1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Перейти до правової позиції


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



17 вересня 2019 року

м. Київ



Справа № 903/888/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Случ О. В. - головуючий, Волковицька Н. О, Могил С. К.,

за участю секретаря судового засідання - Мазуренко М. В.

за участю представників:

позивача - не з`явилися

відповідача - Олейніков О. В., Парфенюк А. С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Державного комунального підприємства "Луцьктепло"

на рішення Господарського суду Волинської області від 26.02.2019 (суддя Якушева І. О.)

і постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 19.06.2019 (головуючий - Дужич С. П., судді Саврій В. А., Миханюк М. В.)

у справі № 903/888/18

за позовом Державної екологічної інспекції у Волинській області

до Державного комунального підприємства "Луцьктепло"

про стягнення 7 253 886,05 грн,

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. 30.11.2018 Державна екологічна інспекція у Волинській області (далі - Інспекція) звернулась до Господарського суду Волинської області із позовною заявою до Державного комунального підприємства "Луцьктепло" (далі - ДКП "Луцьктепло") про стягнення 7 253 886,05 грн шкоди, заподіяної внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

2. Позов аргументовано тим, що під час проведення планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства ДКП "Луцьктепло" виявлено порушення статей 10, 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря", яке полягало в тому, що ДКП "Луцьктепло" порушувало порядок здійснення викиду забруднюючих речовин в атмосферу без дозволу спеціального уповноваженого органу виконавчої влади під час експлуатації котлоагрегата КВТМ-100, котельні в м. Луцьку, по вул.Карбишева, 2, що спричинило державі шкоду в розмір 7 253 886,05 грн.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Рішенням Господарського суду Волинської області від 26.02.2019, залишеним без змін постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 19.06.2019, позовні вимоги задоволено повністю, стягнуто з ДКП "Луцьктепло" на користь Інспекції 7 253 886,05 грн шкоди; 108 808,30 грн судового збору.

4. Задовольняючи позовні вимоги, суди попередніх інстанцій виходили з того, що ДКП "Луцьктепло" перед початком використання отриманої ним в оренду котельні, яка є джерелом забруднення атмосферного повітря, повинен був отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин. З матеріалів перевірки Державної екологічної інспекції у Волинській області вбачається, що у ДКП "Луцьктепло" відсутній дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря. Суди попередніх інстанцій встановили, що ГМ-5- і КВГМ-100 - відносяться до машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, а тому перед їх використанням ДКП "Луцьктепло" необхідно було отримати дозвіл, як це передбачено частиною четвертою статті 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".

5. Суд апеляційної інстанції відхилив посилання ДКП "Луцьктепло" на те, що ним використовувався дозвіл від 23.12.2016 №710100000-241, наданий Товариству з обмеженою відповідальністю "Західна теплоенергетична група" (далі - ТОВ "Західна ТЕГ"), попереднього орендаря, який до цього здійснював господарську діяльність на котельні, дозвіл був чинний, а об`єкт оренди і спосіб його використання не змінювався, оскільки за приписами частини четвертої статті 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" від орендаря чи іншого користувача не вимагається отримання документа дозвільного характеру на використання експлуатацію приміщень та обладнання, переданого на підставі оренди у тимчасове користування, за умови збереження виду діяльності і стану цих приміщень та обладнання, крім потенційно небезпечних об`єктів та в разі експлуатації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.

6. Суд апеляційної інстанції погодився з висновком місцевого господарського суду, що дії відповідача по забрудненню атмосферного повітря без відповідного дозволу є протиправними, вчинені з його вини, а тому позовні вимоги щодо стягнення шкоди підлягають задоволенню.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

7. ДКП "Луцьктепло", посилаючись на неправильне застосування попередніми судовими інстанціями норм матеріального права, а саме неправильне тлумачення закону, подав касаційну скаргу, в якій просить суд касаційної інстанції скасувати рішення Господарського суду Волинської області від 26.02.2019 та постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 19.06.2019 у справі №903/888/18, і ухвалити нове рішення, яким у позові відмовити.

АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Доводи особи, яка подала касаційну скаргу (узагальнено)

8. Суди попередніх інстанцій допустили неправильне тлумачення норми статті 33 Закону України "Про охорону атмосферного повітря", оскільки дозвіл на викиди стаціонарними джерелами був наявний на час оренди котельні ДКП "Луцьктепло".

9. Суд апеляційної інстанції неправильно тлумачить абзац перший частини четвертої статті 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності", оскільки ця норма не містить припису отримання документів дозвільного характеру орендарем незалежно від будь-яких обставин, на думку скаржника, у наведеній нормі міститься висновок про необхідність отримання документа дозвільного характеру у разі, якщо такий дозвіл відсутній взагалі на стаціонарне джерело.

Дозвіл на викиди видаються суб`єкту господарювання, об`єкт якого відповідно до законодавства належить до певної групи, про що зазначено у пункті 3 Порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2002 № 302, норма якого прямо вказує на обов`язок отримати дозвіл саме суб`єкту, якому належить об`єкт. Отже, частина четверта статті 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" зобов`язує орендаря отримати дозвіл на викиди лише у тому випадку, якщо такий дозвіл не було видано суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до відповідної групи. На стаціонарний об`єкт - котельню, яка належить ТОВ "Захід-ТЕГ" (попередній орендар), видано дозвіл на викиди від 23.12.2016 № 710100000-241 терміном до 23.12.2023. Тобто, дозвіл видано особі, якій належить котельня, відповідно до вимог Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" та Порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2002 № 302. У випадку якщо б такого дозволу не було, то обов`язок його отримання покладався б на орендаря обладнання.

10. Суди попередніх інстанцій визначили розмір збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, на підставі Методики, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 10.12.2008 № 639, підпункт 2.1.2 якої застосовується за умови відсутності дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.

11. Суд першої інстанції необґрунтовано послався на правову позицію, викладену у постановах Верховного Суду від 20.02.2018 у справі № 910/5858/17, від 22.05.2018 у справі № 910/15305/17, від 10.07.2018 у справі № 904/12434/16, у справі № 904/10536/16, оскільки правова позиція, викладена у вказаних постановах, не є аналогічною - у всіх вказаних спорах відсутній дозвіл на викиди взагалі. У той час як у ДКП "Луцьктепло" наявний діючий дозвіл на викиди стаціонарним джерелом - котельнею, що використовується ДКП "Луцьктепло".

Позиція позивача, викладена у відзиві на касаційну скаргу

12. У відзиві на касаційну скаргу Інспекція заперечує проти доводів скаржника, зазначаючи про законність та обґрунтованість оскаржуваних судових рішень, і просить: касаційну скаргу ДКП "Луцьктепло" залишити без задоволення; рішення Господарського суду Волинської області від 26.02.2019 та постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 19.06.2019 у справі №903/888/18 залишити без змін. Посилається на те, що згідно із законодавством у разі експлуатації потенційно небезпечних об`єктів та машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки орендарю або іншому користувачу необхідно отримувати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

13. Відповідно до пункту 2.2.1 Статуту ДКП "Луцьктепло", затвердженого рішенням Луцької міської ради від 30.01.2019 № 52/94, одним із основних видів діяльності підприємства є виробництво теплової енергії, транспортування її магістральними та місцевими (розподільчими) тепловими мережами постачання теплової енергії, в тому числі виробленої на когенераційних установках з використанням нетрадиційних або поновлювальних джерел енергії.

14. 27.10.2016 рішенням Луцької міської ради №14/29 "Про надання дозволу на укладення договору оренди" ДКП "Луцьктепло" надано дозвіл на укладення з Товариством з обмеженою відповідальністю "Тепло-Енерго-Центр" (далі - ТОВ "Тепло-Енерго-Центр") договору оренди окремого індивідуально-визначеного рухомого та нерухомого майна.

15. 05.12.2016 між ДКП "Луцьктепло" як орендарем і ТОВ "Тепло-Енерго-Центр" як орендодавцем укладено договір оренди № 100 (далі - Договір оренди), за умовами якого ТОВ "Тепло-Енерго-Центр" передало, а ДКП "Луцьктепло" прийняло у строкове платне користування окреме індивідуально визначене рухоме та нерухоме майно, розташоване за адресами: Волинська область, м. Луцьк, вул.Карбишева, 2 та Волинська область, м. Луцьк, вул. Героїв УПА, 83а, що належить на праві власності та перебуває на балансі ТОВ "Тепло-Енерго-Центр".

16. 27.12.2016, ДКП "Луцьктепло" направило Управлінню екології та природних ресурсів Волинської ОДА лист №6024/10, в якому просило проінформувати про можливість та особливості використання в роботі виданого ТОВ "Захід-ТЕГ" існуючого дозволу на викиди забруднюючих речовин у атмосферне повітря стаціонарним джерелом викиду - котельні по вул. Карбишева, 2а, та повідомити порядок нарахування та сплати платежів за забруднення.

17. 03.01.2017 Управління екології та природних ресурсів Волинської ОДА повідомило листом №1/115/2-17, що ТОВ "Захід-ТЕГ" відноситься до об`єктів першої групи та дозвіл був виданий Мінприроди України, тому рекомендовано ДКП "Луцьктепло" звернутися за роз`ясненнями щодо отримання відповідного дозволу до Мінприроди України, а питання щодо порядку нарахування і сплати платежів за забруднення навколишнього природного середовища висвітлені у розділі VII Податкового кодексу України.

18. Відповідно до акта приймання-передачі майна в оренду за Договором оренди ДКП "Луцьктепло" прийняло в оренду для здійснення господарської діяльності з виробництва теплової енергії котельню, яка розташована в м. Луцьку, по вул.Карбишева, з одним котлом типу ГМ50-14 за № 5 та двома котлами КВГМ-100 за № 2 та № 3.

19. 12.01.2017 ДКП "Луцьктепло", керуючись рекомендаціями Управління екології та природних ресурсів Волинської ОДА, звернулось до Мінприроди України за роз`ясненнями щодо можливості використання у роботі уже існуючого дозволу на викиди забруднюючих речовин, який виданий ТОВ "Захід-ТЕГ".

20. 10.02.2017 Департамент екологічної безпеки Міністерства екології та природних ресурсів України листом №7/579-17 повідомив ДКП "Луцьктепло", що згідно з частиною четвертою статті 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" у разі надання на підставі договору оренди чи інших договорів у тимчасове користування приміщень та обладнання за умови збереження виду діяльності і стану цих приміщень та обладнання від орендаря або іншого користувача не вимагається отримання документа дозвільного характеру на їх використання крім потенційно небезпечних об`єктів та в разі експлуатації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, якщо інше не встановлено законом.

21. 05.07.2017 між ДКП "Луцьктепло" як замовником і ПП "Госпрозрахунковий центр науково-технічних послуг" як виконавцем укладено договір № 30/17 на виготовлення проектної документації (науково-технічної продукції) для отримання дозволу на викиди від стаціонарних джерел забруднення: котельні, розташованої у м. Луцьк, вул. Карбишева, 2, та інших джерел забруднення, дозволи яких закінчуються 21.12.2017.

22. 28.08.2017 наказом Інспекції №210 було вирішено в термін з 01 по 29.09.2017 провести планові перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів на 2017 року рік в частині дотримання вимог Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", Закону України "Про охорону атмосферного повітря", Закону України "Про відходи", Закону України "Про рослинний світ", Закону України "Про тваринний світ", Земельного та Водного кодексів України, Лісового кодексу України, Закону України "Про екологічну експертизу", Закону України "Про мисливське господарство та полювання", Закону України "Про природно-заповідний фонд України" на підприємствах, установах та організаціях області, незалежно від форм власності, а також приватних підприємців області.

23. 04.09.2017 Інспекцією було видано направлення № 649 на проведення планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства ДКП "Луцьктепло".

24. З 18 по 22 вересня 2017 року Інспекцією було проведено перевірку на відповідність дотримання вимог природоохоронного законодавства ДКП "Луцьктепло", за результатами якої складено акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони водних ресурсів, атмосферного повітря і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами.

25. 20.09.2017 Інспекція склала протокол № 001190 про адміністративне правопорушення ДКП "Луцьктепло" про порушення відповідачем порядку здійснення викиду забруднюючих речовин в атмосферу та експлуатування котлоагрегату КВТМ-100, котельні в м. Луцьку по вул. Карбишева, 2 без дозволу спеціального уповноваженого органу виконавчої влади, що є порушенням статей 10, 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря".

26. 22.09.2017 щодо директора ДКП "Луцьктепло" було винесено постанову про накладення адміністративного стягнення №000553 у вигляді штрафу у розмірі 272 грн, який був сплачений 11.10.2017 (копія платіжного доручення №350 від 11.10.2017).

27. 25.09.2017 Інспекція винесла припис № 000937, відповідно до якого зобов`язано ДКП "Луцьктепло" отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел забруднення котельні в м. Луцьк, вул. Карбишева, 2. Також, було зобов`язано ДКП "Луцьктепло" надати довідку про кількість використаного газу з часу оренди котельні та її експлуатації до часу отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферу від стаціонарних джерел забруднення вул. Карбишева, 2 в м. Луцьк або час роботи котельні за цей період; було зобов`язано отримати документи, підтверджуючі право користування земельними ділянками в. м. Луцьку по вул. Карбишева, 2, Ранкова, 20. Встановлено термін виконання до 31.12.2017 (отримано 27.09.2017).

28. 12.10.2017 у газеті "Луцький Замок" (№ 38) ДКП "Луцьктепло" оголошує про намір отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин від стаціонарних джерел об`єктів, що розташовані на виробничому майданчику за адресою: м. Луцьк, вул. Карбишева, 2.

29. 08.11.2017 ДКП "Луцьктепло" звернулось до Міністерства екології та природних ресурсів України із заявою № 5168/10 для отримання дозволу на викиди.


................
Перейти до повного тексту