1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



12 червня 2019 року


Київ

справа № 363/4100/16-а

провадження № К/9901/23220/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Желєзного І.В., розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_1 до управління Пенсійного фонду України у Вишгородському районі Київської області про визнання дій протиправними, за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Київського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Ісаєнко Ю.А., Губської Л.В., Федотова І.В. від 8 лютого 2017 року,



УСТАНОВИВ:



ІСТОРІЯ СПРАВИ



Короткий зміст позовних вимог



1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до управління Пенсійного фонду України у Вишгородському районі Київської області про визнання дій протиправними, в якому просив:

- визнати протиправними дії управління Пенсійного фонду України у Вишгородському районі Київської області щодо припинення виплати ОСОБА_1 додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров`ю;

- зобов`язати управління Пенсійного фонду України у Вишгородському районі Київської області провести нарахування та виплату ОСОБА_1 додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров`ю, як учаснику ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС 1 категорії з моменту її скасування.






Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій



2. Постановою Вишгородського районного суду Київської області від 25 листопада 2016 року позовні вимоги ОСОБА_1 було задоволено.

Визнано протиправними дії управління Пенсійного фонду України у Вишгородському районі Київської області щодо припинення виплати ОСОБА_1 з 22 червня 2016 року додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров`ю.

Зобов`язано управління Пенсійного фонду України у Вишгородському районі Київської області з 22 червня 2016 року поновити ОСОБА_1 виплату додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров`ю, як учаснику ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС 1 категорії, інваліду 2 групи.



3. Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що позивач має право на виплату додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров`ю, як учаснику ліквідації Чорнобильської катастрофи.



4. Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 8 лютого 2017 року апеляційну скаргу управління Пенсійного фонду України у Вишгородському районі Київської області було задоволено.

Постанову Вишгородського районного суду Київської області від 25 листопада 2016 року скасовано та ухвалено нову постанову, якою у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 відмовлено.



5. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд апеляційної інстанції виходив з того, що особам, які одночасно мають право на отримання надбавки, додаткової пенсії, підвищення до пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, відповідно до Законів України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", "Про жертви нацистських переслідувань" "Про соціальний захист дітей війни", таке підвищення провадиться за їх вибором за однією з підстав. Оскільки позивач обрав підвищення до пенсії, як інваліду війни, тому відсутні підстави для виплати іншого підвищення - додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров`ю, як учаснику ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС..



Короткий зміст вимог касаційної скарги



6. Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, ОСОБА_1 звернувся із касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 8 лютого 2017 року та залишити в силі постанову Вишгородського районного суду Київської області від 25 листопада 2016 року.



СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ



7. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 є учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС першої категорії, інвалідом 2 групи і має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни-інвалідів війни.

18 жовтня 2016 року ОСОБА_1 звернувся до управління Пенсійного фонду України у Вишгородському районі Київської області із заявою щодо виплати додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров`ю, як особі, що постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи.

Управління Пенсійного фонду України у Вишгородському районі Київської області листом від 20 жовтня 2016 року № 162/М-01 повідомило позивача, що згідно пункту 15-1 постанови Кабінету Міністрів України № 1210 "Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок чорнобильської катастрофи" від 23 листопада 2011 року, підвищення проводиться за вибором пенсіонера лише за однією із підстав, а отже, виплата додаткової пенсії має бути припинена.



8. Не погоджуючись з таким рішенням відповідача, ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом.



ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ



9. Касаційна скарга обґрунтована тим, що апеляційний суд обґрунтовує свою позицію лише загальновідомим посиланням про те, що Кабінет Міністрів України має право визначати порядок та розміри соціальних виплат, виходячи з наявного фінансового ресурсу державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування. Таке посилання є доречним, для обґрунтування того, що Кабінет Міністрів України на 2016 рік, a також і на 2017 рік залишає раніше визначений розмір додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров`ю - 379,00 грн, виходячи з наявного фінансового ресурсу, але, це посилання не може бути підставою для скасування раніше призначеної та передбаченої законом додаткової пенсії окремому пенсіонеру.

Відповідно до статті 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.



10. Управлінням Пенсійного фонду України у Вишгородському районі Київської області подано заперечення на касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 8 лютого 2017 року, в яких воно просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржуване рішення суду апеляційної інстанції - без змін.



ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ



11. Згідно приписів статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.



12. Відповідно до статті 50 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" особам, віднесеним до категорії 1, призначається щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров`ю, зокрема інвалідам II групи у розмірі 75 процентів мінімальної пенсії за віком.



13. Пунктом 3 Прикінцевих положень Закону України "Про Державний бюджету України на 2012 рік" (набрав чинності 1 січня 2012 року), пунктом 4 Прикінцевих положень Закону України "Про Державний бюджету України на 2013 рік" (набрав чинності 1 січня 2013 року), пунктом 6-7 Прикінцевих положень Закону України "Про Державний бюджету України на 2014 рік" в редакції Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2014 рік" від 31 липня 2014 року №1622-VII, які набрали чинності 3 серпня 2014 року, було установлено, що норми і положення статі 50 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України у 2012 та 2013 роках виходячи з наявних фінансових ресурсів Державного бюджету України та бюджету Пенсійного фонду України, та у 2014 році виходячи з наявних фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного фонду України та бюджетів інших фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування на 2014 рік.



14. 1 січня 2015 року набрав чинності Закон України "Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин" від 28 грудня 2014 року № 79-VIII, пунктом 63 якого, зокрема розділ VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України доповнено пунктом 26, яким установлено, що норми і положення серед інших статті 50 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.


................
Перейти до повного тексту