ПОСТАНОВА
Іменем України
26 листопада 2019 року
Київ
справа №826/16757/16
адміністративне провадження №К/9901/48267/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: Соколова В.М., Єресько Л.О., Загороднюка А.Г., розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Департаменту охорони здоров`я виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 07 грудня 2017 року (суддя Вєкуа Н.Г.) та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 15 лютого 2018 року (судді Троян Н.М., Бужак Н.П., Твердохліб В.А.) у справі № 826/16757/16 за позовом Благодійної організації "Об`єднання батьків дітей хворих фенілкетонурією "Покоління" до Департаменту охорони здоров`я виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), третя особа - Товариство з обмеженою відповідальністю "Людмила-Фарм", про визнання протиправним та скасування рішення,
УСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування
У жовтні 2016 року Благодійна організація "Об`єднання батьків дітей хворих фенілкетонурією "Покоління" (далі - позивач) звернулася до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Департаменту охорони здоров`я виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі - Департамент охорони здоров`я КМДА, відповідач), третя особа - Товариство з обмеженою відповідальністю "Людмила-Фарм" (далі - ТОВ "Людмила-Фарм") про визнання протиправним і скасування рішення відповідача від 20 вересня 2016 року щодо визнання переможцем торгів та акцепту пропозиції ТОВ "Людмила-Фарм" (оголошення про заплановану закупівлю № 153149 у ВДЗ № 143(29.07.2016) від 29 липня 2016 року).
Позовні вимоги мотивовані тим, що подані переможцем торгів документи в якості продукції, її походження та відповідності спеціальних харчових продуктів не відповідають п.3.7 та додатку №4 ДКТ та не підтверджують необхідні для даного виду лікувальної продукції якісні характеристики та можливість їх безпечного споживання (лікування) хворими на фенілкетонурію, що відповідно до статті 29 Закону України "Про здійснення державних закупівель" є підставою для відхилення пропозиції конкурсних торгів учасника. На думку позивача, продукція ТОВ "Людмила-Фарм", а саме: PKU Nutri 3 Concentrated AM 3 не відповідає вимогам додатку № 4 ДКТ, за кількісними та якісними характеристиками, не є еквівалентом продукції Comida PKU B тa PKU C, необхідної для лікування хворих на фенілкетонурію. В пропозиції конкурсних торгів ТОВ "Людмила-Фарм" відсутні дані щодо проведеної процедури пробації запропонованого продукту - амінокислотних сумішей PKU Nutri 3 Concentrated РAM 3, що свідчить про відсутність документального підтвердження еквівалентності продукції, запропонованої ТОВ "Людмила-Фарм", предмету закупівлі, що може призвести до негативних наслідків в процесі її споживання хворими.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
Окружний адміністративний суд міста Києва постановою від 07 грудня 2017 року, залишеною без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 15 лютого 2018 року, позов задовольнив. Визнав протиправним і скасував рішення Департаменту охорони здоров`я КМДА від 20 вересня 2016 року щодо визнання переможцем торгів та акцепту пропозиції ТОВ "Людмила-Фарм" (оголошення про заплановану закупівлю № 153149 у ВДЗ № 143(29.07.2016) від 29 липня 2016 року.
Мотиви, з яких суди попередніх інстанцій дійшли таких висновків, ґрунтуються на тому, що пропозиція переможця торгів ТОВ "Людмила-Фарм" містить інформацію про поставку іншої продукції, а саме Comida РКU Nutriа 3 Concentrated та РАМ-3, аніж продукція передбачена документацією конкурсних торгів на закупівлю " 10.86.1. Продукти харчові готові гомогенізовані для дитячого та дієтичного харчування (15880000-0 спеціальні продукти харчування, збагачені поживними речовинами (продукти лікувального харчування для хворих на фенілкетонурію, 2 лоти)". Відповідач не дослідив склад лікувальної суміші Comida РКU Nutriа 3 Concentrated та РАМ-3, що є важливим для сприйняття такого виду препарату хворими, що проходять лікування адаптованими сумішами Comida PKU С та В. Суди дійшли висновку, що при прийнятті спірного рішення від 20 вересня 2016 року відповідач керувався принципом максимальної економії, не взявши до уваги необхідний принцип максимальної ефективності та потреб хворих.
Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги
На постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 07 грудня 2017 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 15 лютого 2018 року Департамент охорони здоров`я КМДА подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення норм матеріального права, просить скасувати вказані судові рішення та ухвалити нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
Аргументи скаржника полягають у тому, що суди першої та апеляційної інстанцій дійшли помилкового висновку про те, що пропозиція переможця торгів не містить інформації щодо еквівалентності зазначених у лотах продуктів, оскільки в тендерній документації ТОВ "Людмила-Фарм" наявна таблиця відповідності технічним вимогам, згідно з якою продукція ТОВ "Людмила-Фарм" відповідає технічним вимогам (тобто є еквівалентною) враховуючи кількість білку. Скаржник вважає, що продукція ТОВ "Людмила-Фарм" відповідає технічним, якісним та кількісним характеристикам предмета закупівлі, а тому в нього були відсутні підстави для відхилення конкурсної пропозиції даного учасника.
Відповідач зауважує, що президентом Благодійної організації "Об`єднання батьків дітей хворих фенілкетонурією "Покоління" ОСОБА_1 підписано без зауважень протоколи щодо відповідності наданих пропозицій учасників конкурсних торгів заявленим технічним вимогам.
Конкурсна пропозиція ТОВ "Людмила-Фарм" визнана найбільш економічно вигідною, а судами попередніх інстанцій неправильно трактовано та застосовано Закон України "Про здійснення державних закупівель".
Під час розгляду справи судами не враховано, що третьою особою здійснено поставку товару за договором у повному обсязі, ліки закуплені за рахунок коштів бюджету міста Києва, товар розподілений по закладам охорони здоров`я і використаний у повному обсязі. З огляду на це, виконати судові рішення у даній справі не є можливим.
Позиція інших учасників справи
Благодійна організація "Об`єднання батьків дітей хворих фенілкетонурією "Покоління" і ТОВ "Людмила-Фарм" не скористалися правом подання відзиву на касаційну скаргу.
Рух касаційної скарги
Ухвалою від 14 травня 2018 року Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: Шарапи В.М. (суддя-доповідач), Бевзенка В.М., Данилевич Н.А. відкрив касаційне провадження за скаргою Департаменту охорони здоров`я КМДА.
06 червня 2019 року відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями, який здійснено на підставі розпорядження від 06 червня 2019 року № 644/0/78-19, у зв`язку зі зміною спеціалізації та введенням до іншої судової палати судді-доповідача Шарапи В.М. (рішення зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 20 травня 2019 року № 14), визначено новий склад суду: Соколов В.М. - головуючий суддя (суддя-доповідач), Єресько Л.О., Загороднюк А.Г.
За правилами частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
Установлені судами попередніх інстанцій обставини справи
Відповідно до пункту 3.1.1. Статуту Благодійної організації "Об`єднання батьків дітей хворих фенілкетонурією "Покоління" Організація здійснює представництво і захист інтересів пацієнтів, що хворіють на фенілкетонурію, у державних та громадських органах, в установах та організаціях, у судах, правоохоронних органах та на підприємствах.
Відповідно до наказу Міністерства охорони здоров`я України "Про затвердження переліку рідкісних (орфанних) захворювань" від 27 жовтня 2014 року № 778, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13 листопада 2014 року за № 1439/26216, фенілкетонурія належить до рідкісних (орфанних) захворювань, що призводять до скорочення тривалості життя хворих або їх інвалідність.
Наказом Міністерства охорони здоров`я України від 13 листопада 2001 року № 457 "Про заходи щодо удосконалення медичної допомоги хворим на фенілкетонурію в Україні" затверджено орієнтовні критерії підбору спеціальних продуктів лікувального харчування для дітей, хворих на фенілкетонурію.
Відповідно до міської цільової програми "Здоров`я киян" на 2012-2016 роки, затвердженої рішенням Київської міської ради від 15 березня 2012 року № 208/7545, з метою покращення своєчасного лікування цієї категорії хворих передбачено забезпечення закупівлі за бюджетні кошти продуктів лікувального харчування для дітей та вагітних жінок, хворих на фенілкетонурію.
Так, у липні 2016 року Департаментом охорони здоров`я КМДА відповідно до Закону України "Про здійснення державних закупівель" розпочато процедуру відкритих торгів на закупівлю: " 10.86.1. Продукти харчові готові гомогенізовані для дитячого та дієтичного харчування (15880000-0 спеціальні продукти харчування, збагачені поживними речовинами (продукти лікувального харчування для хворих на фенілкетонурію, 2 лоти)", оголошення про заплановану закупівлю № 153149 у Віснику державних закупівель № 143 (29.07.2016 року) від 29 липня 2016 року.
Відповідно до протоколу оцінки пропозицій конкурсних торгів, цінових пропозицій від 20 вересня 2016 року, члени комітету з конкурсних торгів прийняли рішення про визнання переможцем процедури закупівлі (по лотам № 1, №2) ТОВ "Людмила-Фарм", конкурсна пропозиція якого визнана найбільш економічно вигідною.
20 вересня 2016 року комітетом з конкурсних торгів винесено рішення про визнання переможцем процедури закупівлі ТОВ "Людмила-Фарм".
Застосування норм права, оцінка доказів та висновки за результатами розгляду касаційної скарги
Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, а також надаючи оцінку правильності застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права, виходить з наступного.
В силу частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 15 Основ законодавства України про охорону здоров`я, введених в дію постановою Верховної Ради України від 19 листопада 1992 року № 2801-XII (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) визначено, що реалізацію державної політики у сфері охорони здоров`я забезпечують: центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я; інші центральні органи виконавчої влади, які реалізують державну політику у сферах санітарного та епідемічного благополуччя населення, контролю якості та безпеки лікарських засобів, протидії ВІЛ-інфекції/СНІДу та інших соціально небезпечних захворювань. Реалізацію державної політики у сфері охорони здоров`я в адміністративно-територіальних одиницях України здійснюють Рада міністрів Автономної Республіки Крим та місцеві державні адміністрації.
На момент розміщення оголошення про заплановану закупівлю товару " 10.86.1. Продукти харчові готові гомогенізовані для дитячого та дієтичного харчування (15880000-0 спеціальні продукти харчування, збагачені поживними речовинами (продукти лікувального харчування для хворих на фенілкетонурію, 2 лоти))" був чинним Закон України "Про здійснення державних закупівель".