1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 березня 2025 року

м. Київ

справа № 160/24039/21

адміністративне провадження № К/990/2095/24

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Жука А.В.,

суддів: Мартинюк Н.М., Єресько Л.О.,

розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до військової частини НОМЕР_1, військової частини НОМЕР_2, військової частини НОМЕР_3 про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08 лютого 2022 року (суддя - Луніної О. С.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 27 грудня 2023 року (колегія суддів у складі: головуючого - судді Щербака А.А. (доповідач), суддів: Баранник Н.П., Малиш Н.І.),

ВСТАНОВИВ:

І. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

1. ОСОБА_1 (надалі також - ОСОБА_1, позивач, скаржник) звернувся з позовом до військової частини НОМЕР_1 (надалі також - Відповідач-1), військової частини НОМЕР_2 (надалі також Відповідач-2), військової частини НОМЕР_3 (надалі також - Відповідач-3), в якому просив:

- визнати протиправною бездіяльність військової частини НОМЕР_1, яка полягає у ненарахуванні та невиплаті ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з 01 січня 2016 року по 09 жовтня 2016 року включно із застосуванням місяця для обчислення індексу споживчих цін (базового місяця) для розрахунку грошового забезпечення - січень 2008 року;

- зобов`язати військову частину НОМЕР_1 нарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 01 січня 2016 року по 09 жовтня 2016 року включно із застосуванням місяця для обчислення індексу споживчих цін (базового місяця) для розрахунку грошового забезпечення - січень 2008 року;

- визнати протиправною бездіяльність військової частини НОМЕР_2, яка полягає у ненарахуванні та невиплаті ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з 10 жовтня 2016 року по 31 березня 2017 року включно із застосуванням місяця для обчислення індексу споживчих цін (базового місяця) для розрахунку грошового забезпечення - січень 2008 року;

- зобов`язати військову частину НОМЕР_2 нарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 10 жовтня 2016 року по 31 березня 2017 року включно із застосуванням місяця для обчислення індексу споживчих цін (базового місяця) для розрахунку грошового забезпечення - січень 2008 року;

- визнати протиправною бездіяльність військової частини НОМЕР_3, яка полягає у ненарахуванні та невиплаті ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з 01 квітня 2017 року по 28 лютого 2018 року включно із застосуванням місяця для обчислення індексу споживчих цін (базового місяця) для розрахунку грошового забезпечення - січень 2008 року;

- визнати протиправною бездіяльність військової частини НОМЕР_3, яка полягає у ненарахуванні та невиплаті у повному обсязі ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з 01 березня 2018 року по 07 квітня 2021 року включно із урахуванням абзаців 4, 6 пункту 5 "Порядку проведення індексації грошових доходів населення", затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 17 липня 2003 року № 1078 з щомісячною виплатою фіксованої суми індексації - 3065,3 грн;

- зобов`язати військову частину НОМЕР_3 нарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 01 квітня 2017 року по 28 лютого 2018 року включно із застосуванням місяця для обчислення індексу споживчих цін (базового місяця) для розрахунку грошового забезпечення - січень 2008 року;

- зобов`язати військову частину НОМЕР_3 перерахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 01 березня 2018 року по 07 квітня 2021 року включно із урахуванням абзаців 4, 6 пункту 5 "Порядку проведення індексації грошових доходів населення", затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 17 липня 2003 року № 1078 (далі - Порядок №1078) з щомісячною виплатою фіксованої суми індексації - 3 065,3 грн.

2. В обґрунтування позовної заяви зазначається, що позивач проходив службу у Військовій частині НОМЕР_1, Військовій частині НОМЕР_2, Військовій частині НОМЕР_3 . З 07 квітня 2021 року позивача виключено зі списків особового складу частини та всіх видів забезпечення. Станом на день прийняття наказу про звільнення позивача, з ним не було проведено розрахунків щодо нарахування та виплати йому індексації грошового забезпечення, яка була гарантована чинним законодавством України. Позивач вважає, що бездіяльність військових частин, де він проходив службу, щодо не нарахування та невиплати індексації за період з 01 січня 2016 року по 07 квітня 2021 рік є протиправною, внаслідок чого позивач звернувся до суду за захистом своїх порушених прав.

Короткий зміст судових рішень першої та апеляційної інстанцій

3. Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08 лютого 2022 року позов задоволено частково.

Визнано протиправною бездіяльність військової частини НОМЕР_1, яка полягає у ненарахуванні та невиплаті ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з 01 січня 2016 року по 09 жовтня 2016 року включно.

Зобов`язано військову частину НОМЕР_1 нарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 01 січня 2016 року по 09 жовтня 2016 року включно.

Визнано протиправною бездіяльність військової частини НОМЕР_2, яка полягає у ненарахуванні та невиплаті ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з 10 жовтня 2016 року по 31 березня 2017 року включно.

Зобов`язано військову частину НОМЕР_2 нарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 10 жовтня 2016 року по 31 березня 2017 року включно.

Визнано протиправною бездіяльність військової частини НОМЕР_3, яка полягає у ненарахуванні та невиплаті ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з 01 квітня 2017 року по 28 лютого 2018 року включно.

Зобов`язано військову частину НОМЕР_3 нарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 01 квітня 2017 року по 28 лютого 2018 року включно.

У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.

4. Позивач звернувся до суду апеляційної інстанції, в якій просив рішення суду першої інстанції змінити в частині відмови визначення місяця для обчислення індексу споживчих цін для розрахунку індексації грошового забезпечення (базового місяця) січня 2008 року для нарахування індексації грошового забезпечення за період з 01 січня 2016 року по 28 лютого 2018 року, виклавши абзаци другий, третій, четвертий, п`ятий та шостий резолютивної частини рішення у наступній редакції:

Визнати протиправною бездіяльність Військової частини НОМЕР_1, яка полягає у ненарахуванні та невиплаті ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з 01 січня 2016 року по 09 жовтня 2016 року включно із застосуванням місяця для обчислення індексу споживчих цін (базового місяця) для розрахунку грошового забезпечення січень 2008 року.

Зобов`язати Військову частину НОМЕР_1 нарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 01 січня 2016 року по 09 жовтня 2016 року включно із застосуванням місяця для обчислення індексу споживчий цін (базового місяця) для розрахунку грошового забезпечення січень 2008 року.

Визнати протиправною бездіяльність Військової частини НОМЕР_2, яка полягає у ненарахуванні та невиплаті ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з 10 жовтня 2016 року по 31 березня 2017 року включно із застосуванням місяця для обчислення індексу споживчий цін (базового місяця) для розрахунку грошового забезпечення січень 2008 року.

Зобов`язати Військову частину НОМЕР_2 нарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 10 жовтня 2016 року по 31 березня 2017 року включно із застосуванням місяця для обчислення індексу споживчий цін (базового місяця) для розрахунку грошового забезпечення січень 2008 року.

Визнати протиправною бездіяльність Військової частини НОМЕР_3, яка полягає у ненарахуванні та невиплаті ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з 01 квітня 2017 року по 28 лютого 2018 року включно із застосуванням місяця для обчислення індексу споживчий цін (базового місяця) для розрахунку грошового забезпечення січень 2008 року.

Зобов`язати Військову частину НОМЕР_3 (нарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 01 квітня 2017 року по 28 лютого 2018 року включно із застосуванням місяця для обчислення індексу споживчий цін (базового місяця) для розрахунку грошового забезпечення січень 2008 року.

Також позивач просив, скасувати рішення суду першої інстанції в частині відмови у задоволенні позовних вимог про визнання протиправною бездіяльності військової частини НОМЕР_3, яка полягає у ненарахуванні та невиплаті у повному обсязі позивачу індексації грошового забезпечення за період з 01 березня 2018 року по 07 квітня 2021 року включно із урахуванням абзаців 4,6 пункту 5 Порядку №1078 з щомісячною виплатою фіксованої суми індексації - 3065,3 грн. та зобов`язання відповідача нарахувати та виплатити позивачу індексацію грошового забезпечення за період з 01 березня 2018 року по 07 квітня 2021 року включно із урахуванням абзаців 4,6 пункту 5 Порядку №1078 з щомісячною виплатою фіксованої суми індексації - 3065,3 грн та прийняти нове рішення в цій частині про задоволення позовних вимог.

Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 27 грудня 2023 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 задоволено частково.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08 лютого 2022 року у частині відмови визначення місяця для обчислення індексу споживчих цін для розрахунку індексації грошового забезпечення (базового місяця) січня 2008 року для нарахування індексації грошового забезпечення за період з 01 січня 2016 року по 28 лютого 2018 року змінено, викладено абзаци другий, третій, четвертий, п`ятий та шостий резолютивної частини рішення у наступній редакції:

Визнано протиправною бездіяльність військової частини НОМЕР_1, яка полягає у ненарахуванні та невиплаті ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з 01 січня 2016 року по 09 жовтня 2016 року включно із застосуванням місяця для обчислення індексу споживчий цін (базового місяця) для розрахунку грошового забезпечення січень 2008 року.

Зобов`язано військову частину НОМЕР_1 нарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 01 січня 2016 року по 09 жовтня 2016 року включно із застосуванням місяця для обчислення індексу споживчий цін (базового місяця) для розрахунку грошового забезпечення січень 2008 року.

Визнано протиправною бездіяльність військової частини НОМЕР_2, яка полягає у ненарахуванні та невиплаті ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з 10 жовтня 2016 року по 31 березня 2017 року включно із застосуванням місяця для обчислення індексу споживчий цін (базового місяця) для розрахунку грошового забезпечення січень 2008 року.

Зобов`язано військову частину НОМЕР_2 нарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 10 жовтня 2016 року по 31 березня 2017 року включно із застосуванням місяця для обчислення індексу споживчий цін (базового місяця) для розрахунку грошового забезпечення січень 2008 року.

Визнано протиправною бездіяльність військової частини НОМЕР_3, яка полягає у ненарахуванні та невиплаті ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з 01 квітня 2017 року по 28 лютого 2018 року включно із застосуванням місяця для обчислення індексу споживчий цін (базового місяця) для розрахунку грошового забезпечення січень 2008 року.

Зобов`язано військову частину НОМЕР_3 нарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 01 квітня 2017 року по 28 лютого 2018 року включно із застосуванням місяця для обчислення індексу споживчий цін (базового місяця) для розрахунку грошового забезпечення січень 2008 року.

В іншій частині рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08 лютого 2022 року залишено без змін.

5. Відмовляючи в задоволенні позову в частині зобов`язання нарахування та виплаті у повному обсязі позивачу індексації грошового забезпечення за період 01 березня 2018 року по 07 квітня 2021 року включно із урахуванням абзаців 4,6 пункту 5 Порядку №1078 з щомісячною виплатою фіксованої суми індексації - 3065,3 грн, суд першої інстанції, з висновками якого погодився й суд апеляційної інстанції виходили з того, що індекс споживчих цін не перевищував 103% з квітня 2018 року по жовтень 2018 року, у зв`язку з чим підстави для нарахування та виплати позивачу індексації грошового забезпечення за період з 01 березня 2018 року по 30 жовтня 2018 року відсутні.

5.1 Суди вказали, що у листопаді ж 2018 року індекс споживчих цін за вказаний місяць складав 103,7%.

5.2 Як зазначили суди, з урахуванням положень Порядку № 1078, оскільки індекс споживчих цін у листопаді 2018 року склав 103,7%, то у наступному місяці підлягало індексації грошове забезпечення позивача.

5.3 Суди попередніх інстанції виснували, що позовні вимоги в частині визнання протиправними дії військової частини НОМЕР_3 щодо невиплати позивачу індексації грошового забезпечення за період з 01 березня 2018 року по 30 жовтня 2018 року не підлягають задоволенню .

5.4 Суди також врахували надані позивачем докази, а саме, довідку Військової частини НОМЕР_3 № 406 від 28 жовтня 2021 року, в якій вказано, що з листопада 2018 року по квітень 2021 року ОСОБА_1 нараховувалась та виплачувалась індексація грошового забезпечення з урахуванням базового місяця - березень 2018 року, та дійшли висновку, що позовні вимоги за період з листопада 2018 року по квітень 2021 року, задоволенню не підлягають.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

6. 16 січня 2024 року до Суду надійшла касаційна скарга ОСОБА_1 на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08 лютого 2022 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 27 грудня 2023 року у справі №160/24039/21. В частині відмови в задоволенні позовних вимог.

7. В обґрунтування касаційної скарги позивач зазначає, що суди попередніх інстанцій, в частині відмови в задоволенні позовних вимог, неправильно визначили предмет спору, що в подальшому призвело до ухвалення рішень з порушенням норм матеріального та процесуального права.

8. На думку позивача, суд першої та апеляційної інстанції розглянули питання про нарахування та виплату "поточної" індексації грошового забезпечення за період з 01 березня 2018 року як спірного, а не фіксованої суми індексації (різниці індексації) грошового забезпечення, однак позивач не заявляв вимог щодо порушення виплати "поточної" індексації, яка виплачувалася позивачу з грудня 2018 року, тому спору зі сторони позивача тут взагалі не було.

9. Підставою перегляду оскаржуваних судових рішень позивач зазначає пункт 1 частини четвертої статті 328 КАС України та вказує, що судами попередніх інстанцій застосовано норму права без урахування висновків Верховного Суду викладених у постановах від 23 березня 2023 року у справі № 400/3826/21, від 29 березня 2023 року у справі № 380/5493/21, від 06 квітня 2023 року у справі № 420/11424/21, від 20 квітня 2023 року у справі № 320/8554/21, від 11 травня 2023 року у справі № 260/6386/21, від 22 червня 2023 року у справі № 520/6243/22, від 16 серпня 2023 року у справі № 440/5333/21, від 29 листопада 2023 року у справі № 480/13752/21, від 07 грудня 2023 року у справі № 420/9878/22, від 03 травня 2023 року у справі № 160/10790/22.

10. Скаржник в касаційній скарзі просить скасувати рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08 лютого 2022 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 27 грудня 2023 року у справі № 160/24039/21 в частині відмови в задоволенні позовних вимог щодо нарахування та виплати військовою частиною НОМЕР_3 ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з 01 березня 2018 року по 07 квітня 2021 року включно із урахуванням абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку № 1078 з щомісячною виплатою фіксованої суми індексації в розмірі 3065,3 грн, а справу направити на новий судовий розгляд до Дніпропетровського окружного адміністративного суду.

Позиція інших учасників справи

11. Від Військової частини НОМЕР_2 надійшов відзив на касаційну скаргу позивача, у якому, відповідач - 2 вказує, що фактичні обставини справи вказують та те, що у позивача відсутні підстави нарахування і виплати індексації-різниці, оскільки його грошовий дохід у порівнянні з березнем 2018 року (місяцем підвищення доходу) було збільшено на розмір, який був більшим за суму можливої індексації, якщо б не відбулося підвищення посадових окладів. Посилаючись на об`єктивність та обґрунтованість висновків судів попередніх інстанцій в оскаржуваному судовому рішенні, просить у задоволенні касаційної скарги відмовити.

Рух адміністративної справи в суді касаційної інстанції

12. 16 січня 2024 року до Верховного Суду надійшла касаційна скарга ОСОБА_1 .

13. Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 16 січня 2024 року для розгляду справи №160/24039/21 визначено колегію суддів у складі головуючого судді (судді-доповідача) Жука А.В., суддів - Мартинюк Н.М., Єресько Л.О.

14. Ухвалою Верховного Суду від 23 січня 2024 року відкрито касаційне провадження за скаргою ОСОБА_1 на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08 лютого 2022 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 27 грудня 2023 року у справі №160/24039/21, на підставі пункту 1 частини четвертої статті 328 КАС України.

15. Ухвалою Верховного Суду від 14 березня 2025 року закінчено підготовчі дії, справу №160/24039/21 призначено до касаційного розгляду у порядку письмового провадження у суді касаційної інстанції за наявними у справі матеріалами.

Установлені судами фактичні обставини справи

16. ОСОБА_1 у період з 23 серпня 2002 року по 09 жовтня 2016 року проходив дійсну військову службу у Військовій частині НОМЕР_1 .

17. 09 жовтня 2016 року позивача виключено зі списків особового складу Військової частини НОМЕР_1 та з усіх видів забезпечення.

18. У період з 01 січня 2016 року по 09 жовтня 2016 року індексація грошового забезпечення позивачу не нараховувалась.

19. ОСОБА_1 у період з 10 жовтня 2016 року по 07 квітня 2021 року проходив дійсну військову службу у Військовій частині НОМЕР_3 .

20. За період з 10 жовтня 2016 року до 31 березня 2017 року (включно) Військова частина НОМЕР_3 стояла на повному забезпеченні, в тому числі і на грошовому забезпеченні у військовій частині НОМЕР_2, тобто грошове забезпечення нараховувалось та виплачувалось військовою частиною НОМЕР_2 .

21. У період з 10 жовтня 2016 року до 31 березня 2017 року індексація грошового забезпечення позивачу не нараховувалась.

22. Під час подальшого проходження військової служби у Військовій частині НОМЕР_3 у період з 01 квітня 2017 року по 07 квітня 2021 року позивач перебував на фінансовому забезпеченні у військовій частині НОМЕР_3 та отримував грошове забезпечення.

23. Наказом командира Військової частини НОМЕР_3 від 07 квітня 2021 року №70 позивача виключено зі списків особового складу частини та з усіх видів забезпечення з 07 квітня 2021 року.

24. У період з листопада 2018 року по дату виключення зі списків особового складу Військової частини НОМЕР_3 позивачу нараховувалось та виплачувалась індексація грошового забезпечення із застосуванням базового місяця березень 2018 року.

25. Позивач 26 серпня 2021 року звернувся до військової частини НОМЕР_1 із заявою щодо виплати невиплаченої індексації грошового забезпечення за період з 01 січня 2016 року по 09 жовтня 2016 року та виплатити позивачу компенсацію за невчасно виплачену індексацію грошового забезпечення.

26. Дана заява містила прохання щодо підтвердження, шляхом надання витягів із наказів військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині), часу зарахування та виключення мене зі списків військової частини.

27. Військовою частиною НОМЕР_1 звернення позивача від 26 серпня 2021 року отримано 09 вересня 2021 року, що підтверджується підписом про отримання у рекомендованому повідомленні, проте станом на момент звернення з даним позовом до суду, Військовою частиною НОМЕР_4 відповідь не була надана.

28. Позивач 26 серпня 2021 року звернувся до Військової частини НОМЕР_2 із заявою щодо виплати невиплаченої індексації грошового забезпечення за період з 10 жовтня 2016 року по 31 березня 2017 року та виплатити позивачу компенсацію за невчасно виплачену індексацію грошового забезпечення.

29. Військовою частиною НОМЕР_2 звернення позивача від 26 серпня 2021 року отримано 01 вересня 2021 року, що підтверджується підписом про отримання у рекомендованому повідомленні, проте станом на момент звернення з даним позовом до суду, військовою частиною НОМЕР_2 відповідь не була надана.

30. Позивач 26 серпня 2021 року звернувся до Військової частини НОМЕР_3 із заявою щодо виплати невиплаченої індексації грошового забезпечення за період з 01 квітня 2017 року по 07 квітня 2021 року.

31. Військовою частиною НОМЕР_3, на руки позивачу, видано довідку № 406 від 28 жовтня 2021 року про розмір щомісячних додаткових видів грошового забезпечення

Позиція Верховного Суду

Релевантні джерела права та акти їхнього застосування

32. Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

33. Відповідно до статті 1 Закону України від 03 липня 1991 року № 1282-XII "Про індексацію грошових доходів населення" (далі - Закон № 1282-XII) індексація грошових доходів населення - встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг; індекс споживчих цін - показник, що характеризує динаміку загального рівня цін на товари та послуги, які купує населення для невиробничого споживання; поріг індексації - величина індексу споживчих цін, яка надає підстави для проведення індексації грошових доходів населення.

34. Перелік об`єктів індексації установлений частиною першою статті 2 Закону № 1282-ХІІ, згідно з якою індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру.

35. До таких об`єктів індексації в силу абзацу 4 частини першої статті 2 Закону № 1282-ХІІ належить оплата праці (грошове забезпечення).

36. Межі індексації визначені частиною шостою статті 2 Закону № 1282-ХІІ, згідно з якою індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення.

37. Статтею 3 Закону № 1282-ХІІ передбачено, що індекс споживчих цін обчислюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики, і не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним, публікується в офіційних періодичних виданнях.

38. Підстави для проведення індексації визначені статтею 4 Закону № 1282-ХІІ.

39. У первинній редакції частина перша статті 4 цього Закону передбачала, що індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 101 відсотка.

40. Надалі до цієї норми були внесені зміни Законом України від 24 грудня 2015 року № 911-VIII "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України", який набрав законну силу 01 січня 2016 року.

41. Тож з 01 січня 2016 року за правилами частини першої статті 4 Закону № 1282-ХІІ індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 103 відсотка.

42. Інші положення статті 4 цього Закону з 2005 року й дотепер залишилися незмінними.

43. Зокрема, частина друга статті 4 Закону № 1282-ХІІ передбачає, що обчислення індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком, починаючи з місяця введення в дію цього Закону.

44. Згідно з частиною третьою статті 4 Закону № 1282-ХІІ для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений у частині першій цієї статті.

45. Відповідно до частини четвертої статті 4 Закону № 1282-ХІІ підвищення грошових доходів населення у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, у якому опубліковано індекс споживчих цін.

46. Згідно з пунктом 1 Порядку № 1078 (у редакції, чинній до 02 квітня 2021 року) цей акт визначає правила обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та сум індексації грошових доходів населення і поширюється на підприємства, установи та організації незалежно від форми власності і господарювання, а також на фізичних осіб, що використовують працю найманих працівників.

47. Пункт 1-1 Порядку № 1078 загалом дублює приписи статей 3, 4 Закону № 1282-ХІІ, деталізуючи відповіді на питання про те, коли проводиться індексація.

48. Так, пунктом 1-1 Порядку № 1078 встановлено, що підвищення грошових доходів громадян у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому офіційно опубліковано індекс споживчих цін. Індексація грошових доходів населення проводиться у разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який встановлюється в розмірі 103 відсотка (застосовується з 01 січня 2016 року). Індекс споживчих цін обчислюється Держстатом і не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним, публікується в офіційних періодичних виданнях. Обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком починаючи з березня 2003 року - місяця опублікування Закону України від 06 лютого 2003року № 491-IV "Про внесення змін до Закону України "Про індексацію грошових доходів населення". Для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений в абзаці другому цього пункту.

49. За змістом абзацу 5 пункту 2 Порядку № 1078 індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані в гривнях на території України, які не мають разового характеру, зокрема грошове забезпечення військовослужбовців.

50. Абзаци 2, 4 пункт 4 Порядку № 1078 деталізують межі індексації, які законодавець обумовив в частині шостій статті 2 Закону № 1282-ХІІ.

51. Так, абзац 2 пункту 4 Порядку № 1078 визначає, що оплата праці, у тому числі працюючим пенсіонерам, грошове забезпечення, розмір аліментів, визначений судом у твердій грошовій сумі, допомога по безробіттю, що надається залежно від страхового стажу у відсотках середньої заробітної плати, стипендії індексуються у межах прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб.

52. Натомість абзац 4 пункту 4 Порядку № 1078 установлює, що частина грошових доходів, яка перевищує прожитковий мінімум, встановлений для відповідних соціальних і демографічних груп населення, індексації не підлягає.

53. Питання про те, як саме визначається сума індексації, регулювалося абзацом 6 пункту 4 Порядку № 1078, а з 15 березня 2018 року врегульоване абзацом 5 цього ж пункту, норми яких є тотожними і передбачають, що сума індексації грошових доходів громадян визначається як результат множення грошового доходу, що підлягає індексації, на величину приросту індексу споживчих цін, поділений на 100 відсотків.

54. Пункт 5 Порядку № 1078 застосовується з 01 грудня 2015 року у новій редакції на підставі постанови Уряду від 09 грудня 2015 року № 1013.

55. Абзац 1 пункту 5 Порядку № 1078 у вказаній редакції передбачав, що у разі підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, значення індексу споживчих цін у місяці, в якому відбувається підвищення, приймається за 1 або 100 відсотків.

56. Цей же абзац діяв з 15 березня 2018 року до 01 квітня 2021 року у редакції постанови Уряду від 28 лютого 2018 року № 141 і встановлював, що у разі підвищення тарифних ставок (окладів), стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, визначених у пункті 2 цього Порядку, значення індексу споживчих цін у місяці, в якому відбувається підвищення, приймається за 1 або 100 відсотків.

57. Абзац 2 пункту 5 Порядку № 1078 застосовується з 01 грудня 2015 року дотепер у редакції постанови Уряду від 09 грудня 2015 року № 1013 і передбачає, що обчислення індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації здійснюється з місяця, наступного за місяцем підвищення зазначених грошових доходів населення.

58. Абзац 3 пункту 5 Порядку № 1078 застосовувався з 01 грудня 2015 року у редакції постанови Уряду від 09 грудня 2015 року № 1013 і передбачав, що сума індексації у місяці підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, не нараховується, якщо розмір підвищення грошового доходу перевищує суму індексації, що склалась у місяці підвищення доходу.

59. Цей же абзац з 15 березня 2018 року дотепер діє у редакції постанови Уряду від 28 лютого 2018 року № 141 та передбачає, що сума індексації у місяці підвищення грошових доходів, зазначених у абзаці першому цього пункту, не нараховується, якщо розмір підвищення грошового доходу перевищує суму індексації, що склалася у місяці підвищення доходу.

60. Абзац 4 пункту 5 Порядку № 1078 застосовується з 01 грудня 2015 року дотепер у редакції постанови Уряду від 09 грудня 2015 року № 1013 і встановлює таке правило: якщо розмір підвищення грошового доходу не перевищує суму індексації, що склалась у місяці підвищення доходу, сума індексації у цьому місяці визначається з урахуванням розміру підвищення доходу і розраховується як різниця між сумою індексації і розміром підвищення доходу.

61. Абзац 5 пункту 5 Порядку № 1078 застосовувався з 01 грудня 2015 року до 01 квітня 2021 року у редакції постанови Уряду від 09 грудня 2015 року № 1013 і передбачав, що у разі зростання заробітної плати за рахунок інших її складових без підвищення тарифних ставок (окладів) сума індексації не зменшується на розмір підвищення заробітної плати. У разі коли відбувається підвищення тарифної ставки (окладу), у місяці підвищення враховуються всі складові заробітної плати, які не мають разового характеру.

62. Абзац 6 пункту 5 Порядку № 1078 діяв з 01 грудня 2015 року у редакції постанови Уряду від 09 грудня 2015 року № 1013 і передбачав, що до чергового підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, до визначеної суми індексації додається сума індексації, яка складається внаслідок перевищення величини індексу споживчих цін порогу індексації, зазначеного у пункті 1-1 цього Порядку.

63. Цей же абзац з 15 березня 2018 року до 01 лютого 2021 року діяв у редакції постанови Уряду від 28 лютого 2018 року № 141 і передбачав, що до чергового підвищення тарифних ставок (окладів), стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, крім щомісячних страхових виплат потерпілим на виробництві (з урахуванням виплат на необхідний догляд за потерпілим) та членам їх сімей, до визначеної суми індексації додається сума індексації, яка складається внаслідок перевищення величини індексу споживчих цін порогу індексації, зазначеного у пункті 1-1 цього Порядку.

64. Пункт 10-2 Порядку № 1078 був викладений у новій редакції на підставі постанови Уряду від 09 грудня 2015 року № 1013.

65. У цій редакції пункт 10-2 Порядку № 1078 застосовувався з 01 грудня 2015 року до 01квітня 2021 року та передбачав, що для працівників, яких переведено на іншу роботу на тому самому підприємстві, в установі або організації, а також переведено на роботу на інше підприємство, в установу або організацію або в іншу місцевість та у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці у разі продовження такими працівниками роботи, для новоприйнятих працівників, а також для працівників, які використали відпустку для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку та відпустку без збереження заробітної плати, передбачені законодавством про відпустки, обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації здійснюється з місяця, наступного за місяцем підвищення тарифної ставки (окладу), за посадою, яку займає працівник.

66. Абзац 1 пункту 1 статті 9 Закону України від 20 грудня 1991 року № 2011-XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (далі - Закон № 2011-XII) передбачає, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

67. Пункт 2 статті 9 цього Закону встановлює, що до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.

68. Абзац 2 пункту 3 статті 9 Закону № 2011-XII передбачає, що грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону.

69. Наказом Міністра оборони України від 11 червня 2008 року № 260, що був чинним до 20 липня 2018 року, затверджено Інструкцію про порядок виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Збройних Сил України та деяким іншим особам (далі - Інструкція № 260).

70. Відповідно до пункту 1.2. Інструкції № 260 грошове забезпечення військовослужбовців визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання. До складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення. Розміри посадових окладів, окладів за військовими званнями, додаткових видів грошового забезпечення військовослужбовців установлюються відповідно до чинного законодавства.

71. 20 липня 2018 року набрав чинності Порядок виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Збройних Сил України та деяким іншим особам, затверджений наказом Міністерства оборони України від 07 червня 2018 року № 260 (далі - Порядок № 260).

72. Пункт 2 розділу І Порядку № 260 у первинній редакції передбачав, що грошове забезпечення включає: щомісячні основні види грошового забезпечення; щомісячні додаткові види грошового забезпечення; одноразові додаткові види грошового забезпечення. До щомісячних основних видів грошового забезпечення належать: посадовий оклад; оклад за військовим званням; надбавка за вислугу років. До щомісячних додаткових видів грошового забезпечення належать: підвищення посадового окладу; надбавки; доплати; премія. До одноразових додаткових видів грошового забезпечення належать: винагороди; допомоги.

73. На підставі наказу Міністерства оборони України від 01 червня 2020 року № 180 "Про затвердження Змін до Порядку виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Збройних Сил України та деяким іншим особам" були внесені зміни до переліку щомісячних додаткових та щомісячних одноразових видів грошового забезпечення.

74. Цей наказ набрав чинності 30 червня 2020 року. Відтоді пунктом 2 розділу І Порядку № 260 установлено, що до щомісячних додаткових видів грошового забезпечення належать: підвищення посадового окладу; надбавки; доплати; винагорода військовослужбовцям, які обіймають посади, пов`язані з безпосереднім виконанням завдань із забезпечення кібербезпеки та кіберзахисту; премія.

75. Стосовно одноразових додаткових видів грошового забезпечення, то пункт 2 розділу І Порядку № 260 саме у зазначеній редакції передбачав, що до них належать: винагороди (крім винагороди військовослужбовцям, які обіймають посади, пов`язані з безпосереднім виконанням завдань із забезпечення кібербезпеки та кіберзахисту); допомоги.

76. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що відповідно до частини першої статті 341 КАС України суд переглядає судові рішення в межах доводів і вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

77. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази (частина друга статті 341 КАС України).

78. Ухвалою від 23 січня 2024 року Верховний Суд відкрив касаційне провадження з метою перевірки доводів скарги, яка подана на підставі пункту 1 частини четвертої статті 328 КАС України.

79. Спірні правовідносини, в частині які переглядаються в касаційному порядку, склалися довкола обставин невиплати індексації грошового забезпечення за період з 01 березня 2018 року по 07 квітня 2021 року включно із урахуванням абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку № 1078 з щомісячною виплатою фіксованої суми індексації - 3065,3 грн.

80. Скаржник в касаційній скарзі просить скасувати рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08 лютого 2022 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 27 грудня 2023 року у справі № 160/24039/21 в частині відмови в задоволенні позовних вимог щодо нарахування та виплати військовою частиною НОМЕР_3 ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з 01 березня 2018 року по 07 квітня 2021 року включно із урахуванням абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку № 1078 з щомісячною виплатою фіксованої суми індексації в розмірі 3065,3 грн, а справу направити на новий судовий розгляд до Дніпропетровського окружного адміністративного суду.

81. Тому, касаційний перегляд справи відбувається лише в межах доводів і вимог касаційної скарги.

82. З огляду на доводи й вимоги касаційної скарги та висновки судів попередніх інстанцій, ключові питання цього спору стосуються правильності застосування судами норм абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку № 1078 щодо наявності/відсутності підстав для нарахування й виплати позивачу з 01 березня 2018 року до звільнення з військової служби суми так званої "фіксованої" індексації грошового забезпечення.

83. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, а також надаючи оцінку правильності застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права, виходить із такого.

84. Механізм індексації має універсальний характер, позаяк індексації підлягають всі грошові доходи населення, які не мають разового характеру. Своєю чергою, правове регулювання виплати індексації визначає умови (коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації), з настанням яких виникає право на щомісячне отримання суми індексації у структурі заробітної плати (грошового забезпечення) до настання обставин (підвищення тарифних ставок, окладів), за яких виплата розрахованої суми індексації припиняється до повторного настання обставин, які обумовлюють наступне виникнення права на отримання індексації (пункт 44 постанови Верховного Суду від 27 квітня 2021 року у справі № 380/1513/20).

85. Виплата індексації грошового забезпечення здійснюється за місцем перебування військовослужбовців на грошовому забезпеченні і обмежене фінансування жодним чином не впливає на право позивача отримати індексацію грошового забезпечення (постанови Верховного Суду від 19 липня 2019 року у справі № 240/4911/18, від 07 серпня 2019 року у справі № 825/694/17, від 20 листопада 2019 року у справі № 620/1892/19).

86. Реалізація особою права, що пов`язане з отриманням бюджетних коштів, яке базується на спеціальних, чинних на час виникнення спірних правовідносин, нормативно-правових актах національного законодавства, не може бути поставлена у залежність від бюджетних асигнувань (постанова Верховного Суду від 16 червня 2020 року у справі № 206/4411/16-а).

87. Порядок № 1078 у редакції, яка застосовувалася до 01 грудня 2015 року, містив поняття "базовий місяць". Базовим місяцем вважався той місяць, у якому відбулося підвищення мінімальної заробітної плати, пенсій, стипендій виплат із соціального страхування чи зростання грошових доходів населення без перегляду їхніх мінімальних розмірів (за рахунок постійних складових зарплати). Базовий місяць визначали окремо для кожного працівника у випадку, коли заробітна плата зростала внаслідок підвищення тарифної ставки (окладу) або за рахунок будь-якої її постійної складової.

88. 09 грудня 2015 року Кабінет Міністрів України видав постанову № 1013 "Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів" (далі - Постанова № 1013).

89. Цією постановою були внесені зміни до Порядку № 1078.

90. Порівняльний аналіз положень пунктів 5, 10-2 Порядку № 1078 свідчить про те, що внаслідок змін, унесених Постановою № 1013, з 01 грудня 2015 року діють єдині правила проведення індексації при підвищенні заробітної плати працівників, незалежно від дати їхнього прийняття, переведення, виходу на роботу чи зростання заробітної плати за рахунок будь-якої її постійної складової.

91. Внаслідок цих змін Порядок № 1078 у редакції, що застосовується з 01 грудня 2015 року, не містить поняття "базовий місяць" і передбачає уніфікований механізм визначення індексації у разі підвищення заробітної плати.

92. Для проведення індексації з 01 грудня 2015 року замість терміну "базовий місяць" використовується поняття "місяць підвищення доходу", яке має інший зміст.

93. Місяць підвищення доходу - це місяць, у якому відбулося підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

94. Таке визначення цього поняття висновується із системного тлумачення пункту 5 Порядку № 1078 у редакції, яка була запроваджена з 01 грудня 2015 року.

95. Місяць підвищення доходу при зростанні заробітної плати визначається тільки в разі, якщо підвищена тарифна ставка (оклад). Тож із 01 грудня 2015 року зростання заробітної плати за рахунок інших постійних її складових, без підвищення тарифної ставки (окладу), не призводить до визначення нового місяця підвищення доходу.

96. У цьому полягає одна з основних відмінностей поняття "місяць підвищення доходу" від терміну "базовий місяць", позаяк визначення останнього залежало також від факту зростання заробітної плати за рахунок будь-якої її постійної складової.

97. Водночас вилучення терміну "базовий місяць" та запровадження поняття "місяць підвищення доходу" не вплинуло на правило обчислення індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації. Як у "базовому місяці", так і у "місяці підвищення доходу" індекс обчислення споживчих цін приймається за 1 або 100 відсотків, а обчислення цього індексу для проведення подальшої індексації здійснюється наростаючим підсумком із наступного місяця.

98. Отже, з урахуванням наведених нормативних положень, розрахунок індексації грошового забезпечення позивача як військовослужбовця з 01 грудня 2015 року не прив`язаний до місяця прийняття (переведення, виходу) на військову службу чи місяця зростання грошового забезпечення за рахунок будь-якої його постійної складової.

98. Із 01 грудня 2015 року відправною точкою для визначення місяця підвищення доходу позивача та початку обчислення індексу споживчих цін наростаючим підсумком є місяць останнього підвищення тарифної ставки (окладу) за посадою, яку він займав.

10. Крім цього, Порядок № 1078 передбачає можливість виплати двох видів індексації грошового доходу, умовно кажучи, "поточної" та "індексації-різниці".

101. Суми цих індексацій можуть нараховуватися і одночасно, і окремо одна від одної.

103. У разі виникнення спору щодо індексації грошових доходів, коло обставин, які є істотними для справи; факти, що підлягають встановленню; характер спірних правовідносин; матеріальний закон, який їх регулює, - залежать від виду індексації, з приводу якої існує спір.

103. Щодо поточної індексації, то право працівника на її отримання виникає у випадку, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який з 01 січня 2016 року встановлений у розмірі 103 відсотка (абзац 2 пункту 1-1, абзац 6 пункту 5 Порядку № 1078).

104. Сума цієї індексації визначається як результат множення грошового забезпечення, що підлягає індексації в межах прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, на величину приросту індексу споживчих цін, поділений на 100 відсотків (абзац 2, 5 пункт 4 Порядку № 1078).

105. Як можна зрозуміти з матеріалів справи, у випадку ОСОБА_1 правовідносини щодо нарахування й виплати поточної індексації з 01 березня 2018 року по 07 квітня 2021 року не є спірними.

106. Крім того, судами попередніх інстанцій встановлено, що відповідно до офіційних даних, що містяться на сайті Державної служби статистики України, індекс споживчих цін не перевищував 103% до листопада 2018 року. У листопаді ж 2018 року індекс споживчих цін за вказаний місяць складав 103,7%, тому суди дійшли висновку, що, з урахуванням положень Порядку № 1078, у наступному місяці і підлягало індексації грошове забезпечення позивача.

107. Водночас щодо "фіксованої" суми індексації, то Верховний Суд зазначає, що Закон № 1282-XII і Порядок № 1078 такого поняття не містять.

108. Цей термін фігурував у Додатку 4 до Порядку № 1078 у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 13 червня 2012 року № 526, де були наведені приклади обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації.

109. Проте постановою Уряду від 09 грудня 2015 року № 1013 цей Додаток був викладений у новій редакції і з 01 грудня 2015 року у цьому Додатку, як і в цілому Порядку № 1078, поняття фіксованої суми індексації не згадується.

110. З 01 грудня 2015 року в абзацах 3, 4, 5, 6 пункту 5 Порядку № 1078 по суті йде мова про поняття індексації-різниці, право на яку виникає тільки тоді, коли у місяці підвищення тарифних ставок (окладів) розмір доходу менший суми можливої індексації, визначеної в цьому місяці.

111. Абзаци 3, 4 пункту 5 Порядку № 1078 у редакціях, які застосовувались з 01 грудня 2015 року передбачали обставини, за наявності яких у місяці підвищення доходу індексація (не)нараховується, а саме: сума індексації у місяці підвищення тарифних ставок (окладів) не нараховується, якщо розмір підвищення грошового доходу перевищує суму індексації, що склалась у місяці підвищення доходу (абзац 3); сума індексації у місяці підвищення тарифних ставок (окладів) нараховується, якщо розмір підвищення грошового доходу не перевищує суму індексації, що склалася у місяці підвищення доходу (абзац 4).

112. Абзаци 3, 4 пункту 5 Порядку № 1078 у редакціях, які застосовувались з 15 березня 2018 рокупередбачали обставини, за наявності яких у місяці підвищення доходу індексація (не)нараховується, а саме: сума індексації у місяці підвищення грошових доходів, зазначених у абзаці першому цього пункту, не нараховується, якщо розмір підвищення грошового доходу перевищує суму індексації, що склалася у місяці підвищення доходу (абзац 3); сума індексації у місяці підвищення грошових доходів нараховується, якщо розмір підвищення грошового доходу не перевищує суму індексації, що склалась у місяці підвищення доходу (абзац 4).

113. Якщо у місяці підвищення тарифних ставок (окладів, посадових окладів, грошового доходу ) сума цієї індексації нараховується, то абзац 6 пункту 5 Порядку № 1078 додатково указує, що ця сума індексації-різниці виплачується до чергового підвищення тарифних ставок (окладів, посадових окладів) і до неї надалі додається поточна індексація, яка складається, коли величина індексу споживчих цін перевищує поріг індексації у розмірі 103 відсотки.

114. Системний аналіз пункту 1, абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку № 1078 (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) дає Суду підстави зробити висновок, що нарахування й виплата суми індексації-різниці мають щомісячний фіксований характер, гарантуються законом і є обов`язковими для підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності і господарювання, а також для фізичних осіб, які використовують працю найманих працівників.

115. Враховуючи те, що індексація грошового забезпечення є однією із основних державних гарантій щодо оплати праці, та з огляду на правила й умови нарахування суми індексації-різниці, які встановлені абзацами 3, 4, 6 пункту 5 Порядку № 1078, Суд дійшов висновку, що повноваження військової частини щодо виплати цієї суми індексації не є дискреційними. Своєю чергою, обмежене фінансування жодним чином не впливає на право позивача отримати такий вид індексації грошового забезпечення.

116. З урахуванням того факту, що 01 березня 2018 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб", якою були встановлені нові розміри окладів військовослужбовців, та з огляду на правила пунктів 5, 10-2 Порядку № 1078, березень 2018 року став місяцем підвищення доходу позивача, за яким слід здійснювати обчислення індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації грошового забезпечення.

117. Системний і цільовий способи тлумачення абзаців 3, 4 Порядку № 1078 дають Суду підстави зробити висновок, що у зв`язку із підвищенням у березні 2018 року доходу позивача відповідачу належало вирішити питання, чи має останній право на отримання суми індексації-різниці, а якщо так, то у якому розмірі.

118. Указані висновки відповідають правовій позиції Верховного Суду, викладеній у постановах від 23 березня 2023 року у справі № 400/3826/21, від 29 березня 2023 року у справі № 380/5493/21, від 06 квітня 2023 року у справі № 420/11424/21, від 20 квітня 2023 року у справі № 320/8554/21, від 11 травня 2023 року у справі № 260/6386/21 посилання на які і стало підставою для відкриття касаційного провадження.

119. Як видно з установлених обставин справи, що з 01 березня 2018 року по 30 жовтня 2018 року індексація позивачу не нараховувалася, а з листопада 2018 року по квітень 2021 року ОСОБА_1 нараховувалась та виплачувалась індексація грошового забезпечення з урахуванням базового місяця - березень 2018 року. Водночас позивач наполягав на тому, що має право на отримання індексації-різниці за період з 01 березня 2018 року по 07 квітня 2021 року.

120. Отже, указані обставини є спірними в цій справі. Проте суди попередніх інстанцій їх не дослідили.

121. У цьому контексті Суд зауважує, що з огляду на абзац 4 пункту 5 Порядку № 1078 позивач (військовослужбовець) має право на отримання суми індексації-різниці за умови, якщо розмір підвищення доходу в березні 2018 року дорівнює або є меншим за суму можливої індексації, що склалася у березні 2018 року.

122. Якщо ця умова наявна, то розмір належної індексації-різниці визначається як різниця між сумою можливої індексації і розміром підвищення доходу.

123. Суди попередніх інстанцій указані правовідносини не дослідили і не перевірили істотні для справи обставини, а відтак не підтвердили і не спростували доводи позивача про те, що він має право на отримання щомісячної індексації-різниці за період з 01 березня 2018 року по 07 квітня 2021 року і що це право (не)порушив відповідач.

124. Щодо кола обставин, які належить з`ясувати для правильного застосування абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку № 1078, то буквальний спосіб тлумачення цих норм свідчить про те, що для їхнього застосування суд повинен встановити: розмір підвищення доходу позивача в березні 2018 року (А); суму можливої індексації грошового забезпечення позивача в березні 2018 року (Б); чи перевищує розмір підвищення доходу (А) суму можливої індексації (Б).

125. Розмір підвищення доходу в березні 2018 року (А) визначається як різниця між сумою грошового забезпечення в березні 2018 року та сумою грошового забезпечення в лютому 2018 року.

126. В обидві ці суми враховуються складові грошового забезпечення, які не мають разового характеру (речення 2 абзацу 5 пункт 5 Порядку № 1078).

127. Сума можливої індексації грошового забезпечення в березні 2018 року (Б) визначається як результат множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, актуального для березня 2018 року, на величину приросту індексу споживчих цін у березні 2018 року, поділений на 100 відсотків (абзац 5 пункту 4 Порядку № 1078).

128. Якщо розмір підвищення доходу в березні 2018 року (А) дорівнює або є меншим за суму можливої індексації, що склалася у березні 2018 року (Б), то це є підставою для нарахування й виплати позивачу індексації-різниці до чергового підвищення тарифних ставок (окладів) або до дати звільнення зі служби.

129. Як уже було зазначено, у такому випадку відповідно до абзацу 4 пункту 5 Порядку № 1078 сума індексації-різниці в березні 2018 року розраховується як різниця між сумою можливої індексації (Б) і розміром підвищення доходу (А).

130. Указані висновки відповідають правовій позиції Верховного Суду, викладеній у постановах від 23 березня 2023 року у справі № 400/3826/21, від 29 березня 2023 року у справі № 380/5493/21, від 06 квітня 2023 року у справі № 420/11424/21, від 20 квітня 2023 року у справі № 320/8554/21, від 11 травня 2023 року у справі № 260/6386/21 із подібними правовідносинами, яка в силу приписів частини третьої статті 341 КАС України підлягає врахуванню під час касаційного перегляду цієї справи.

131. З урахуванням викладеного, Верховний Суд констатує, що у цій справі суди попередніх інстанцій, відмовляючи у задоволенні позовних вимог помилково визначили характер спірних правовідносин, які стосуються нарахування, перерахунку й виплати позивачу індексації грошового забезпечення за період з 01 березня 2018 року по 07 квітня 2021 року; не дослідили ці правовідносини; не з`ясували обставини, які необхідні для правильного застосування абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку № 1078; не встановили, чи порушене право позивача на отримання індексації-різниці за указаний період.

132. Відтак висновки судів попередніх інстанцій є такими, що зроблені без повного з`ясування обставин, які мають значення для вирішення справи, що є порушенням статей 9, 242, 308 КАС України, а оцінка наявних у матеріалах справи доказів здійснена без дотримання положень статті 90 КАС України. Тому оскаржувані судові рішення не відповідають вимогам законності й обґрунтованості, встановленим статтею 242 КАС України.

133. Натомість суд касаційної інстанції в силу положень статті 341 КАС України обмежений у праві додаткової перевірки зібраних у справі доказів та не може встановлювати або вважати доведеними обставини, які не були встановлені в оскаржуваній постанові.

134. Позаяк для правильного вирішення спору потрібно додатково дослідити докази та встановити додаткові обставини, Суд дійшов висновку про наявність підстав для нового розгляду цієї справи.

135. За правилами пункту 1 частини другої статті 353 КАС України підставою для скасування судових рішень судів першої та (або) апеляційної інстанцій і направлення справи на новий судовий розгляд є порушення норм процесуального права, яке унеможливило встановлення фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення справи, якщо суд не дослідив зібрані у справі докази, за умови висновку про обґрунтованість заявлених у касаційній скарзі підстав касаційного оскарження, передбачених пунктами 1, 2, 3 частини другої статті 328 цього Кодексу.

136. На основі викладеного Суд дійшов висновку, що касаційну скаргу належить задовольнити, рішення судів попередніх інстанцій слід скасувати в частині відмови в задоволенні позовних вимог, а саме: визнати протиправною бездіяльність військової частини НОМЕР_3, яка полягає у ненарахуванні та невиплаті у повному обсязі ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з 01 березня 2018 року по 07 квітня 2021 року включно із урахуванням абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку № 1078 з щомісячною виплатою фіксованої суми індексації - 3065,3 грн; зобов`язати військову частину НОМЕР_3 перерахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 01 березня 2018 року по 07 квітня 2021 року включно із урахуванням абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку №1078 з щомісячною виплатою фіксованої суми індексації - 3 065,3 грн, із направленням справи на новий судовий розгляд до суду першої інстанції.

135. Під час нового розгляду справи суду необхідно ретельно дослідити спірні правовідносини з урахуванням викладених у цій постанові висновків, надати оцінку вказаним обставинам й аргументам сторін та, у залежності від встановленого, правильно застосувати до спірних правовідносин норми матеріального права і постановити рішення відповідно до вимог статті 242 КАС України.


................
Перейти до повного тексту