1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



09 січня 2020 року


Київ

справа № 363/3976/16-а

провадження № К/9901/43176/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Желєзного І.В., розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_1 до управління Пенсійного фонду України у Вишгородському районі Київської області про зобов`язання призначити пенсію за віком, за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Київського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Бужак Н.П., Костюк Л.О., Троян Н.М. від 24 січня 2017 року,

УСТАНОВИВ:



ІСТОРІЯ СПРАВИ



Короткий зміст позовних вимог



1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до управління Пенсійного фонду України у Вишгородському районі Київської області про зобов`язання призначити пенсію за віком, в якому, з урахуванням уточнень, просив:

- визнати неправомірними управління Пенсійного фонду України у Вишгородському районі Київської області щодо відмови ОСОБА_1 у призначенні пенсії із зменшенням пенсійного віку згідно статті 55 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи";

- зобов`язати управління Пенсійного фонду України у Вишгородському районі Київської області призначити та виплачувати ОСОБА_1 пенсію за віком із зменшенням пенсійного віку відповідно до статті 55 України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" з моменту звернення із заявою, тобто з 18 серпня 2016 року.



Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій



2. Постановою Вишгородського районного суду Київської області від 5 грудня 2016 року позовні вимоги ОСОБА_1 було задоволено.

Визнано рішення протиправним начальника управління Пенсійного фонду України у Вишгородському районі Київської області від 19 вересня 2016 року № 124/3-01 про відмову ОСОБА_1 у призначені пенсії із зменшенням пенсійного віку як учаснику ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.

Зобов`язано управління Пенсійного фонду України в Вишгородському районі Київської області призначити ОСОБА_1 пенсію за віком із зменшенням пенсійного віку, як учаснику ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС з 30 серпня 2016 року.



3. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що ОСОБА_1 є учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС 2 категорії, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_1, а рішенням Вишгородського районного суду Київської області від 2 квітня 1993 року у справі № 2-420, встановлено факт того, що ОСОБА_1 у періоди з 28 по 29 серпня 1986р, з 2 по 6 жовтня 1986 року був відряджений у Чорнобильський район де приймав участь в ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, отже має право на призначення пенсії за віком із зменшенням пенсійного віку відповідно до статті 55 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".



4. Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 24 січня 2017 року апеляційну скаргу управління Пенсійного фонду України у Вишгородському районі Київської області було задоволено.

Постанову Вишгородського районного суду Київської області від 5 грудня 2016 року скасовано та ухвалено нову постанову, якою у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 відмовлено.



5. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд апеляційної інстанції виходив з того, що наявність у позивача посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, а також судового рішення про встановлення факту, не може вважати підставою для призначення пенсії відповідно до статті 55 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", оскільки чинним законодавством України чітко визначено, що для призначення пенсії необхідно надати документальне підтвердження права на призначення пенсії. Перелік таких документів визначено вищезазначеним Порядком.

Зазначено, що постановою Пленуму Верховного суду № 15 від 25 травня 1998 року виключено пункт 14 постанови Пленуму Верховного суду України № 5 від 31 березня 1995 року "Про судову практику в справах про встановлення фактів, що мають юридичне значення", а саме виключено пункт щодо розгляду судами заяв про встановлення факту участі в роботах, пов`язаних з усуненням аварії на Чорнобильській АЕС або її наслідків у разі, якщо заявник не має можливості одержати документи, необхідні для видачі йому посвідчення учасника ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС.



Короткий зміст вимог касаційної скарги



6. Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, ОСОБА_1 звернувся із касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 24 січня 2017 року та залишити в силі постанову Вишгородського районного суду Київської області від 5 грудня 2016 року.



СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ



7. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, є учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС 2 категорії, що підтверджується відповідним посвідченням серії НОМЕР_1 .

18 серпня 2016 році ОСОБА_1 звернувся до управління Пенсійного фонду України у Вишгородському районі Київської області із заявою про призначення йому пенсії за віком із зменшенням пенсійного віку відповідно до статті 55 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".

Управління Пенсійного фонду України у Вишгородському районі Київської області листом від 13 вересня 2016 року № 124/3-01 повідомило позивача про відмову у призначенні пенсії за віком із зменшенням пенсійного віку відповідно до статті 55 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" посилаючись на те, що відсутні первинні документи, що підтверджують безпосередню участь позивача у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.



8. Не погоджуючись з таким рішенням відповідача, ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом.



ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ



9. Касаційна скарга обґрунтована тим, що єдиним документом, що підтверджує статус потерпілого від Чорнобильської катастрофи, учасника ліквідації наслідків на Чорнобильській АЕС та надає право користування пільгами, встановленими Законом України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", зокрема призначення пенсії зі зменшенням пенсійного віку, встановленого для одержання державних пенсій, є посвідчення "Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС" або "Потерпілий від Чорнобильської катастрофи".

Згідно посвідчення серії НОМЕР_1 ОСОБА_1 є учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС 2 категорії.

Зазначає, що судом апеляційної інстанції помилково не взято до уваги рішення Вишгородського районного суду Київської області від 2 квітня 1993 року у справі № 2-420, яким встановлено факт того, що ОСОБА_1 у періоди з 28 по 29 серпня 1986р, з 2 по 6 жовтня 1986 року був відряджений у Чорнобильський район де приймав участь в ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, оскільки в силу статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України, зазначений факт має преюдиційне значення.



10. Відзиву на касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 24 січня 2017 року управлінням Пенсійного фонду України у Вишгородському районі Київської області не подано.



ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ



11. Статтею 10 Закону Законом України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" передбачено, що учасниками ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС вважаються громадяни, які безпосередньо брали участь у будь-яких роботах, пов`язаних з усуненням самої аварії, її наслідків у зоні відчуження у 1986-1987 роках незалежно від кількості робочих днів, а у 1988-1990 роках - не менше 30 календарних днів, у тому числі проведенні евакуації людей і майна з цієї зони, а також тимчасово направлені або відряджені у зазначені строки для виконання робіт у зоні відчуження, включаючи військовослужбовців, працівники державних, громадських, інших підприємств, установ і організацій незалежно від їх відомчої підпорядкованості, а також ті, хто працював не менше 14 календарних днів у 1986 році на діючих пунктах санітарної обробки населення і дезактивації техніки або їх будівництві.



12. Відповідно до статті 55 Закону Законом України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" особам, які працювали або проживали на територіях радіоактивного забруднення, пенсії надаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого статті 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Так, учасники ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, які працювали у зоні відчуження з моменту аварії до 1 липня 1986 року незалежно від кількості робочих днів, а з 1 липня 1986 року по 31 грудня 1986 року - не менше 5 календарних днів мають право на зменшення пенсійного віку на 10 років.



13. Згідно частини 2 статті 14 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" категорія 2 особі, постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи, встановлюється учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, які працювали у зоні відчуження: з моменту аварії до 1 липня 1986 року - незалежно від кількості робочих днів; з 1 липня 1986 року по 31 грудня 1986 року - не менше 5 календарних днів.



14. Пунктом 5 Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженого постановою Правління Пенсійного фонду України від затверджено Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 25 листопада 2005 року № 22-1 передбачено, що документами, які засвідчують особливий статус особи є: посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та довідка про період (періоди) участі в ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС за формою, затвердженою постановою Державного Комітету СРСР по праці та соціальних питаннях від 9 березня 1988 року №122, або довідка військової частини, в складі якої особа брала участь у ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, або довідка архівної установи, або інші первинні документи, в яких зазначено період роботи, населений пункт чи об`єкт, де особою проводились роботи по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС; посвідчення потерпілого від Чорнобильської катастрофи та довідка про період (періоди) проживання (роботи) на цих територіях, видана органами місцевого самоврядування (при призначенні пенсії із застосуванням норм статті 55 Закону статті України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".


................
Перейти до повного тексту