "Сумигаз" вважає приписи № 05-35/249 від 23.05.2017 в частині пунктів 5-6; № 05-35/251 від 23.06.2017; № 05-35/252 від 23.06.2017 в частині пунктів 3, 5-6, 8; № 05- 35/253 від 23.06.2017 в частині пунктів 5-6; № 05-35/254 від 23.06.2017 в частині пунктів 19, 24, 30; № 05-35/261 від 23.06.2017 в частині пунктів 6, 7, 14, 20, 21; № 05-35/264 від 23.06.2017 в частині пунктів 3-5 необґрунтованими та незаконними.
Установлені судами попередніх інстанцій обставини справи
3. У період з 19.06.2017 по 23.06.2017 Управлінням Держпраці у Сумській області проведено планову перевірку дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, за результатами якої складено Акт перевірки суб`єкта господарювання (виробничого об`єкта) від 23.06.2017 № 05-34/378 (а.с. 11-22, т. 1).
4. 23 травня 2017 року Управлінням винесено припис про усунення порушень вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки № 05-35/249 (а. с. 23 т.1).
5. 23 червня 2017 року відповідачем винесено приписи про усунення порушень вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки за № 05-35/250; № 05-35/251; № 05-35/252; № 05-35/253; № 05-35/254; № 05-35/255; № 05-35/256; №05- 35/257; № 05-35/258; № 05-35/259; № 05-35/260; № 05-35/262; № 05-35/263 (а. с. 23-35, т. 1).
6. 27 червня 2017 року Управлінням винесено припис про усунення порушень вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки за № 05-35/261 (а. с. 36-38 т. 1).
7. Підставою прийняття оскаржуваних пунктів 5-6 приписів від 23.05.2017 № 05-35/249 та від 23.06.2017 № 05-35/253 є висновок відповідача про порушення позивачем пункту 2.1 розділу 2 глави 6 НПАОП 0.00-1.76-15 "Правила безпеки систем газопостачання", затвердженого наказом Міністерства енергетики і вугільної промисловості України від 15.05.2015 №285 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 08.06.2015 за № 674/27119, а також п. 10.1.8 НПАОП 0.00-1-59-87 Правила будови і безпечної експлуатації посудин, що працюють під тиском, а саме відсутність на балонах пропан-бутану № 6022, № 21612 білої розпізнавальної смуги завширшки 100 мм. та те, що балони з киснем та ЗВЕ потребують оновлення фарбування.
8. Підставою прийняття оскаржуваного пункту 3 припису від 23.06.2017 № 05-35/252 є висновок відповідача про порушення ПАТ "Сумигаз" про порушення підпункту 1.1.1, підпункту 1.1.2. підпункту 1.1.7 пункту 1.1 розділу 1; підпункту 2.1.1. підпункту 2.1.3 пункту 2.1 розділу 2 НПАОП 40.1-1.21-98 "Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів"; підпункту 1.12 пункту 1, підпункту 2.6 пункту 2 розділу 4 ПТЕЕС "Правила технічної експлуатації електроустановок споживачів"; пункту 1.3 розділу 1, пункту 3.1 розділу 3, пункту 6.1. пункту 6.5, пункту 6.10 розділу 6, додатку 6 до пункту 6.10 розділу 6 НПАОП 0.00-4.12-05 "Типове положення про навчання та перевірку знань з питань охорони праці", а саме не проведення відповідальними за електрогосподарство особами по м. Шостка та м. Конотоп інструктажів на 1 групу допуску з електробезпеки не електротехнічних працівників, пов`язаних з роботами при яких можливе ураження електричним струмом, з періодичністю 2 рази на рік.
9. Підставою прийняття оскаржуваного пункту 5 припису від 23.06.2017 № 05-35/252 є висновок відповідача про порушення ПАТ "Сумигаз" підпункту 1.1.1. підпункту 1.1.2. підпункту 1.1.7 пункту 1.1 розділу 1: підпункту 2.1.1. підпункту 2.1.3, підпункту 2.1.4 пункту 2.1 розділу 2. додатку 3 до підпункту 2.1.4 НПАОП 40.1-1.21-98 "Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів": підпункту 1.12 пункту 1, підпункту 2.1 пункту 2 розділу 4, пункту 6.1, пункту 6.6 розділу 6 ПТЕЕС "Правила технічної експлуатації електроустановок споживачів", а саме не відображення комісією обов`язкових питань перевірки знань ПУЕ. НПАОП електротехнічних працівників в "Журналі протоколів перевірки знань".
10. Підставою прийняття оскаржуваного пункту 19 від 23.06.2017 № 05-35/254 є висновок відповідача про порушення позивачем пункту 9.11 глави 9 НПАОП 0.00-1.76-15 "Правила безпеки систем газопостачання", а саме не в повному обсязі проводяться роботи по комплексно-приладовому обстеженню газопроводів згідно графіку на Лебединській дільниці.
11. Підставою прийняття оскаржуваного пункту 24 припису від 23.06.2017 № 05-35/254 є висновок відповідача про порушення позивачем пункту 3.2 розділу 3 глави 5 НІІАОП 0.00-1.76-15 "Правила безпеки систем газопостачання", а саме позивачем порушено періодичність графіку технічного огляду УГШ-2А з двома регуляторами тиску А-149 № 18050585 по вул. набережна с. Річки, Білопільського району.
12. Підставою прийняття оскаржуваних пункту 6 припису від 27.06.2017 № 05-35/261 та пунктів 3, 4, припису від 30.06.2017 № 05-35/264 є висновок відповідача про порушення позивачем пункту 4.3 глави 4 НПАОП 0.00-1.76-15 "Правила безпеки систем газопостачання", а саме було здійснено підключення новозбудованих газопроводів до існуючої розподільної газової мережі, продувку, пуск газу та проведення комплексного випробування (пусконалагоджувальних робіт) без участі представника центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю за адресами: АДРЕСА_12, АДРЕСА_13. АДРЕСА_14, АДРЕСА_15 та АДРЕСА_16, ("Реконструкція офісного приміщення АДРЕСА_1 "; "Реконструкція системи газопостачання. Заміна ШГРП № 56 інв.№ 720 за адресою: АДРЕСА_40, Сумського р-ну"; м. Суми, вул. Черепіна, 60 - ТОВ "Озерне 6" та не складено акти приймання газообладнання для проведення комплексного випробування (пусконалагоджувальних робіт) у формі визначений додатком Ю при проведенні робіт по приєднанню житлових будинків до системи газопостачання.
13. В приписі Управління № 05-35/264 від 30.06.2017 в частині пункту 3 зазначено, що підключення новозбудованих газопроводів до існуючої розподільної газової мережі, продувка, пуск газу та проведення комплексного випробування (пусконалагоджувальних робіт) виконується після підписання акта приймання газообладнання для проведення комплексного випробування (пусконалагоджувальних робіт) за формою додатка Ю, зміст та форма якого не відповідає обов`язковому Додатку Ю ДБН В.2.5-20-2001 "Газопостачання" (в акті приймання підземного газопроводу середнього тиску до багатоквартирного житлового комплексу з вбудовано- прибудованими приміщеннями по вул. Харківська, 6 секція 1, 2, 3, 4. 5, 6. 7. 8, відсутні печатки членів комісії та печатка представника Держпраці - крім підрядної організації, а також не визначено представника центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю який приймав участь у роботі комісії -невідомий підпис в акті, відсутня посада та прізвище члена комісії).
14. Підставою прийняття оскаржуваного пунктів 7, 20, 21 припису від 27.06.2017 №05-35/261 є висновок відповідача про порушення позивачем пункту 4.6 глави 4 НПАОП 0.00-1.76-15 "Правила безпеки систем газопостачання", а саме було здійснено підключення ШГРП після реконструкції до існуючої розподільної газової мережі, продувку, пуск газу та проведення комплексного випробування (пусконалагоджувальних робіт) без участі представника центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю за адресами: АДРЕСА_10; АДРЕСА_11 та АДРЕСА_17: АДРЕСА_18: АДРЕСА_19, АДРЕСА_20, АДРЕСА_21, АДРЕСА_22, АДРЕСА_23; АДРЕСА_24; АДРЕСА_25; АДРЕСА_26; АДРЕСА_27; АДРЕСА_28; АДРЕСА_29 та АДРЕСА_30; АДРЕСА_31: АДРЕСА_32 та АДРЕСА_33, АДРЕСА_34 ; АДРЕСА_35 ; АДРЕСА_36 ; АДРЕСА_3 , АДРЕСА_8 ; АДРЕСА_9 ; АДРЕСА_37; АДРЕСА_38.
15. Підставою прийняття оскаржуваного пункту 30 припису від 23.06.2017 № 05-35/254 є висновок відповідача про порушення позивачем пункту 1.4 розділу 1 глави 5 НПАОП 0.00-1.76-15 "Правила безпеки систем газопостачання", а саме було зазначено про необхідність заміни електроізолюючих втулок на фланцевому з`єднанні вихідного газопроводу низького тиску шафового ГРП № 18050518 по вул. Соборна 2А. м. Білопілля та у зв`язку із цим зобов`язано позивача систематично контролювати шляхом проведення комплексного технічного огляду (обходу) трас газопроводів, технічного обстеження, в тому числі КПО вимірювання захисних потенціалів і перевірки ефективності роботи засобів ЕХЗ.
Тобто, в даному випадку через певну несправність виникла необхідність у заміні електроізолюючих втулок на фланцевому з`єднанні вихідного газопроводу низького тиску шафового ГРП № 18050518 по АДРЕСА_39
16. Підставою прийняття оскаржуваного пункту 5 припису 5 припису від 30.06.2017 № 05-35/264 є висновок відповідача про порушення позивачем пункту 4.2 глави 4 НПАОП 0.00-1.76-15 "Правила безпеки систем газопостачання", а саме підключення новозбудованих газопроводів до існуючої розподільної газової мережі відбувається на підставі документації, відомості про яку не подаються до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю ("Реконструкція офісного приміщення АДРЕСА_1 "; "Реконструкція системи газопостачання. Заміна ШГРГІ № 56 інв. № 720 за адресою: АДРЕСА_40").
17. Підставою прийняття оскаржуваного пункту 6 припису від 23.06.2017 № 05-35/252 є висновок відповідача про порушення позивачем підпункту 1.1.1, підпункту 1.1.2, підпункту 1.1.7, підпункту 1.3.2 пункту 1.1 розділу 1; підпункту 2.1.1, підпункту 2.1.3, підпункту 2.1.4 пункту 2.1 розділу 2 НПАОП 40.1-1.21- 98 "Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів", затверджених Комітетом по наглядом за охороною праці Міністерства праці та соціальної політики України 09.01.1998 №4 зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 10.02.1998 №93/2533; підпункту 1.12 пункту 1, підпункту 2.1 пункту 2 розділу 4, пункту 6.1, пункту 6.6 розділу 6 ПТЕЕС "Правила технічної експлуатації електроустановок споживачів", а саме інженери з охорони праці V м. Шостка та м. Конотоп не мають відповідної IV групи допуску з електробезпеки на право інспектування електроустановок виробничих дільниць.
18. Підставою прийняття оскаржуваного пункту 6 припису від 23.06.2017 № 05-35/252 є висновок відповідача про порушення позивачем підпункту 1.1.1, підпункту 1.1.2, підпункту 1.1.7 пункту 1.1 розділу 1; підпункту 6.7.48 пункту 6.7 розділу 6 НПАОП 40.1-1.21-98 "Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів", затверджених Комітетом по наглядом за охороною праці Міністерства праці та соціальної політики України 09.01.1998 № 4 зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 10.02.1998 № 93/2533; підпункту 1.2 пункту 1 розділу 4, пункту 6.1. пункту 6.6 розділу 6 ПТЕЕС "Правила технічної експлуатації електроустановок споживачів", а саме не укомплектована посада газоелектрозварника по дільниці у м. Глухів.
19. Підставою прийняття оскаржуваного пункту 8 припису від 23.06.2017 № 05-35/252 є висновок відповідача про порушення позивачем підпункту 1.1.1, підпункту 1.1.2, підпункту 1.1.7 пункту 1.1 розділу 1; підпункту 6.7.48 пункту 6.7 розділу 6 НПАОП 40.1-1.21-98 "Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів", затверджених Комітетом по наглядом за охороною праці Міністерства праці та соціальної політики України 09.01.1998 № 4 зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 10.02.1998 № 93/2533; підпункту 1.2 пункту 1 розділу 4, пункту 6.1. пункту 6.6 розділу 6 ПТЕЕС "Правила технічної експлуатації електроустановок споживачів", а саме не укомплектована посада газоелектрозварника по дільниці у м. Глухів.
20. Підставою прийняття оскаржуваного від 23.06.2017 № 05-35/251 є висновок відповідача про порушення позивачем підпункту 1.3.2 пункту 1.3 розділу 1 НПАОП 40.1-1.21-98 "Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів", затверджених Комітетом по наглядом за охороною праці Міністерства праці та соціальної політики України 09.01.1998 №4 зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 10.02.1998 №93/2533, а саме фахівець служби охорони праці ОСОБА_1 не має IV групи з електробезпеки.
21. Підставою прийняття оскаржуваного пункту 14 припису від 27.06.2017 № 05-35/261 є висновок відповідача про те, що форма наряду - допуску на виконання газонебезпечних робіт не відповідає затвердженій інструкції.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
22. Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 07 лютого 2018 року, залишеним без змін постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 16 травня 2018 року, адміністративний позов ПАТ "Сумигаз" до Управління Держпраці у Сумській області про визнання протиправними та скасування приписів - задоволено частково.
22.1. Скасовано приписи Управління Держпраці у Сумській області від 23.05.2017 № 05-35/249 в частині пунктів 5-6; від 23.06.2017 № 05-35/252 в частині пунктів 3, 5; від 23.06.2017 № 05-35/253 в частині пунктів 5-6; № 05-35/254 від 23.06.2017 в частині пунктів 19, 24, 30; від 27.06.2017 № 05-35/261 в частині пунктів 6,7,20,21; від 30.06.2017 № 05-35/264 в частині пунктів 3-5.
22.2. В частині позовних вимог щодо скасування приписів Управління від 23.06.2017 № 05-35/251, від 23.06.2017 № 05-35/252 в частині пунктів 6,8, від 27.06.2017 № 05-35/261 в частині пункту 14 - відмовлено.
23. Задовольняючи позовні вимоги в частині вище перелічених скасованих пунктів приписів, суд першої інстанції, із висновками якого погодився і суд апеляційної інстанції, виходив з того, що означені ними порушення не знайшли свого підтвердження в ході судового розгляду.
24. Відмовляючи в частині позовних вимог про скасування приписів від 23.06.2017 № 05-35/251, від 23.06.2017 № 05-35/252 в частині пунктів 6,8, від 27.06.2017 № 05-35/261 в частині пункту 14, суд першої інстанції, із висновками якого погодився і суд апеляційної інстанції, виходив з того, що означені ними порушення знайшли своє підтвердження в ході судового розгляду.
Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги та її рух у касаційній інстанції
25. 22 червня 2018 року до Верховного Суду надійшла касаційна скарга ПАТ "Сумигаз" на рішення Сумського окружного адміністративного суду від 07 лютого 2018 року та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 16 травня 2018 року, у якій просив скасувати оскаржувані судові рішення в частині відмовлених позовних вимог та прийняти в цій частині нову постанову, якою адміністративний позов ПАТ "Сумигаз" задовольнити в повному обсязі.
25.1. В обґрунтування вимог касаційної скарги скаржник зазначає, що рішення судів попередніх інстанцій в оскаржуваній частині не відповідають вимогам законності та обґрунтованості.
25.2. Щодо відмови у скасування припису від 23.06.2017 № 05-35/251 та пункту 6 припису від 23.06.2017 № 05-35/252 в частині усунення порушень "фахівець служби охорони праці, ОСОБА_1, не має ІV групи з електробезпеки" та "інженери з охорони праці у м. Шостка, м. Конотоп не мають відповідної групи допуску з електробезпеки (4) на право інспектування електроустановок виробничих дільниць в термін встановлений додатком № 1 НПАОП 40.1-1.21-98" скаржник у касаційній скарзі вказував, що серед кваліфікаційних вимог при прийомі на роботу "інженерів з охорони праці" не передбачена така кваліфікаційна вимога до кандидата на посаду як наявність будь-якої групи з електробезпеки. Але враховуючи те, що відповідно до вимог підпункту 1.3.2 пункту 1.3 розділу 2 Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів, затверджених наказом Комітету по нагляду за охороною праці Міністерства праці та соціальної політики України від 09.01.1998 № 4, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 10.02.1998 за № 93/2533 (далі - НПАОП 40.1-1.21.98), в якому зазначено, що фахівці служб охорони праці зобов`язані контролювати безпечну експлуатацію електроустановок і повинні мати групу ІV з електробезпеки, то скаржник погоджується, що у ПАТ "Сумигаз" виникає обов`язок поставити у обов`язок фахівцю служби охорони контроль безпечної експлуатації електроустановок тільки за умови наявності у особи ІV групи з електробезпеки. До отримання вказаної групи з електробезпеки, на думку скаржника, може виконувати інші поставлені їй обов`язки, що і було в ситуації з ОСОБА_1, яка при прийомі на роботу відповідала кваліфікаційним вимогам, встановленим для інженера з охорони праці, однак не мала достатнього стажу роботи, необхідного для присвоєння їй ІV групи з електробезпеки. Автор касації акцентував увагу суду, що ОСОБА_1 не приймала участі у контролі безпечної експлуатації електроустановок і жодного факту його здійснення даним працівником під час проведення перевірки відповідачем не було встановлено. Аналогічна ситуація виникла з інженерами з охорони праці та цивільного захисту, робочі місця яких знаходяться у м. Шостка та у м. Конотоп. Підсумовуючи, скаржник підкреслював, що наявність трудових відносин з працівником не дорівнює виконання ним функції контролю, а у випадку наявності у інженера охорони праці додаткових кваліфікаційних знань, навиків, вмінь, визначених пунктом 2.1.3 НПАОП 40.1-1.21-98 - це підстава покладення на працівника служби охорони праці функції контролю безпечної експлуатації електроустановок.
25.3. Скаржник указував, що мотивувальні частини рішень суду першої та апеляційної інстанції містять посилання на норми НПАОП 40.1-1.21-98, які вирвані з контексту змісту цієї ж норми щодо відповідності фактичного прийому на роботу та виконання функцій контролю. Проте судами попередніх інстанцій наявність трудових відносин фахівця служби охорони праці ототожнюється з виконанням функцій контролю. Таке застосування норм матеріального права, на переконання скаржника, ставить у нерівне становище претендентів на посаду фахівця служби охорони праці, який має 4 групу допуску та необхідний стаж роботи відповідного напрямку з іншими особами, які є випускниками вищих навчальних закладів, працювали за іншим напрямком, у зв`язку з чим порушується принцип рівності прав і можливостей, здійснюється пряме або непряме обмеження прав працівників за ознаками, не пов`язаними з характером роботи або умовами її виконання (стаття 2-1 КЗпП України).
25.4. Щодо відмови у скасуванні пункту 8 припису від 23.06.2017 № 05-35/252 в частині усунення порушення "неукомплектована посада газоелектрозварника по дільниці у м. Глухів" скаржник у касаційній скарзі зазначав, що стаття 18 Закону України "Про охорону праці", п.1.1.1, 1.1.2,1.1.7, 6.7.48 НПАОП 40.1-1.21-98 та розділ 4 п. 12, розділ 6 п. 6.1, 6.6. Правил технічної експлуатації електроустановок споживачів (ПТЕЕС), на порушення яких відповідач посилається відповідач, не зобов`язують позивача укомплектовувати посаду газоелектрозварника негайно (наступного дня) після звільнення попереднього працівника, оскільки укомплектування посади електрогазозварника висококваліфікованим працівником потребує часу. В той же час 19.06.2017 на підприємстві укомплектовано вакантну посаду електрогазозварника (м.Глухів) шляхом переведення ОСОБА_2 з посади слюсаря з експлуатації та ремонту газового устаткування 3-го розряду відділу обслуговування вузлів обліку газу Управління метрології на посаду електрогазозварника 5-го розряду служби експлуатації систем газопостачання Управління експлуатації відповідно до наказу від 19.06.2017 № 557-к.
25.5. Скаржник наголошував, що висновки відповідача про порушення позивачем зафіксованого у пункті 8 припису від 23.06.2017 № 05-35/252 ґрунтуються виключно на порушенні позивачем підпункту 6.7.48 НПАОП 40.1-1.21-98, який не містить жодної вимоги до роботодавця в частині комплектації посади (заповнення вакансії), натомість містить вимоги працівників, які допускаються до самостійного виконання електрозварювальних робіт.
25.6. Щодо відмови у скасуванні пункту 14 припису від 27.06.2017 № 05-35/261 в частині усунення порушення "форма наряду-допуску на виконання газонебезпечних робіт не відповідає затвердженій формі" скаржник вказував, що ПАТ "Сумигаз" використовує у своїй діяльності форму наряду допуску, яка затверджена наказом товариства від 29.11.2016 № 07.3Но-31-1116 та яка відповідає додатку 2 Інструкції і містить вимоги безпеки вищі від вимог, викладених у Типовій інструкції з організації безпечного проведення газонебезпечних робіт (вимога п. 1.14 НПАОП 0.00-5.11-85), у зв`язку з оновленням чинного законодавства на ринку природного газу. Отже, на думку скаржника, суди в цій частині неправильно тлумачили норми матеріального права.
26. Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду судді-доповідача Желтобрюх І.Л., суддів Білоуса О.В., Стрелець Т.Г. від 23 липня 2018 року відкрито касаційне провадження за даною касаційною скаргою.
27. У зв`язку з настанням інших обставин, які унеможливлюють участь судді у розгляді справи, що може мати наслідком порушення строку розгляду, передбаченого процесуальним законодавством, на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 20 червня 2019 року № 797/0/78-19, здійснено повторний автоматизований розподіл касаційної скарги, за результатом якого визначено новий склад колегії суддів: головуючий суддя (суддя-доповідач) Єресько Л.О., судді Загороднюк А.Г., Соколов В.М.
28. Ухвалою Верховного Суду у складі судді Касаційного адміністративного суду Єресько Л.О. від 27 березня 2020 року дана касаційна скарга була прийнята до провадження, закінчено підготовчі дії та призначено її до розгляду у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами на підставі пункту 3 частини першої статті 340 та статті 345 КАС України.
Позиція інших учасників справи
29. 14 серпня 2018 року до Верховного Суду від Управління Держпраці у Сумській області надійшов відзив на касаційну скаргу, у яких відповідач вказує на безпідставність її доводів та просить відмовити у її задоволенні, а оскаржувані судові рішення в оскаржуваній частині залишити без змін.
29.1. В обґрунтування відзиву Управління наголошувало на тому, що вимога про наявність у фахівців служби охорони праці IV групи з електробезпеки є обов`язковою для всіх. Для укомплектування посади електрозварника переведення працівника з однієї посади на іншу недостатньо, а необхідно провести медичний огляд працівника, спеціальну підготовку, перевірку теоретичних знань і практичних навиків, знань інструкцій з охорони праці, працівнику необхідно мати кваліфікаційне посвідчення із записом про допуск на виконання цих робіт та пройти спеціальне навчання (пожежно-технічний мінімум). Форма наряду допуску на виконання газонебезпечних робіт повинна відповідати формі, затвердженій додатком 2 до Типової інструкції НПАОП 0.00-5.11-85. Ці вимоги не були дотримані позивачем, а тому приписи в оскаржуваних частинах є правомірними.
Позиція Верховного Суду
Джерела права й акти їх застосування
30. Приписами частини другої статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
31. Відповідно до першого речення статті 2 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, право кожного на життя охороняється законом. Цей припис зобов`язує державу вживати належних заходів для захисту життя осіб, які знаходиться під її юрисдикцією. Слід зазначити, що це зобов`язання повинно тлумачитися як таке, що застосовується в контексті будь-якої діяльності, публічної чи ні, в якій право на життя може бути поставлене під сумнів.
32. Основні положення щодо реалізації конституційного права працівників на охорону їх життя і здоров`я у процесі трудової діяльності, на належні, безпечні і здорові умови праці, регулювання за участю відповідних органів державної влади відносини між роботодавцем і працівником з питань безпеки, гігієни праці та виробничого середовища і встановлення єдиного порядку організації охорони праці в Україні на момент виникнення спірних правовідносин визначалися Законом України від 14 жовтня 1992 року № 2694-XII "Про охорону праці" в редакції Закону України від 12.02.2015 № 191-VIII (далі - Закон № 2694-XII).
33. Згідно із статтею 4 цього Закону державна політика в галузі охорони праці визначається відповідно до Конституції України Верховною Радою України і спрямована на створення належних, безпечних і здорових умов праці, запобігання нещасним випадкам та професійним захворюванням.
34. Державна політика в галузі охорони праці базується на принципах, зокрема: пріоритету життя і здоров`я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці; підвищення рівня промислової безпеки шляхом забезпечення суцільного технічного контролю за станом виробництв, технологій та продукції, а також сприяння підприємствам у створенні безпечних та нешкідливих умов праці; встановлення єдиних вимог з охорони праці для всіх підприємств та суб`єктів підприємницької діяльності незалежно від форм власності та видів діяльності.
35. Відповідно до статті 13 Закону № 2694-XII роботодавець зобов`язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці.
36. З цією метою роботодавець забезпечує функціонування системи управління охороною праці, а саме: створює відповідні служби і призначає посадових осіб, які забезпечують вирішення конкретних питань охорони праці, затверджує інструкції про їх обов`язки, права та відповідальність за виконання покладених на них функцій, а також контролює їх додержання.
37. За приписами статті 15 Закону № 2694-XII на підприємстві з кількістю працюючих 50 і більше осіб роботодавець створює службу охорони праці відповідно до типового положення, що затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони праці.
На підприємстві з кількістю працюючих менше 50 осіб функції служби охорони праці можуть виконувати в порядку сумісництва особи, які мають відповідну підготовку.
На підприємстві з кількістю працюючих менше 20 осіб для виконання функцій служби охорони праці можуть залучатися сторонні спеціалісти на договірних засадах, які мають відповідну підготовку.
Служба охорони праці підпорядковується безпосередньо роботодавцю.
38. Права спеціалістів служби охорони праці визначені частиною шостою статті 15 Закону № 2694-XII, відповідно до якої останні, у разі виявлення порушень охорони праці мають право: видавати керівникам структурних підрозділів підприємства обов`язкові для виконання приписи щодо усунення наявних недоліків, одержувати від них необхідні відомості, документацію і пояснення з питань охорони праці; вимагати відсторонення від роботи осіб, які не пройшли передбачених законодавством медичного огляду, навчання, інструктажу, перевірки знань і не мають допуску до відповідних робіт або не виконують вимог нормативно-правових актів з охорони праці; зупиняти роботу виробництва, дільниці, машин, механізмів, устаткування та інших засобів виробництва у разі порушень, які створюють загрозу життю або здоров`ю працюючих; надсилати роботодавцю подання про притягнення до відповідальності працівників, які порушують вимоги щодо охорони праці.
Припис спеціаліста з охорони праці може скасувати лише роботодавець.