1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду




ПОСТАНОВА

Іменем України



13 березня 2020 року

Київ

справа №320/6466/18

адміністративне провадження №К/9901/27110/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Желєзного І.В.,

суддів: Берназюка Я.О., Чиркіна С.М.

розглянув у попередньому судовому засіданні

касаційну скаргу ОСОБА_1

на рішення Київського окружного адміністративного суду у складі головуючого судді Головенка О.Д. від 22.03.2019 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: головуючого судді Федотова І.В., суддів: Літвінової Н.М., Сорочка Є.О. від 06.08.2019

у справі № 320/6466/18

за позовом ОСОБА_1

до Виконавчого комітету Ірпінської міської ради Київської області та виконуючого обов`язки Ірпінського міського голови Попсуй Анастасії Вікторівни

про визнання бездіяльності неправомірною

ВСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. У грудні 2018 року ОСОБА_1 (далі також - позивач) звернувся до адміністративного суду з позовом до Ірпінської міської ради Київської області, в якому просив визнати неправомірною бездіяльність при підготовці та проведенні громадських обговорень містобудівної документації "Оновлення генерального плану міста Ірпінь" та громадських слухань "Оновлення генерального плану міста Ірпінь", які відбулися 30.11.2018.

2. Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 17.01.2019 за заявою позивача судом було проведено заміну відповідача з Ірпінської міської ради Київської області на Виконавчий комітет Ірпінської міської ради Київської області (далі також - відповідач 1) та залучено у якості другого відповідача виконуючого обов`язки Ірпінського міського голови Попсуй Анастасію Вікторівну (далі також - в.о. Ірпінського міського голови Попсуй А.В., відповідач 2).

3. Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 22.03.2019, залишеним без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 06.08.2019, у задоволенні позову відмовлено.

4. 26.09.2019 до Верховного Суду надійшла касаційна скарга позивача на рішення Київського окружного адміністративного суду від 22.03.2019 та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 06.08.2019, в якій він просить їх скасувати та ухвалити нове рішення про задоволення позову у повному обсязі.

5. Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 26.09.2019 справу передано для розгляду колегії суддів у складі: головуючого судді Желєзного І.В., суддів Берназюка Я.О., Чиркіна С.М.

6. Ухвалою Верховного Суду від 20.11.2019 відкрито касаційне провадження у справі.

7. 03.12.2019 від представника відповідачів Виконавчого комітету Ірпінської міської ради Київської області та виконуючого обов`язки Ірпінського міського голови Попсуй Анастасії Вікторівни - Савенко Р.В. до суду надійшов відзив на касаційну скаргу, в якій просить у задоволенні такої відмовити, а оскаржувані судові рішення залишити без змін.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

8. Як встановлено судами попередніх інстанцій, 30.11.2018 у актовому залі Ірпінської міської ради, який знаходиться по вулиці Шевченка, 2-а у місті Ірпінь Київської області, було проведено громадські слухання "Оновлення генерального плану міста Ірпінь", організатором яких була Ірпінська міська рада в особі виконуючого обов`язки міського голови - секретаря ради Попсуй Анастасії Вікторівни .

9. Під час громадських слухань було зареєстровано 345 громадян, можливість перебування такої кількості громадян в актовому залі Ірпінської міської ради є реальною.

10. Оприлюднення проекту містобудівної документації на місцевому рівні відбулося одночасно з повідомленням про проведення громадських слухань в місті Ірпінь щодо врахування інтересів під час розроблення проекту містобудівної документації "Оновлення генерального плану м. Ірпінь, Київської області" на офіційному сайті, а також в газеті "Про Ірпінь" (спеціальний випуск від 26.10.2018).

11. Розгляд заяв та пропозицій, наданих в період громадських обговорень містобудівної документації "Оновлення генерального плану м. Ірпінь Київської області", оформлено протоколом і опубліковано на офіційному сайті 27.11.2018.

ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН

12. Позивач в обґрунтування заявлених вимог посилається на те, що відповідачами громадські слухання щодо оновлення генерального плану міста були проведені з порушенням вимог Конституції України, Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", а також Порядку проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.05.2011 №555, у зв`язку з тим, що повідомлення про проведення громадських слухань розміщено не у строки, встановленні діючим законодавством. Така бездіяльність відповідача, на думку позивача, порушує його права як члена територіальної громади під час ініціювання та проведення заходів з підготовки загальноміських громадських слухань під час розроблення проекту містобудівної документації "Оновлення генерального плану міста Ірпінь Київської області".

13. Представник відповідача заперечував щодо задоволення позовних вимог, посилаючись на те, що повідомлення про проведення громадських слухань обговорення містобудівної документації "Оновлення генерального плану міста Ірпінь" розміщено вчасно та у відповідності до вимог чинного законодавства.

ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

14. Суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що відповідачами було надано до суду докази, які підтверджують факт повідомлення громади міста Ірпінь про проведення громадських слухань вчасно та у передбаченому законом порядку, та такі докази є достатніми та належними засобами щодо повідомлення громади про проведення громадських слухань.

V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ВІДЗИВУ НА НЕЇ

15. Позивач не погоджується з рішеннями судів попередніх інстанцій, посилаючись на те, що газета "Про Ірпінь", у якій було розміщено повідомлення про проведення громадських слухань, хоч і виходить на місцевому рівні та має свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації, однак не є офіційним друкованим виданням Ірпінської міської ради, яким станом на 26.10.2018 був "Ірпінський вісник". В розміщеному відповідачем повідомленні не опубліковані жодні матеріали та не вказано про громадські обговорення, які повинні передувати громадським слуханням. Помилковим є посилання суду першої інстанції на правову позицію, викладену у постанові Верховного Суду від 19.09.2018 у справі №463/1230/16-а, оскільки у такій іде мова про опублікування повідомлення у комунальному засобі масової інформації, а у даному випадку таке опубліковано у приватному засобі масової інформації. Судами попередніх інстанцій взято до уваги прінтскрін з офіційного веб-сайту Ірпінської міської ради, наданий представником відповідачів, та проігноровано прінтскрін, який долучався позивачем.

16. У відзиві на касаційну скаргу представник відповідачів зазначив, що твердження позивача про відсутність публікацій на офіційному веб-сайті Ірпінської міської ради не відповідають дійсності і позивачем не надано жодного доказу, що підтверджує такі факти. 22.10.2018 між Виконавчим комітетом Ірпінської міської ради (Замовник) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Медіа Бренд" (Виконавець) було укладено Попередній договір №685/1 на висвітлення діяльності органів місцевого самоврядування в міській газеті. Згідно з даним договором виконавець брав на себе обов`язок по висвітленню повідомлення про проведення громадських слухань в м. Ірпінь під час розроблення проекту містобудівної документації "Оновлення генерального плану міста Ірпінь Київської області". Відповідно до умов Попереднього договору №685/1 від 26.10.2018 Товариством з обмеженою відповідальністю "Медіа Бренд" було здійснено опублікування повідомлення про проведення громадських слухань в м. Ірпінь щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проекту містобудівної документації "Оновлення генерального плану міста Ірпінь Київської області" у газеті "Про Ірпінь" №1 (10) від 26.10.2018. Товариство з обмеженою відповідальністю "Медіа Бренд" є засновником газети "Про Ірпінь". Законом України "Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації" усі друковані ЗМІ, засновані органами державної влади чи місцевого самоврядування, впродовж 2016-2018 року мали бути реформовані. На момент оприлюднення проекту містобудівної документації відбувався процес роздержавлення офіційного видання Ірпінської міської ради газети "Ірпінський вісник", його засновник Комунальне підприємство "Ірпінський вісник" Ірпінської міської ради перебувало у стані припинення, яке завершилося 19.11.2018, коли було зареєстровано припинення комунального підприємства та зареєстровано його правонаступника Приватне підприємство "Медіа-центр "Дієслово". Це також враховувалося відповідачами при обранні засобів масової інформації для опублікування повідомлення про скликання громадських слухань. Громадські слухання (обговорення), які відбулися 30.11.2018, були проведені з дотриманням усіх норм чинного законодавства. Відповідачем було дотримано вимог пунктів 4-5 Порядку проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні при скликанні та проведенні громадських слухань.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

17. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги та правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права при вирішенні даного спору та виходячи з меж касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, вважає за необхідне зазначити наступне.

18. Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.

19. Відповідно до частини третьої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

20. Норми матеріального права у цій справі Суд застосовує в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин.

21. Відповідно до частини першої статті 16 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.

22. Частиною першою статті 17 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" передбачено, що генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту.

23. Статтею 21 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" встановлено, що громадському обговоренню підлягають розроблені в установленому порядку проекти містобудівної документації на місцевому рівні: генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій, детальні плани територій. Затвердження на місцевому рівні містобудівної документації, зазначеної у частині першій цієї статті, без проведення громадського обговорення проектів такої документації забороняється.(…)

Замовники містобудівної документації зобов`язані забезпечити:

1) оприлюднення прийнятих рішень щодо розроблення містобудівної документації на місцевому рівні з прогнозованими правовими, економічними наслідками та наслідками для довкілля, у тому числі для здоров`я населення;

2) оприлюднення проектів містобудівної документації на місцевому рівні, пояснювальної записки, розділу "Охорона навколишнього природного середовища" або звіту про стратегічну екологічну оцінку на своїх офіційних веб-сайтах, а також вільний доступ до такої інформації громадськості;

3) реєстрацію, розгляд та врахування пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні;

4) проведення громадських слухань щодо проектів містобудівної документації на місцевому рівні;

5) узгодження спірних питань між громадськістю і замовниками містобудівної документації на місцевому рівні через погоджувальну комісію;

6) оприлюднення результатів розгляду пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні.


................
Перейти до повного тексту