ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 грудня 2019 року
м. Київ
cправа № 924/381/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Булгакової І.В. (головуючий), Бенедисюка І.М. і Селіваненка В.П.,
за участю секретаря судового засідання Шевчик О.Ю.,
представників учасників справи:
позивача - не з`явились,
відповідача - Кондрашової А.О. (довіреність від 17.01.2019 № 03),
розглянув касаційну скаргу іноземного підприємства "АІС-Полтава"
на рішення господарського суду Хмельницької області від 13.06.2019
(суддя Кочергіна В.О.) та
постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 23.09.2019
(головуючий - суддя Павлюк О.І., судді: Демидюк О.О. і Савченко Г.І.)
у справі № 924/381/19
за позовом іноземного підприємства "АІС-Полтава" (далі - Підприємство)
до Хмельницького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України (далі - територіальне відділення АМК)
про визнання недійсним та скасування рішення.
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
Позов було подано про визнання недійсним і скасування рішення адміністративної колегії територіального відділення АМК від 15.02.2019 № 4-р/к відносно Підприємства у справі № 02-06/17-18 (далі - Рішення № 4-р/к).
Позов обґрунтовано незаконністю та необґрунтованістю Рішення № 4-р/к.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції
Рішенням господарського суду Хмельницької області від 13.06.2019, залишеним без змін постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 23.09.2019, у позові відмовлено.
Рішення та постанову мотивовано тим, що Підприємством не доведено наявності обставин, які можуть бути правовою підставою для визнання недійсним та скасування Рішення №4-р/к.
Короткий зміст вимог касаційної скарги і листа позивача
У касаційній скарзі до Верховного Суду Підприємство, зазначаючи про прийняття оскаржуваних судових рішень з порушенням норм процесуального і матеріального права, їх незаконність та необґрунтованість, просить скасувати відповідні судові рішення й прийняти нове рішення, яким позов задовольнити.
АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Доводи особи, яка подала касаційну скаргу
Територіальне відділення АМК та голова територіального відділення АМК мали право на проведення дослідження і надання обов`язкових до виконання Підприємством вимог у термін, зазначений в розпорядженні голови Антимонопольного комітету України. У розпорядженні голови Антимонопольного комітету України від 04.10.2017 № 13-01/335 зазначено термін реалізації такого права 28.03.2018, таким чином, лише в зазначений термін з 0 год 00 хв 28.03.2018 по 29 год 59 хв 28.03.2018 територіальне відділення АМК та голова територіального відділення АМК мали повноваження на проведення дослідження та надання обов`язкових до виконання вимог.
Вимоги від 27.02.2018 були видані головою територіального відділення АМК поза межами наданих йому повноважень, а, відтак, і поза межами компетенції цього територіального відділення АМК.
Доводи відповідача
У відзиві на касаційну скаргу територіальне відділення АМК: зазначає, що відсутні підстави для скасування рішення господарського суду Хмельницької області від 13.06.2019 та постанови Північно-західного апеляційного господарського суду від 23.09.2019, а вимоги скаржника є необґрунтованими та не підлягають задоволенню; просить у задоволенні касаційної скарги відмовити, а оскаржувані судові рішення залишити без змін.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
20.09.2017 головою Антимонопольного комітету України видано доручення №01-23/11-1875, пунктом 1 якого уповноважено Олуйко В.М. провести дослідження на предмет дотримання товариством з обмеженою відповідальністю „Радіал-Україна" та Підприємством вимог законодавства про захист економічної конкуренції під час участі у процедурах закупівлі за державні кошти, проведених на всій території України протягом 2016-2017 років, автомобільної техніки та за результатами дослідження прийняти відповідні рішення, про що повідомити Комітет. Термін 28.03.2018.
У подальшому, 27.02.2018 територіальним відділенням АМК, з метою здійснення державного контролю за додержанням законодавства про захист економічної конкуренції у сфері публічних закупівель, на виконання доручення Антимонопольного комітету України від 04.10.2017 №13-01/335 щодо проведення дослідження на предмет дотримання Підприємством вимог законодавства про захист економічної конкуренції під час участі у процедурах закупівлі за державні кошти автомобільної техніки протягом 2016-2017 років та керуючись статтями 17, 22, 22-1 Закону України "Про Антимонопольний комітет України", Положенням про територіальне відділення Антимонопольного комітету України, затвердженого розпорядженням Антимонопольного комітету України від 23.02.2001 №32-р та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30.03.2001 за №291/5482 (зі змінами та доповненнями), було надіслано Підприємству вимоги за №№ 01-27/08-613, 01-27/08-616, 01-27/10-619, 01-27/10-620, 01-27/12-626, 01-27/12-627, 01-27/17-631, 01-27/16-632, 01-27/17-635, 01-27/15-636, 01-27/16-640 про надання інформації та копій документів, що стосуються проведення тендерів із терміном подання інформації до 15.03.2018.
Зокрема, у вимогах від 27.02.2018 вказано, що відповідно до статей 22 і 22-1 Закону України "Про Антимонопольний комітет України", вимоги голови територіального відділення Антимонопольного комітету України, щодо надання інформації є обов`язковими для виконання у визначені ним строки. Неподання інформації, подання інформації в неповному обсязі або подання недостовірної інформації органам Антимонопольного комітету України, тягне за собою відповідальність передбачену статтями 50 та 52 Закону України "Про захист економічної конкуренції".
Підприємством 26.03.2018 на адресу територіального відділення АМК надіслано лист за №23 про повернення надісланих йому вимог без виконання. У листі зазначено, що у дорученні голови Антимонопольного комітету України вказано термін його дії - 28.03.2018, тому зазначене доручення від 04.10.2017 №13-01/335 діє виключно один день, тобто 28.03.2018; за таких обставин вимоги від 27.02.2018 про надання інформації є передчасними, не підлягають розгляду і підлягають поверненню, оскільки винесені без відповідних повноважень.
Надалі, 15.02.2019 адміністративною колегією територіального відділення АМК прийнято Рішення № 4-р/к, яким визнано дії Підприємства, які полягали у неподанні інформації на вимоги територіального відділення АМК № 01-27/08-613, №01-27/08-616, №01-27/10-619,№01-27/10-620, №01-27/12-626, №01-27/12-627, №01-27/17-631 від 27.02.2018р. за №01-27/16-632, №01-27/17-635, №01-27/15-636, №01-27/16-640 у встановлений головою територіального відділення АМК строк (до 15.03.2018), порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, яке передбачене пунктом 13 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції" у вигляді неподання інформації територіальному відділенню АМК у встановлені головою територіального відділення АМК строки.
Крім того, за вчинення порушень, зазначених в пунктах 1, 3, 5, 7, 9, 11, 13,15, 17, 19, 21 Рішення № 4-р/к, на Підприємство накладено штраф у розмірі 41 300,00 грн за кожне порушення. Сукупний розмір штрафу за всі порушення становить 454 300,00 грн.
Відповідно до бланку відстеження листів Укрпошти, який знаходиться в матеріалах справи, Рішення № 4-р/к отримано Підприємством 22.02.2019.
ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
Закон України "Про Антимонопольний комітет України":
стаття 3:
- основним завданням АМК є участь у формуванні та реалізації конкурентної політики в частині, зокрема, здійснення державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції на засадах рівності суб`єктів господарювання перед законом та пріоритету прав споживачів, запобігання, виявлення і припинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції;
стаття 7:
- у сфері здійснення контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції АМК має повноваження, в тому числі: розглядати заяви і справи про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та проводити розслідування за цими заявами і справами; приймати передбачені законодавством про захист економічної конкуренції розпорядження та рішення за заявами і справами, перевіряти та переглядати рішення у справах, надавати висновки щодо кваліфікації дій відповідно до законодавства про захист економічної конкуренції; перевіряти суб`єкти господарювання, об`єднання, органи влади, органи місцевого самоврядування, органи адміністративно-господарського управління та контролю щодо дотримання ними вимог законодавства про захист економічної конкуренції та під час проведення розслідувань за заявами і справами про порушення законодавства про захист економічної конкуренції; при розгляді заяв і справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, проведенні перевірки та в інших передбачених законом випадках вимагати від суб`єктів господарювання, об`єднань, органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю, їх посадових осіб і працівників, інших фізичних та юридичних осіб інформацію, в тому числі з обмеженим доступом, тощо;
пункт 6 частини першої статті 16:
- державний уповноважений АМК має повноваження при розгляді заяв і справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, проведенні перевірки та в інших передбачених законом випадках вимагати від суб`єктів господарювання, об`єднань, органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю, їх посадових осіб і працівників, інших фізичних та юридичних осіб інформацію, в тому числі з обмеженим доступом;
стаття 22:
- розпорядження, рішення та вимоги органу АМК, голови територіального відділення АМК, вимоги уповноважених ними працівників АМК, його територіального відділення в межах їх компетенції є обов`язковими для виконання у визначені ними строки, якщо інше не передбачено законом; невиконання таких вимог тягне за собою передбачену законом відповідальність;