ф
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 травня 2024 року
м. Київ
справа № 420/4659/23
адміністративне провадження № К/990/38276/23, № К/990/39924/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Мартинюк Н.М.,
суддів - Жука А.В., Мельник-Томенко Ж.М.,
розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу №420/4659/23
за позовом ОСОБА_1
до військової частини НОМЕР_1
про визнання дій і бездіяльності протиправними та зобов`язання вчинити дії
за касаційною скаргою представника ОСОБА_1 - Дяченка Олексія Володимировича
та касаційною скаргою військової частини НОМЕР_1
на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 29 травня 2023 року (головуюча суддя: Самойлюк Г.П.)
і постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 27 жовтня 2023 року (головуючий суддя: Бойко А.В., судді: Федусик А.Г., Шевчук О.А.).
ВСТАНОВИВ:
І. ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У березні 2023 року ОСОБА_1 пред`явив позов до військової частини НОМЕР_1, у якому просив суд:
- визнати протиправними дії відповідача щодо застосування грудня 2015 року та січня 2016 року як місяців за якими починається обчислення індексу споживчих цін (базових місяців) для розрахунку індексації його грошового забезпечення у період з 1 грудня 2015 року до 28 лютого 2018 року включно;
- зобов`язати відповідача нарахувати й виплатити йому індексацію грошового забезпечення за період з 1 грудня 2015 року до 28 лютого 2018 року включно із застосуванням місяця, за яким починається обчислення індексу споживчих цін (базового місяця) для розрахунку індексації грошового забезпечення - січень 2008 року;
- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо невиплати йому в повному розмірі індексації грошового забезпечення за період з 1 березня 2018 року до 29 жовтня 2020 року включно у фіксованій величині розміром: 4463,15 грн в місяць відповідно до приписів абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року №1078 (далі також - "Порядок №1078");
- зобов`язати відповідача нарахувати й виплатити йому індексацію грошового забезпечення у фіксованій величині розміром: 4463,15 грн в місяць за період 1 березня 2018 року до 29 жовтня 2020 року включно відповідно до приписів абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку №1078 з відрахування податків, зборів та інших обов`язкових платежів.
2. В обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 зазначав, що з 15 жовтня 2013 року до 29 жовтня 2020 року він проходив військову службу у військовій частині НОМЕР_1 . Стверджував, що з 1 грудня 2015 року до 29 жовтня 2020 року відповідач не в повному розмірі нараховував та виплачував йому індексацію грошового забезпечення, чим порушив вимоги Закону України "Про індексацією грошових доходів населення" і допустив протиправні дії й бездіяльність. Зазначав, що у позасудовому порядку відповідач залишив без відповіді його заяву з вимогою нарахувати й виплатити індексацію грошового забезпечення у належному розмірі.
Позовні вимоги стосовно періоду з 1 грудня 2015 року до 28 лютого 2018 року ОСОБА_1 обґрунтовував тим, що за цей період відповідач виплатив йому індексацію грошового забезпечення у заниженому розмірі, оскільки протиправно застосував грудень 2015 року і січень 2016 року у якості базових місяців для проведення такої індексації.
У цьому контексті позивач доводив, що в силу пунктів 5, 10-2 Порядку №1078 для розрахунку індексації його грошового забезпечення за період з 1 грудня 2015 року до 28 лютого 2018 року базовим місяцем слід застосовувати січень 2008 року, оскільки саме тоді востаннє були підвищені оклади військовослужбовців. Одночасно з цим, позивач заперечував наявність у відповідача дискреційних повноважень стосовно визначення іншого місяця базовим, ніж січень 2008 року.
Позовні вимоги стосовно періоду з 1 березня 2018 року до 29 жовтня 2020 року ОСОБА_1 обґрунтовував тим, що розмір підвищення доходу в березні 2018 року (0,00 грн) був меншим за суму індексації грошового забезпечення, яка склалася в тому місяці (4463,15 грн), тож в силу абзаців 4, 5, 6 пункту 5 Порядку №1078 відповідач був зобов`язаний із 1 березня 2018 року до 29 жовтня 2020 року виплачувати йому фіксовану індексацію грошового забезпечення в розмірі: 4463,15 грн щомісяця як різницю між сумою індексації і розміром підвищення доходу, однак цього обов`язку протиправно не виконав.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції
3. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 29 травня 2023 року позов частково задоволено:
- визнано протиправними дії військової частини НОМЕР_1 щодо застосування грудня 2015 року та січня 2016 року як місяців за яким починається обчислення індексу споживчих цін (базового місяця) для розрахунку індексації грошового забезпечення ОСОБА_1 за період з 1 грудня 2015 року до 28 лютого 2018 року включно;
- зобов`язано військову частину НОМЕР_2 нарахувати й виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 1 грудня 2015 року до 28 лютого 2018 року включно із застосуванням місяця за яким починається обчислення індексу споживчих цін (базового місяця) для розрахунку індексації грошового забезпечення - січень 2008 року, з урахуванням виплачених сум;
- у задоволенні іншої частини позовних вимог відмовив.
4. Частково задовольняючи позов, суд виходив з того, що за приписами пунктів 2, 5, 10-2 Порядку №1078 базовим місяцем для нарахування індексації грошового забезпечення військовослужбовців за період з 1 грудня 2015 року до 28 лютого 2018 року має бути січень 2008 року, оскільки з січня 2008 року до березня 2018 року їхні посадові оклади залишалися незмінними.
Відмовляючи у задоволенні іншої частини позовних вимог, суд дійшов висновку про їхню передчасність.
Короткий зміст постанови суду апеляційної інстанції
5. Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 27 жовтня 2023 року залишено без задоволення апеляційну скаргу військової частини НОМЕР_1, частково задоволено апеляційну скаргу ОСОБА_1, рішення суду першої інстанції скасовано у частині відмови у задоволенні позовних вимог, заявлених за період з 1 березня 2018 року до 29 жовтня 2020 року, та в цій частині ухвалено нове рішення про часткове задоволення позову:
- визнано протиправною бездіяльність військової частини НОМЕР_1 щодо ненарахування та невиплати ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з 1 березня 2018 року до 29 жовтня 2020 року включно відповідно до приписів абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку №1078;
- зобов`язано військову частину НОМЕР_1 нарахувати й виплатити на користь ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 1 березня 2018 року до 29 жовтня 2020 року включно відповідно до приписів абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку №1078;
- у задоволенні решти позовних вимог відмовлено;
- у іншій частині рішення Одеського окружного адміністративного суду від 29 травня 2023 року залишено без змін.
6. Суд апеляційної інстанції погодився з висновком суду першої інстанції про наявність у ОСОБА_1 права на перерахунок індексації грошового забезпечення за період з 1 грудня 2015 року до 28 лютого 2018 року із застосуванням базового місяця січень 2008 року.
Водночас суд апеляційної інстанції не погодився з висновком суду першої інстанції щодо передчасності вимог ОСОБА_1 про нарахування й виплату йому індексації грошового забезпечення за період з 1 березня 2018 року до 29 жовтня 2020 року.
У цьому контексті суд апеляційної інстанції виснував, що ОСОБА_1 має право на отримання суми індексації-різниці за умови, якщо розмір підвищення доходу в березні 2018 року дорівнює або є меншим за суму можливої індексації, що склалася у березні 2018 року, а якщо ця умова наявна, то розмір належної індексації-різниці визначається як різниця між сумою можливої індексації і розміром підвищення доходу.
На цій основі суд апеляційної інстанції констатував, що належним способом захисту порушених прав ОСОБА_1 є зобов`язання військової частини нарахувати й виплатити йому індексацію грошового забезпечення за період з 1 березня 2018 року до 29 жовтня 2020 року включно із застосуванням місяця для обчислення індексу споживчих цін для розрахунку індексації грошового забезпечення (базового місяця) березень 2018 року з урахуванням абзацу 4, 6, пункту 5 Порядку №1078.
Короткий зміст вимог касаційної скарги ОСОБА_1 .
7. Представник позивача просить Верховний Суд скасувати рішення судів попередніх інстанцій в частині відмови у задоволенні позовних вимог, а справу в цій частині направити на новий розгляд до суду першої інстанції.
8. В обґрунтування підстав касаційного оскарження покликається на пункт 1 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі також - "КАС України") і згідно з ухвалою Верховного Суду від 22 листопада 2023 року касаційне провадження (К/990/38276/23) у справі відкрито з цієї підстави.
9. Представник позивача покликається на неправильне застосуваннями судами попередніх інстанцій норм абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року №1078, і порушення ними норм процесуального права.
Позиція скаржника полягає в тому, що суди попередніх інстанцій, відмовляючи у задоволенні позовних вимог, не врахували висновки Верховного Суду, викладені у постановах від 23 березня 2023 року у справі №400/3826/21, від 22 червня 2023 року у справі №520/6243/22, щодо необхідності визначення у судовому рішенні конкретної суми індексації, належної до виплати на користь військовослужбовця, задля ефективного захисту його прав, порушених військовою частиною.
Також скаржник стверджує, що суди попередніх інстанцій, відмовляючи у задоволенні позовних вимог, не дослідили коло істотних для справи обставин: розміри грошового доходу позивача за лютий і за березень 2018 року та їхнє співвідношення; розмір індексації грошового забезпечення за березень 2018 року при застосуванні базового місяця січень 2008 року.
10. У відзиві військова частина НОМЕР_1 просить касаційну скаргу представника позивача залишити без задоволення.
Короткий зміст вимог касаційної скарги військової частини
11 . Військова частина просить Верховний Суд скасувати рішення судів попередніх інстанцій та відмовити у задоволенні позовних вимог.
12. В обґрунтування підстав касаційного оскарження покликається на пункти 1, 4 частини четвертої статті 328 КАС України і згідно з ухвалою Верховного Суду від 9 січня 2024 року касаційне провадження (№К/990/39924/23) у справі відкрито з цих підстав.
13. Військова частина стверджує, що суди попередніх інстанцій неправильно застосували норми Порядку №1078 та порушили норми процесуального права.
Позиція військової частини полягає в тому, що січень 2008 року не може застосовуватися у якості базового місяця для індексації грошового забезпечення за період з 1 грудня 2015 року до 28 лютого 2018 року. У цьому контексті скаржник стверджує, що базовим місяцем має слугувати січень 2016 року, позаяк за грудень 2015 року військовослужбовцям було підвищене грошове забезпечення.
Також військова частина зазначає, що у період з 1 березня 2018 року до 29 жовтня 2020 року індексація була виплачена позивачу у належному розмірі. Стверджує, що позовні вимоги в цій частині є передчасними, допоки відповідач не проведе розрахунок індексації за період з 1 грудня 2015 року до 28 лютого 2018 року із застосуванням січня 2008 року як базового місяця на виконання судового рішення в цій справі.
Зрештою військова частина стверджує, що суд першої інстанції в порушення процесуальних вимог розглянув справу без її повідомлення.
14. Позивач не подав відзиву на цю касаційну скаргу. Копія ухвали про відкриття касаційного провадження доставлена до електронного кабінету його представника 10 січня 2024 року.
ІІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
15. ОСОБА_1 з 15 жовтня 2013 року до 29 жовтня 2020 року проходив військову службу у військовій частині НОМЕР_1 .
16. У період проходження військової служби з 1 грудня 2015 року до 29 жовтня 2020 року нарахування й виплата відповідачем грошового забезпечення позивачу здійснювалися не в повному обсязі.
Індексація грошового забезпечення ОСОБА_1 з березня 2018 року до листопада 2018 року становила 0,00 грн, з грудня 2018 року до жовтень 2020 року - 4190,85 грн.
17. 1 березня 2021 року ОСОБА_1 направив заяву до військової частини НОМЕР_1 з проханням виплатити йому індексацію грошового забезпечення у повному розмірі.
Відповідач не надав відповіді на цю заяву.
Надалі ОСОБА_1 звернувся до суду для вирішення спору.
18. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 19 липня 2021 року у справі №420/7938/21 позов ОСОБА_1 до військової частини НОМЕР_1 про визнання протиправною бездіяльності щодо невиплати в повному розмірі індексації грошового забезпечення та зобов`язання вчинити дії задоволено частково:
- визнано протиправною бездіяльність військової частини НОМЕР_1 щодо ненарахування невиплати ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з 1 грудня 2015 року до 28 лютого 2018 року включно із застосуванням місяця за яким починається обчислення індексу споживчих цін (базового місяця) для розрахунку індексації грошового забезпечення - січень 2008 року;
- зобов`язано військову частину НОМЕР_1 нарахувати й виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 1 грудня 2015 року до 28 лютого 2018 року із застосуванням місяця за яким починається обчислення індексу споживчих цін (базового місяця) для розрахунку індексації грошового забезпечення - січень 2008 року;
- у задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
19. Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 1 лютого 2022 року апеляційну скаргу військової частини НОМЕР_1 задоволено частково, рішення Одеського окружного адміністративного суду від 19 липня 2021 року у справі № 420/7938/21 змінено:
- виключено із резолютивної частини посилання суду на застосування місяця за яким починається обчислення індексу споживчих цін (базового місяця) для розрахунку індексації грошового забезпечення - січень 2008 року;
- викладено абзаци 2 та 3 резолютивної частині рішення Одеського окружного адміністративного суду від 19 липня 2021 року в справі №420/7938/21 у такій редакції:
"Визнати протиправною бездіяльність військової частини НОМЕР_1 щодо не нарахування та невиплати ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з 01.12.2015 по 28.02.2018.
Зобов`язати військову частину НОМЕР_1 нарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 01.12.2015 по 28.02.2018 з урахуванням висновків суду щодо застосування базового місяця за цей період".
- у решті рішення Одеського окружного адміністративного суду від 19 липня 2021 року залишено без змін.
20. 21 січня 2023 року на виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 19 липня 2021 року у справі №420/7938/21, що набрало законної сили, відповідач виплатив ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 1 січня 2016 року до 28 лютого 2018 року включно із застосуванням місяця за яким починається обчислення індексу споживчих цін (базового місяця) січень 2016 року у сумі: 4435,66 грн, з урахуванням утриманого військового збору 1,5%.
21. Вважаючи порушеним свої права на отримання індексації грошового забезпечення за період з 1 грудня 2015 року до 28 лютого 2018 року включно із застосуванням січня 2008 року у якості базового місяця, а також на отримання щомісячної фіксованої індексації у період з 1 березня 2018 року до 29 жовтня 2020 року відповідно до приписів абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку №1078, ОСОБА_1 звернувся до суду з цим позовом.
ІІI. ДЖЕРЕЛА ПРАВА
Закон України "Про індексацію грошових доходів населення" від 3 липня 1991 року №1282-ХІІ
22. У статті 1 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" (далі також - "Закон №1282-ХІІ") законодавець навів визначення таких понять:
індексація грошових доходів населення - встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг;
індекс споживчих цін - показник, що характеризує динаміку загального рівня цін на товари та послуги, які купує населення для невиробничого споживання;
поріг індексації - величина індексу споживчих цін, яка надає підстави для проведення індексації грошових доходів населення.
23. Перелік об`єктів індексації установлений частиною першою статті 2 Закону №1282-ХІІ, згідно з якою індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру. До таких об`єктів індексації в силу абзацу 4 частини першої статті 2 Закону №1282-ХІІ належить оплата праці (грошове забезпечення).
24. Межі індексації визначені частиною шостою статті 2 Закону №1282-ХІІ, згідно з якою індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення.
25. Статтею 3 Закону №1282-ХІІ передбачено, що індекс споживчих цін обчислюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики, і не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним, публікується в офіційних періодичних виданнях.
26. Підстави для проведення індексації визначені статтею 4 Закону №1282-ХІІ.
У первинній редакції частина перша статті 4 цього Закону передбачала, що індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 101 відсотка.
Надалі до цієї норми були внесені зміни Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 24 грудня 2015 року №911-VIII, який набрав законну силу 1 січня 2016 року.
Тож з 1 січня 2016 року за правилами частини першої статті 4 Закону №1282-ХІІ індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 103 відсотка.
27. Інші положення статті 4 цього Закону з 2005 року й дотепер залишилися незмінними.
Зокрема, частина друга статті 4 Закону №1282-ХІІ передбачає, що обчислення індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком, починаючи з місяця введення в дію цього Закону.
Згідно з частиною третьою статті 4 Закону №1282-ХІІ для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений у частині першій цієї статті.
Відповідно до частини четвертої статті 4 Закону №1282-ХІІ підвищення грошових доходів населення у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, у якому опубліковано індекс споживчих цін.
Порядок проведення індексації грошових доходів населення, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року №1078
28. Згідно з пунктом 1 Порядку проведення індексації грошових доходів населення (далі також - "Порядок №1078", у редакції на момент виникнення спірних правовідносин) цей акт визначає правила обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та сум індексації грошових доходів населення і поширюється на підприємства, установи та організації незалежно від форми власності і господарювання, а також на фізичних осіб, що використовують працю найманих працівників.
29. Пункт 1-1 Порядку №1078 загалом дублює приписи статей 3, 4 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення", деталізуючи відповіді на питання про те, коли проводиться індексація.
Так, пунктом 1-1 Порядку №1078 встановлено, що підвищення грошових доходів громадян у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому офіційно опубліковано індекс споживчих цін.
Індексація грошових доходів населення проводиться у разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який встановлюється в розмірі 103 відсотка (застосовується з 1 січня 2016 року).
Індекс споживчих цін обчислюється Держстатом і не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним, публікується в офіційних періодичних виданнях.
Обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком починаючи з березня 2003 року - місяця опублікування Закону України від 6 лютого 2003 року №491-IV "Про внесення змін до Закону України "Про індексацію грошових доходів населення".
Для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений в абзаці другому цього пункту.
30. За змістом абзацу 5 пункту 2 Порядку №1078 індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані в гривнях на території України, які не мають разового характеру, зокрема грошове забезпечення військовослужбовців.
31. Абзаци 2, 4 пункт 4 Порядку №1078 деталізують межі індексації, які законодавець обумовив в частині шостій статті 2 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення".
Так, абзац 2 пункту 4 Порядку №1078 визначає, що оплата праці, у тому числі працюючим пенсіонерам, грошове забезпечення, розмір аліментів, визначений судом у твердій грошовій сумі, допомога по безробіттю, що надається залежно від страхового стажу у відсотках середньої заробітної плати, стипендії індексуються у межах прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб.
Натомість абзац 4 пункту 4 Порядку №1078 установлює, що частина грошових доходів, яка перевищує прожитковий мінімум, встановлений для відповідних соціальних і демографічних груп населення, індексації не підлягає.
32. Питання про те, як саме визначається сума індексації, регулювалося абзацом 6 пункту 4 Порядку №1078, а з 15 березня 2018 року врегульоване абзацом 5 цього ж пункту, норми яких є тотожними і передбачають, що сума індексації грошових доходів громадян визначається як результат множення грошового доходу, що підлягає індексації, на величину приросту індексу споживчих цін, поділений на 100 відсотків.
33. Пункт 5 Порядку №1078 застосовується з 1 грудня 2015 року у новій редакції на підставі постанови Уряду №1013 від 9 грудня 2015 року.
34. Абзац 1 пункту 5 Порядку №1078 у вказаній редакції передбачав, що у разі підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, значення індексу споживчих цін у місяці, в якому відбувається підвищення, приймається за 1 або 100 відсотків.
Цей же абзац діяв з 15 березня 2018 року до 1 квітня 2021 року у редакції постанови Уряду №141 від 28 лютого 2018 року і встановлював, що у разі підвищення тарифних ставок (окладів), стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, визначених у пункті 2 цього Порядку, значення індексу споживчих цін у місяці, в якому відбувається підвищення, приймається за 1 або 100 відсотків.
35. Абзац 2 пункту 5 Порядку №1078 застосовується з 1 грудня 2015 року дотепер у редакції постанови Уряду №1013 від 9 грудня 2015 року і передбачає, що обчислення індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації здійснюється з місяця, наступного за місяцем підвищення зазначених грошових доходів населення.
36. Абзац 3 пункту 5 Порядку №1078 застосовувався з 1 грудня 2015 року у редакції постанови Уряду №1013 від 9 грудня 2015 року і передбачав, що сума індексації у місяці підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, не нараховується, якщо розмір підвищення грошового доходу перевищує суму індексації, що склалась у місяці підвищення доходу.
Цей же абзац з 15 березня 2018 року дотепер діє у редакції постанови Уряду №141 від 28 лютого 2018 року та передбачає, що сума індексації у місяці підвищення грошових доходів, зазначених у абзаці першому цього пункту, не нараховується, якщо розмір підвищення грошового доходу перевищує суму індексації, що склалася у місяці підвищення доходу.
37. Абзац 4 пункту 5 Порядку №1078 застосовується з 1 грудня 2015 року дотепер у редакції постанови Уряду №1013 від 9 грудня 2015 року і встановлює таке правило: якщо розмір підвищення грошового доходу не перевищує суму індексації, що склалась у місяці підвищення доходу, сума індексації у цьому місяці визначається з урахуванням розміру підвищення доходу і розраховується як різниця між сумою індексації і розміром підвищення доходу.
38. Абзац 5 пункту 5 Порядку №1078 застосовувався з 1 грудня 2015 року до 1 квітня 2021 року у редакції постанови Уряду №1013 від 9 грудня 2015 року і передбачав, що у разі зростання заробітної плати за рахунок інших її складових без підвищення тарифних ставок (окладів) сума індексації не зменшується на розмір підвищення заробітної плати. У разі коли відбувається підвищення тарифної ставки (окладу), у місяці підвищення враховуються всі складові заробітної плати, які не мають разового характеру.
39. Абзац 6 пункту 5 Порядку №1078 діяв з 1 грудня 2015 року у редакції постанови Уряду №1013 від 9 грудня 2015 року і передбачав, що до чергового підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, до визначеної суми індексації додається сума індексації, яка складається внаслідок перевищення величини індексу споживчих цін порогу індексації, зазначеного у пункті 1-1 цього Порядку.
Цей же абзац з 15 березня 2018 року до 1 квітня 2021 року діяв у редакції постанови Уряду №141 від 28 лютого 2018 року і передбачав, що до чергового підвищення тарифних ставок (окладів), стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, крім щомісячних страхових виплат потерпілим на виробництві (з урахуванням виплат на необхідний догляд за потерпілим) та членам їх сімей, до визначеної суми індексації додається сума індексації, яка складається внаслідок перевищення величини індексу споживчих цін порогу індексації, зазначеного у пункті 1-1 цього Порядку.
40. Пункт 10-2 Порядку №1078 був викладений у новій редакції на підставі постанови Уряду №1013 від 9 грудня 2015 року.
У цій редакції пункт 10-2 Порядку №1078 застосовувався з 1 грудня 2015 року до 1 квітня 2021 року та передбачав, що для працівників, яких переведено на іншу роботу на тому самому підприємстві, в установі або організації, а також переведено на роботу на інше підприємство, в установу або організацію або в іншу місцевість та у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці у разі продовження такими працівниками роботи, для новоприйнятих працівників, а також для працівників, які використали відпустку для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку та відпустку без збереження заробітної плати, передбачені законодавством про відпустки, обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації здійснюється з місяця, наступного за місяцем підвищення тарифної ставки (окладу), за посадою, яку займає працівник.
41. Абзац 1 пункту 1 статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (далі також - "Закон №2011-XII") передбачає, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.
42. Пункт 2 статті 9 цього Закону встановлює, що до складу грошового забезпечення входять:
посадовий оклад, оклад за військовим званням;
щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія);
одноразові додаткові види грошового забезпечення.
43. Абзац 2 пункту 3 статті 9 Закону №2011-XII передбачає, що грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону.
Інструкція про порядок виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Збройних Сил України та деяким іншим особам, затверджена наказом Міністра оборони України від 11 червня 2008 року №260
44. Інструкція про порядок виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Збройних Сил України та деяким іншим особам (далі - "Інструкція №260") була чинною з 25 липня 2008 року до 20 липня 2018 року та визначала порядок й умови виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Збройних Сил України, ліцеїстам та вихованцям військових оркестрів, а також порядок виплати військовослужбовцям Збройних Сил України одноразової грошової допомоги при звільненні з військової служби.
45. Абзаци 2 - 5 пункту 1.2 розділу І Інструкції №260 передбачали, що до складу грошового забезпечення входять:
посадовий оклад, оклад за військовим званням;
щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія);
одноразові додаткові види грошового забезпечення.
46. Абзац 2 пункту 1.9 розділу І Інструкції №260 установлював, що грошове забезпечення військовослужбовцям виплачується за місцем штатної служби в поточному місяці за минулий.
ІІI. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
47. Спірні правовідносини склалися довкола обставин невиплати військовою частиною НОМЕР_1 на користь ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення:
- за період з 1 грудня 2015 року до 28 лютого 2018 року із застосуванням січня 2008 року як місяця, за яким починається обчислення індексу споживчих цін (базового місяця) для проведення індексації;
- за період з 1 березня 2018 року до 29 жовтня 2020 року із застосуванням щомісячної фіксованої індексації розміром: 4463,15 грн.
48. Суд першої інстанції задовольнив позовні вимоги ОСОБА_1, які стосуються індексації грошового забезпечення за період з 1 грудня 2015 року до 28 лютого 2018 року із застосуванням січня 2008 року у якості базового місяця. У цій частині спору суд апеляційної інстанції залишив рішення місцевого суду без змін.
Військова частина у касаційній скарзі поставила під сумнів правильність висновку судів попередніх інстанцій щодо необхідності застосування січня 2008 року у якості базового місяця для проведення індексації грошового забезпечення позивача період з 1 грудня 2015 року до 28 лютого 2018 року.
У цьому питанні військова частина відстоює думку про те, що базовим місяцем для подібної індексації має бути січень 2016 року.
Представник позивача у цій частині спору відстоює позицію про те, що суди попередніх інстанцій допустили помилку, коли не визначили конкретну суму індексації, яка належить ОСОБА_1 за період з 1 грудня 2015 року до 28 лютого 2018 року.
49. Іншу групу позовних вимог - щодо індексації за період з 1 березня 2018 року до 29 жовтня 2020 року - суди попередніх інстанцій розв`язали по-різному: суд першої інстанції відмовив у задоволенні позову в цій частині (з мотивів передчасності вимог), а суд апеляційної інстанції ухвалив нове рішення про часткове задоволення позовних вимог.
Представник позивача у касаційній скарзі наполягає на тому, що в цій частині спору суди попередніх інстанцій допустили неповноту судового розгляду під час з`ясування питання про наявність у позивача права на фіксовану індексацію та її розмір.
Військова частина відстоює позицію про те, що в цій частині позовні вимоги є передчасними і підстави для їхнього задоволення відсутні. Крім цього, стверджує, що суди припустилися процесуальних порушень під час розгляду справи.
50. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційних скарг, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, а також надавши оцінку правильності застосування судами норм матеріального й процесуального права, дійшов таких висновків.
51. Механізм індексації має універсальний характер, позаяк індексації підлягають всі грошові доходи населення, які не мають разового характеру. Своєю чергою, правове регулювання виплати індексації визначає умови (коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації), з настанням яких виникає право на щомісячне отримання суми індексації у структурі заробітної плати (грошового забезпечення) до настання обставин (підвищення тарифних ставок, окладів), за яких виплата розрахованої суми індексації припиняється до повторного настання обставин, які обумовлюють наступне виникнення права на отримання індексації (пункт 44 постанови Верховного Суду від 27 квітня 2021 року у справі №380/1513/20).
52. Виплата індексації грошового забезпечення здійснюється за місцем перебування військовослужбовців на грошовому забезпеченні і обмежене фінансування жодним чином не впливає на право позивача отримати індексацію грошового забезпечення (постанови Верховного Суду від 19 липня 2019 року у справі №240/4911/18, від 7 серпня 2019 року у справі №825/694/17, від 20 листопада 2019 року у справі №620/1892/19).
53. Реалізація особою права, що пов`язане з отриманням бюджетних коштів, яке базується на спеціальних, чинних на час виникнення спірних правовідносин, нормативно-правових актах національного законодавства, не може бути поставлена у залежність від бюджетних асигнувань (постанова Верховного Суду від 16 червня 2020 року у справі №206/4411/16-а).
54. Порядок №1078 у редакції, яка застосовувалася до 1 грудня 2015 року, містив поняття "базовий місяць".
Базовим місяцем вважався той місяць, у якому відбулося підвищення мінімальної заробітної плати, пенсій, стипендій виплат із соціального страхування чи зростання грошових доходів населення без перегляду їхніх мінімальних розмірів (за рахунок постійних складових зарплати).
Базовий місяць визначали окремо для кожного працівника у випадку, коли заробітна плата зростала внаслідок підвищення тарифної ставки (окладу) або за рахунок будь-якої її постійної складової.
Так, для прикладу, абзац 1 пункту 5 Порядку №1078 у редакції, яка застосовувалася до 1 грудня 2015 року, передбачав, що у разі підвищення розмірів мінімальної заробітної плати, пенсії, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, стипендій, а також у разі зростання грошових доходів населення без перегляду їх мінімальних розмірів місяць, в якому відбулося підвищення, вважається базовим при обчисленні індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення. У базовому місяці значення індексу споживчих цін приймається за 1 або 100 відсотків. Індексація грошових доходів, отриманих громадянами за цей місяць, не провадиться. З наступного місяця здійснюється обчислення наростаючим підсумком індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації.