ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 травня 2024 року
м. Київ
справа №440/4934/21
адміністративне провадження № К/990/34725/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Кравчука В.М., суддів Берназюка Я.О., Стародуба О.П.,
розглянув у попередньому судовому засіданні
касаційну скаргу Полтавського комунального автотранспортного підприємства 1628
на постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 19 жовтня 2022 року (колегія у складі суддів Ральченка І.М., Катунова В.В., Чалого І.С.)
у справі № 440/4934/21
за позовом Державної екологічної інспекції Центрального округу
до Полтавського комунального автотранспортного підприємства 1628,
третя особа: Полтавська міська рада,
про тимчасову заборону (зупинення) діяльності, та
за зустрічним позовом Полтавського комунального автотранспортного підприємства 1628
до Державної екологічної інспекції Центрального округу
про визнання протиправними дій.
І. ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
1. У травні 2021 року Державна екологічна інспекція Центрального округу (далі - Інспекція, позивач) звернулася до суду із позовом до Полтавського комунального автотранспортного підприємства 1628 (далі - Полтавське КАП, відповідач), у якому просила тимчасово заборонити діяльність Полтавського комунального автотранспортного підприємства 1628 у частині розміщення твердих побутових відходів, розташованого в урочищі "Триби" поблизу с. Макухівка до:
(1) отримання висновку з оцінки впливу на довкілля на господарську діяльність, а саме: на видалення твердих побутових відходів на Полтавському звалищі і твердих побутових відходів;
(2) отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря на місце виділення відходів (МВВ);
(3) приведення експлуатації міського звалища ТПВ у відповідність до Правил експлуатації полігонів побутових відходів, зокрема: облаштування виїзного дизбар`єру (заглиблена відкрита ємність (ванна) призначений для дезінфекції транспортних засобів при виїзді з території полігону ТПВ; облаштування дренажної системи з дренажними трубами та приймальними колодязями; облаштування по периметру МВВ спостережних свердловин, згідно з Робочим проектом "Реконструкція діючого міського звалища твердих побутових відходів та з послідуючим проведенням робіт щодо його рекультивації" том 4. Оцінка впливів на навколишнє середовище (ОВНС); облаштування на МВВ пожежних ємностей, які згідно з вимогами Робочого проекту необхідно 3 шт. по 50 м. куб. кожна; облаштування МВВ суцільною огорожею по периметру сміттєзвалища; встановлення звукового та біоакустичного обладнання для відлякування птахів;
(4) ліквідації забруднення земельної ділянки, а саме: ліквідація фільтратного озера, що витікає з тіла сміттєзвалища та знаходиться поза межами території сміттєзвалища на землях ДП "Полтавське лісове господарство".
2. Полтавське КАП подало зустрічний позов, у якому, з урахуванням уточнень, просило:
(1) визнати дії Державної екологічної інспекції Центрального округу щодо спонукання до виконання Полтавського КАТП 1628 припису Державної екологічної інспекції Центрального округу №4/2/1-23 від 18.03.2021 у встановлені нею строки (терміни) протиправними та зобов`язати Державну екологічну інспекцію Центрального округу утриматись від вчинення таких дій;
(2) визнати дії Державної екологічної інспекції Центрального округу щодо спонукання до виконання Полтавським КАТП 1628 припису Державної екологічної інспекції Центрального округу №4/2/1-23 від 18.03.2021 у частині отримання висновку з оцінки впливу на довкілля на господарську діяльність, а саме, на видалення твердих побутових відходів на Полтавському звалищі твердих побутових відходів протиправними та зобов`язати Державну екологічну інспекцію Центрального округу утриматись від вчинення таких дій;
(3) визнати дії Державної екологічної інспекції Центрального округу щодо виконання її вимоги про тимчасову заборону (зупинення) діяльності Полтавського КАТП 1628 протиправними, а також такими, що можуть призвести до непередбачуваних негативних екологічних наслідків та зобов`язати Державну екологічну інспекцію Центрального округу утриматись від вчинення таких дій;
(4) визнати протиправними твердження Державної екологічної інспекції Центрального округу щодо самовільного заняття земельної ділянки Полтавським КАТП 1628, яка знаходиться під фільтраційним озером;
(5) визнати протиправною вимогу Державної екологічної інспекції Центрального округу щодо зобов`язання Полтавського КАТП 1628 встановлення протифільтраційного екрану по периметру сміттєзвалища;
(6) визнати протиправною вимогу Державної екологічної інспекції Центрального округу виконання робіт згідно вимог Робочого проекту "Реконструкція діючого міського звалища твердих побутових відходів та з послідуючим проведенням робіт щодо його рекультивації" 2012 р. том 4".
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
3. Судами попередніх інстанцій встановлено, що основним видом діяльності Полтавського КАТП 1628 є збирання безпечних відходів (КВЕД: 38.11).
4. Згідно з державним актом на право постійного користування землею серія ІІ-ПЛ №003481 Полтавському КАТП 1628 надано у постійне користування 17,4 га землі згідно з планом землекористування для виробничих потреб (міське звалище) відповідно рішення Ковалівської сільської ради народних депутатів від 30.01.1996 № 2.
5. З 31.03.2020 по 13.04.2020 Державною екологічною інспекцією Центрального округу проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) Полтавського КАТП 1628 щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, за результатами якого складено акт №06-28/290 від 15.04.2020.
6. Зазначеним актом встановлено порушення вимог природоохоронного законодавства: ст. ст. 10, 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря", ст. ст. 8, 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 №877-V (далі - Закон №877-V), ст. ст. 20-2, 55 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", ст. 3 Закону України "Про оцінку впливу на довкілля", ст. ст. 29, 32, 33 Закону України "Про відходи", ст. ст. 45, 46 Закону України "Про охорону земель",, ст. 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" ст. 126, 157 Земельного кодексу України, ст. 105 Водного кодексу України.
7. 15.04.2020 на підставі акта перевірки Інспекцією винесено припис №11/2/1-23, яким зобов`язано Полтавське КАТП 1628:
1. Розробити план організаційно - технічних заходів по усуненню виявлених порушень природоохоронного законодавства під час перевірки та копію надати до Державної екологічної інспекції Центрального округу до 15.05.2020.
2. Отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря на деревообробну дільницю, розміщену на території виробничої бази, розташованої по вул. Кагамлика, 84 до 15.06.2020.
3. Отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря на Полтавське звалище твердих побутових відходів та джерела викидів, розташованих на території сміттєзвалища і території господарського двору звалища до 15.06.2020.
4. Надати довідку про дату введення в експлуатацію джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря (твердопаливного котла КСТ-Т-50, буржуйки, розміщеної на КПП сміттєзвалища, масляних пересів пресувальної дільниці, розташованої на господарському дворі сміттєзвалища, станків деревообробної дільниці, розташованої на виробничій базі по вул. Кагамлика, 84 до 15.05.2020.
5. Надати довідку про час роботи джерел викидів: твердопаливного котла КСТ-Т-50, буржуйки, розміщеної на КПП сміттєзвалища, масляних пересів пресувальної дільниці, розташованої на господарському дворі Полтавського звалища ТПВ (в годинах) за період з моменту введення в експлуатацію по 31.03.2020 до 15.05.2020.
6. Надати довідку про часи роботи джерел викидів, які розміщено на промисловому майданчику по вул. Кагамлика, 84 та відсутні в діючому дозволі на викиди з моменту введення в експлуатацію по 31.03.2020 до 15.05.2020.
7. Отримати висновок з оцінки впливу на довкілля на видалення твердих побутових відходів на Полтавському звалищі твердих побутових відходів та представити до Інспекції його копію до 15.06.2020.
8. Здійснювати експлуатацію Полтавського звалища твердих побутових відходів (далі - МВВ) відповідно до Правил експлуатації полігонів побутових відходів, затверджених наказом Міністерства з питань ЖКГ України від 01.12.2010 №435 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 22.12.2010 №1307/18602), Рекомендацій з удосконалення експлуатації діючих полігонів та звалищ твердих побутових відходів, затвердженої наказом Міністерства будівництва, архітектури і житлово - комунального господарства України від 10.01.2016 №5, а саме: - обладнати МВВ виїзним дезбар`єром (заглиблена відкрита ємність (ванна) призначена для дезінфекції транспортних засобів при виїзді з території полігону ТПВ); - обладнати МВВ дренажною системою та приймальними колодязями для збору фільтрату з тіла сміттєзвалища; - здійснювати 1 раз в квартал відбір проб ґрунтових вод у межах звалища ТПВ за допомогою спостережних свердловин (згідно проекту - одна вище звалища, а інші три - нижче по напрямку руху ґрунтових вод; - забезпечити звалище ТПВ необхідною кількістю пожежних ємностей (згідно робочого проекту необхідно 3 шт. по 50 м. куб. кожна); - огородити МВВ суцільною огорожею по периметру звалища ТПВ; - забезпечити на основних напрямках поширення легких фракцій відходів тимчасові сітчасті переносні елементи огорожі; - встановити на звалищі ТПВ спеціальне звукове та біоакустичне обладнання для відлякування птахів; - здійснювати радіометричний контроль відходів, які розміщуються на МВВ до 15.06.2020.
9. Не здійснювати захоронення неперероблених (необроблених) побутових відходів на МВВ, починаючи з 15.06.2020.
10. Забезпечити збір фільтрату, що витікає з тіла звалища ТПВ та його подальшу утилізацію до 15.06.2020.
11. Обладнати протифільтраційний екран по периметру звалища, в межах очікуваного витиску фільтрату із тіла сміттєзвалища ТПВ до 15.06.2020.
12. Не допускати витікання та зберігання фільтрату на землі ДП "Полтавське лісове господарство" (не здійснювати самовільне зайняття земельної ділянки ДП "Полтавське лісове господарство" під зберігання фільтрату до 15.06.2020.
13. Обладнати згідно з проектом локальну мережу спостережувальних свердловин для контролю за якісним станом підземних вод навколо звалища твердих побутових відходів та здійснювати моніторинг підземних вод згідно діючих вимог до 15.06.2020.
14. Надати до Інспекції проекти побудови спостережних свердловин та копії паспортів спостережних свердловин для контролю за якісним станом підземних вод навколо звалища ТПВ до 15.06.2020.
15. Забезпечити відновлення меж земельної ділянки, наданої під Полтавське звалище твердих побутових відходів в натурі на місцевості та закріплення їх межовими знаками до 15.06.2020.
16. Не допускати змішування відходів, для утилізації яких в Україні існує відповідна технологія постійно з 15.01.2020.
17. Про хід виконання припису надати звіт по закінченню терміну виконання кожного пункту припису.
8. У період з 25.02.2021 по 11.03.2021 Інспекцією проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) Полтавського КАТП 1628 з метою перевірки виконання припису №11/2/1-23 від 15.04.2020, за результатами якого складено акт №06-28/107, яким встановлено невиконання пунктів 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8-часткове, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 вищезазначеного припису.
9. 18.03.2021 Інспекцією винесено припис №4/2/1-23, яким зобов`язано Полтавське КАТП 1628:
1. Розробити план організаційно - технічних заходів по усуненню виявлених порушень природоохоронного законодавства під час перевірки та копію надати до Державної екологічної інспекції Центрального округу до 05.04.2021.
2. Отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря на деревообробну дільницю, розміщену на території виробничої бази, розташованої по вул. Кагамлика, 84 до 18.05.2021.
3. Отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря на Полтавське звалище твердих побутових відходів та джерела викидів, розташованих на території звалища і території господарського двору звалища до 18.05.2021.
4. Надати довідку про дату введення в експлуатацію джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря (твердопаливного котла КСТ-Т-50, буржуйки, розміщеної на КПП сміттєзвалища, масляних пересів пресувальної дільниці, розташованої на господарському дворі сміттєзвалища, станків деревообробної дільниці, розташованої на виробничій базі по вул. Кагамлика, 84 до 18.04.2021.
5. Надати довідку про час роботи джерел викидів: твердопаливного котла КСТ-Т-50, буржуйки, розміщеної на КПП сміттєзвалища, масляних пересів пресувальної дільниці, розташованої на господарському дворі Полтавського звалища ТПВ (в годинах) за період з моменту введення в експлуатацію по 31.03.2020 року до 18.04.2021.
6. Надати довідку про часи роботи джерел викидів, які розміщено на промисловому майданчику по вул. Кагамлика, 84 та відсутні в діючому дозволі на викиди з моменту введення в експлуатацію по 31.03.2020 до 18.04.2021.
7. Отримати висновок з оцінки впливу на довкілля на видалення твердих побутових відходів на Полтавському звалищі твердих побутових відходів та представити до Інспекції його копію до 18.05.2021.
8. Здійснювати експлуатацію Полтавського звалища твердих побутових відходів (далі - МВВ відповідно до Правил експлуатації полігонів побутових відходів, затверджених наказом Міністерства з питань ЖКГ України від 01.12.2010 № 435 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 22.12.2010 №1307/18602, Рекомендацій з удосконалення експлуатації діючих полігонів та звалищ твердих побутових відходів, затвердженої наказом Міністерства будівництва, архітектури і житлово - комунального господарства України від 10.01.2016 № 5, а саме:
(2) обладнати МВВ виїзним дезбар`єром (заглиблена відкрита ємність (ванна) призначена для дезінфекції транспортних засобів при виїзді з території полігону ТПВ);
(3) обладнати МВВ дренажною системою та приймальними колодязями для збору фільтрату з тіла сміттєзвалища;
(4) здійснювати 1 раз в квартал відбір проб ґрунтових вод у межах звалища ТПВ за допомогою спостережних свердловин (згідно з проектом - одна вище звалища, а інші три - нижче по напрямку руху ґрунтових вод;
(5) забезпечити звалище ТПВ необхідною кількістю пожежних ємностей (згідно з робочим проектом необхідно 3 шт. по 50 м. куб. кожна);
(6) огородити МВВ суцільною огорожею по периметру звалища ТПВ;
(7) забезпечити на основних напрямках поширення легких фракцій відходів тимчасові сітчасті переносні елементи огорожі;
(8) встановити на звалищі ТПВ спеціальне звукове та біоакустичне обладнання для відлякування птахів; до 20.04.2021;
9. Не здійснювати захоронення неперероблених (необроблених) побутових відходів на МВВ починаючи з 18.05.2021.
10. Забезпечити збір фільтрату, що витікає з тіла звалища ТПВ та його подальшу утилізацію до 18.05.2021.
11. Обладнати протифільтраційний екран по периметру звалища, в межах очікуваного витиску фільтрату із тіла сміттєзвалища ТПВ до 18.05.2021.
12. Не допускати витікання та зберігання фільтрату на землі ДП "Полтавське лісове господарство" (не здійснювати самовільне зайняття земельної ділянки ДП "Полтавське лісове господарство" під зберігання фільтрату до 18.05.2021.
13. Надати до Інспекції проекти побудови спостережних свердловин та копії паспортів спостережних свердловин для контролю за якісним станом підземних вод навколо звалища ТПВ до 18.05.2021.
14. Забезпечити відновлення меж земельної ділянки, наданої під Полтавське звалище твердих побутових відходів в натурі на місцевості та закріплення їх межовими знаками до 18.04.2021.
15. Про хід виконання припису надати звіт по закінченню терміну виконання кожного пункту припису.
ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН
10. Позивач вважає, що виявлені за результатами планового та позапланового заходу державного нагляду (контролю) порушення відповідачем вимог чинного законодавства, є підставою для зупинення діяльності підприємства в частині розміщення твердих побутових відходів в урочищі "Триби" поблизу с. Макухівка.
11. В обґрунтування зустрічних позовних вимог відповідач зазначив, що вимога Інспекції про отримання Полтавським КАТП 1628 висновку з оцінку випливу на довкілля на видалення твердих побутових відходів на Полтавському звалищі твердих побутових відходів є незаконною, оскільки діяльність підприємства не підпадає під визначення "планова діяльність", а дія Закону України "Про оцінку впливу на довкілля" не поширюється на суб`єктів господарювання, які отримали рішення про провадження планової діяльності до набрання чинності цим Законом.
Також зазначив, що Інспекцією неправомірно застосовано до спірних правовідносин положення Правила експлуатації полігонів побутових відходів, затверджені наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 01.12.2010 № 435, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22.12.2010 № 1307/18602, оскільки експлуатація звалищ регулюється Рекомендаціями з удосконалення діючих полігонів та звалищ твердих побутових відходів, затверджених Мінбудом України від 10.01.2006 № 5, а тому вимога щодо встановлення протифільтраційного екрану по периметру сміттєзвалища є протиправною.
Також вказував, що висновок Інспекції про самовільне зайняття земельної ділянки ДП "Полтавське лісове господарство" є помилковим, оскільки ДП "Полтавське лісове господарство" не підтвердило цього факту. Звертав увагу, що строки виконання припису від 18.03.2021 є не обґрунтованими та недостатніми для його виконання.
IV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
12. Полтавський окружний адміністративний суд рішенням від 04.11.2021 відмовив у задоволенні позову та зустрічного позову.
13. Суд першої інстанції дійшов висновку, що, враховуючи те, що Полтавським КАТП 1628 вживаються заходи по усуненню порушень, визначених у приписі від 18.03.2021 №4/2/1-23, відсутності альтернативного полігону для забезпечення вивезення відходів, а також недоведення Інспекцією співмірності обраного заходу реагування тим порушенням, які виявлені під час перевірки, необґрунтованими та передчасними є позовні вимоги Інспекції про тимчасову заборону (зупинення) діяльності Полтавського КАТП 1628.
14. Другий апеляційний адміністративний суд постановою від 19.10.2022 скасував рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 04.11.2021 у частині відмови у задоволенні позову Інспекції; прийняв у цій частині нову постанову, якою задовольнив позов Інспекції:
(1) тимчасово заборонив діяльність Полтавського КАП 1628 у частині розміщення твердих побутових відходів, розташованого в урочищі "Триби" поблизу с. Макухівка до:
(2) отримання висновку з оцінки впливу на довкілля на господарську діяльність, а саме: на видалення твердих побутових відходів на Полтавському звалищі і твердих побутових відходів;
(3) отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря на МВВ;
(4) приведення експлуатації міського звалища ТПВ у відповідність до Правил експлуатації полігонів побутових відходів, зокрема: облаштування виїзного дизбар`єру (заглиблена відкрита ємність (ванна) призначений для дезінфекції транспортних засобів при виїзді з території полігону ТПВ; облаштування дренажної системи з дренажними трубами та приймальними колодязями; облаштування по периметру МВВ спостережних свердловин, згідно Робочого проекту "Реконструкція діючого міського звалища твердих побутових відходів та з послідуючим проведенням робіт щодо його рекультивації" том 4. Оцінка впливів на навколишнє середовище (ОВНС); облаштування на МВВ пожежних ємностей, які згідно вимог Робочого проекту необхідно 3 шт. по 50 м.куб. кожна; облаштування МВВ суцільною огорожею по периметру сміттєзвалища; встановлення звукового та біоакустичного обладнання для відлякування птахів;
(5) ліквідації забруднення земельної ділянки, а саме: ліквідація фільтратного озера, що витікає з тіла сміттєзвалища та знаходиться поза межами території сміттєзвалища на землях ДП "Полтавське лісове господарство".
15. Суд апеляційної інстанції зазначив, що застосування заходів реагування є тимчасовим заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог у сфері природоохоронного законодавства, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей. Застосований до відповідача захід реагування має спонукаючий характер, направлений на забезпечення відповідачем виконання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища.
Станом на час розгляду справи в суді першої та апеляційної інстанцій порушення, які стали підставою для звернення позивача з позовом відповідачем не усунуто. Вказані порушення є небезпечними для життя та здоров`я людей. Тобто ті порушення, які залишаються, продовжують створювати загрозу життю та здоров`ю людей.
V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
16. Полтавське КАП 1628 подало касаційну скаргу, у якій просить скасувати постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 19.10.2022, передати справу на новий розгляд до суду апеляційної інстанції.
Як на підставу касаційного оскарження покликається на відсутність висновку Верховного Суду щодо застосування ч. 1 ст. 3, ч. 2 ст. 17 Закону України від 23.05.2017 № 2059-VIII "Про оцінку впливу на довкілля" (далі - Закон № 2059-VIII), ст. 1, 10, 11, Закону України від 16.10.1992 № 2707-XII "Про охорону атмосферного повітря" (далі - Закон № 2707-XII), п. 1.1, 1.2 Правил експлуатації полігонів побутових відходів, затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 01.12.2010 № 435, (далі - Правила № 435) п. 1.3 Наказу Міністерства будівництва, архітектури і житлово-комунального господарства України від 10.01.2006 № 5 "Про затвердження рекомендації з удосконалення експлуатації діючих полігонів та звалищ твердих побутових відходів" (далі - Наказ № 5) у питанні правомірності застосування вимог законодавства, що регулюють експлуатацію полігонів побутових відходів, до стихійних сміттєзвалищ.
17. Скаржник просив розглядати справу за його участі в режимі відеоконференції, однак відповідно до ч.1 ст. 343 КАС України попередній розгляд справи проводиться без повідомлення учасників справи.
18. Ухвалою Верховного Суду від 23.12.2022 відкрито касаційне провадження для перевірки правильності застосування судом апеляційної інстанції ч. 1 ст. 3, ч. 2 ст. 17 Закону №2059-VIII, ст. 1, 10, 11, Закону №2707-XII, п. 1.1, 1.2 Правил № 435, п. 1.3 Наказу №5 у питанні проведення контролюючим органом позапланової перевірки за відсутності суб`єкта містобудування та/або його уповноважених осіб, у питанні правомірності застосування вимог законодавства, що регулюють експлуатацію полігонів побутових відходів, до стихійних сміттєзвалищ.
19. У відзиві Інспекція покликається на правомірність рішень суду апеляційної інстанції, з огляду на те, що:
1) в оскаржуваному судовому рішенні застосував норми права з урахуванням висновків щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладених у постановах Верховного Суду;
2) дослідив і повно з`ясував усі обставини та повно дослідив усі зібрані у справі докази, на які Інспекція посилається як на підставу своїх заперечень проти позову та на підставу своїх вимог у позові про зупинення діяльності звалища.
Полтавське КАТП 1628 не отримало висновок з оцінки впливу на довкілля на планову діяльність - на видалення твердих побутових відходів на Полтавському звалищі твердих побутових відходів, що є невиконанням вимог ст. 3 Закону України "Про оцінки впливу на довкілля", а висновок державної екологічної експертизи на видалення твердих побутових відходів на Полтавському звалищі твердих побутових відходів, який необхідно було б отримати, до введення в дію Закону України "Про оцінку впливу на довкілля" (до 18.12.2017) відсутній.
Ухвалюючи рішення про задоволення вимоги про зупинку експлуатації звалища через відсутність дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, суд апеляційної інстанції врахував правові позиції Верховного суду.
Нормами розділу 4 "Екологічна, санітарна і пожежна безпека" Наказу № 5 визначений обов`язок касатора з початку появи фільтрату побудувати накопичувач.
VІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ