1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



20 лютого 2020 року

м. Київ



Справа № 910/313/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Зуєва В. А. - головуючого, Багай Н. О., Дроботової Т. Б.,

розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця"

на постанову Північного апеляційного господарського суду від 15.10.2019 (судді: Дикунська С. Я., Жук Г. А., Мальченко А. О.)

та рішення Господарського суду міста Києва від 11.06.2019 (суддя Борисенко І. І.)

за позовом Приватного акціонерного товариства "Укренерготранс"

до Акціонерного товариства "Українська залізниця"

про стягнення збитків у розмірі 316 692,36 грн,

ВСТАНОВИВ:

1. Короткий зміст і підстави позовних вимог

1.1. Приватне акціонерне товариство "Укренерготранс" (далі - ПрАТ "Укренерготранс") звернулося до Господарського суду міста Києва із позовом до Акціонерного товариства "Українська залізниця" (далі - АТ "Українська залізниця") про стягнення 316 692,36 грн, з яких: 294 000,00 грн - вартість придбання запасних частин та 22 692,36 грн - витрати, пов`язані з виконанням поточного ремонту з відчепленням пошкоджених (розукомплектованих) вагонів.

1.2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що внаслідок бездіяльності АТ "Українська залізниця" в частині забезпечення схоронності (збереження) цілісності вагонів, які належать ПрАТ "Укренерготранс" на праві власності (оренди), такі вагони були розкомплектовано, у зв`язку з чим позивач зазнав збитків у загальному розмірі 316 692,36 грн.

2. Короткий зміст судових рішень

2.1. Рішенням Господарського суду міста Києва від 11.06.2019, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 15.10.2019, позов задоволено повністю. Стягнуто з АТ "Українська залізниця" на користь ПрАТ "Укренерготранс" кошти у сумі 316 692,36 грн.

2.2. Оскаржувані судові рішення обґрунтовані положеннями статей 16, 908, 909, 1166 Цивільного кодексу України, статей 224, 225, 307 Господарського кодексу України, пунктів 5, 6, 8, 126 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 №457 (далі - Статут залізниць), пунктів 20-22 Правил користування вагонами і контейнерами, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 №113 (далі - Правила користування вагонами і контейнерами), пунктів 3.4, 4.1, 5.4 Правил експлуатації власних вантажних вагонів, затверджених наказом Міністерства інфраструктури України від 29.01.2015 №17 (далі - Правила №17), пункту 6.4 Правил реєстрації та експлуатації власних вантажних вагонів, затверджених наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 28.09.2004 № 856 (далі - Правила №856), пунктів 6.2.1, 6.2.7 Інструкції з експлуатації гальм рухомого складу на залізницях України, затвердженої наказом Укрзалізниці №264-Ц від 28.10.1997 (далі - Інструкція №264-Ц), та статей 73, 74, 76, 86, Господарського процесуального кодексу України, з урахуванням яких суди дійшли висновку про обґрунтованість позовних вимог з огляду на доведеність позивачем належними і допустимими доказами наявності всіх елементів складу правопорушення, а саме: протиправної бездіяльності відповідача, що виявилась у незабезпеченні збереженості (схоронності) належного позивачу майна (вагонів), завданої шкоди - пошкодження складових частин вагонів, вини АТ "Українська залізниця", причинного зв`язку між протиправною поведінкою та завданою шкодою, що є підставою для покладення на відповідача обов`язку відшкодування збитків, понесених позивачем.

3. Короткий зміст вимог касаційної скарги

3.1. Не погодившись з рішенням місцевого суду та постановою апеляційної інстанції, Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" (далі - РФ "Придніпровська залізниця") звернулося з касаційною скаргою, у якій просить їх скасувати і ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

3.2. Вимоги касаційної скарги обґрунтовано тим, що: у позивача відсутні підстави для пред`явлення позову з приводу пошкодження вантажу, позаяк товариство не є стороною (вантажовідправником чи вантажоодержувачем) за договором перевезення вантажу (згідно із залізничною накладною); витрати на придбання деталей та ремонт вагонів понесено позивачем внаслідок розукомплектування вагонів і крадіжки деталей сторонніми особами, а не з вини відповідача; позивачем не надано належних і допустимих доказів на підтвердження протиправної поведінки та вини АТ "Українська залізниця" у незабезпеченні збереження цілісності приватного рухомого складу, натомість складання комерційних актів за фактом розукомплектування спірних порожніх вагонів як вантажу є обов`язковим.

На думку скаржника судами неправильно застосовано положення статей 1166, 1187 Цивільного кодексу України, пунктів 110, 126, 130, 133 Статуту залізниць, статті 236 Господарського процесуального кодексу України.

3.3. У відзиві на касаційну скаргу ПрАТ "Укренерготранс" просить відмовити у її задоволенні, а рішення першої інстанцій та постанову апеляційного суду залишити без змін, наголошуючи на законних та обґрунтованих судових рішень при повному дослідженні матеріалів справи.

4. Розгляд касаційної скарги і позиція Верховного Суду

4.1. Переглянувши у порядку письмового провадження оскаржувані судові рішення, дослідивши доводи, наведені у касаційній скарзі та відзиві на неї, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційну скаргу необхідно залишити без задоволення з таких підстав.

4.2. Суди попередніх інстанцій установили, що у серпні-вересні 2018 року Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" (найменування змінене на АТ "Українська залізниця") здійснювалися перевезення вантажів у приватних піввагонах: №№53572228, 56858442, 53565115, 52725637, 52728482, 52728581, 53453999, 53517280, 53549101, 53549119, 53565511, 53572525, 53575056, 56659923, 56822067, 56822133, 56811482, 56812886, 56811458, 52728821, 56826449, 53564936, 56672421, 53466140, 52740248, 52749256, 52726106, 56812829, 53454013, які знаходяться в оперативному управлінні ПрАТ "Укренерготранс".

4.3. Під час здійснення перевезень у зазначених вагонах було виявлено несправність (розукомплектування), а саме:

- 01.08.2018 у складі потягу №46660-082-46770 на станцію Інгулець РФ "Придніпровська залізниця" прибули вагони №52749256 - залізнична накладна від 50.07.2018 №45558210, №52740248 - залізнична накладна від 30.07.2018 №45558202, №53466140 - залізнична накладна від 30.07.2018 №45558228, №56672421 - залізнична накладна від 30.07.2018 №45535309 у пошкодженому (розукомплектованому) стані, які були направлені, працівниками Експлуатаційного депо Батуринська РФ "Придніпровська залізниця", на технічне обслуговування з підчепленням у зв`язку із відсутністю головної частини повітророзподільника, на підставі чого були оформлені повідомлення про ремонт форми ВУ-23М: №1827, 1829, 1831, 1835 від 01.08.2018;

- 01.08.2018 у складі потягу №40000-672-46770 на станцію Інгулець РФ "Придніпровська залізниця" прибули вагони №52728482 - залізнична накладна №40723165 від 23.07.2018, №53572525 - залізнична накладна №40880023 від 28.07.2018 в пошкодженому (розукомплектованому) стані, які були направлені, працівниками Експлуатаційного депо Батуринського РФ "Придніпровська залізниця", на технічне обслуговування з відчепленням у зв`язку із відсутністю головної частини повітророзподільника, на підставі чого були оформлені повідомлення про ремонт форми ВУ-23М №1866, 1869 від 01.08.2018;

- 01.08.2018 у складі потягу №40000-710-46770 на станцію Інгулець РФ "Придніпровська залізниця" прибув вагон №53575056 - залізнична накладна №40962839 від 31.07.2018 в пошкодженому (розукомплектованому) стані, який був направлений, працівниками Експлуатаційного депо Батуринська РФ "Придніпровська залізниця", на технічне обслуговування з відчепленням у зв`язку із відсутністю головної частини повітророзподільника, про, що видано повідомлення форми ВУ-23М від 01.08.2018 №1914;

- 02.08.2018 у складі потягу №46710-533-46770 на станцію Інгулець РФ "Придніпровська залізниця" прибули вагони №56822133, 53549101 - залізнична накладна №45524493 в пошкодженому (розукомплектованому) стані, які були направлені, працівниками Експлуатаційного депо Батуринська РФ "Придніпровська залізниця", на технічне обслуговування з відчепленням у зв`язку із відсутністю головної частини повітророзподільника, на підставі чого були оформлені повідомлення про ремонт форми ВУ-23М №1965, №1966 від 02.08.2018;

- 02.08.2018 у складі потягу №46710-543-46770 на станцію Інгулець РФ "Придніпровська залізниця" прибув вагон №53453999 - залізнична накладна №45467214 від 27.07.2018 в пошкодженому (розукомплектованому) стані, який був направлені, працівниками Експлуатаційного депо Батуринська РФ "Придніпровська залізниця", на технічне обслуговування з відчепленням у зв`язку із відсутністю головної частини повітророзподільника, на підставі чого були оформлені повідомлення про ремонт форми ВУ-23М №1980 від 02.08.2018;

- 04.08.2018 у складі потягу №46660-082-46770 на станцію Інгулець РФ "Придніпровська залізниця" прибув вагон №52726106 - залізнична накладна №45649340 від 02.08.2018 в пошкодженому (розукомплектованому) стані, який був направлений, працівниками Експлуатаційного депо Батуринська РФ "Придніпровська залізниця", на технічне обслуговування з відчепленням у зв`язку із відсутністю головної частини повітророзподільника, на підставі чого було оформлено повідомлення про ремонт форми ВУ-23М №2206 від 04.08.2018;

- 04.08.2018 у складі потягу №46710-601-46770 на станцію Інгулець РФ "Придніпровська залізниця" прибули вагони №53454013, 56812829 - залізнична накладна №50935980 від 28.07.2018, 56811458 - залізнична накладна №45255882 від 21.07.2018 в пошкодженому (розукомплектованому) стані, які були направлені, працівниками Експлуатаційного депо Батуринська РФ "Придніпровська залізниця", на технічне обслуговування з відчепленням у зв`язку із відсутністю головної частини повітророзподільника, на підставі чого були оформлені повідомлення про ремонт форми ВУ-23М №2239, 2240, 2243 від 04.08.2018;

- 05.08.2018 у складі потягу №46710-633-46770 на станцію Інгулець РФ "Придніпровська залізниця" прибув вагон №56858442 - залізнична накладна №45549292 від 30.07.2018 в пошкодженому (розукомплектованому) стані, який був направлений, працівниками Експлуатаційного депо Батуринська РФ "Придніпровська залізниця", на технічне обслуговування з відчепленням у зв`язку із відсутністю магістральної частини повітророзподільника, про, що видано повідомлення форми ВУ-23М №2416 від 05.08.2018;

- 06.08.2018 у складі потягу №46710-654-46770 на станцію Інгулець РФ "Придніпровська залізниця" прибув вагон №53572228 - залізнична накладна №50968411 від 30.07.2018 в пошкодженому (розукомплектованому) стані який був направлений, працівниками Експлуатаційного депо Батуринська РФ "Придніпровська залізниця", на технічне обслуговування з відчепленням у зв`язку із відсутністю головної частини повітророзподільника, на підставі чого було оформлено повідомлення про ремонт форми ВУ-23М №2500 від 06.08.2018;

- 06.08.2018 у складі потягу №46660-008-46770 на станцію Інгулець РФ "Придніпровська залізниця" прибув вагон №56659923 - залізнична накладна №45612850 від 01.08.2018 в пошкодженому (розукомплектованому) стані, який був направлені, працівниками Експлуатаційного депо Батуринська РФ "Придніпровська залізниця", на технічне обслуговування з відчепленням у зв`язку із відсутністю головної частини повітророзподільника, на підставі чого були оформлені повідомлення про ремонт форми ВУ-23М №2528 від 06.08.2018;

- 07.08.2018 у складі потягу №46710-698-46770 на станцію Інгулець РФ "Придніпровська залізниця" прибули вагони №53564936 - залізнична накладна №50985050 від 31.07.2018, 56826449 - залізнична накладна №45780186 від 06.08.2018р. в пошкодженому (розукомплектованому) стані які були направлені, працівниками Експлуатаційного депо Батуринська РФ "Придніпровська залізниця", на технічне обслуговування з відчепленням у зв`язку із відсутністю головної частини повітророзподільника, на підставі чого були оформлені повідомлення про ремонт форми ВУ-23М №2659, 2662 від 07.08.2018;

- 09.08.2018 у складі потягу №46660-022-46770 на станцію Інгулець РФ "Придніпровська залізниця" прибули вагони №53549119 - залізнична накладна №45683802 від 03.08.2018, 53565511 - залізнична накладна №45683810 від 03.08.2018, 56822067 - залізнична накладна №45744315 від 05.08.2018 в пошкодженому (розукомплектованому) стані, які були направлені, працівниками Експлуатаційного депо Батуринська РФ "Придніпровська залізниця", на технічне обслуговування з відчепленням у зв`язку із відсутністю головної частини повітророзподільника, на підставі чого були оформлені повідомлення про ремонт форми ВУ-23М №2750, 2752, 2756 від 09.08.2018;

- 09.08.2018 у складі потягу №40000-171-46770 на станцію Інгулець РФ "Придніпровська залізниця" прибув вагон №52728581 - залізнична накладна №41180084 від 06.08.2018 в пошкодженому (розукомплектованому) стані який був направлений, працівниками Експлуатаційного депо Батуринська РФ "Придніпровська залізниця", на технічне обслуговування з відчепленням у зв`язку із відсутністю головної частини повітророзподільника, на підставі чого були оформлені повідомлення про ремонт форми ВУ-23М №2844 від 09.08.2018;

- 12.08.2018 у складі потягу №40510-295-46770 на станцію Інгулець РФ "Придніпровська залізниця" прибули вагони №53517280 - залізнична накладна №41270315 від 09.08.2018, №52725637 - залізнична накладна №41297995 від 10.08.2018 в пошкодженому (розукомплектованому) стані, які були направлені, працівниками Експлуатаційного депо Батуринська РФ "Придніпровська залізниця", на технічне обслуговування з відчепленням у зв`язку із відсутністю головної частини повітророзподільника, на підставі чого були оформлені повідомлення про ремонт форми ВУ-23М №3048, 3051 від 12.08.2018;

- 13.08.2018 у складі потягу №46000-758-46770 на станцію Інгулець РФ "Придніпровська залізниця" прибув вагон №56812886 - залізнична накладна №45967189 від 11.08.2018 в пошкодженому (розукомплектованому) стані, який був направлений, працівниками Експлуатаційного депо Батуринська РФ "Придніпровська залізниця", на технічне обслуговування з відчепленням у зв`язку із відсутністю головної частини розподілювача повітря, на підставі чого були оформлені повідомлення про ремонт формиВУ-23М №3091 від 13.08.2018;

- 04.09.2018 у складі потягу №46710-024-46700 на станцію Кривий Ріг РФ "Придніпровська залізниця" прибув вагон №53565115 - залізнична накладна №46662607 від 01.09.2018 в пошкодженому (розукомплектованому) стані, стані який був направлений, працівниками Експлуатаційного депо Батуринська РФ "Придніпровська залізниця", на технічне обслуговування з відчепленням у зв`язку із відсутністю магістральної частини повітророзподільника про, що видано повідомлення форми ВУ-23М №7896 від 04.09.2018;

- 10.09.2018 у складі потягу №40110-072-46770 на станцію Інгулець РФ "Придніпровська залізниця" прибув вагон №52728821 - залізнична накладна №41974346 від 31.08.2018 в пошкодженому (розукомплектованому) стані, який був направлений, працівниками Експлуатаційного депо Батуринська РФ "Придніпровська залізниця", на технічне обслуговування з відчепленням у зв`язку із відсутністю головної частини повітророзподільника, на підставі чого були оформлені повідомлення про ремонт форми ВУ-23М №5684 від 10.09.2018;

- 28.09.2018 у складі потягу №40110-098-46700 на станцію Кривий Ріг РФ "Придніпровська залізниця" прибув вагон №56811482 - залізнична накладна №41502527 від 16.08.2018 в пошкодженому (розукомплектованому) стані, який був направлені, працівниками Експлуатаційного депо Батуринська РФ "Придніпровська залізниця", на технічне обслуговування з відчепленням у зв`язку із відсутністю головної частини повітророзподільника, на підставі чого було оформлено повідомлення про ремонт форми ВУ-23М №8041 від 09.09.2018;

4.4. З метою здійснення ремонту вказаних вагонів ПрАТ "Укренерготранс" звернулось до РФ "Придніпровська залізниця" та експлуатаційного вагонного депо Батуринське РФ "Придніпровська залізниця" з проханням організувати проведення ремонтних робіт за власний рахунок (включаючи придбання та поставку запасних частин) та гарантовано оплату вартості ремонтних робіт.

4.5. У зв`язку з відсутністю у вагоноремонтного підприємства залізниці необхідних запасних частин потрібних для виконання ремонту пошкоджених вагонів, з метою прискорення виконання ремонтних робіт вагонам які знаходяться в оперативному управління ПрАТ "Укренерготранс" та які були відчеплені працівниками залізниці, ПрАТ "Укренерготранс" здійснило придбання повних частин повітророзподільника у кількості 30 шт. та магістральних частин повітророзподільника у кількості 10 шт., які в подальшому були передані до експлуатаційного вагонного депо Батуринська РФ "Придніпровська залізниця", що підтверджується відповідними актами приймання-передачі деталей вантажних вагонів.

Вищезазначені деталі були придбані ПрАТ "Укренерготранс" у Товариства з обмеженою відповідальністю "Об`єднання Євротрейд" на підставі договорів.

Загальна сума вартості деталей які були придбані ПрАТ "Укренерготранс" для подальшого проведення поточного ремонту з відчеплення пошкоджених (розукомплектованих) вагонів складає 294 000,00 грн.

4.6. В подальшому вказані запасні частини при проведені поточного ремонту з відчеплення ушкоджених вагонів були встановлені на вагони, про що були складені відповідні форми повідомлень ВУ-22 та акти встановлення деталей.

4.7. У період з 01 по 29 вересня 2018 року був виконаний поточний ремонт з відчеплення пошкоджених (розукомплектованих) вагонів на загальну суму 22 692,36 грн з ПДВ.

4.8. По факту виконання ремонту вагоноремонтним підприємством були видані відповідні повідомлення форми ВУ-36. Так вагоноремонтним підприємством були видані наступні повідомлення: повідомлення форми ВУ-36М від 01.09.2018 на вагони №53572228, 56858442, повідомлення форми ВУ-36М від 07.09.2018 на вагон №53565115, повідомлення форми ВУ-36М від 27.09.2018 на вагони №52725637, 52728482, 52728581, 53453999, 53517280, 53549101, 53549119, 53565511, 53572525, 53575056, 56659923, 56822067, 56822133, повідомлення форми ВУ-36М від 28.09.2018 на вагон №56811482, повідомлення форми ВУ-36М від 29.09.2018 на вагони №56812886, 56811458, 52728821, 56826449, 53564936, 56672421, 53466140, 52740248, 52749256, 52726106, 56812829, 53454013.

4.9. Спірні правовідносини у цій справі виникли у зв`язку з тим, що, на думку позивача, відповідач зобов`язаний відшкодувати йому суму збитків, понесених у результаті заміни розукомплектованих деталей на загальну суму 316 692,36 грн.

4.10. Відповідно до статті 908 Цивільного кодексу України перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти здійснюється за договором перевезення. Загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них. Умови перевезення вантажу, пасажирів і багажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

4.11. Згідно з частинами першою та третьою статті 909 Цивільного кодексу України за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити довірений їй другою стороною (відправником) вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а відправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату. Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням транспортної накладної (коносамента або іншого документа, встановленого транспортними кодексами (статутами).

4.12. Пунктом 2 Статуту залізниць передбачено, що цей Статут визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом. Статутом регламентуються порядок укладання договорів, організація та основні умови перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, основні положення експлуатації залізничних під`їзних колій, а також взаємовідносини залізниць з іншими видами транспорту.

4.13. У пункті 6 Статуту залізниць визначено, що накладна - основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором на заставу вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.

4.14. Судами попередніх інстанцій установлено і відповідачем не заперечуються ті обставини, що у серпні-вересні 2018 року на станціях Інгулець та Кривий Ріг було виявлено пошкодження (розукомплектування) спірних вагонів, які (пошкодження) полягали у відсутності головної і магістральної частини повітророзподільника, розукомплектування ручного гальма. За фактом встановлення відсутності зазначених деталей вагони, які перебувають в оперативному управлінні ПрАТ "Укренерготранс", були направлені на технічне обслуговування, про що свідчать повідомлення форми ВУ-23М.

4.15. Згідно з пунктами 6.2.1, 6.2.7 Інструкції №264-Ц при технічному обслуговуванні вагонів слід перевіряти дію автогальм на чутливість до гальмування і відпускання. Повітророзподільники й електроповітророзподільники, що працюють незадовільно, замінити справними. Забороняється ставити в склад поїзда вагони, гальмівне обладнання яких має хоча б одну з наступних несправностей: несправні повітророзподільники, електроповітророзподільники, електричний ланцюг ЕПГ (у пасажирському поїзді), авторежим, кінцевий або роз`єднувальний кран, випускний клапан, гальмівний циліндр, резервуар, робоча камера.


................
Перейти до повного тексту