ПОСТАНОВА
Іменем України
23 вересня 2024 року
м. Київ
справа №855/2/24
адміністративне провадження № А/990/21/24
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді - Мацедонської В. Е.,
суддів: Губської О. А., Жука А. В.,
за участю:
секретаря судового засідання - Рейтаровської О.С.,
представників позивача - Денисенка О. М., Рященко М. І.,
представників відповідача - Тіхонової І. С., Діманової Т. А., Дубаневича О. З.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу політичної партії "Голос" на рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 11 вересня 2024 року (суддя-доповідач Чаку Є. В., судді: Коротких А. Ю., Єгорова Н. М.) у справі за позовом політичної партії "Голос" до Національного агентства з питань запобігання корупції про визнання протиправним та скасування наказу,
І. Суть спору
05 серпня 2024 року політична партія "Голос" (далі - позивач, ПП "Голос", Партія) звернулася до Шостого апеляційного адміністративного суду з позовом до Національного агентства з питань запобігання корупції (далі - відповідач, НАЗК), в якому просить визнати протиправним та скасувати наказ НАЗК від 25 червня 2024 року № 166/24 "Про зупинення державного фінансування статутної діяльності політичної партії "Голос".
На обґрунтування позиції ПП "Голос" зазначила, що обставини, на які посилається НАЗК, як на підставу прийняття оскаржуваного наказу, не свідчать про вчинення позивачем порушень, передбачених пунктом 2 частини першої статті 17-7 Закону України "Про політичні партії в Україні". Водночас, надані ПП "Голос" документи належним чином підтверджують понесення витрат, відомості про які внесені до Звіту за ІІІ квартал 2020 року, а висновок НАЗК про недостовірність відомостей, внесених до Звіту за ІІІ квартал 2020 року, є необґрунтованим.
Також позивач зазначив, що витрати, щодо яких НАЗК дійшло висновку про недостовірність, здійснювались не за рахунок коштів, що надійшли з державного бюджету, оскільки позивач є власником трьох поточних рахунків.
Крім того, ПП "Голос" наголошує про недотримання відповідачем порядку проведення перевірки звітності політичних партій, оскільки оскаржуваний наказ було видано на підставі Висновку № 831, складеного в порядку та за формою, затвердженими рішенням НАЗК від 08 вересня 2016 року № 26 "Про затвердження Положення про аналіз Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру", що не підлягало застосуванню.
Позивач уважає, що внаслідок видання оскаржуваного наказу ПП "Голос" позбавлена права на отримання державного фінансування, чим поставлено під загрозу її фінансову спроможність, розвиток, а також чесну та вільну політичну конкуренцію.
ІІ. Установлені судом фактичні обставини справи.
18 березня 2024 року ПП "Голос" було подано до НАЗК Звіт про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру за ІІІ квартал 2020 року.
З метою встановлення додаткових обставин щодо витрат, зазначених позивачем у звіті, НАЗК направило на адресу ПП "Голос" відповідні запити, у відповідь на її Партія надала свої письмові пояснення.
18 червня 2024 року НАЗК складено Акт про проведення аналізу Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру за ІІІ квартал 2020 року та підготовлено Висновок про результати аналізу Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру від 18 червня 2024 року № 831, який затверджений наказом НАЗК від 19 червня 2024 року № 159/24 (далі - Висновок № 831).
У пункті 3 Висновку № 831 зазначено:
"У п. 1.3 Звіту "Відомості про здійснення платежів з рахунку відшкодування витрат з фінансування передвиборної агітації політичної партії" розділу IV "Відомості про здійснення платежів з рахунків політичної партії залежно від виду рахунку" Партією відображені відомості про здійснення витрат у розмірі 1 000 000,00 грн на користь юридичної особи - ТОВ "Мейнтіс" (ідентифікаційний код 40821717), у зв`язку зі здійсненням господарської операції з надання Товариством послуг Партії згідно договору від 07.08.2020. На підтвердження таких відомостей Партією було надано: Договір від 07.08.2020 року; Акт приймання-передачі наданих послуг від 09.09.2020 року на суму 1 000 000,00 грн та інші документи (пояснення) щодо виконання умов вказаного договору.
Проте така інформація, у тому числі інформація, викладена в документах, які надані Партією на підтвердження відомостей у Звіті, спростовується інформацією, що отримана Національним агентством від органів державної влади (ДБР, ДПС України), бази даних ІС "Податковий блок", ЄДРСР, а відтак, є недостовірною (детальний опис наведено в розділі ІІІ Акту про проведення аналізу Звіту Партії). Як наслідок, Партією включено недостовірні відомості до Звіту на суму 1 000 000,00 грн щодо господарської операції з ТОВ "Мейнтіс" (ідентифікаційний код 40821717) по договору від 07.08.2020.
Відомості, що стосуються витрат Партії на користь ФОП ОСОБА_1 за Договором про надання послуг від 03.08.2020 № 11, а також витрат на користь ФОП ОСОБА_2 згідно з додатковою угодою від 03.06.2020 № 2 по договору від 06.04.2020 № 06/04-1п, що відображені у п. 1.3 Звіту "Відомості про здійснення платежів з рахунку відшкодування витрат з фінансування передвиборної агітації політичної партії" Партії на загальну суму 274 000,00 грн, спростовуються відомостями, отриманими Національним агентством із загальнодоступних джерел, а також документами, наданими Партією на підтвердження таких відомостей, а відтак, є недостовірними (договір від 03.08.2020 № 11, акти здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 18.09.2020 № 1 та від 23.09.2020 № 2, договір від 03.08.2020 № 11, додаткова угода від 03.06.2020 № 2, додаткова угода від 13.06.2020 № 2 до договору про надання послуг від 06.04.2020 № 06/04-1п, акт приймання - передачі наданих послуг від 30.06.2020, банківська виписка по рахунку Партії, офіційний веб-сайт Верховної Ради України).
Зазначене є порушенням пункту 5 розділу II Положення про порядок подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого рішенням Національного агентства з питань запобігання корупції від 28.07.2016 № 2, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.08.2016 за № 1185/29315, та підставою для прийняття Національним агентством рішення про зупинення державного фінансування статутної діяльності політичної партії відповідно до пункту 2 частини 1 статті 17-7 Закону України "Про політичні партії в Україні" до усунення Партією причин, що зумовили зупинення державного фінансування її статутної діяльності".
За результатами аналізу Звіту Партії за ІІІ квартал 2020 року та на підставі Висновку № 831, НАЗК виявлено включення недостовірних відомостей до цього Звіту про витрати ПП "Голос" на загальну суму 1 274 000,00 грн.
25 червня 2024 року НАЗК прийнято наказ № 166/24 "Про зупинення державного фінансування статутної діяльності політичної партії "Голос"", яким вирішено зупинити державне фінансування статутної діяльності політичної партії "Голос" (ідентифікаційний код 39651598) до усунення політичною партією причин, що зумовили зупинення державного фінансування її статутної діяльності.
Указані обставини стали підставою для звернення ПП "Голос" до суду з цим позовом за захистом порушених, на її думку, прав та інтересів.
ІІІ. Короткий зміст рішення суду першої інстанції.
Рішенням Шостого апеляційного адміністративного суду від 11 вересня 2024 року у задоволенні позову відмовлено.
Суд першої інстанції дійшов висновку, що приймаючи наказ від 25 червня 2024 року № 166/24 "Про зупинення державного фінансування статутної діяльності політичної партії "Голос", НАЗК діяло в межах повноважень та у спосіб, визначений законом.
Так, Шостий апеляційний адміністративний суд погодився з висновком відповідача про порушення ПП "Голос" пункту 5 розділу II Положення про порядок подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, а саме: включення до Звіту про витрати Партії за ІІІ квартал 2020 року недостовірних відомостей за господарськими операціями з ТОВ "Мейнтіс", ФОП ОСОБА_1 та ФОП ОСОБА_2 на загальну суму 1 274 000,00 грн.
Стосовно операцій ПП "Голос" з ТОВ "Мейнтіс" колегія суддів першої інстанції зазначила, що починаючи з 29 листопада 2018 року ТОВ "Мейнтіс" не подавалися до контролюючого органу податкові розрахунки сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків-фізичних осіб і сум утриманого з них податку, а також нарахованого єдиного внеску (4 ДФ). Повідомлення про прийняття працівників на роботу відсутні. Водночас, 27 листопада 2018 року за рішенням контролюючого органу ТОВ "Мейнтіс" було анульовано свідоцтво платника ПДВ, у зв`язку з неподанням до органу державної податкової служби декларації з ПДВ та/або подання такої декларації (податковий розрахунок), яка (який) свідчить про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту. Крім того, листом від 16 травня 2024 року № 6535/5/99-00-04-03-01-05 Державна податкова служба України повідомила відповідача про те, що за 2020 рік ТОВ "Мейнтіс" фінансову та податкову звітність не подавало, інформація щодо нарахованих та сплачених доходів відсутня, а тому НАЗК правомірно не встановило в ході проведення аналізу Звіту даних, які б вказували на реальність здійснення господарської діяльності ТОВ "Мейнтіс" протягом звітного періоду.
Крім того, суд першої інстанції зауважив, що долучений до матеріалів справи Акт приймання-передачі наданих послуг, складений ТОВ "Мейнтіс", є узагальнюючим документом, який не розкриває змісту та обсягу наданих послуг, не дає змогу ідентифікувати, які саме послуги надавались, та перевірити правильність формування ціни на послуги. З вказаного Акту неможливо встановити, кому конкретно були надані усні юридичні консультації, місце надання таких консультацій та їх обсяг.
Також, суд першої інстанції послався на матеріали кримінального провадження № 62021000000000979 від 20 листопада 2021 року за фактами можливих протиправних дій службових осіб Партії, копію Висновку аналітичного дослідження Державної податкової служби України, протоколи допитів свідків ОСОБА_3 (який на момент укладення з ПП "Голос" договору був засновником ТОВ "Мейнтіс" та кінцевим бенефіціарним власником) та ОСОБА_4 (директор ТОВ "Мейнтіс") та вирок Солом`янського районного суду міста Києва від 12 квітня 2023 року у кримінальній справі № 760/13019/22, яким ОСОБА_3 визнано винним у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого частиною першою статті 205-1 Кримінального кодексу України.
Стосовно недоведеності витрат по фінансовим операціям ПП "Голос" з ФОП ОСОБА_1 та ФОП ОСОБА_2 колегія суддів першої інстанції виходила з того, що договори та додаткові угоди, згідно умов яких виконавці робіт беруть на себе зобов`язання підготувати аналітичні висновки та пропозиції до законопроектів, які будуть використані Партією для формування політичної позиції з відповідних питань, укладені до моменту реєстрації таких законопроектів у Верховній Раді України.
Пояснення ПП "Голос" про те, що через великий обсяг документації останньою було помилково долучено до Звіту одну з неактуальних версій договору та додаткову угоду, у якій містилася помилка в даті укладання, суд першої інстанції вважає безпідставними, оскільки такі пояснення спростовуються іншими доказами, які містяться у матеріалах справи.
Щодо доводів позивача про порушення НАЗК порядку проведення перевірки звітності політичної партії, Шостий апеляційний адміністративний суд зауважив, що звіти в паперовій формі та на електронних носіях інформації, подані в порядку та спосіб, що визначені Законом України від 05 квітня 2001 року № 2365-III "Про політичні партії в Україні" в редакції, яка діяла на день опублікування Закону України від 19 грудня 2019 року № 410-ІХ "Про внесення змін до деяких законів України щодо запобігання і протидії політичній корупції" (до початку функціонування електронної системи) перевіряються в порядку та за процедурою, визначеною нормативно-правовим актом Національного агентства, прийнятим на виконання статті 17 Закону № 2365-ІІІ в редакції, яка діяла на день опублікування Закону № 410-IX, тобто, відповідно до Положення про аналіз Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого рішенням Національного агентства з питань запобігання корупції від 08 вересня 2016 року № 26, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19 вересня 2016 року за № 1264/29394.
Водночас, суд першої інстанції наголосив, що достовірне відображення у звітах політичних партій необхідної для перевірки інформації є ключовою вимогою для отримання ними державного фінансування. У даному випадку негативні наслідки були зумовлені діями самої ПП "Голос", яка в порушення встановлених законодавчих норм включила до поданого до НАЗК Звіту недостовірні відомості. При цьому, відсутність державного фінансування статутної діяльності політичної партії не позбавляє партію отримувати матеріальну та фінансову підтримку у формі внесків, що дозволено Законом № 2365-ІІІ.
ІV. Короткий зміст та обґрунтування вимог апеляційної скарги. Позиція інших учасників справи
У апеляційній скарзі ПП "Голос", посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 11 вересня 2024 року та ухвалити нове про задоволення позову. Скаржник вказує на те, що суд першої інстанції безпідставно не взяв до уваги доводи позивача та прийняв упереджене судове рішення.
ПП "Голос" зазначає, що судом першої інстанції не було враховано, що позивач в силу об`єктивних причин не може мати у своєму розпорядженні інформації та доказів наявності у ТОВ "Мейнтіс" матеріально-технічної бази та достатньої кількості працівників юристів для надання послуг з юридичних консультацій, оскільки ПП "Голос" та ТОВ "Мейнтіс" є окремими юридичними особами, які не пов`язані між собою через власників (засновників) або третіх осіб. Позивач ніколи не збирав, не зберігав і не обробляв персональні дані фізичних осіб, які безпосередньо надавали послуги від імені товариства.
Водночас ПП "Голос", посилаючись на правову позицію Верховного Суду (постанови від 14 грудня 2021 року у справі № 640/1437/21, від 17 червня 2021 року у справі № 826/1158/18, від 05 липня 2023 року у справі № 160/10973/22, від 29 серпня 2023 року у справі № 120/1580/19-а та ін.) зазначає, що протоколи допиту чи інші матеріали досудового розслідування, а також ухвали слідчого судді про надання дозволу на проведення окремих слідчих дій не можуть вважатися належним доказом в адміністративному судочинстві, доказове значення може мати виключно вирок суду в кримінальному провадженні, який набрав законної сили. Крім того, позивач зазначає, що будь-яка податкова інформація, що наявна в інформаційно-аналітичних базах відносно контрагентів суб`єкта господарювання по ланцюгах постачання, а також податкова інформація, надана іншими контролюючими органами, носить виключно інформаційних характер і не є належним доказом в розумінні процесуального Закону.
Скаржник зауважує, що обставини вчинення злочину у вироку на підставі угоди не встановлюються на підставі повного та всебічного дослідження доказів у межах змагальної процедури за участю всіх фігурантів інкримінованого правопорушення, а набувають значення правової презумпції в силу визнання цих обставин сторонами угоди та затвердження її судом. При цьому, позивач зазначає, що вирок Солом`янського районного суду міста Києва від 12 квітня 2023 року у кримінальній справі № 760/13019/22 не містить жодних фактів, які б підтверджували недостовірність інформації, вказаної ПП "Голос" у Звіті за ІІІ квартал 2020 року.
Також, позивач стверджує, що рішення суду про визнання недійсними договорів, укладених між ПП "Голос" та контрагентом ТОВ "Мейнтіс", не ухвалювалося, а тому в силу положень статті 204 Цивільного кодексу України ці договори є правомірними та дійсними, відтак, належним чином підтверджують здійснення господарської операції та понесення партією відповідних витрат.
Що стосується взаємовідносин позивача з ФОП ОСОБА_1, скаржник зазначає, що в ході укладання та виконання договору від 03 серпня 2020 року № 11, сторонами узгоджувалися різні тексти цього договору, у тому числі, вже після реєстрації законопроектів, аналіз яких було здійснено ФОП ОСОБА_1 . Однак, через великий обсяг документації, яка одночасно готувалася та подавалася до НАЗК у зв`язку з відновленням звітування політичних партій, позивачем було помилково надано одну з неактуальних версій договору, що у певний момент узгоджувалась з ФОП ОСОБА_1 . При цьому, правильною є версія договору від 03 серпня 2020 року № 11, надана ПП "Голос" у відповідь на запит НАЗК від 29 травня 2024 року № 50-20/38616-24.
Щодо взаємовідносин з ФОП ОСОБА_2, ПП "Голос" зазначає, що при складенні тексту Додаткової угоди № 2 було допущено одруківку у даті і замість " 13.06.2020" було вказано " 03.06.2020", і версію з одруківкою було спершу підписано сторонами. У зв`язку з цим при здійсненні платежу від 03 липня 2020 року у розмірі 24 000,00 грн на рахунок ФОП ОСОБА_2 було помилково невірно зазначено дату Додаткової угоди № 2. Крім того, з метою усунення описки у призначенні платежу, 10 вересня 2024 року позивачем було направлено до обслуговуючого банку АТ "Райффайзен Банк Аваль" повідомлення про виявлену помилку.
Однак, на думку позивача, вказані вище доводи та пояснення безпідставно не були враховані Шостим апеляційним адміністративним судом під час розгляду цієї справи, що свідчить по упереджене ставлення колегії суддів першої інстанції.
Також скаржник посилається на порушення судом першої інстанції норм процесуального права, а саме те, що за час перебування колегії суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у нарадчій кімнаті (8 хвилин) неможливо технічно підготувати повний текст оскаржуваного судового рішення, який складається з 13 сторінок. Позивач уважає, що рішення приймалося не в нарадчій кімнаті за результатами розгляду справи, заслуховування сторін та вивчення матеріалів справи, а в іншому місці та в інший час.
НАЗК подало відзив на апеляційну скаргу, у якому, не погоджуючись з доводами позивача, просить відмовити у її задоволенні, рішення суду першої інстанції залишити без змін. Зазначає, що ПП "Голос" включила до поданого нею за ІІІ квартал 2020 року Звіту недостовірні відомості про витрати за господарськими операціями з ТОВ "Мейнтіс", ФОП ОСОБА_1 та ФОП ОСОБА_2 на загальну суму 1 274 000,00 грн. Установлені НАЗК під час реалізації своїх повноважень обставини не були спростовані позивачем під час розгляду цієї справи у суді першої інстанції.
Відповідач зазначив, що позивач не надав належних, допустимих, достовірних і достатніх доказів на підтвердження зазначених в позовній заяві та апеляційній скарзі доводів, а обмежився лише власним тлумаченням характеру спірних правовідносин виключно на свою користь.
Відповідач наголошує, що зі змісту Положення про аналіз Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого рішенням НАЗК від 08 вересня 2016 року № 26, убачається, що достовірність відомостей у Звіті політичної партії підтверджується не тільки шляхом співставлення відповідних даних з первинними документами, які містять інформацію щодо руху коштів, а й з іншими джерелами інформації. У цьому контексті НАЗК не обмежене у використанні відомостей, які можуть бути отриманні ним як самостійно, так і від фізичних чи юридичних осіб або державних органів. Тобто, аналіз повноти й достовірності у Звіті відомостей здійснюється шляхом зіставлення і звірки цього Звіту з доданими до нього документами, а також з інформацією, отриманою від інших джерел.
НАЗК зауважує, що постанови Верховного Суду, на які посилається позивач в апеляційній скарзі, не містять застереження про те, що вирок, який прийнятий на підставі угоди про визнання винуватості, не може бути врахований судом в рамках розгляду адміністративних, цивільних чи господарських судових справ. Дане виключення, на яке посилається скаржник, стосується доказування фактичних обставин кримінального правопорушення в межах кримінального провадження щодо інших осіб.
Також відповідач зазначає, що відповідно до норм Закону України "Про політичні партії в Україні" партія, статутна діяльність якої фінансується за рахунок коштів державного бюджету, повинна відповідально ставитися до вибору своїх контрагентів, попередньо здійснювати перевірку їх ризиковості і надійності, тобто зважено підходити до укладення правочинів, які в подальшому будуть відображені нею у поданому до НАЗК Звіті.
V. Рух апеляційної скарги
Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 17 вересня 2024 року відкрите апеляційне провадження за апеляційною скаргою ПП "Голос" на рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 11 вересня 2024 року на підставі статті 289-5 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України). Витребувано з Шостого апеляційного адміністративного суду матеріали адміністративної справи № 855/2/24. Встановлено відповідачу строк до 19 вересня 2024 року для подання відзиву на апеляційну скаргу разом з доказами його надсилання (надання) іншим учасникам справи та заперечення проти заяв і клопотань, якщо такі містяться в апеляційній скарзі.
Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 18 вересня 2024 року призначено справу до розгляду в судовому засіданні (з повідомленням сторін) на 20 вересня 2024 року на 14 год. 30 хв. за адресою: м. Київ, вул. Князів Острозьких, 8, корпус 5.
У судовому засіданні представники позивача підтримали вимоги апеляційної скарги, просили її задовольнити та прийняти нове рішення про задоволення позову.
Представники відповідача заперечували щодо задоволення апеляційної скарги. Уважають, що рішення суду першої інстанції є законним та таким, що ухвалене у відповідності до норм матеріального та процесуального права, а тому не підлягає скасуванню.
VІ. Релевантні джерела права й акти їх застосування.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 36 Конституції України установлено, що громадяни України мають право на свободу об`єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, за винятком обмежень, встановлених законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей.
З 28 квітня 2001 року правові та організаційні засади реалізації права громадян на об`єднання в політичні партії, порядок їх утворення і діяльності визначає Закон України від 05 квітня 2001 року № 2365-ІІІ "Про політичні партії в Україні" (далі - Закон № 2365-ІІІ).
Стаття 14 Закону № 2365-ІІІ установлює, що Держава гарантує політичним партіям право на кошти та інше майно для здійснення своїх статутних завдань. Надання матеріальної та фінансової підтримки політичним партіям здійснюється у формі: 1) внесків на підтримку партій; 2) державного фінансування статутної діяльності політичних партій у порядку, встановленому цим та іншими законами України.
Згідно з пунктом 4 частини першої статті 18 Закону № 2365-III державний контроль за діяльністю політичних партій здійснюють: Національне агентство з питань запобігання корупції - за додержанням встановлених законом обмежень щодо фінансування політичних партій, передвиборної агітації, агітації з всеукраїнського та місцевого референдуму, законним та цільовим використанням політичними партіями коштів, виділених з державного бюджету на фінансування їхньої статутної діяльності, своєчасністю подання звітів партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, звітів про надходження і використання коштів виборчих фондів на загальнодержавних та місцевих виборах, повнотою таких звітів, відповідністю їх оформлення встановленим вимогам, достовірністю включених до них відомостей.
Політичні партії зобов`язані подавати на вимогу контролюючих органів необхідні документи та пояснення. Рішення контролюючих органів можуть бути оскаржені у встановленому законом порядку.
Фінансову звітність політичної партії визначено статтею 17 Закону № 2365-III.
Так, приписами згаданої статті закону встановлено, що політичні партії, місцеві організації політичних партій ведуть бухгалтерську звітність у встановленому порядку, проводять щорічний внутрішньопартійний фінансовий аудит своєї діяльності, а також проходять зовнішній незалежний фінансовий аудит у випадках, передбачених цим Законом.
Політична партія щоквартально, не пізніше ніж на сороковий день після закінчення звітного кварталу, зобов`язана подати до Національного агентства з питань запобігання корупції звіт про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру (у тому числі її місцевих організацій, які у встановленому порядку набули статусу юридичної особи) шляхом його заповнення на офіційному веб-сайті Національного агентства з питань запобігання корупції.
Форма та порядок подання звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру затверджуються Національним агентством з питань запобігання корупції.
Копії документів, що підтверджують відображені у звіті про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру відомості, надаються політичною партією на письмовий запит Національного агентства з питань запобігання корупції протягом 15 робочих днів після надходження відповідного запиту.
Подані звіти політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру включаються до Єдиного державного реєстру звітності політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, що формується та ведеться Національним агентством з питань запобігання корупції.
Національне агентство з питань запобігання корупції забезпечує відкритий цілодобовий доступ до Єдиного державного реєстру звітності політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру на офіційному веб-сайті Національного агентства з питань запобігання корупції.
Звіти політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру (в тому числі подані з порушенням встановленого цим Законом строку) перевіряються Національним агентством з питань запобігання корупції у строк, що не перевищує 60 днів з дня їх надходження.
Перевірка звітів політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру включає в себе аналіз:
1) своєчасності подання звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру;
2) повноти інформації, поданої у звіті політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру;
3) достовірності інформації, поданої у звіті політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру;
4) дотримання політичною партією вимог щодо використання грошових коштів виключно у безготівковій формі;
5) правомірності здійснення фізичними та юридичними особами внесків на користь політичної партії;
6) дотримання політичною партією вимог закону в частині реагування на випадки отримання внесків, здійснених фізичною чи юридичною особою з порушенням вимог законодавства;
7) дотримання політичною партією вимог законодавства щодо проведення щорічного внутрішньопартійного фінансового аудиту та проходження зовнішнього незалежного аудиту фінансової звітності.
За результатами перевірки звітів політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру уповноважена особа Національного агентства з питань запобігання корупції складає висновок, у якому відображаються результати проведеного аналізу, а також детальний виклад змісту всіх порушень із зазначенням ужитих заходів реагування (у разі виявлення порушень).
Порядок проведення перевірки звітності політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, а також форма висновку, що складається за результатами такої перевірки, затверджуються Національним агентством з питань запобігання корупції.
Висновки, підготовлені за результатами перевірки звітності політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, публікуються на офіційному веб-сайті Національного агентства з питань запобігання корупції у межах загального строку, визначеного частиною двадцять першою цієї статті. При цьому з них вилучається інформація з обмеженим доступом, а персональні дані - знеособлюються.
У разі виявлення під час перевірки звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру чи під час перевірки інформації про порушення законодавства у сфері фінансування політичних партій ознак порушення вимог законодавства Національне агентство з питань запобігання корупції письмово звертається до політичної партії з пропозицією надати пояснення для з`ясування відповідних обставин. Політична партія надає такі пояснення протягом 10 робочих днів з дня отримання зазначеної пропозиції Національного агентства з питань запобігання корупції.
Згідно зі статтею 17-7 Закону № 2365-III державне фінансування статутної діяльності політичної партії зупиняється за рішенням Національного агентства з питань запобігання корупції у разі, зокрема: 2) подання політичною партією звіту про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, оформленого з грубим порушенням встановлених вимог, або звіту, який містить недостовірні відомості про майно політичної партії чи кошти або витрати політичної партії в розмірі більше двадцяти розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня відповідного календарного року.
Національне агентство з питань запобігання корупції приймає рішення про зупинення державного фінансування статутної діяльності політичної партії до усунення політичною партією причин, що зумовили зупинення державного фінансування її статутної діяльності.
У разі усунення політичною партією причин, які зумовили зупинення державного фінансування її статутної діяльності, Національне агентство з питань запобігання корупції не пізніш як через п`ять днів після отримання звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру з усунутими недоліками розглядає питання про відновлення державного фінансування статутної діяльності відповідної політичної партії. Державне фінансування статутної діяльності політичної партії відновлюється з початку кварталу, наступного за кварталом, в якому прийнято рішення про відновлення державного фінансування статутної діяльності політичної партії.
Поряд з цим, правові та організаційні засади функціонування системи запобігання корупції в Україні, зміст та порядок застосування превентивних антикорупційних механізмів, правила щодо усунення наслідків корупційних правопорушень визначені у Законі України від 14 жовтня 2014 року № 1700-VII "Про запобігання корупції" (далі - Закон № 1700-VII).
Відповідно до пункту 8-1 частини першої статті 11 Закону № 1700-VII, до повноважень Національного агентства належать здійснення у порядку та в межах, визначених законом, державного контролю за дотриманням встановлених законом обмежень щодо фінансування політичних партій, законним та цільовим використанням політичними партіями коштів, виділених з державного бюджету на фінансування їхньої статутної діяльності, своєчасністю подання звітів партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, звітів про надходження і використання коштів виборчих фондів на загальнодержавних та місцевих виборах, звітів про надходження та використання коштів фонду агітації щодо ініціативи проведення всеукраїнського референдуму, звітів про надходження та використання коштів фонду всеукраїнського референдуму, звітів про надходження та використання коштів фонду ініціативної групи, повнотою таких звітів, звіту зовнішнього незалежного фінансового аудиту діяльності партій, відповідністю їх оформлення встановленим вимогам, достовірністю включених до них відомостей.
Своєю чергою, пунктом 4 розділу ІІ Положення про аналіз Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого рішенням Національного агентства з питань запобігання корупції 08 вересня 2016 року № 26 (далі - Положення № 26), визначено, що аналіз повноти та достовірності відображеної у Звіті інформації здійснюється шляхом:
1) зіставлення та звірки відомостей, зазначених у Звіті, з доданими до Звіту документами, відомостями з інформаційних баз даних державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, інформацією, що надходить та/або отримана Національним агентством від державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, інших юридичних осіб публічного права, підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності, а також фізичних осіб в установленому законом порядку, зокрема щодо отриманих доходів, внесків, наявності нерухомого майна, транспортних засобів та інших активів, фінансових зобов`язань, інших відомостей, які мають відображатися політичними партіями у Звіті;
2) встановлення недостовірності відомостей про майно, кошти або витрати політичної партії, її місцевої організації.
Інформація у Звіті вважається неповною у разі неподання копій документів, що підтверджують відображені у Звіті відомості (у тому числі копій платіжних документів, довідок установ банків про рух коштів на рахунках), та/або незазначення всіх відомостей, які мають відображатися політичною партією, її місцевими організаціями у Звіті.
Недостовірними відомостями у Звіті є відображені у ньому відомості про майно, доходи, витрати, зобов`язання фінансового характеру політичної партії, її місцевих організацій, які не відповідають даним, що містяться в первинних облікових документах, відомостям з інформаційних баз даних державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, інформації, що надходить та/або отримана Національним агентством від державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, інших юридичних осіб публічного права, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, а також фізичних осіб в установленому законом порядку, зокрема щодо отриманих доходів, внесків, наявності нерухомого майна, транспортних засобів та інших активів, фінансових зобов`язань, інших відомостей, які мають відображатися політичними партіями у Звіті і які можуть бути спростовані.
Водночас, порядок складання та подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру до НАЗК, а також вимоги до розкриття елементів такого звіту визначаються Положенням про порядок подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженим рішення НАЗК від 28 липня 2016 року № 2, (далі - Положення № 2).
Розділ ІІ Положення № 2 установлює порядок та терміни подання політичними партіями Звіту до НАЗК.
Так, пункт 1 розділу ІІ згаданого Положення передбачає, що політичні партії щокварталу, але не пізніше ніж на сороковий день після закінчення звітного кварталу, зобов`язані подати до Національного агентства Звіт (за підписами керівника політичної партії і головного бухгалтера (особи, відповідальної за ведення бухгалтерського обліку), засвідченими печаткою політичної партії) у паперовій формі та в електронному вигляді.
За пунктом 5 розділу ІІ Положення № 2 Звіт має викладатися українською мовою. Відомості, що містяться у Звіті, повинні бути достовірними. Не допускається подання Звітів з виправленнями (закресленнями, підчистками тощо).
Відповідно до пункту 10 розділу ІІ Положення № 2 до Звіту додаються:
1) інформація про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру від кожної місцевої організації політичної партії, яка в установленому порядку набула статусу юридичної особи. Ця інформація додається шляхом заповнення відповідних розділів Звіту, що стосуються місцевої організації партії та обов`язково додається разом із Звітом політичної партії;
2) копії документів, що підтверджують відображені у звіті відомості (у тому числі копії платіжних документів, довідок установ банків про рух коштів на рахунках, копії фінансової звітності);
3) копії фінансових звітів про надходження і використання коштів виборчих фондів політичної партії, її місцевих організацій, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи, кандидата від політичної партії (місцевої організації партії) на відповідних загальнодержавних або місцевих виборах, що подаються до Центральної виборчої комісії згідно із законодавством про вибори (у разі проведення виборів);
4) Звіт в електронному вигляді, оформлений відповідно до підпунктів 1, 2 пункту 1 цього розділу.
Державний контроль за дотриманням політичними партіями вимог щодо встановлення відповідності оформлення Звіту, включених до нього звітних даних вимогам законодавства, своєчасності подання Звіту, повноти та достовірності відображеної у Звіті інформації, встановлення наявності або відсутності порушень законодавства щодо фінансування політичних партій або передвиборної агітації здійснюється НАЗК. Політичні партії зобов`язані подавати на вимогу НАЗК необхідні документи та пояснення (пункти 14, 15 розділу ІІ Положення № 2).