1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 червня 2024 року

м. Київ

справа № 200/3996/23

адміністративне провадження № К/990/43727/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Білак М.В.,

суддів - Губської О.А., Мацедонської В.Е.,

розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою ОСОБА_1, в інтересах якого діє ОСОБА_2

на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 08 вересня 2023 року (головуючий суддя - Духневич О.С.)

та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 12 грудня 2023 року (головуючий суддя - Сіваченко І.В., судді: Блохін А.А., Гаврищук Т.Г.)

у справі №200/3996/23

за позовом ОСОБА_1

до НОМЕР_1 прикордонного загону Державної прикордонної служби України (військова частина НОМЕР_2 ), ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_3 )

про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

I. РУХ СПРАВИ

1. У липні 2023 року ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до суду з позовом, в якому просив:

- визнати протиправну бездіяльність військової частини НОМЕР_2 щодо ненарахування та невиплати ОСОБА_1 збільшеної додаткової грошової винагороди, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" (далі - Постанова №168) у розмірі 100 000 грн, у зв`язку з безпосередньою участю у бойових діях та забезпеченням здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів в період з 10 жовтня по 15 грудня 2022 року, з 18 грудня 2022 року по 08 січня 2023 року, в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах;

- зобов`язати військову частину НОМЕР_2 нарахувати та виплатити ОСОБА_1 збільшену додаткову грошову винагороду, передбачену Постановою № 168 у розмірі 100 000 грн, у зв`язку з безпосередньою участю у бойових діях та забезпеченням здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів в період з 10 жовтня по 15 грудня 2022 року, з 18 грудня 2022 року по 08 січня 2023 року, в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах.

2. В обґрунтування позовних вимог зазначав, що проходить військову службу у складі НОМЕР_1 прикордонного загону Державної прикордонної служби України (військова частина НОМЕР_2 ). Відповідно до бойового наказу Адміністрації Державної прикордонної служби України від 16 вересня 2022 року №165 гриф. був направлений в оперативне підпорядкування ІНФОРМАЦІЯ_2, під час проходження військової служби в якій виконував бойові завдання на кордоні з Білорусією на підставі бойових наказів (розпоряджень). Таким чином, набув право на отримання збільшеної додаткової винагороди до 100 000 грн відповідно до Постанови №168, проте у відповідь на заяву з вимогою її виплати отримав повідомлення про відсутність підстав з огляду на вимоги наказів Адміністрації Державної прикордонної служби України від 30 липня 2022 року №392-АГ "Про реалізацію вимог постанови КМУ від 28 лютого 2022 року №168" та від 09 грудня 2022 року №628-АГ, а також відсутність інформації від начальника ІНФОРМАЦІЯ_2 (військова частина НОМЕР_3 ) про дні безпосередньої участі у бойових діях.

3. Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 08 вересня 2023 року, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 12 грудня 2023 року, у задоволенні позовних вимог відмовлено.

4. Не погодившись з вказаними рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, представник позивача звернувся з касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати та ухвалити нове рішення про задоволення позовних вимог.

5. Ухвалою Верховного Суду від 28 грудня 2023 року відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

6. Відповідно до довідки щодо відрядження військовослужбовця від 22 квітня 2023 року №12/974, виданої військовою частиною НОМЕР_2, молодший сержант ОСОБА_1 09 липня 2022 року вибув у службове відрядження на ділянку НОМЕР_4 прикордонного загону Західного регіонального управління відповідно до наказу начальника НОМЕР_1 прикордонного загону від 09 липня 2022 року №152-ВВ.

7. Відповідно до розпорядження Адміністрації Державної прикордонної служби України від 16 вересня 2022 року №(гриф)/25-2075-Е військовослужбовця передислоковано з НОМЕР_4 прикордонного загону на ділянку НОМЕР_5 прикордонного загону, з 09 жовтня 2022 року по 08 січня 2023 року перебував у службовому відрядженні та оперативному підпорядкуванні начальника НОМЕР_5 прикордонного загону.

8. 10 січня 2023 року військовослужбовець прибув зі службового відрядження до НОМЕР_1 прикордонного загону і приступив до виконання обов`язків відповідно до наказу начальника НОМЕР_1 прикордонного загону від 10 січня 2023 року №8-ВВ.

9. 21 квітня 2023 року представником позивача до військової частини НОМЕР_2 направлено заяву про нарахування та виплату додаткової винагороди у розмірі до 100 000 грн, встановлену Постановою №168, з урахуванням раніше виплачених сум за періоди з 10 жовтня по 31 жовтня 2022 року; з 01 листопада по 30 листопада 2022 року; з 01 грудня по 15 грудня 2022 року; з 18 грудня по 31 грудня 2022 року; з 01 січня по 08 січня 2023 року.

10. 24 квітня 2023 року НОМЕР_1 прикордонний загін Державної прикордонної служби України (військова частина НОМЕР_2 ) розглянув заяву представника позивача та листом від 24 квітня 2023 року №14-3247 повідомив про те, що ОСОБА_1 виплачено додаткову винагороду з розрахунку до 30 000 грн на місяць за весь час виконання обов`язків військової служби.

З 09 липня 2022 року по 10 січня 2023 року військовослужбовець перебував у відрядженні та оперативному підпорядкуванні начальника ІНФОРМАЦІЯ_2, відповідно до цього, щодо виплати додаткової грошової винагороди до 100 000 грн військовослужбовцю застосовуються пункти 5, 11 наказу №392 - АГ, відповідно до якого інформація про військовослужбовців, відряджених з інших органів та підрозділів Держприкордонслужби, дні їх безпосередньої участі у бойових діях або заходах, передбачених пунктом 2 цього наказу, подаються начальниками органів Держприкордонслужби (командирами військових частин), які ведуть (вели) бойові дії та, до яких для виконання завдань відряджені військовослужбовці (органів військового управління (штабів угрупувань військ (сил) або штабів тактичних груп), включених до складу діючих угрупувань військ (сил) Сил оборони держави, до 5 числа щомісячно (у поточному місяці за попередній) в органи, в яких проходять службу, за формою, наведеною у додатку 2 до цього наказу, із зазначенням періоду (кількості днів) такої участі (визначені аналогічні вимоги зазначені в наказі Адміністрації Державної прикордонної служби №628 - АГ, який діє з 01 грудня 2022 року.)

У зв`язку з не наданням ІНФОРМАЦІЯ_2 підтверджуючих документів для виплат на цей час в НОМЕР_1 прикордонного загону відсутні підстави для внесення військовослужбовця в наказ про збільшення розміру виплати додаткової грошової винагороди до 100 000 грн за вказаний ним період (період перебування військовослужбовця у відряджені на ділянці ІНФОРМАЦІЯ_2 ).

У разі надання ІНФОРМАЦІЯ_2 підтверджуючих документів, визначених Адміністрацією Держприкордонслужби, НОМЕР_1 прикордонним загоном буде здійснено нарахування та виплата збільшеної додаткової винагороди до 100 000 грн за період безпосередньої участі військовослужбовця у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах ведення бойових дій у період здійснення зазначених заходів.

11. 29 листопада 2022 року ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_3 ) листом за №22-4820-22-вих. у відповідь на лист від 25 листопада 2022 року № 22/2811-12 вих. "Про надання інформації", повідомив військову частину НОМЕР_2 про те, що підрозділи Держприкордонслужби України, що знаходяться в межах Чернігівської та Сумської областей, не виконують бойові завдання на лінії бойового зіткнення і тому підпункт 7 пункту 2 наказу Адміністрації Державної прикордонної служби України від 30 липня 2022 року №392/0/81-22-АГ "Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168" не застосовується.

Відповідно до розпорядження Адміністрації Державної прикордонної служби України від 17 квітня 2022 року №21-1215-2022 "Щодо однакового трактування положень" збільшення додаткової винагороди до 100 000 грн (із розрахунку на місяць) здійснюється військовослужбовцям, які у районах ведення бойових дій здійснюють охорону і оборону об`єктів Державної прикордонної служби України (у т.ч. військові містечка, пункти постійної дислокації (пункти управління) органів (підрозділів), місця базування (стоянки) корабельно-катерного складу, стоянки літаків (вертольотів), місця тривалого несення служби, пункти пропуску (пункти контролю) через державний кордон України, інші місця й об`єкти, де особовий склад Державної прикордонної служби України виконує, визначені законодавством України завдання), а також виконують бойові (спеціальні) завдання на бойових позиціях, блокпостах (контрольно-пропускних пунктах, спостережних пунктах, тощо), збільшення додаткової винагороди визначається лише за дні безпосереднього виконання бойових завдань з відбиття атак (вогневого ураження, бойового контракту з ворогом), збройного нападу на об`єкти, які охороняються, звільнення таких об`єктів у разі їх захоплення (вогневого ураження), у т.ч. перебування безпосередньо цих об`єктів під бомбардуванням, артилерійським, ракетними обстрілами.

У зв`язку з вищевикладеним, довідки про військовослужбовців військової частини НОМЕР_2, які брали участь у бойових діях або заходах за вересень та жовтень 2022 року у складі військової частини НОМЕР_3, не опрацьовувались.

Разом з тим, на адресу НОМЕР_1 прикордонного загону були направлені копії рапортів щодо виплати додаткової винагороди військовослужбовцям НОМЕР_1 прикордонного загону за вересень та жовтень 2022 року для прийняття правового рішення.

12. Листом від 09 лютого 2023 року №21/5748-23вих. Адміністрація Державної прикордонної служби України на запит адвоката від 02 лютого 2023 року щодо реалізації військовослужбовцями НОМЕР_1 прикордонного загону Державної прикордонної служби України (військова частина НОМЕР_2 ) права на отримання збільшеної додаткової винагороди за жовтень та листопад 2022 року повідомила про ініціювання перевірки щодо нарахування додаткової винагороди військовослужбовцям, за результатами якої встановлено, що військовослужбовці у жовтні та листопаді 2022 року перебували на бойових позиціях, проте участь у бойових діях або заходах, що визначені пунктом 2 наказу від 30 листопада 2022 року №392-АГ, у складі військової частини НОМЕР_3 не брали; довідки, що передбачені додатком 2 до цього наказу, на адресу військової частини НОМЕР_2 не направлялися, а тому підстави для нарахування збільшеної додаткової винагороди в НОМЕР_1 прикордонному загоні Державної прикордонної служби України відсутні.

13. Судами також встановлено, що заступником начальника загону - комендантом НОМЕР_6 прикордонної комендатури швидкого реагування НОМЕР_1 прикордонного загону Державної прикордонної служби України подано рапорти про виплату, зокрема, позивачу доплати до додаткової винагороди, передбаченої Постановою №168, в розмірі до 70 000 грн пропорційно часу участі в бойових діях або заходах за жовтень 2022 року та листопад 2022 року (рапорти вх.№1464 від 01 листопада 2022 року, вх.№1890 від 01 грудня 2022 року).

14. Відповідно до розпорядження Адміністрації Державної прикордонної служби України від 16 вересня 2022 року №(гриф)/25-2075-Е позивача передислоковано з НОМЕР_7 прикордонного загону на ділянку НОМЕР_5 прикордонного загону, з 09 жовтня 2022 року по 10 січня 2023 року перебував у службовому відрядженні та оперативному підпорядкуванні начальника НОМЕР_5 прикордонного загону.

15. 09 січня 2023 року військовослужбовець прибув зі службового відрядження до НОМЕР_1 прикордонного загону і 10 січня 2023 року приступив до виконання обов`язків відповідно до наказу начальника НОМЕР_1 прикордонного загону від 10 січня 2023 року №-8 ВВ.

16. Згідно з архівною відомістю про грошове забезпечення у спірний період позивач отримав додаткову винагороду, встановлену Постановою №168: у жовтні - 2 000 грн, листопаді - 30 000 грн та 2 258,06 грн, грудні - 60 000 грн, січні - 67 741,94 грн.

17. Відповідно до довідки військової частини НОМЕР_3 від 08 січня 2023 року №3864 позивач приймав безпосередню участь у бойових діях або забезпеченні заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії на території Чернігівської області:

з 10 жовтня 2022 року по 31 жовтня 2022 року;

з 01 листопада 2022 року по 30 листопада 2022 року;

з 01 грудня 2022 року по 15 грудня 2022 року;

з 18 грудня 2022 року по 31 грудня 2022 року;

з 01 січня 2023 року по 08 січня 2023 року.

Підстава: бойовий наказ Адміністрації Державної прикордонної служби України №165-гриф від 16 вересня 2022 року.

18. Уважаючи протиправною бездіяльність відповідача щодо виплати додаткової винагороди до 100 000 грн відповідно до Постанови №168, позивач звернувся до суду.

IIІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

19. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд першої інстанції дійшов висновку, з яким погодився суд апеляційної інстанції, про те, що матеріали справи не містять належних, допустимих, достовірних та достатніх доказів безпосередньої участі позивача у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, його безпосереднього перебування в районах у період здійснення зазначених заходів, а також кількості днів участі у таких діях та заходах.

20. При цьому суди зазначили, що лише сам факт виконання позивачем бойових завдань на підставі бойових розпоряджень (наказів) на території Чернігівської області під час перебування у службовому відрядженні в оперативному підпорядкуванні ІНФОРМАЦІЯ_2 (військова частина НОМЕР_3 ) в період дії воєнного стану в Україні, не є достатньою підставою для нарахування та виплати додаткової грошової винагороди у розмірі до 100 000 грн, яка передбачена пунктом 1 Постанови № 168.

21. Не є підтвердженням безпосередньої участі позивача у бойових діях та відповідних заходах бойові накази (розпорядження), оскільки сама по собі видача бойового наказу (розпорядження) не є безумовним доказом його виконання військовослужбовцем та його безпосередньої участі у бойових діях чи відповідних заходах. Крім того, виконання бойових розпоряджень та участь у бойових діях або забезпечені здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, не є тотожними поняттями.

22. Судами попередніх інстанцій не прийнято як доказ довідку військової частини НОМЕР_3 від 08 січня 2023 року №3864, видану сержанту ОСОБА_1, про безпосередню участь у бойових діях або забезпеченні заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії на території Чернігівської області з 10 жовтня по 31 жовтня 2022 року; з 01 листопада по 30 листопада 2022 року; з 01 грудня по 15 грудня 2022 року; з 18 грудня по 31 грудня 2022 року; з 01 січня по 08 січня 2023 року, вказуючи на те, що така довідка не є довідкою про підтвердження безпосередньої участі позивача у бойових діях або заходах, які складаються з метою визначення права військовослужбовця на отримання додаткової винагороди, передбаченої Постановою № 168.

23. Зі змісту цієї довідки вбачається, що вона була видана на підставі бойового наказу Адміністрації Державної прикордонної служби України від 16 вересня 2022 року №165 гриф., за яким позивача направлено у службове відрядження в оперативне підпорядкування до ІНФОРМАЦІЯ_2 (військова частина НОМЕР_3 ). Проте не містить в собі жодних відомостей щодо наявності журналів бойових дій (вахтових журналів), журналів ведення оперативної обстановки; списків особового складу, який залучався для виконання бойових (спеціальних) завдань; бойових донесень; рапортів (донесень) командира підрозділу (групи) про участь позивача у бойових діях, у виконанні бойових (спеціальних завдань) тощо.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

24. Представник позивача у касаційній скарзі, з посиланням на пункт 3 частини четвертої статті 328 КАС України зазначає про відсутність правової позиція Верховного Суду щодо питання застосування норм права у подібних правовідносинах, а саме:

- пункту 2-1 Постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану";

- пункту 3 Наказу Адміністрації державної прикордонної служби України від 31 березня 2022 року №164-АГ "Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168";

- пунктів 4,11 Наказу Адміністрації Держприкордонслужби від 30 липня 2022 року №392-/0/81-22-АГ "Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168";

- пунктів 3,7,8 Наказу Адміністрації Держприкордонслужби №628/0/81-22-АГ від 09 грудня 2022 року "Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168"

в контексті правовідносин, які виникають між військовослужбовцями Держприкордонслужби та командуванням військових частин Держприкордонслужби у зв`язку з застосуванням Інструкції для визначення порядку і умов виплати додаткової винагороди згідно пункту 2-1 Постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168, а саме:

- визначення вичерпного переліку документів, обов`язкових для нарахування та виплати збільшеної додаткової винагороди;

- необхідності попереднього звернення військовослужбовця із рапортом для підготовки командуванням частини усіх необхідних документів для нарахування та виплати збільшеної додаткової винагороди;

- порядку підготовки та обліку необхідними для нарахування та обміну необхідними для нарахування та виплати збільшеної додаткової винагороди документами між різними військовими частинами у разі, коли військовослужбовець набув право на таку винагороду, перебуваючи у службовому відрядженні та оперативному підпорядкуванні іншої військової частини (тобто, в особовому складі та на фінансовому утриманні якої він не перебуває).

25. Звертав увагу на те, що для виплати додаткової грошової винагороди у розмірі до 100 000 грн не є обов`язковою лише безпосередня участь у бойових діях, оскільки положення пункту 1 Постанови № 168 передбачають також здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів, як підставу для такої виплати.

26. Оскільки накази Адміністрації Державної прикордонної служби України №164, №392 та №628 містять норми, які зачіпають права громадян (військовослужбовців) на отримання додаткової винагороди і встановлюють організаційно-правовий механізм реалізації таких прав, такі накази підлягають обов`язковій державній реєстрації в Міністерстві юстиції України. Оскільки вказані накази Адміністрації Державної прикордонної служби України не пройшли державну реєстрацію в Міністерстві юстиції України, то вони не можуть вважатися такими що набрали чинності та не підлягають застосуванню до спірних правовідносин.

27. Ненарахування та невиплата додаткової винагороди з тих підстав, що вказані судами першої та апеляційної інстанцій, касатор вважає порушенням фундаментальних, конституційних принципів, якими встановлено, що права особи та їх об`єм визначається виключно на підставі законів. Фактично позивач зі свого боку набув право та дотримався усіх умов для виплати йому додаткової винагороди, однак реалізація цього права обмежена власними діями відповідача та військової частини НОМЕР_3 в частині дотримання ними формальних процедур для прийняття остаточного рішення про виплату, а тому вважає що у цьому випадку на позивача не може бути покладено тягар негативних наслідків за недотримання однією з військових частин встановленого Державною прикордонною службою України порядку, позаяк цим порушуватиметься суть гарантованого законом права на отримання належного грошового забезпечення в повному обсязі.

28. Відповідачі не скористалися правом надіслати відзив на касаційну скаргу.

V. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ

29. З метою визначення меж розгляду справи Верховним Судом належить застосовувати правила статті 341 КАС України, відповідно до яких суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Одночасно суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази. У суді касаційної інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції. Зміна предмета та підстав позову у суді касаційної інстанції не допускається.

30. Спір у цій справі виник у зв`язку з невиплатою позивачу збільшеної до 100 000 грн додаткової винагороди, передбаченої Постановою №168, в розрахунку на місяць пропорційно дням участі у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії за періоди з 10 жовтня по 15 грудня 2022 року, з 18 грудня 2022 року по 08 січня 2023 року.

31. За змістом частини першої статті 6, частини першої статті 14 Закону України "Про Державну прикордонну службу України" від 03 квітня 2003 року №661-IV Державна прикордонна служба України є правоохоронним органом спеціального призначення, до особового складу якої входять військовослужбовці та працівники Державної прикордонної служби України.

32. Згідно зі статтею 16 цього Закону умови грошового забезпечення військовослужбовців та оплати праці працівників Державної прикордонної служби України визначаються законодавством.

33. Відповідно до частини першої статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" від 20 грудня 1991 року №2011-XII, дія якого, в силу приписів пункту 1 частини першої статті 3 цього Закону, поширюється в тому числі на військовослужбовців правоохоронних органів спеціального призначення, держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

34. У частині другій статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" установлено, що до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.

35. Згідно з абзацами першим і другим частини четвертої статті 9 цього Закону грошове забезпечення виплачується у розмірах, що встановлюються Кабінетом Міністрів України, та повинно забезпечувати достатні матеріальні умови для комплектування Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів кваліфікованим особовим складом, враховувати характер, умови служби, стимулювати досягнення високих результатів у службовій діяльності.

Порядок виплати грошового забезпечення визначається Міністром оборони України, керівниками центральних органів виконавчої влади, що мають у своєму підпорядкуванні утворені відповідно до законів України військові формування та правоохоронні органи, керівниками розвідувальних органів України.

36. На виконання Указів Президента України від 24 лютого 2022 року №64 "Про введення воєнного стану в Україні" та №69 "Про загальну мобілізацію" Кабінет Міністрів України прийняв постанову від 28 лютого 2022 року №168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану".

37. Пунктом 1 цієї постанови Уряд установив, що на період дії воєнного стану військовослужбовцям Збройних Сил, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Головного управління розвідки Міністерства оборони, Національної гвардії, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Державної спеціальної служби транспорту, військовим прокурорам Офісу Генерального прокурора, особам рядового і начальницького складу Державної служби з надзвичайних ситуацій, співробітникам Служби судової охорони, особам начальницького складу управління спеціальних операцій Національного антикорупційного бюро та поліцейським виплачується додаткова винагорода в розмірі 30 000 гривень щомісячно (крім військовослужбовців строкової служби), а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів (у тому числі військовослужбовцям строкової служби), - розмір цієї додаткової винагороди збільшується до 100 000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах. Виплата такої додаткової винагороди здійснюється на підставі наказів командирів (начальників).

38. Постановою Кабінету Міністрів України від 07 липня 2022 року №793 в абзаці першому пункту 1 Постанови №168 слова і цифри "додаткова винагорода в розмірі 30 000 гривень щомісячно" замінено словами і цифрами "додаткова винагорода в розмірі до 30 000 гривень пропорційно в розрахунку на місяць".

39. У решті зміст пункту 1 цієї постанови в частині, що стосується виплати додаткової винагороди військовослужбовцям Державної прикордонної служби, на час виникнення спірних правовідносин (з 1 жовтня 2022 року до 20 січня 2023 року) не змінювався.

40. Разом з цим, у постанові від 06 квітня 2023 року у зразковій справі №260/3564/22 Верховний Суд дійшов висновку, що зміст внесених постановою Кабінету Міністрів України від 07 липня 2022 року №793 змін до Постанови №168 у частині визначення розміру додаткової винагороди "до 30 000 гривень пропорційно в розрахунку на місяць" замість " 30 000 гривень щомісячно" не свідчить про те, що такі зміни вплинули на розмір додаткової винагороди, адже за загальним правилом заробітна плата (грошове забезпечення) виплачується щомісячно за фактично відпрацьований час, тому визначена Урядом "пропорційність" із прив`язкою до місячного періоду фактично передбачає виплату додаткової винагороди в розмірі 30 000 гривень на місяць за умови відпрацювання норми робочого часу відповідного місяця.

41. Аналіз наведених норм законодавства дає підстави для висновку про те, що встановлена Постановою №168 додаткова винагорода в розмірі 30 000 гривень на місяць є складовою грошового забезпечення військовослужбовців Державної прикордонної служби, що виплачується їм на період дії воєнного стану та підлягає збільшенню до 100 000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу їх безпосередньої участі у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії під час перебування безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів.

42. Водночас реалізація зазначених приписів Постанови №168 вимагала визначення порядку й умов виплати додаткової винагороди з метою встановлення переліку бойових дій та заходів, передбачених абзацом першим пункту 1 цієї постанови, а також визначення документів, які підтверджують безпосередню участь військовослужбовця у таких діях і заходах, враховуючи, що Інструкція про порядок виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Державної прикордонної служби України, затверджена наказом Міністерства внутрішніх справ України від 25 червня 2018 року №558, не врегульовувала цих питань.

43. Про необхідність визначення керівниками відповідних міністерств та державних органів порядку і умов виплати додаткової винагороди, а також одноразової грошової допомоги, передбачених Постановою №168, вказано і в пункті 2-1 цієї постанови, доповненому згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 07 липня 2022 року №793.

44. 30 липня 2022 року Адміністрація Держприкордонслужби, посилаючись на пункт 2-1 Постанови №168, видала наказ №392-/0/81-22-АГ "Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168", який уведений в дію з 01 серпня 2022 року.

45. Пунктом 2 цього наказу вказано, що заходами, які дають право на збільшення додаткової винагороди до 100 000 грн пропорційно у розрахунку на місяць, визначається виконання у відповідні дні військовослужбовцем:

1) бойових завдань із ведення руху опору на тимчасово окупованій території України;

2) бойових завдань з пошуку, виявлення і знешкодження диверсійно-розвідувальних груп, незаконних збройних формувань (озброєних осіб), поєднаних з безпосереднім контактом з такими групами, формуваннями, особами;

3) бойових завдань у районах безпосереднього ведення бойових дій з виявлення та вогневого ураження повітряних цілей;

4) польотів у районах безпосереднього ведення бойових дій або ведення повітряного бою, а також заходів з виводу повітряних суден з-під удару противника з виконанням зльоту;

5) бойових (спеціальних) завдань у районах безпосереднього ведення бойових дій кораблями, катерами, суднами в морській, річковій акваторії, поєднаних з вогневим ураженням або безпосереднім зіткненням з противником;


................
Перейти до повного тексту