1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



26 листопада 2019 року

Київ

справа №160/9019/18

адміністративне провадження №К/9901/21140/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Мельник-Томенко Ж.М.,

суддів - Жука А.В.,

Мартинюк Н.М.,



за участі:

секретаря судового засідання Кравченко Р.О.



представника позивача - Бірсана Є.М.,

представника відповідача-1 - Монастирської Ж.В.,

представника відповідача-2 - не з`явився,

представника третьої особи - не з`явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 02.07.2019 (головуючий суддя - С.В. Чабаненко, судді - С.Ю. Чумак, І.В. Юрко)

у справі № 160/9019/18

за позовом ОСОБА_1

до Державного бюро розслідувань,

Директора Державного бюро розслідувань Труби Романа Михайловича,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Конкурсна комісія № 2 з проведення відкритого конкурсу для призначення на посади у Державному бюро розслідувань,

про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,



встановив:



Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування

1. ОСОБА_1 звернувся до суду із позовною заявою до Державного бюро розслідувань, Директора Державного бюро розслідувань Труби Р.М., в якій з урахуванням уточненої позовної заяви, просив суд:

- визнати протиправними дії Директора Державного бюро розслідувань - Труби Р.М. щодо відмови в призначенні його, ОСОБА_1, на посаду першого заступника Директора Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Мелітополі, відповідно до рішення конкурсної комісії № 32 від 20.07.2018;

- скасувати лист Державного бюро розслідувань №01-2102 від 07.09.2018 щодо відмови в призначенні його, ОСОБА_1, на посаду першого заступника Директора Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Мелітополі, як акт індивідуальної дії;

- зобов`язати Директора Державного бюро розслідувань - Трубу Р .М. призначити його, ОСОБА_1, на посаду першого заступника Директора Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Мелітополі, на підставі рішення конкурсної комісії № 32 від 20.07.2018.

2. В обґрунтування позовних вимог позивач вказував, що ним, як претендентом на посаду першого заступника Директора Територіального управління Державного бюро розслідувань у місті Мелітополі було подано документи до конкурсної комісії № 2 згідно вимог Закону України "Про Державне бюро розслідувань". За наслідками розгляду поданого ОСОБА_1 пакету документів для участі у конкурсі для зайняття вакантної посади комісією №2 прийнято рішення про відповідність претендента кваліфікаційним вимогам для зайняття відповідної посади та допущення до участі у конкурсі. Відповідно до рішення засідання конкурсної комісії № 2, оформленого протоколом № 32 від 20.07.2018, позивача було визначено переможцем конкурсу для зайняття посади. Однак, 11.09.2018 позивачем отримано лист №01-2102 від 07.09.2018 за підписом Директора Державного бюро розслідувань, відповідно до якого позивачу відмовлено у призначенні на посаду з причин невідповідності претендента кваліфікаційним вимогам та критеріям професійної придатності для зайняття посади. Позивач вважає, що отриманий лист №01-2102 від 07.09.2018 порушує його право на призначення на посаду першого заступника Директора Територіального управління Державного бюро розслідувань у місті Мелітополі, є таким, що не відповідає та суперечить нормам чинного законодавства України.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

3. Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02.04.2019 позов задоволено частково. Визнано протиправними дії Директора Державного бюро розслідувань - Труби Р.М. щодо відмови в призначенні позивача, ОСОБА_1, на посаду першого заступника Директора Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Мелітополі, відповідно до рішення конкурсної комісії № 32 від 20.07.2018 року. Зобов`язано Директора Державного бюро розслідувань - Трубу Р.М. розглянути рішення засідання Конкурсної комісії № 2 з проведення відкритого конкурсу для призначення на посади у Державному бюро розслідувань № 32 від 20.07.2018 та прийняти відповідне рішення. В іншій частині позовних вимог - відмовлено.

4. При прийнятті рішення суд першої інстанції прийшов до висновку, що Директор Державного бюро розслідувань Труба Р.М. при отриманні рекомендацій Конкурсної комісії №2 про призначення ОСОБА_1 на посаду, протиправно листом від 07.09.2018 №01-2102 відмовив у призначенні позивача, на посаду першого заступника Директора Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Мелітополі, на підставі рішення конкурсної комісії № 32 від 20.07.2018, оскільки до його компетенції не належить перевірка пакета документів позивача для прийняття ним участі у конкурсі на зайняття вакантної посади.

5. Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 02.07.2019 рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02.04.2019 у справі №160/9019/18 скасовано та прийнято нове судове рішення, яким у задоволені адміністративного позову ОСОБА_1 - відмовлено.

6. Відмовляючи у задоволенні позову, суд апеляційної інстанції виходив з того, що допуск до участі у конкурсі для призначення на відповідну посаду у Територіальному управлінні Державного бюро розслідувань особи, яка фактично як на дату подачі документів, так і на дату їх розгляду Конкурсною комісією №2 з проведення відкритого конкурсу для призначення на посади у Державному бюро розслідувань, не відповідала кваліфікаційним вимогам та критеріям професійної придатності для зайняття відповідної посади, не свідчить про наявність протиправної бездіяльності з боку відповідача.

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги

7. У касаційній скарзі позивач, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального права та недотриманням норм процесуального права, просить рішення суду апеляційної інстанції скасувати, рішення суду першої інстанції залишити в силі.

8. В обґрунтування вимог касаційної скарги позивач вказує, що відповідно до рішення засідання конкурсної комісії № 2, оформленого протоколом № 32 від 20.07.2018 його було визначено переможцем конкурсу для зайняття відповідної посади. В оскаржуваній постанові суд апеляційної інстанції в порушення частини третьої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України приходить до протилежного висновку, фактично приймаючи на себе дискреційні повноваження третьої особи, та вказуючи, що скаржник не відповідав вимогам встановленим законом. Вважає, що лист № 01-2102 від 07.09.2018 не тільки не відповідає вимогам законодавства, а навпаки суперечить йому, в тексті відсутні будь-які посилання на конкретні норми права, згідно яких прийнято рішення відповідачем.

Позиція інших учасників справи

9. У відзиві на касаційну скаргу відповідачі заперечують проти змісту та вимог касаційної скарги, вважають її необґрунтованою, а постанову суду апеляційної інстанції - законною, постановленою відповідно до вимог закону, з правильним застосуванням норм матеріального права та дотриманням вимог процесуального права, при повному, всебічному та об`єктивному вивченню обставин справи.

Рух касаційної скарги

10. Ухвалою Верховного Суду від 01.08.2019 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 .

11. Ухвалою Верховного Суду від 15.10.2019 призначено справу до касаційного розгляду у судовому засіданні з повідомленням учасників справи.

12. У судовому засіданні представник позивача підтримав вимоги касаційної скарги з підстав, викладених в касаційній скарзі, просив скасувати рішення суду апеляційної інстанції, рішення суду першої інстанції залишити в силі.

13. Представник відповідача 1 у судовому засіданні заперечував проти касаційної скарги з мотивів, викладених у відзиві на касаційну скаргу, просив залишити касаційну скаргу без задоволення, постанову суду апеляційної інстанції - без змін.

Встановлені судами попередніх інстанцій обставини справи

14. Наказом Державного бюро розслідувань від 02.04.2018 № 41 оголошено конкурс на заміщення посади першого заступника Директора Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Мелітополі.

15. 19.04.2018 ОСОБА_1 звернувся із заявою про допущення його до участі у конкурсі на зайняття посади першого заступника Директора Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Мелітополі.

16. Відповідно до Протоколу № 19 від 18.05.2018 на засіданні конкурсної комісії № 2 з проведення відкритого конкурсу для призначення на посади у Державному бюро розслідувань було здійснено перевірку поданих учасниками конкурсу документів на відповідність вимогам, встановленим законодавством та Порядком, за результатом чого встановлено, що документи, подані ОСОБА_1 №144 у переліку осіб, відповідають встановленим вимогам і кандидат допущений до участі у конкурсі для призначення на вакантні посади у Державне бюро розслідувань.

17. Протоколом № 32 від 20.07.2018 засідання конкурсної комісії № 2 з проведення відкритого конкурсу для призначення на посади у Державному бюро розслідувань визначено переможців конкурсу на зайняття вакантних посад у територіальних управліннях Державного бюро розслідувань та вирішено питання про надання рекомендацій Директору Державного бюро розслідувань для призначення переможців конкурсу на посади у територіальних управліннях Державного бюро розслідувань.

18. За результатами голосування члени конкурсної комісії вирішили визначити переможцем конкурсу та рекомендувати Директору Державного бюро розслідувань Трубі Р.М. для призначення на посаду першого заступника Директора Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Мелітополі ОСОБА_1 .

19. Листом від 07.09.2018 № 01-2102 за підписом Директора Державного бюро розслідувань Труби Р.М. ОСОБА_1. повідомлено, що за результатами вивчення його освітнього і професійного рівня, з пакету документів, поданих для участі в конкурсі, встановлено, що призначення на посаду є неможливим з наступних підстав.

Вища юридична освіта (спеціальність "Правознавство") була отримана ОСОБА_1 відповідно до диплому від 30.05.2013 МВ № 12515126.

Згідно з наданою копією трудової книжки НОМЕР_1 загальний досвід роботи позивача у галузі права, після здобуття вищої освіти у галузі права, становить менше п`яти років.

Також, проаналізувавши інформацію у трудовій книжці щодо займаних посад, вказано про те, що у позивача не виявлено досвіду в організації та проведенні ним оперативно-розшукових заходів або слідчих (розшукових) та негласних слідчих (розшукових) дій. Додаткові документи для підтвердження цього досвіду до Бюро не надходили.

20. На підставі вищезазначеного, ОСОБА_1 відмовлено у призначені на посаду першого заступника Директора Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Мелітополі.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Релевантні джерела права й акти їх застосування (чинні на час виникнення спірних правовідносин)

21. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

22. Відповідно до статті 1 та частини першої статті 2 Закону України "Про Державне бюро розслідувань" Державне бюро розслідувань є центральним органом виконавчої влади, що здійснює правоохоронну діяльність з метою запобігання, виявлення, припинення, розкриття та розслідування злочинів, віднесених до його компетенції.

Державне бюро розслідувань у своїй діяльності керується Конституцією України, міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, цим та іншими законами України, а також іншими нормативно-правовими актами, прийнятими на їх основі.

23. Згідно із статтею 3 Закону України "Про Державне бюро розслідувань" Державне бюро розслідувань організовується і діє на засадах: 1) верховенства права, відповідно до якого людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються найвищою соціальною цінністю, а права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави; 2) законності; 3) справедливості; 4) неупередженості; 5) незалежності і персональної відповідальності кожного працівника Державного бюро розслідувань; 6) відкритості та прозорості діяльності Державного бюро розслідувань для суспільства та демократичного цивільного контролю, підзвітності і підконтрольності визначеним законом державним органам. Державне бюро розслідувань діє гласно тією мірою, що не порушує права і свободи людини і громадянина, не суперечить вимогам кримінального процесуального законодавства та законодавства про державну таємницю; 7) політичної нейтральності і позапартійності. Використання Державного бюро розслідувань у партійних, групових чи особистих інтересах не допускається. Діяльність політичних партій у Державному бюро розслідувань забороняється; 8) єдиноначальності у поєднанні з колективним способом реалізації окремих повноважень Державного бюро розслідувань. Принцип єдиноначальності не заперечує принципу процесуальної самостійності слідчого органу Державного бюро розслідувань.

24. Частинами четвертою, п`ятою та шостою статті 9 Закону України "Про Державне бюро розслідувань" передбачено, що для забезпечення виконання завдань Державного бюро розслідувань утворюються такі його територіальні управління:

1) територіальне управління, розташоване у місті Львові, що поширює свою діяльність на Волинську, Закарпатську, Івано-Франківську, Львівську, Тернопільську області;

2) територіальне управління, розташоване у місті Хмельницькому, що поширює свою діяльність на Вінницьку, Житомирську, Рівненську, Хмельницьку, Чернівецьку області;

3) територіальне управління, розташоване у місті Миколаєві, що поширює свою діяльність на Кіровоградську, Миколаївську, Одеську області;

4) територіальне управління, розташоване у місті Мелітополі, що поширює свою діяльність на Автономну Республіку Крим, Запорізьку, Херсонську області, місто Севастополь;

5) територіальне управління, розташоване у місті Полтаві, що поширює свою діяльність на Дніпропетровську, Полтавську, Сумську, Харківську області;

6) територіальне управління, розташоване у місті Краматорську, що поширює свою діяльність на Донецьку і Луганську області;

7) територіальне управління, розташоване у місті Києві, що поширює свою діяльність на місто Київ, Київську, Черкаську та Чернігівську області.

Територіальні органи Державного бюро розслідувань є юридичними особами, мають самостійний баланс, рахунки в органах Державної казначейської служби України, печатку із зображенням Державного Герба України і своїм найменуванням.

Територіальні органи Державного бюро розслідувань діють на підставі положень, що затверджуються Директором Державного бюро розслідувань в порядку, передбаченому частиною другою статті 12 цього Закону.

25. Відповідно до частини третьої статті 14 Закону України "Про Державне бюро розслідувань" на службу до Державного бюро розслідувань приймаються на конкурсній основі в добровільному порядку (за контрактом) громадяни України, які спроможні за своїми особистими, діловими та моральними якостями, віком, освітнім і професійним рівнем та станом здоров`я ефективно виконувати відповідні службові обов`язки. Кваліфікаційні вимоги та критерії професійної придатності для зайняття посад у цих підрозділах затверджуються Директором Державного бюро розслідувань. Призначення на посади у Державному бюро розслідувань, крім посад, визначених у частині першій статті 10, частині першій статті 13 та частині першій статті 24 цього Закону, здійснюється за результатами відкритого конкурсу, що проводиться в порядку, визначеному Директором Державного бюро розслідувань на основі Типового порядку проведення відкритого конкурсу, затвердженого Кабінетом Міністрів України.

26. Згідно із частиною першою статті 13 Закону України "Про Державне бюро розслідувань" директори територіальних органів, керівники підрозділів центрального апарату Державного бюро розслідувань призначаються на посаду та звільняються з посади Директором Державного бюро розслідувань за поданням Конкурсної комісії в порядку, передбаченому частинами другою - одинадцятою статті 11 цього Закону.

27. Відповідно до частини другої та четвертої статті 11 Закону України "Про Державне бюро розслідувань" організацію та проведення конкурсу здійснює Конкурсна комісія відповідно до цього Закону.

Рішення Конкурсної комісії вважається прийнятим, якщо за нього на засіданні Конкурсної комісії проголосували не менше п`яти членів Конкурсної комісії.

28. Частиною восьмою статті 11 Закону України "Про Державне бюро розслідувань" передбачено, що конкурсна комісія:

1) визначає регламент своєї роботи;

2) розміщує оголошення про умови та строки проведення конкурсу;

3) розглядає документи, подані особами для участі в конкурсі;

4) відбирає із загального числа кандидатів осіб, з якими проводить на своєму засіданні співбесіду, та осіб, щодо яких проводиться спеціальна перевірка, передбачена Законом України "Про запобігання корупції", і перевірка, передбачена Законом України "Про очищення влади";

5) відбирає шляхом відкритого голосування з числа кандидатів, які пройшли співбесіду, одного кандидата, що відповідає вимогам до Директора Державного бюро розслідувань та, згідно з обґрунтованим рішенням Конкурсної комісії, має найкращі професійний досвід, знання і якості для виконання службових обов`язків на цій посаді; відбирає шляхом відкритого голосування з числа кандидатів, які пройшли співбесіду, двох кандидатів, що відповідають вимогам до першого заступника і заступника Директора Державного бюро розслідувань, мають найкращі професійний досвід, знання і якості для виконання службових обов`язків на цих посадах;

6) оприлюднює інформацію про кандидатів, які подали заяву на участь у конкурсі, а також інформацію про трьох кандидатів, відібраних для проходження співбесіди в Конкурсній комісії, про кандидатів, відібраних Конкурсною комісією для призначення на посади Директора Державного бюро розслідувань, першого заступника і заступника Директора Державного бюро розслідувань;

7) проводить повторний конкурс у разі відхилення всіх кандидатів у зв`язку з їх невідповідністю встановленим вимогам або непроходженням спеціальної перевірки, передбаченої Законом України "Про запобігання корупції", чи перевірки, передбаченої Законом України "Про очищення влади".

29. Відповідно до частини одинадцятої статті 11 Закону України "Про Державне бюро розслідувань" особа, яка претендує на участь у конкурсі, подає у зазначений в оголошенні строк такі документи:

1) заяву про участь у конкурсі з наданням згоди на проведення спеціальної перевірки відповідно до Закону України "Про запобігання корупції" та на обробку персональних даних відповідно до Закону України "Про захист персональних даних";

2) автобіографію, що містить прізвище, ім`я та по батькові (за наявності), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, трудову діяльність, посаду (заняття), місце роботи, громадську роботу (у тому числі на виборних посадах), членство в політичних партіях, у тому числі в минулому, наявність трудових або будь-яких інших договірних відносин з політичною партією упродовж року, що передує поданню заяви (незалежно від тривалості), контактний номер телефону та адресу електронної пошти, а також відомості про наявність чи відсутність судимості;

3) декларацію за рік, що передує року, в якому оприлюднено оголошення про конкурс, в порядку, встановленому законом;

4) інші документи, передбачені законами України "Про державну службу" і "Про запобігання корупції".

Відомості з поданих відповідно до цієї частини документів підлягають оприлюдненню упродовж трьох робочих днів після закінчення строку подання заяв на конкурс на офіційному веб-сайті Кабінету Міністрів України, крім відомостей, які відповідно до Закону України "Про запобігання корупції" віднесені до інформації з обмеженим доступом, та відомостей про контактний номер телефону і адресу електронної пошти кандидата.

30. Наказом Державного бюро розслідувань від 16.03.2018 № 30 затверджено кваліфікаційні вимоги та критерії професійної придатності для зайняття посади першого заступника Директора Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Мелітополі, а саме: загальні вимоги (освіта, ступінь вищої освіти, стаж роботи (тривалість у роках, у тому числі на посадах певної категорії), володіння мовами, оплата праці, група посади державної служби), спеціальні вимоги (знання законодавства, професійні знання, лідерство, прийняття ефективних рішень, комунікації та взаємодія, впровадження змін, управління організацією роботи та персоналом, особистісні компетенції).

31. Відповідно до пунктів 9, 10 Розділу IV "Прийняття та розгляд поданих для участі у конкурсі документів" Порядку проведення конкурсу для призначення на посади у Державному бюро розслідувань, затвердженого наказом Державного бюро розслідувань від 14.02.2018 №13 (далі - Порядок № 13) робоча група опрацьовує подані кандидатами документи та передає їх Комісії.

Комісія перевіряє подані документи на відповідність їх вимогам, встановленим Законом та цим Порядком, а також кваліфікаційним вимогам у триденний строк з дня їх надходження.


................
Перейти до повного тексту