1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



19 лютого 2020 року

Київ



справа №804/1174/17

адміністративне провадження №К/9901/45056/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: Соколова В.М., Єресько Л.О., Загороднюка А.Г., розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Міністерства юстиції України на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18 липня 2017 року (суддя Єфанова О.В.) та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 06 вересня 2017 року (судді Білак С.В., Юрко І.В., Шальєва В.А.) у справі № 804/1174/17 за позовом Міністерства юстиції України до Верхньодніпровської районної державної адміністрації, Верхньодніпровської районної ради, Редакції газети "Придніпровський комунар" про зобов`язання вчинити певні дії,

УСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування

У лютому 2017 року Міністерство юстиції України (далі - Мін`юст; позивач) звернулося до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Верхньодніпровської районної державної адміністрації (далі - Верхньодніпровська РДА), Верхньодніпровської районної ради (далі -Верхньодніпровська райрада), Редакції газети "Придніпровський комунар" про припинення випуску газети "Придніпровський комунар", зареєстрованої у Державному комітеті України у справах видавництв, поліграфії та книгорозповсюдження 24 листопада 1993 року, свідоцтво серії ДП № 26, місцезнаходження: вул. Петровського, буд. 35, літ "А", м. Верхньодніпровськ, Дніпропетровська область, 51600.

Позовні вимоги мотивовані тим, що співзасновниками газети "Придніпровський комунар" - Верхньодніпровською РДА, Верхньодніпровською райрадою, Редакцією газети "Придніпровський комунар" в порушення вимог Закону України "Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні" та Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки" не здійснено припинення діяльності зазначеного друкованого засобу масової інформації, а відтак випуск газети підлягає припиненню у судовому порядку.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

Дніпропетровський окружний адміністративний суд постановою від 18 липня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду, в задоволенні позову відмовив.

Приймаючи зазначені судові рішення, суди попередніх інстанцій виходили з того, що, дійсно, в установлений Законом України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки" тримісячний строк з дня набрання чинності цим Законом, газета "Придніпровський комунар" не була приведена у відповідність до вимог цього Закону, проте засновниками друкованого засобу масової інформації вживались заходи щодо дотримання цих вимог. Зокрема, рішенням Верхньодніпровської райради від 06 березня 2017 року № 247-11/VII було змінено назву Комунального підприємства (далі - КП) "Редакція газети "Придніпровський комунар" на КП "Редакція газети "Придніпровський край", а також назву друкованого засобу масової інформації газети "Придніпровський комунар" змінено на газету "Придніпровський край". У подальшому, засновником газети "Придніпровський комунар" було подано до Головного територіального управління юстиції у Дніпропетровській області (далі - ГТУЮ у Дніпропетровській області) належним чином оформлену заяву з необхідними документами для перереєстрації друкованого засобу масової інформації, проте у визначені Положенням про Державний реєстр друкованих засобів масової інформації та інформаційних агентств як суб`єктів інформаційної діяльності строки перереєстрацію зазначеного друкованого засобу масової інформації не було проведено через зволікання саме органу реєстрації. Суди дійшли висновку, що оскільки з березня 2017 року випуск газети "Придніпровський комунар" фактично припинено, що підтверджується матеріалами справи, то підстави для припинення випуску газети, яка не друкується, відсутні.

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги та її рух у касаційній інстанції

На постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18 липня 2017 року та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 06 вересня 2017 року Мін`юст подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати вказані судові рішення та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

Аргументи скаржника полягають у тому, що в оскаржуваній постанові Дніпропетровського окружного адміністративного суду на наведено жодних мотивів того, чому суд не врахував надані позивачем докази, а саме: 1) заяву КП "Редакція газети "Придніпровський край" від 07 квітня 2017 року про залишення без розгляду раніше поданої заяви від 30 березня 2017 року про реєстрацію (перереєстрацію) друкованого засобу масової інформації щодо перереєстрації газети "Придніпровський комунар" у зв`язку зі зміною назви видання; 2) лист ГТУЮ у Дніпропетровській області від 12 квітня 2017 року про залишення без розгляду документів, поданих на перереєстрацію друкованого засобу масової інформації газети "Придніпровський комунар", за заявою КП "Редакція газети "Придніпровський край". Скаржник уважає, що зазначені документи є доказом того, що відповідачі продовжують ухилятися від виконання вимог Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки" і газета "Придніпровський комунар" і досі не приведена у відповідність до вимог цього Закону. Натомість, суд першої інстанції проігнорував вказані обставини. Суд апеляційної інстанції, у свою чергу, в оскаржуваній ухвалі посилається на зазначені письмові докази, проте робить висновок, що зволікання ГТУЮ у Дніпропетровській області щодо перереєстрації газети "Придніпровський комунар" не свідчить про наявність підстав для припинення випуску вказаного друкованого видання. У зв`язку з цим, позивач уважає, що судами першої та апеляційної інстанцій допущено порушення норм процесуального права в частині незазначення мотивів неврахування окремих доказів.

Крім зазначеного, в касаційній скарзі Мін`юст указує на помилковість висновку судів попередніх інстанцій про відсутність такого відповідача як КП "Редакція газети "Придніпровський комунар" та друкованого засобу масової інформації - газета "Придніпровський комунар", оскільки чинним є свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації з назвою "Придніпровський комунар" серії ДП № 26. Таким чином, на думку скаржника, випуск газети "Придніпровський край" без вихідних даних та з іншою назвою взагалі забороняється.

Скаржник також не погоджується з твердженнями суду першої інстанції про те, що внесення запису про зміну назви друкованого засобу масової інформації не належить до компетенції відповідачів, а є компетенцією Мін`юсту, оскільки для вчинення зазначених дій необхідне волевиявлення уповноважених суб`єктів друкованого видання, зокрема у формі заяви, але це аж ніяк не є повноваженнями позивача.

Відповідач - Верхньодніпровська РДА в запереченнях на касаційну скаргу просить скаргу Мін`юсту відхилити, а оскаржувані судові рішення залишити без змін. Зазначає, що на виконання Закону України "Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації" обрано наступний спосіб реформування районної газети - вихід райдержадміністрації зі складу співзасновників газети "Придніпровський комунар" та редакції цієї газети з перетворенням редакції членами її трудового колективу у суб`єкт господарювання із збереженням назви, цільового призначення, мови видання і тематичної спрямованості друкованого засобу масової інформації, про що було видане розпорядження від 20 квітня 2016 року № Р-166. Крім того, рішенням Верхньодніпровської райради від 06 березня 2017 року № 247-11/VII змінено назву КП "Редакція газети "Придніпровський комунар" на КП "Редакція газети "Придніпровський край" та назву друкованого засобу масової інформації газети "Придніпровський комунар" на газету "Придніпровський край".

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 29 вересня 2017 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Мін`юсту.

15 грудня 2017 року розпочав роботу Верховний Суд і набрав чинності Закон України від 03 жовтня 2017 року № 2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів" (далі - Закон № 2147-VIII), яким КАС України викладено в новій редакції.

На підставі підпункту 4 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" КАС України в редакції Закону № 2147-VIII зазначену касаційну скаргу передано на розгляд Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.

Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначено склад судової колегії: Гімон М.М. головуючий суддя (суддя-доповідач), Мороз Л.Л., Бучик А.Ю.

26 червня 2019 року відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями, який здійснено на підставі розпорядження від 26 червня 2019 року № 850/0/78-19, у зв`язку зі зміною спеціалізації та введенням до іншої судової палати судді-доповідача Гімона М.М. (рішення зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 20 травня 2019 року № 14), визначено новий склад суду: Желєзний І.В. - головуючий суддя (суддя-доповідач), Саприкіна І.В., Чиркін С.М.

Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 28 листопада 2019 року задоволено заяви суддів Желєзного І.В., Саприкіної І.В., Чиркіна С.М. про самовідвід. Матеріали касаційної скарги Мін`юсту передано для визначення складу суду.

Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначено склад судової колегії: Соколов В.М. - головуючий суддя (суддя-доповідач), Єресько Л.О., Загороднюк А.Г.

Ухвалою від 18 лютого 2020 року Верховний Суд у складі судді Касаційного адміністративного суду Соколова В.М. провів необхідні дії з підготовки справи до касаційного розгляду та призначив її до розгляду в порядку письмового провадження.

Установлені судами попередніх інстанцій обставини справи

Газета "Придніпровський комунар" зареєстрована у Державному комітеті України у справах видавництв, поліграфії та книгорозповсюдження 24 листопада 1993 року, свідоцтво серії ДП № 26, місцезнаходження: вул. Петровського, буд. 35, літ "А", м. Верхньодніпровськ, Дніпропетровська область, 51600.

Згідно із свідоцтвом, засновниками газети є Верхньодніпровська райдержадміністрація і районна Рада народних депутатів, трудовий колектив газети.

10 жовтня 2016 року до позивача надійшло звернення депутата Верхньодніпровської міської ради сьомого скликання ОСОБА_1, у якому повідомлялось про те, що засновниками газети "Придніпровський комунар" не ініціюється процес перейменування газети. Суб`єкт звернення просив посприяти виконанню вимог Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки" щодо своєчасного перейменування вказаного друкованого засобу масової інформації.

02 листопада 2016 року Мін`юст листом № 38014/30849-0-33-16/19 надіслав співзасновникам газети "Придніпровський комунар" повідомлення щодо необхідності припинення діяльності друкованого засобу масової інформації згідно з вимогами Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки". Запропоновано повідомити реєстраційний орган про причини невжиття заходів щодо дотримання вимог названого Закону та припинити випуск друкованого видання за рішенням засновника відповідно до статті 18 Закону України "Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні". Повідомлено, що у разі невиконання указаних вимог діяльність/випуск засобу масової інформації підлягає припиненню у судовому порядку.

Листом від 16 листопада 2016 року № 913/0/2-16 Верхньодніпровська райрада повідомила Мін`юст, що на виконання Закону України від 24 грудня 2015 року № 917-VIII "Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації" було прийнято рішення від 21 червня 2016 року № 113-7/VII "Про реформування друкованого засобу масової інформації - районної газети "Придніпровський комунар", співзасновником якої є Верхньодніпровська районна рада", яким передбачено реформування газети "Придніпровський комунар" та обрано спосіб реформування - вихід зі складу засновників друкованого засобу масової інформації - районної газети "Придніпровський комунар" та редакції цієї газети з перетворенням редакції членами її трудового колективу у суб`єкт господарювання зі збереженням назви, цільового призначення, мови видання і тематичної спрямованості друкованого засобу масової інформації.

Листом від 23 грудня 2016 року № 45821/20166-0-26-16/19 Мін`юст повідомив співзасновників газети "Придніпровський комунар" про те, що Закон України від 24 грудня 2015 року № 917-VIII "Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації" набрав чинності з 01 січня 2016 року, тобто після спливу трьох місяців з дня набрання чинності Законом України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки", а отже, позивачем повторно повідомлено про те, що діяльність газети "Придніпровський комунар" підлягає припиненню у судовому порядку за позовом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державної реєстрації друкованих засобів масової інформації.

Застосування норм права, оцінка доказів та висновки за результатами розгляду касаційної скарги

За правилами частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

Пунктом 2 Розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ" (далі - Закон № 460-IX), який набрав чинності 08 лютого 2020 року, установлено, що касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.

Приписами частини першої статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів і вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, а також надаючи оцінку правильності застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, виходить з наступного.

Статтею 15 Конституції України передбачено, що суспільне життя в Україні ґрунтується на засадах політичної, економічної та ідеологічної багатоманітності. Жодна ідеологія не може визнаватися державою як обов`язкова. Цензура заборонена.

Закон України від 16 листопада 1992 року № 2782-XII "Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні" (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин; далі - Закон № 2782-XII) створює правові основи діяльності друкованих засобів масової інформації (преси) в Україні, встановлює державні гарантії їх свободи відповідно до Конституції України, Закону України "Про інформацію" та інших актів чинного законодавства і визнаних Україною міжнародно-правових документів.

У цьому Законі під друкованими засобами масової інформації (пресою) в Україні розуміються періодичні і такі, що продовжуються, видання, які виходять під постійною назвою, з періодичністю один і більше номерів (випусків) протягом року на підставі свідоцтва про державну реєстрацію (стаття 1).

За правилами статті 2 Закону N 2782-XII свобода слова і вільне вираження у друкованій формі своїх поглядів і переконань гарантуються Конституцією України і відповідно до цього Закону означають право кожного вільно і незалежно шукати, одержувати, фіксувати, зберігати, використовувати та поширювати будь-яку інформацію за допомогою друкованих засобів масової інформації, крім випадків, визначених законом, коли обмеження цього права необхідно в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя.

Друковані засоби масової інформації є вільними. Забороняється створення та фінансування державних органів, установ, організацій або посад для цензури масової інформації.

У силу положень статті 3 Закону N 2782-XII друковані засоби масової інформації в Україні не можуть бути використані для:

закликів до захоплення влади, насильницької зміни конституційного ладу або територіальної цілісності України;

пропаганди війни, насильства та жорстокості;

розпалювання расової, національної, релігійної ворожнечі;

розповсюдження порнографії, а також з метою вчинення терористичних актів та інших кримінально караних діянь;

пропаганди комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхньої символіки.

Забороняється використання друкованих засобів масової інформації для:

втручання в особисте і сімейне життя особи, крім випадків, передбачених законом;

завдання шкоди честі і гідності особи;

розголошення будь-якої інформації, яка може призвести до вказання на особу неповнолітнього правопорушника без його згоди і згоди його представника.

Згідно із підпунктом 2-2 пункту 3 Положення про Мін`юст, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02 липня 2014 року № 228 (далі - Положення № 228), одним із основних завдань Мін`юсту є забезпечення формування та реалізація державної політики у сфері державної реєстрації актів цивільного стану, державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, державної реєстрації обтяжень рухомого майна, державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців, реєстрації статуту територіальної громади м. Києва, реєстрації статутів Національної академії наук та національних галузевих академій наук, державної реєстрації друкованих засобів масової інформації та інформаційних агентств як суб`єктів інформаційної діяльності.


................
Перейти до повного тексту