1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



22 травня 2019 року

Київ

справа №815/2457/18

адміністративне провадження №К/9901/63122/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Олендера І.Я.,

суддів: Гончарової І.А., Ханової Р.Ф.,



розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "МЕССЕМ" на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 27.06.2018 (суддя Тарасишина О.М.) та постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 19.09.2018 (судді: Коваль М.П. (головуючий), Домусчі С.Д., Кравець О.О.) у справі № 815/2457/18 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "МЕССЕМ" до Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

У С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. Товариство з обмеженою відповідальністю "МЕССЕМ" (далі - позивач, Товариство) звернулося до суду з позовом до Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області (далі - відповідач, контролюючий орган) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення від 10.01.2018 №0002641212, яким позивачу за порушення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних застосовано штраф в розмірі 10% у сумі 45 283,30 грн.

2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оскаржуване податкове повідомлення - рішення контролюючим органом прийнято безпідставно з огляду на те, що Товариство не допускало порушення терміну реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зазначає, що 25.10.2017 м ТОВ "Мессем" було складено податкову накладну №6 та направлено її 15.11.2017 о 21 год. 20 хв. на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН). Зареєстровано дану накладну було о 23 год. 3 хв. 15.11.2017. У зв`язку із несвоєчасною подачею позивачем податкової накладної ГУ ДФС в Одеській області було проведено камеральну перевірку, за результатами якої встановлено порушення ст. 192, та ст. 201 Податкового кодексу України та прийнято податкове повідомлення-рішення від 10.01.2018 №0002641212. На думку позивача, відповідачем невірно застосовано норми права, а саме норми Податкового кодексу України, Інструкції з підготовки і подання податкових документів в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв`язку, затвердженої Наказом Державної податкової адміністрації України №233 від 10.04.2008 року, Постанови КМУ від 29.12.2010 року №1246 "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних". Крім того, на думку позивача, відповідачем невчасно подано відповідь на скаргу позивача щодо не реєстрації податкової накладної, наслідком чого є автоматична реєстрація такої накладної.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 27.06.2018 залишеним без змін постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 19.09.2018, у задоволенні позову відмовлено.

4. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суди дійшли висновку, що позивачем не дотримано строків реєстрації податкових накладних в ЄРПН, податкова накладна від 25.10.2017 № 6 зареєстровано лише 26.11.2017, що є порушення строку реєстрації встановленої Податковим кодексом України. Доказів того, що вказана податкова накладна була зареєстрована ЄРПН, як стверджує позивач, останнім надано не було.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. Не погодившись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, відповідач подав касаційну скаргу, де посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення Одеського окружного адміністративного суду від 27.06.2018, постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 19.09.2018 та прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог Товариства.

6. Касаційний розгляд справи проведено в попередньому судовому засіданні, відповідно до ст. 343 Кодексу адміністративного судочинства України.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

7. Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що фахівцями контролюючого органу проведено камеральну перевірку ТОВ "Мессем" з питання своєчасності реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, дата виписки якої припадає на 2017 рік.

За результатами проведеної перевірки складено акт № 14163/15-32-12-12-40358596 від 13.12.2017, згідно висновків якого встановлено порушення позивачем вимог п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України в частині порушення терміну реєстрації податкової накладної № 6 від 25.10.2017 в ЄРПН, сума ПДВ 452 833,04 грн, дата реєстрації 26.11.2017, кількість днів затримки 11 днів.

На підставі вказаного акту контролюючим органом прийнято оскаржуване податкове повідомлення - рішення.

Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що 25.10.2017 позивачем було складено податкову накладну №6 від 25.10.2017.

15.11.2017 о 21 год. 20 хв. її було направлено на реєстрацію в ЄРПН (а.с.16).

15.11.2017 позивачем було отримано повідомлення про отримання звітності, що свідчить про те, що податкова накладна була доставлена в поштову скриньку ДФС України 15.11.2017 о 22 год. 58 хв. (а.с. 17).

Пізніше 15.11.2017 о 23 год. 03 хв. 45 сек. на адресу позивача надійшла квитанція про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 23). За результатами обробки податкової накладної документ прийнято не було з причини не реєстрації податкової накладної протягом операційного дня з 0 год. до 23 год. останнього операційного дня.

17.11.2017 Позивачем була направлена Скарга на відмову в реєстрації податкової накладної (а.с. 24-25).

26.11.2017, після закінчення граничного строку реєстрації податкової накладної позивач повторно подав на реєстрацію податкову накладну№6 від 25.10.2017, яку одразу було зареєстровано (а.с. 26)

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

8. У доводах касаційної скарги позивач наводить норми матеріального права та вказує на їх неправильне застосування судами, вказує на порушення норм процесуального права, що полягає у неврахувані судами попередніх інстанцій всіх обставин справи, зокрема бездіяльність ДФС України щодо реєстрації податкової накладної від 25.10.2017 № 6, вказуючи, при цьому, на те, що фактично оскаржувану податкову накладну для реєстрації позивачем направлено 15.11.2017 о 21:20, тобто в межах строку, визначеного Податковим кодексом України та в межах операційного дня. Також зазначає про подання скарги до ДФС України щодо реєстрації оскаржуваної податкової накладної та не надання відповіді на таку скаргу, що, на думку позивача, також свідчить про задоволення такої скарги та відповідно реєстрації податкової накладної саме 15.11.2017.

9. Контролюючим органом відзиву на касаційну скаргу надано не було.

ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

10. Податковий кодекс України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин):

10.1. Підпункт 14.1.60 пункту 14.1 статті 14.

Єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

10.2. Пункт 120-1.1 статті 120.

Порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

10.3. Пункт 201.1 статті 201.

На дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

10.4. Пункт 201.10 статті 201.

При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

У разі порушення цього терміну застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

11. Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010.

11.1. Пункт 1.

Цей Порядок визначає механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Реєстр).


................
Перейти до повного тексту