1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



25 березня 2020 року

Київ

справа №818/1762/17

провадження №К/9901/51668/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Смоковича М. І.,

суддів: Губської О. А., Данилевич Н. А.

розглянув у попередньому судовому засіданні в касаційній інстанції справу

за позовом ОСОБА_1 до Головного територіального управління юстиції у Сумській області про визнання протиправним та скасування наказу, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 18 квітня 2018 року, прийняту у складі колегії суддів: Спаскіна О. А. (головуючий), Сіренко О. І., Жигилія С. П.

І. Суть спору

1. У листопаді 2017 року ОСОБА_1 (надалі також позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до суду з позовом до Головного територіального управління юстиції у Сумській області (надалі також відповідач, ГТУЮ у Сумській області), в якому просив визнати протиправним та скасувати наказ від 15 травня 2017 року № 119/06 "Про тимчасове зупинення приватної нотаріальної діяльності ОСОБА_1 ".

2. Свої вимоги позивач обґрунтовував протиправністю тимчасового зупинення нотаріальної діяльності позивача - приватного нотаріуса по Сумському міському нотаріальному округу, стверджуючи, що за результатом проведеної відповідачем перевірки останній не здобув жодних доказів фактам неодноразового порушення з боку позивача правил нотаріального діловодства при вчиненні ним нотаріальних дій.

3. Відповідач позов не визнав. Заперечуючи проти задоволення заявлених позовних вимог, відповідач наполягав на правомірності та обґрунтованості спірного наказу.

ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи

4. 21 квітня 2017 року ТОВ "Олімп" звернулось до Міністерства юстиції України зі скаргою на неправомірні дії приватного нотаріуса Сумського міського нотаріального округу ОСОБА_1

5. 27 квітня 2017 року наказом № 172/06 начальник ГТУЮ у Сумській області Свистун І. П. створив комісію та призначив проведення перевірки приватного нотаріуса Сумського міського нотаріального округу ОСОБА_1

6. З метою проведення перевірки за фактами, викладеними у зверненні ТОВ "Олімп" проведено перевірку приватного нотаріуса Сумського міського нотаріального округу ОСОБА_1, за результатами перевірки встановлено, що в наданих позивачем копіях документів та Реєстру для реєстрації нотаріальних дій (реєстровий № 569 від 5 квітня 2017 року, надалі - Реєстр), дата та номер витягу про перевірку спеціального бланка нотаріального документа зазначені всупереч вимогам пункту 7.41 Правил ведення нотаріального діловодства зазначена у графі 3 Реєстру, а не у графі 5; аналогічні порушення були виявлені під час планових комплексних перевірок, які були проведені 4 червня 2014 року та 3 червня 2016 року, про що комісіями з перевірки було зазначено в довідках та неодноразово звернута увага ОСОБА_1 на недопущення в подальшому даних порушень.

7. Також із наданих позивачем пояснень відносно зазначеного звернення встановлено, що ОСОБА_1 не дотримано вимоги до бланків приватного нотаріуса, передбачених розділом V Правил ведення нотаріального діловодства, а саме: не дотримано вимог до берегів бланків приватного нотаріуса, на бланку відсутня вірна назва установи вищого рівня та не зазначена адреса електронної пошти.

8. 15 травня 2017 року за результатами здійснення перевірки приватного нотаріуса ОСОБА_1 комісією ГТУЮ у Сумській області складено довідку про проведення перевірки приватного нотаріуса Сумського міського нотаріального округу ОСОБА_1, в якій констатовано наявність неодноразових порушень пункту 7.41 і вимог пункту 5.2 Правил ведення нотаріального діловодства та наявність порушень Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень". Також комісія рекомендувала неухильно дотримуватися вимог Правил ведення нотаріального діловодства та Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", а також рекомендувала ОСОБА_1 протягом строку зупинення пройти підвищення кваліфікації на базі Інституту права та післядипломної освіти Міністерства юстиції України.

9. У зв`язку із наведеним цього ж дня начальник ГТУЮ у Сумській області видав наказ № 119/06 "Про тимчасове зупинення приватної нотаріальної діяльності ОСОБА_1 ", яким тимчасово зупинено нотаріальну діяльність ОСОБА_1 як приватного нотаріуса по Сумському міському нотаріальному округу, з 18 травня по 1 червня 2017 року включно.

10. Вважаючи вказаний наказ протиправним, позивач звернувся до суду.

ІІІ. Рішення судів першої й апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

11. Сумський окружний адміністративний суд рішенням від 26 грудня 2017 року позов задовольнив частково:

11.1. визнав протиправним наказ начальника ГТУЮ у Сумській області від 15 травня 2017 року № 119/06 "Про тимчасове зупинення приватної нотаріальної діяльності ОСОБА_1 ";

11.2. відмовив у задоволенні позовних вимог про скасування наказу начальника ГТУЮ у Сумській області від 15 травня 2017 року № 119/06 "Про тимчасове зупинення приватної нотаріальної діяльності ОСОБА_1 ".

12. За висновком суду першої інстанції відповідач допустив порушення Порядку розгляду скарг у сфері державної реєстрації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1128 (надалі - Порядок № 1128).

13. Харківський апеляційний адміністративний суд від 18 квітня 2018 року скасував постанову Сумського окружного адміністративного суду від 26 грудня 2017 року в частині задоволення позовних вимог і прийняв у цій частині нову постанову, якою в задоволенні позову ОСОБА_1 відмовив у повному обсязі.

14. Таке своє рішення суд апеляційної інстанції мотивував обґрунтованістю висновків ГТУЮ у Сумській області щодо допущення позивачем порушень і, відповідно, правомірністю зупинення нотаріальної діяльності останнього. Також за висновком апеляційного суду спірні правовідносини не регулюються Порядком № 1128, яким керувався місцевий суд.

ІV. Провадження в суді касаційної інстанції

15. Позивач подав касаційну скаргу, в якій посилається на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення ним норм процесуального права.

16. У касаційній скарзі автор просить скасувати оскаржуване рішення апеляційного суду та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

17. Відповідач подав відзив на касаційну скаргу, в якому, наполягаючи на безпідставності останньої, просить залишити її без задоволення, а оскаржуване судове рішення - без змін.

V. Нормативне регулювання та оцінка Верховного Суду

18. Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

19. Водночас 8 лютого 2020 року набрали чинності зміни до КАС України, внесені Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ".

20. За правилом пункту 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" зазначеного Закону касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.

21. За наведених підстав касаційний розгляд здійснюється за правилами, що діяли до набрання чинності цим Законом, а саме за правилами КАС України в редакції зі змінами, внесеними Законом України від 19 грудня 2019 року № 394-IX.

22. Згідно з частинами першою-четвертою статті 341 КАС України в зазначеній редакції суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

Суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

У суді касаційної інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції. Зміна предмета та підстав позову у суді касаційної інстанції не допускається.

23. Надаючи оцінку встановленим судами фактичним обставинам справи та покладеним в основу ухвалених у цій справі судових рішень мотивів крізь призму аргументів касаційної скарги, Верховний Суд виходить із такого.

24. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

25. Порядок правового регулювання діяльності нотаріату в Україні встановлено Законом України від 2 вересня 1993 року № 3425-XII "Про нотаріат" (в редакції, яка діяла на час виникнення спірних правовідносин; надалі - Закон № 3425-ХІІ), частинами першою та другою статті 1 якого обумовлено, що нотаріат в Україні - це система органів і посадових осіб, на які покладено обов`язок посвідчувати права, а також факти, що мають юридичне значення, та вчиняти інші нотаріальні дії, передбачені цим Законом, з метою надання їм юридичної вірогідності.

Вчинення нотаріальних дій в Україні покладається на нотаріусів, які працюють в державних нотаріальних конторах, державних нотаріальних архівах (державні нотаріуси) або займаються приватною нотаріальною діяльністю (приватні нотаріуси).

26. Відповідно до частини першої статті 3 Закону № 3425-ХІІ нотаріус - це уповноважена державою фізична особа, яка здійснює нотаріальну діяльність у державній нотаріальній конторі, державному нотаріальному архіві або незалежну професійну нотаріальну діяльність, зокрема посвідчує права, а також факти, що мають юридичне значення, та вчиняє інші нотаріальні дії, передбачені законом, з метою надання їм юридичної вірогідності.

27. Згідно зі статтею 2-1 Закону № 3425-ХІІ державне регулювання нотаріальної діяльності полягає у встановленні умов допуску громадян до здійснення нотаріальної діяльності, порядку зупинення і припинення приватної нотаріальної діяльності, анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю; здійсненні контролю за організацією нотаріату, проведенням перевірок організації нотаріальної діяльності нотаріусів, дотримання ними порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил нотаріального діловодства; визначенні органів та осіб, які вчиняють нотаріальні дії, здійснюють контроль за організацією нотаріату, проводять перевірки організації нотаріальної діяльності нотаріусів, дотримання ними порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил нотаріального діловодства; визначенні ставок державного мита, яке справляється державними нотаріусами; встановленні переліку додаткових послуг правового і технічного характеру, які не пов`язані із вчинюваними нотаріальними діями, та встановленні розмірів плати за їх надання державними нотаріусами; встановленні правил професійної етики нотаріусів.

Контроль за організацією нотаріату, перевірка організації нотаріальної діяльності нотаріусів, дотримання ними порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил нотаріального діловодства здійснюються Міністерством юстиції України, Головним управлінням юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, головними управліннями юстиції в областях, містах Києві та Севастополі.

28. Відповідно до частини першої статті 33 Закону № 3425-ХІІ Міністерство юстиції України, Головне управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, головні управління юстиції в областях, містах Києві та Севастополі проводять перевірку організації нотаріальної діяльності приватного нотаріуса, дотримання ним порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил нотаріального діловодства за певний період. Проведення повторної перевірки з тих питань, які вже були предметом перевірки, не допускається, крім перевірки звернень громадян чи юридичних осіб у межах предмета звернення та повноважень Міністерства юстиції України, Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, головних управлінь юстиції в областях, містах Києві та Севастополі.

29. Частиною шостою цієї ж статті обумовлено, що порядок проведення перевірки організації нотаріальної діяльності приватних нотаріусів, дотримання ними порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил нотаріального діловодства затверджується Міністерством юстиції України.

30. Механізм здійснення Міністерством юстиції України, Головним управлінням юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, головними управліннями юстиції в областях, містах Києві та Севастополі (далі - головне управління юстиції) перевірки організації роботи державних нотаріальних контор, державних нотаріальних архівів, організації нотаріальної діяльності приватних нотаріусів, дотримання державними і приватними нотаріусами порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил нотаріального діловодства визначає Порядок проведення перевірки організації роботи державних нотаріальних контор, державних нотаріальних архівів, організації нотаріальної діяльності приватних нотаріусів, дотримання державними і приватними нотаріусами порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил нотаріального діловодства, затверджений наказом Міністерства юстиції України від 17 лютого 2014 року № 357/5 (надалі - Порядок № 357/5.

31. За змістом пункту 2 Порядку № 357/5 позапланова перевірка - не запланована Міністерством юстиції, головним управлінням юстиції комплексна, цільова або контрольна перевірка організації роботи державної нотаріальної контори, державного нотаріального архіву, організації нотаріальної діяльності приватного нотаріуса, дотримання державними і приватними нотаріусами порядку вчинення нотаріальних дій та виконання ними правил нотаріального діловодства, а також перевірка за зверненнями фізичних і юридичних осіб.


................
Перейти до повного тексту