ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 серпня 2024 року
м. Київ
справа № 820/5459/17
адміністративне провадження № К/9901/56054/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Шишова О.О.,
суддів: Дашутіна І.В., Яковенко М.М.
за участю:
секретаря судового засідання Івченка М.В.,
представника відповідача Власової С.В.
розглянув у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції в касаційній інстанції справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Укрмашіндустрія" до Головного управління ДФС у Харківській області про скасування наказу, визнання протиправними дій, визнання протиправним та скасування наказу, визнання протиправними та скасування податкових повідомлень - рішень, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Укрмашіндустрія" на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 11 червня 2018 року (постановлену в складі колегії суддів: головуючого судді Калиновського В.А., суддів: Калитки О.М., Бондара В.О.)
УСТАНОВИВ;
І. Суть спору
1. Товариство з обмеженою відповідальністю "Укрмашіндустрія" (далі - ТОВ "Укрмашіндустрія"), звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до ГУ ДПС у Харківській області (далі - ГУ ДПС, податковий орган), в якому просить суд:
- скасувати наказ ГУ ДФС у Харківській області про проведення документальної позапланової виїзної податкової перевірки ТОВ "Укрмашіндустрія" № 3662 від 01.08.2017 року
- визнати протиправними дії, щодо проведення ГУ ДФС у Харківській області податкової перевірки ТОВ "Укрмашіндустрія" на підставі наказу № 3662 від 01.08.2017 року;
- визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення ГУ ДФС у Харківській області від 31.08.2017 року за № 0000301412, № 0000311412, № 0000321412.
2. Обґрунтовуючи позовні вимоги Товариство зазначило, що ГУ ДФС у Харківській області прийнято наказ про проведення документальної позапланової виїзної податкової перевірки ТОВ "Укрмашіндустрія" № 3662 від 01.08.2017 року без законодавчо обумовленого підґрунтя, наслідком виконання якого стало з боку відповідача вчинення дій щодо проведення податкової перевірки ТОВ "Укрмашіндустрія". Податкові повідомлення-рішення ГУ ДФС у Харківській області від 31.08.2017 року за № 0000301412, № 0000311412, № 0000321412 прийняті без врахування положень законодавства та всіх встановлених обставин здійснених господарських операцій.
ІІ. Рішення судів першої й апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
3. Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 25 січня 2018 року адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Укрмашіндустрія" задоволено.
3.1. Скасовано наказ Головного управління Державної фіскальної служби у Харківській області (код ЄДРПОУ 39599198, адреса: вул. Пушкінська, 46, м. Харків, 61057) про проведення документальної позапланової виїзної податкової перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю "Укрмашіндустрія" № 3662 від 01.08.2017 року.
3.2. Визнано протиправними дії Головного управління Державної фіскальної служби у Харківській області (код ЄДРПОУ 39599198, адреса: вул. Пушкінська, 46, м. Харків, 61057) щодо проведення перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю "Укрмашіндустрія" на підставі наказу № 3662 від 01.08.2017 року.
3.3. Визнано протиправними та скасовано податкові повідомлення-рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Харківській області від 31.08.2017 року за №0000301412, №0000311412, №0000321412. Також було вирішено питання щодо розподілу судових витрат зі сплати судового збору.
4. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції зазначив, що господарські операції позивача із його контрагентами є реальними, підтверджуються належним чином оформленими бухгалтерськими та первинними документами позивача. Також суд першої інстанції вказував, що передумови призначення позапланової перевірки на підставі п.п. 78.1.4. п. 78.1. ст.78 ПК України контролюючим органом не дотримано, оскільки запиту, зумовленого виявленням недостовірності даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків, з посиланням на відповідний пункт ПК України контролюючим органом не направлялось. Отже невиконання відповідачем вимог підпункту 78.1.4 пункту 78.1 статті 78 ПК України, що є підставою для визнання перевірки незаконною та відсутності правових наслідків такої.
5. Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 11 червня 2018 року скасовано рішення Харківського окружного адміністративного суду від 25 січня 2018 року та прийнято нове судове рішення, яким відмовлено у задоволені позовних вимог.
6. Відмовляючи у задоволені позовних вимог, суд апеляційної інстанції виходив з того, що вважає помилковими висновки суду першої інстанції про те, що реальність господарських операцій з указаними вище контрагентами підтверджується укладеними договорами, актами здачі-приймання послуг (робіт), податковими накладними, розрахунковими документами, а також іншими документами. Крім того, суд апеляційної інстанції зазначав, що позови платників податків, спрямовані на оскарження рішень (у тому числі наказів про призначення перевірки), дій або бездіяльності контролюючих органів щодо призначення та/або проведення перевірок, можуть бути задоволені лише в тому разі, якщо до моменту винесення судового рішення не відбулося допуску посадових осіб контролюючого органу до спірної перевірки. Правові наслідки оскаржуваних дій за таких обставин є вичерпаними, а отже, задоволення позову не може призвести до відновлення порушених прав платника податків, оскільки після проведення перевірки права платника податків порушують лише наслідки її проведення.
ІІІ. Провадження в суді касаційної інстанції
7. Товариство не погодившись з постановою суду апеляційної інстанції подало касаційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права щодо відмови у задоволені позовних вимог, просить скасувати постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 11 червня 2018 року у справі №820/5459/17 та залишити в силі рішення Харківського окружного адміністративного суду від 25 січня 2018 року.
7.1. Позивач зазначає про відсутність у відповідача правових підстав для прийняття наказу про призначення документальної позапланової виїзної перевірки відповідно до підпунктів 78.1.1, 78.1.4 пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу України (далі - ПК України), оскільки надісланий запит про подання інформації щодо взаємовідносин із ТОВ "ТОРГЦЕНТР-М", ТОВ "ОПТ-М", ТОВ "ПРОММАКСТЕХ", ТОВ "АЛЛЕР ПРОМ", ТОВ "АРКАС-ТРЕЙД" складено з порушенням вимог, викладених у пункті 73.3 статті 73 ПК України, що звільняло позивача від обов`язку надавати відповідь на такий запит.
7.2. Позивач посилався на протиправність оскаржуваних податкових повідомлень-рішень, оскільки висновки акту перевірки спростовуються наявними у нього первинними документами бухгалтерського та податкового обліку, які, своєю чергою, підтверджують реальність спірних господарських операцій, а саме, по взаємовідносинам з ТОВ "Опт-М", ТОВ "Аллер Пром", ТОВ "Аркас Трейд", ТОВ "Торгентр - М", ТОВ "Проммакстех", та їх правомірне відображення підприємством у бухгалтерському та податковому обліку.
8. Податковий орган надіслав відзив на касаційну скаргу, в якому вказує на правильність застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права та просить залишити скаргу без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції без змін.
IV. Установлені судами фактичні обставини справи
9. Суди попередніх інстанцій установили, що ГУ ДФС у Харківській області засобами поштового зв`язку направлено ТОВ "Укрмашіндустрія" запит від 19.06.2017 року №7261/10/20-40-14-12-18 про надання пояснень та їх документального підтвердження з питань взаємовідносин з ТОВ "Опт-М" (код 39035973) за серпень-вересень 2014 року, ТОВ "Аллер Пром" (код 40927904) за березень 2017 року, ТОВ "Аркас Трейд" (код 40560656) за листопад-грудень 2016 року, ТОВ "Торгцентр-М" (код 39035994) за лютий-березень 2015 року, травень-липень 2015 року, ТОВ "Проммакстех" (код 39837268) за вересень-грудень 2015 року.
10. Письмовий запит від 19.06.2017 року № 7261/10/20-40-14-12-18 вручено 22.06.2017 року.
11. У запиті, як на підставу необхідності надання пояснень та їх документального підтвердження, ГУ ДФС у Харківській області посилається на встановлення фактів, що свідчать про допущене ТОВ "Укрмашіндустрія" порушення норм п.187.1. ст. 187, п.198.1. ст.198 Податкового кодексу України та положення пункту 1 абзацу третього п. 73.3 ст. 73 Податкового кодексу України.
12. Листом від 05.07.2017 року № 126 ТОВ "Укрмашіндустрія" відмовлено у наданні пояснень та їх документального підтвердження, у звязку із ненаведенням органом податкової служби конкретних фактів порушень ТОВ "Укрмашіндустрія". Така відмова була обґрунтована положеннями абзацу сьомого п. 73.3. статті 73 Податкового кодексу України, відповідно до яких, у разі якщо запит складено з порушенням вимог, визначених абзацами першим - п`ятим цього пункту, платник податків звільняється від обов`язку надавати відповідь на такий запит.
13. Наказом № 3662 від 01.08.2017 призначено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ "Укрмашіндустрія". Підставою для її призначення зазначено недостовірність визначення ТОВ "Укрмашіндустрія" даних, що містяться в податкових деклараціях, що кореспондує положенням підп. 78.1.1. п. 78.1. ст. 78 Податкового кодексу України.
14. У період з 01.08.2017 по 07.08.2017 року заступником начальника відділу моніторингу ризикових операцій управління аудиту ГУ ДФС у Харківській області та головним державним ревізором-інспектором відділу моніторингу ризикових операцій управління аудиту ГУ ДФС у Харківській області проведено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ "Укрмашіндустрія", за результатами якої складено Акт від 14.08.2017 р. № 9810/20-40-14-12-11/31343060 про результати позапланової виїзної документальної перевірки ТОВ "Укрмашіндустрія" з питань своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податків та зборів, а також дотримання вимог податкового законодавства, валютного та іншого законодавства України щодо господарських взаємовідносин з ТОВ "Опт-М" (код 39035973) за серпень-вересень 2014 року, ТОВ "Аллер Пром" (код 40927904) за березень 2017 року, ТОВ "Аркас Трейд" (код 40560656) за листопад-грудень 2016 року, ТОВ "Торгцентр-М" (код 39035994) за лютий-березень 2015 року, травень-липень 2015 року, ТОВ "Проммакстех" (код 39837268) за вересень-грудень 2015 року.
15. За висновками Акту перевірки під час проведення перевірки було встановлено порушення ТОВ "Укрмашіндустрія" вимог податкового законодавства, а саме п. 198.1, п. 198.2, п.198.3, ст. 198 п. 201.1, п. 201.7 ст. 201 Податкового кодексу України, в результаті чого підприємством завищено податковий кредит на загальну суму ПДВ 1102312,19 грн., в тому числі за серпень 2014 року 481856,20 грн., вересень 2014 року 204448,00, лютий 2015 року 5997,00 грн., березень 2015 року 123088, 23 грн., червень 2015 року 45594,33 грн., липень 2015 року 1158,70 грн., вересень 2015 року 16199,40 грн., жовтень 2015 22915,45 грн., листопад 2015 року 10226,00 грн., грудень 2015 року 9160,00 грн., листопад 2016 року 87410,64 грн., грудень 2016 року 32740,00 грн., березень 2017 року 61318,64 грн., що призвело до заниження суми податку на додану вартість, який підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету у розмірі 188 748 грн., у т.ч. за вересень 2014 року на суму 5588 грн., за червень 2015 року 102118,00 грн., березень 2017 року 81042,00 грн. та завищення суми від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду на суму 3767 грн..
16. ТОВ "Укрмашіндустрія" було подано заперечення на Акт перевірки за вих. № 160 від 22.08.2017 (вх. ГУ ДФС № 14665 від 22.08.2017), в якому викладено обставини, у зв`язку із якими підприємство не погоджується із висновками акту, а саме щодо безпідставності проведення позапланової перевірки платника податків взагалі, а також щодо безпідставності висновків акту.
17. Листом вих. № 14878/10/20-40-14-12-18 від 29.08.2017 року ГУ ДФС у Харківській області повідомила про результати розгляду зазначених заперечень та залишення їх без задоволення.
18. 04.09.2017 ТОВ "Укрмашіндустрія" отримано від ГУ ДФС у Харківській області оскаржувані податкові повідомлення-рішення №0000301412 від 31.08.2017 про збільшення суми грошового зобов`язання з податку на додану вартість на суму 235935,00 грн., з яких податкових зобов`язань на суму 188748,00 грн. та 47187,00 грн. за штрафними санкціями; № 0000311412 від 31.08.2017 про зменшення суми податкового зобов`язання з податку на додану вартість на суму 909796,00 грн. та зменшення суми податкового кредиту на суму 1102111,00 грн.; № 0000321412 від 31.08.2017 про встановлення суми завищення від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту у податковому періоді 03.2017 року на суму 3 767,00 грн..
19. Товариство, не погоджуючись з таким діями відповідача та прийнятими ним податковими повідомленнями-рішеннями, позивач звернувся з даним позовом до суду.
V. Оцінка Верховного Суду
20. Верховний Суд, переглянувши оскаржувані рішення судів першої та апеляційної інстанцій в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права у спірних правовідносинах, відповідно до частини першої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), виходить з такого.
21. Відносини, що виникають у сфері справляння податків, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає ПК України.
22. Відповідно до статті 62 ПК України одним із способів здійснення податкового контролю є перевірки та звірки відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірки щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.
23. Так, підставою призначення документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ "Укрмашіндустрія" стало ненадання пояснень та їх документального підтвердження на обов`язковий письмовий запит.
24. При вирішенні питання про належний спосіб захисту порушеного права в кожному конкретному випадку суду необхідно виходити з того, що такий захист повинен найбільш повно відповідати меті (цілі), задля досягнення якої був направлений позов.
25. У абзаці 4 пункту 1 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 23 червня 1997 року № 2-зп у справі № 3/35-313 вказано, що "…за своєю природою ненормативні правові акти, на відміну від нормативних, встановлюють не загальні правила поведінки, а конкретні приписи, звернені до окремого індивіда чи юридичної особи, застосовуються одноразово й після реалізації вичерпують свою дію."
26. У пункті 5 Рішення Конституційного Суду України від 22 квітня 2008 року № 9-рп/2008 в справі № 1-10/2008 вказано, що при визначенні природи "правового акту індивідуальної дії" правова позиція Конституційного Суду України ґрунтується на тому, що "правові акти ненормативного характеру (індивідуальної дії)" стосуються окремих осіб, "розраховані на персональне (індивідуальне) застосування" і після реалізації вичерпують свою дію.
27. Судова палата з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду у постанові від 21 лютого 2020 року (справа №826/17123/18) сформулювала правовий висновок, згідно з яким у разі якщо контролюючим органом була проведена перевірка на підставі наказу про її проведення і за наслідками такої перевірки прийнято податкові повідомлення-рішення чи інші рішення, то цей наказ як акт індивідуальної дії реалізовано його застосуванням, а тому його оскарження після допуску платником податків посадових осіб контролюючого органу до проведення перевірки не є належним способом захисту права платника податків, оскільки наступне скасування наказу не може призвести до відновлення порушеного права. Належним способом захисту порушеного права платника податків у такому випадку є саме оскарження рішення, прийнятого за результатами перевірки.
28. Водночас, Судовою палатою з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду також було сформульовано правовий висновок, відповідно до якого незалежно від прийнятого платником податків рішення про допуск (недопуск) посадових осіб до перевірки, оскаржуючи в подальшому наслідки проведеної контролюючим органом перевірки у вигляді податкових повідомлень-рішень та інших рішень, платник податків не позбавлений можливості посилатись на порушення контролюючим органом вимог законодавства щодо проведення такої перевірки, якщо вважає, що вони зумовлюють протиправність таких податкових повідомлень-рішень. При цьому, таким підставам позову, за їх наявності, суди повинні надавати правову оцінку в першу чергу, а у разі, якщо вони не визнані судом такими, що тягнуть протиправність рішень, прийнятих за наслідками такої перевірки, - переходити до перевірки підстав позову щодо наявності порушень податкового та/або іншого законодавства.
29. У постанові від 8 вересня 2021 року (справа №816/228/17) Велика Палата Верховного Суду сформулювала наступний правовий висновок: "У разі якщо контролюючий орган був допущений до проведення перевірки на підставі наказу про її проведення, то цей наказ як акт індивідуальної дії реалізовано його застосуванням, то його оскарження не є належним та ефективним способом захисту права платника податків, оскільки скасування наказу не може призвести до відновлення порушеного права.
30. Неправомірність дій контролюючого органу при призначенні і проведенні перевірки не може бути предметом окремого позову, але може бути підставами позову про визнання протиправними рішень, прийнятих за наслідками такої перевірки.
31. При цьому підставами для скасування таких рішень є не будь-які порушення, допущені під час призначення і проведення такої перевірки, а лише ті, що вплинули або об`єктивно могли вплинути на правильність висновків контролюючого органу за результатами такої перевірки та відповідно на обґрунтованість і законність прийнятого за результатами перевірки рішення".
32. Ураховуючи, що спірний наказ як акт індивідуальної дії реалізовано його застосуванням, зокрема допуском посадових осіб контролюючого органу до проведення перевірки, за результатами якої прийнято податкове повідомлення-рішення. Відтак, права позивача не можуть бути поновлені шляхом визнання протиправним та скасування цього наказу, а належним способом захисту прав є оскарження податкового повідомлення-рішення, прийнятого за результатами такої перевірки.
33. Поряд із цим Суд звертає увагу на те, що з огляду на висновки, сформовані у наведеній вище постанові Великої Палати Верховного Суду, Позивач не позбавлений можливості посилатись на допущені контролюючим органом при призначенні та проведенні перевірки порушення при оскарженні в судовому порядку рішення за результатами такої перевірки. При цьому, саме по собі оскарження наказу про проведення перевірки за відсутності вимоги про скасування результатів такої перевірки не відповідатиме меті та завданню адміністративного судочинства, що полягає у ефективності судового захисту порушених та оспорюваних прав.
34. Це ж саме стосується і вимоги про визнання протиправними дій щодо проведення документальної позапланової перевірки.
35. Належним способом захисту прав позивача є оскарження рішень контролюючого органу, прийнятих за результатами такої перевірки.
36. Колегія суддів зазначає, що запит Головного управління ДФС у Харківській області від 19.06.2017 №7261/10/20-40-14-12-18 відповідає вимогам п.п.73.3 статті 73 Податкового кодексу України.
37. Проте підприємство не надало належної відповіді та відповідних документів в підтвердження необхідної інформації, тому у податкового органу виникли підстави для проведення перевірки згідно вимог п.п. 78.1.1 п. 78.1 статті 78 Податкового кодексу України та видання спірного наказу Головного управління ДФС України у Харківській області №3662 від 01.08.2017.
38. Відповідно до абзацу третього пункту 81.1 статті 81 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) у наказі про проведення документальної виїзної перевірки зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) та у разі проведення перевірки в іншому місці - адреса об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична перевірка), підстави для проведення перевірки, визначені цим Кодексом, дата початку і тривалість перевірки, період діяльності, який буде перевірятися. Наказ про проведення перевірки є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу та скріплення печаткою контролюючого органу.
39. Наявний в матеріалах справи наказ податкового органу №3662 від 01.08.2017 відповідає цим вимогам.
40. Ураховуючи що оскарження наказу на проведення перевірки та правомірність дій податкового органу під час проведення перевірки у цій справі не є належним способом захисту права, а не тому що наказ вичерпав свою дію (як зазначив суд апеляційної інстанції), судове рішення суду апеляційної інстанції в частині відмови в задоволенні позовних вимог про скасування наказу Головного управління ДФС у Харківській області № 3662 від 01.08.2017 року "Про проведення документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ "Укрмашіндустрія", а також в частині визнання протиправними дій з проведення перевірки на підставі зазначеного наказу, необхідне змінити щодо мотивів його прийняття.
Щодо позовних вимог в частині оскарження податкових повідомлень-рішень від 31.08.2017 року за № 0000301412, № 0000311412, № 0000321412., то колегія суддів зазначає наступне.
41. Спірним питанням у цій справі є правомірність формування позивачем податкового кредиту по господарським операціям ТОВ "Опт-М", ТОВ "Аллер Пром", ТОВ "Аркас Трейд", ТОВ "Торгентр - М", ТОВ "Проммакстех".
42. Відповідно до пункту 44.1 статті 44 ПК України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
43. Згідно з пунктом 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
44. За правилами пункту 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
45. Згідно пункту 198.2 статті 198 ПК України датою виникнення права платника податку на віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше; - дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; - дата отримання платником податку товарів/послуг.
46. Пунктом 198.1 статті 198 ПК України до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій з: а) придбання або виготовлення товарів та послуг; б) придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів (у тому числі у зв`язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності); в) отримання послуг, наданих нерезидентом на митній території України, та в разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України; г) ввезення необоротних активів на митну територію України за договорами оперативного або фінансового лізингу; ґ) ввезення товарів та/або необоротних активів на митну територію України.
47. Згідно пункту 198.3 статті 198 ПК України податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з: придбанням або виготовленням товарів та наданням послуг; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи); ввезенням товарів та/або необоротних активів на митну територію України.
48. Пунктом 198.6 статті 198 ПК України встановлено, що не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними / розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.
49. Згідно пункту 201.8 статті 201 ПК України право на нарахування податку та складання податкових накладних надається виключно особам, зареєстрованим як платники податку в порядку, передбаченому статтею 183 цього Кодексу.
50. Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
51. Відповідно до частини першої статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення.
52. Отже, визначальною умовою правомірності формування витрат, що враховуються при обчисленні об`єкта оподаткування, є їх здійснення для провадження господарської діяльності платника податку, та підтвердження відповідними розрахунковими, платіжними та іншими первинними документами, обов`язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення бухгалтерського обліку та нарахування податку.
53. Водночас за відсутності факту придбання товарів чи послуг або в разі, якщо придбані товари чи послуги не призначені для використання у господарській діяльності платника податку, відповідні суми не можуть включатися до складу податкового кредиту з податку на додану вартість навіть за наявності формально складених, але недостовірних документів або сплати грошових коштів.
54. Так, між ТОВ ТОВ "Укрмашіндустрія" здійснювало співпрацю із ТОВ "ТОРГЦЕНТР-М" на підставі договору поставки № 301-005 від 30.01.2015 року. Відповідно до умов вищезазначеного договору ТОВ "ТОРГЦЕНТР-М" зобов`язалося поставити та передати у власність ТОВ "Укрмашіндустрія" товар. Потреба в укладенні вказаних договорів була обумовлена видами діяльності, яку провадить ТОВ "Укрмашіндустрія", з метою подальшого продажу товару. Сторонами договору послідовно було укладено специфікації № 1-7 до договору поставки № 301-005 від 30.01.2015 року, якими було визначено партії товару, про поставку яких домовились сторони.
55. На підставі зазначених специфікацій ТОВ "ТОРГЦЕНТР-М" було поставлено на користь ТОВ "Укрмашіндустрія товар за номенклатурою, визначеною у Специфікаціях, що підтверджується копіями видаткових накладних № 301051 від 02.02.2015 року, № 260505 від 26.05.2015 року, № 1030051 від 10.03.2015 року, № 26315052 від 26.03.2015 року, № 170602 від 17.06.2015 року, №170601 від 17.06.2015 року, № 90705 від 09.07.2015 року.