ПОСТАНОВА
Іменем України
28 березня 2019 року
м. Київ
справа №636/4646/16-а
адміністративне провадження №К/9901/42968/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Мороз Л.Л.,
суддів: Гімона М.М., Бучик А.Ю.,
розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами у касаційній інстанції адміністративну справу № 636/4646/16-а
за позовом ОСОБА_2 до Чугуївського обʼєднаного управління Пенсійного фонду України в Харківській області (далі - Чугуївське ОУ ПФУ) про зобовʼязання вчинити певні дії, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою Чугуївського ОУ ПФУ
на постанову Чугуївського міського суду Харківської області від 26 січня 2017 року, ухвалену у складі головуючого судді Дьоміної О.П. та
ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суд від 21 березня 2017 року, постановлену у складі головуючого судді Бондара В.О., суддів Калитки О.М., Калиновського В.А., -
ВСТАНОВИВ:
21 грудня 2016 року ОСОБА_2 через свого представника адвоката - Статівка О.Є. звернулась до суду з позовом, в якому просила:
- зобовʼязати відповідача здійснити ОСОБА_2 перерахунок пенсії з 01 вересня 2015 року, шляхом збільшення розміру пенсійних виплат до встановленого Законами України від 28 грудня 2014 року № 80-VIII "Про державний бюджет України на 2015 рік" (далі - Закон № 80-VIII) та від 25 грудня 2015 року 928-VIII "Про державний бюджет України на 2016 рік" (далі - Закон № 928-VIII) розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, а саме: з 01 вересня 2015 року - 1 074 гривні, з 01 січня 2016 року - 1 074 гривні, з 01 травня 2016 року - 1 130 гривень, з 01 грудня 2016 року - 1 247 гривень, та провести відповідні виплати з урахуванням раніше виплачених сум.
Позов обґрунтовано тим, що Чугуївське ОУ ПФУ помилково та протизаконно обчислило та перерахувало пенсію ОСОБА_2 у розмірі 949 грн без врахування підвищення прожиткового мінімуму для непрацездатних осіб у 2015 та 2016 роках.
Чугуївський міський суд Харківської області постановою від 26 січня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 21 березня 2017 року, задовольнив позовні вимоги.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновком якого погодився й апеляційний суд, керувався тим, що факт того, що розмір прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, не є стабільним і встановлюється щорічно бюджетним законодавством, а виплата пенсії не підлягає обмеженню строком, тому дії відповідача по виплаті пенсії позивачу в розмірі, який є значно нижчим ніж встановлено законом, є неправомірними.
07 квітня 2017 року Чугуївське ОУ ПФУ звернулось до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Чугуївського міського суду Харківської області від 26 січня 2017 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 21 березня 2017 року, ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.
Касаційна скарга мотивована, зокрема, тим, що пенсійним органом правомірно призначена та виплачується пенсія в порядку та у розмірах, що передбачений Законом України від 09 липня 2003 року № 1058-IV "Про загальнообовʼязкове державне пенсійне страхування" (далі - Закон №) з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 26 березня 2008 року №265 "Деякі питання пенсійного забезпечення громадян" (далі - постанова № 265) пропорційно набутого страхового стажу, з підвищенням розміру пенсії за більш пізній вихід на пенсії за більш пізній вихід на пенсію та з урахуванням доплати до прожиткового мінімуму, державної адресної допомоги. Суди попередніх інстанцій не звернули у ваги на те, що позивач на день призначення пенсії набув лише 22 роки 11 місяців 16 днів страхового стажу, при цьому, норма Закону № 1058-IV чітко встановлює, що пенсія в розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність призначається жінкам лише за наявності 30 років страхового стажу.
Вищий адміністративний суд України ухвалою від 11 квітня 2017 року відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою та витребував матеріали справи.
16 травня 2017 року до суду касаційної інстанції від позивача надійшли заперечення на вказану касаційну скаргу, в яких представник ОСОБА_2 просить залишити останню без задоволення, а оскаржувані пенсійним органом судові рішення - без змін.
15 грудня 2017 року розпочав роботу Верховний Суд і набрав чинності Закон України від 03 жовтня 2017 року "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів", яким Кодекс адміністративного судочинства України (далі - КАС України) викладено в новій редакції.
Пунктом 4 частини першої розділу VII Перехідних положень КАС України касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи (частини третя статті 3 КАС України).
Верховний Суд, переглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами судові рішення дійшов висновку про задоволення касаційної скарги з огляду на таке.
У справі, яка розглядається, суди встановили, що ОСОБА_2 з 09 серпня 2012 року перебуває на обліку в Чугуївському ОУ ПФУ та отримує пенсію за віком в розмірі 949 грн. (а.с.21).
15 листопада 2016 року позивач зверталася до відповідача з заявою про перерахунок пенсії та підвищення їй пенсійної виплати з 949 грн. до розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, тобто з 949 грн. до 1 130 грн.
На дане звернення Чугуївським ОУ ПФУ надано відповідь від 21 листопада 2016 року за вих. №174-П/1, в якій посилаючись на діюче законодавство України та надаючи детальний розрахунок пенсії позивача, зазначено, що її пенсію обчислено та перераховано згідно із нормами діючого пенсійного законодавства, а оскільки доплата до прожиткового мінімуму здійснюється лише особам, які мають інвалідність І та ІІ груп, розмір пенсії з 01 вересня 2015 року у позивача не зміниться та складатиме 949 грн. (а.с.16-19).
Суди встановили, що позивачу пенсія за віком була призначена за умовами статті 26 Закону № 1058-IV у віці 56 років з підвищенням розміру пенсії на 5 % за 12 місяців більш пізнього виходу на пенсію.
Пенсія ОСОБА_2 обчислена із заробітної плати 1 782 грн 45 коп. (2 368,70 грн. * коефіцієнт 0,75250) за період з 01 січня 1988 року по 31 грудня 1992 року при загальному стажі роботи 22 роки 11 місяців 16 днів. Коефіцієнт стажу дорівнює 0,22917 (275 міс. * 1% / 100% * 12), коефіцієнт стажу з урахуванням кратності 1,35 - 0,30938 (275 міс.* 1,35% /100%* 12).
З 09 вересня 2013 розмір пенсії ОСОБА_2 склав 894,00 грн., а саме: 551,45 грн. - розмір пенсії за віком (1 782,45 грн. * 0,30938); 131,47 грн. - доплата до прожиткового мінімуму 894 грн. пропорційно набутого стажу згідно ч. 2 ст. 28 Закону №1058- IV; 27,57 грн. - підвищення згідно ч. 3 ст.29 (551,45 грн. * 5%); 710,49 грн. - загальний розмір пенсії за віком; 183,51 грн. - державна адресна допомога.
Відповідно до Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2013 рік" з 1 грудня 2013 року прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність, збільшено з 894 грн. до 949 грн.
З 01 грудня 2013 розмір пенсії ОСОБА_2 склав 949,00 грн., а саме: 551,45 грн. - розмір пенсії за віком (1782,4.5 грн. * 0.30938); 73,48 грн. - доплата до прожиткового мінімуму 949 грн. пропорційно набутого стажу згідно ч.2 ст. 28 Закону №1058-IV; 27,57 грн. - підвищення згідно ч. 3 ст.29 (551,45 грн. * 5%); 752,50 грн. - загальний розмір пенсії за віком; 196,50 грн. - державна адресна допомога.
Відповідно до Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2015 рік" з 1 вересня 2015 року прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність, збільшено з 949 грн. до 1 074 грн.
З 01 вересня 2015 розмір пенсії ОСОБА_2 склав 949 грн., а саме: 551,45 грн. - розмір пенсії за віком (1 782,4.5 грн. * 0,30938); 268 грн коп. - доплата до прожиткового мінімуму 1 074 грн. пропорційно набутого стажу згідно частиною другою статті 28 Закону №1058- IV; 27 грн 57 коп. - підвищення згідно частиною третьою статті 29 (551,45 грн. * 5%); 847,99 грн. - загальний розмір пенсії за віком; 101,01 грн. - державна адресна допомога.
Відповідно до Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2016 рік" з 01 травня 2016 року прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність, збільшено з 1 074 грн. до 1 130 грн. З 01.05.2016 розмір пенсії ОСОБА_2 складає 949,00 грн., а саме: 551,45 грн. - розмір пенсії за віком (1 782,45 грн. * 0,30938); 311 грн 74 коп. - доплата до прожиткового мінімуму 1130 грн. пропорційно набутого стажу згідно частиною другою статті 28 Закону №1058- IV; 27 грн 57 коп. - підвищення згідно частиною другою статті 29 (551.45 грн. * 5%); 890 грн 76 коп. - загальний розмір пенсії за віком; 58 грн 24 коп. - державна адресна допомога.
Дослідивши спірні правовідносини, колегія суддів зазначає наступне.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобовʼязані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Поряд з цим, у статті 92 Конституції України зазначено, що виключно законами України визначаються, зокрема, основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення (пункт 6 ).