1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 квітня 2024 року

м. Київ

справа № 160/10532/22

адміністративне провадження № К/990/17981/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Мацедонської В.Е.,

суддів: Білак М.В., Губської О.А.

розглянувши в порядку письмового провадження як суд касаційної інстанції

касаційну скаргу ОСОБА_1

на постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 08 лютого 2023 року (головуючий-суддя: Малиш Н.І., судді: Баранник Н.П., Щербак А.А.)

у справі № 160/10532/22

за позовом ОСОБА_1 до Державної установи "Центр пробації" Міністерства юстиції України, третя особа на стороні відповідача - Міністерство юстиції України, про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

у с т а н о в и в :

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ.

1. Короткий зміст позовних вимог

У липні 2022 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, позивачка, скаржник) звернулася до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Державної установи "Центр пробації" Міністерства юстиції України (далі - відповідач), третя особа на стороні відповідача - Міністерство юстиції України (далі - третя особа), в якому просила:

- визнати протиправною бездіяльність Державної установи "Центр пробації" Міністерства юстиції України щодо невиплати додаткової винагороди в розмірі 30000 грн щомісячно, починаючи з 24 лютого 2022 року по 01 червня 2022 року включно;

-

- зобов`язати Державну установу "Центр пробації" Міністерства юстиції України нарахувати та виплатити додаткову винагороду в розмірі 30000 грн щомісячно, починаючи з 24 лютого 2022 року до 01 червня 2022 року включно.

В обґрунтування позовних вимог позивачка зазначає, що на неї поширюються норми постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану", натомість в порушення вказаної постанови їй не була виплачена щомісячна додаткова винагорода в розмірі 30000,00 як особі, що працює в Державній кримінально-виконавчій службі, що розташована в межах адміністративно-територіальних одиниць, на території яких надається допомога в рамках Програми "єПідтримка".

2. Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18 жовтня 2022 року позов задоволено частково:

- визнано протиправною бездіяльність Державної установи "Центр пробації" Міністерства юстиції України щодо невиплати ОСОБА_1 додаткової винагороди в розмірі 30000 грн щомісячно, починаючи з 23 березня 2022 року до 01 червня 2022 року включно;

- зобов`язано Державну установу "Центр пробації" Міністерства юстиції України нарахувати та виплатити ОСОБА_1 додаткову винагороду в розмірі 30000 грн щомісячно, починаючи з 23 березня 2022 року до 01 червня 2022 року включно;

- у решті позовних вимог відмовлено.

Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що ОСОБА_1 проходить службу у званні капітана внутрішньої служби. Тобто, відноситься до осіб середнього начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби, яким з внесенням змін до п. 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168 було гарантовано виплату щомісячної додаткової винагороди в розмірі 30 000 грн.

Разом з тим, суд першої інстанції дійшов висновку, що період, який вказано позивачкою для нарахування і виплати їй додаткової винагороди, не дозволяє задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

Так, суд установив, що особи рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби, які несуть службу в органах і установах зазначеної Служби, не були включені до перших двох редакцій постанови №168. Крім того, подальшими змінами від 22 березня 2022 року, включивши до списку осіб, які мають право на додаткову винагороду, Державну кримінально-виконавчу службу були також внесені умови, що установа повинна бути розташована в межах адміністративно-територіальних одиниць, на території яких надається допомога в рамках Програми "є Підтримка".

Перелік адміністративно-територіальних одиниць, на території яких платникам єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, які перебувають на обліку на відповідній території, може надаватися допомога в рамках Програми "єПідтримка" затверджений розпорядженням Кабінету Міністрів України від 06 березня 2022 року № 204-р.

Дніпропетровська область була включена до вказаного Переліку розпорядженням Кабінету Міністрів України № 213-р від 11 березня 2022 року.

За вказаних обставин суд першої інстанції дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню, а саме визнанню протиправною бездіяльності Державної установи "Центр пробації" Міністерства юстиції України щодо невиплати ОСОБА_1 додаткової винагороди в розмірі 30000 грн щомісячно, починаючи з 23 березня 2022 року до 01 червня 2022 року включно та зобов`язанню Державну установу "Центр пробації" Міністерства юстиції нарахувати та виплатити додаткову винагороду в розмірі 30000 грн щомісячно, починаючи з 23 березня 2022 року до 01 червня 2022 року включно.

Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 08 лютого 2023 року рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18 жовтня 2022 року скасовано та прийнято у справі нове судове рішення, яким у задоволенні позову відмовлено.

Приймаючи оскаржувану постанову, суд апеляційної інстанції виходив з того, що позивачка у спірний період проходила службу у званні капітана внутрішньої служби. Доказів несення служби (чергування, наряди тощо), встановлення графіків несення служби, наявність положення про несення служби працівниками організації, де проходила службу позивач, матеріали справи не містять. Графік роботи позивачки визначений колективним договором та складає п`ятиденний робочий тиждень з двома вихідними днями.

За таких обставин, колегія суддів суду апеляційної інстанції дійшла висновку про відсутність підстав, передбачених постановою Кабінету Міністрів України № 168 від 28 лютого 2022 року, для виплати ОСОБА_1 Державною установою "Центр пробації" Міністерства юстиції України у спірний період, додаткової винагороди, виплата якої передбачена особам рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби, які несуть службу в органах і установах зазначеної Служби.

3. Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзивів (заперечень)

Не погодившись з постановою суду апеляційної інстанції, позивачка звернулась до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій просить постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 08 лютого 2023 року скасувати та залишити в силі рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18 жовтня 2022 року.

ОСОБА_1 в обґрунтування підстав касаційного оскарження вказує на відсутність висновку Верховного Суду щодо застосування до осіб, що проходять/проходили службу у Державній установі "Центр пробації" Міністерства юстиції України, норм пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" (в редакції, яка діяла в період часу з 22 березня 2022 року по 01 червня 2022 року, відповідно до Постанови Кабінету Міністрів від 22 березня 2022 року №350 "Про внесення зміни до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168") щодо виплати щомісячної додаткової винагороди в розмірі 30 000,00 грн, особам, що працюють в Державній кримінально-виконавчій службі, що розташована в районі проведення воєнних (бойових) дій, або перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні).

Окрім того, позивачка зазначає, що єдиною підставою для скасування рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18 жовтня 2022 року апеляційний суд зазначив про відсутність в матеріалах справи доказів несення служби (чергування, наряди тощо), встановлення графіків несення служби працівниками організації, де проходила службу позивач.

Суд апеляційної інстанції дійшов необґрунтованого висновку, що оскільки на позивачку розповсюджується дія Закону України "Про Національну поліцію", то під "несенням служби" слід розуміти лише несення особливого виду служби, зокрема, в нічний час, виконання завдань в складі оперативної групи, несення вахти, перебування на блокпостах, тощо. Суд помилково дійшов висновку, що лише вказані види несення служби вказують на особливий характер служби.

Чинне законодавство не містить визначеного терміну "несення служби", відмінного від загального поняття "проходження служби", а оскаржувана постанова Третього апеляційного адміністративного суду від 08 лютого 2023 року не містить жодного посилання на норму права, яка б спростовувала даний факт.

Так, відповідно до приписів Закону України "Про державну кримінально- виконавчу службу" служба в Державній кримінально-виконавчій службі України є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України.

ОСОБА_1, як капітан внутрішньої служби та особа начальницького складу органів Державної кримінально-виконавчої служби, яка перебуває на посаді старшого інспектора Чечелівського районного відділу філії Державної установи "Центр пробації" у Дніпропетровській області, має право на виплату відповідної додаткової винагороди, передбаченої Постановою №168, за період з 23 березня 2022 року по 01 червня 2022 року безвідносно до залучення її до виконання окремих видів несення служби, адже Постановою №168, в редакції станом на час виникнення спірних відносин, не було визначено відповідних умов для виплати співробітникам 30 000 грн щомісячно.

Відповідачем подано відзив на касаційну скаргу, в якому вказано на безпідставність та необґрунтованість доводів скаржника, якими не спростовано законність та обґрунтованість постанови суду апеляційної інстанції, а тому просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 08 лютого 2023 року без змін.

Відповідач зазначає, що додаткова винагорода, передбачена постановою №168, є додатковим видом заохочення для осіб, які на період дії воєнного стану виконують певні завдання чи несуть службу в органах і установах, пов`язаних з виконанням певних завдань, відмінних від завдань в мирний час.

Проте доказів несення служби (чергування, наряди тощо), встановлення графіків несення служби, наявність положення про несення служби працівниками організації, де проходила службу позивач, матеріали справи не містять.

Міністерством юстиції України подано відзив на касаційну скаргу, в якому останній просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 08 лютого 2023 року без змін.

Відзив третьої особи обґрунтований відсутністю підстав для нарахування та виплати позивачці додаткової винагороди, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168, оскільки характер виконуваної позивачем роботи не передбачає призначення їй додаткової винагороди.

Також третя особа зазначає, що фінансово-економічні розрахунки до постанови №350, якою була поширена дія Постанови №168 на осіб рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби, які несуть службу в органах і установах зазначеної Служби, не поширюються на забезпечення діяльності органів пробації.

Також Міністерством юстиції України", з посиланням на пункт 5 глави 13 розділу ІІ Порядку виплати грошового забезпечення та компенсаційних виплат особам рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби України затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 28 березня 2018 року №925/5, звертає увагу на відмінність терміну "несення служби" від "проходження служби".

Ухвалою Верховного Суду від 05 червня 2023 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 08 лютого 2023 року з підстав, визначених пунктом 3 частини четвертої статті 328 КАС України.

Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу справи між суддями (у зв`язку із обранням до Великої Палати Верховного Суду судді Шевцової Н.В. та у зв`язку зі звільненням судді ОСОБА_2 з посади судді Верховного Суду у відставку) визначено такий склад колегії: головуючий-суддя - Мацедонська В.Е., судді: Білак М.В., Губська О.А.

Ухвалою Верховного Суду від 24 квітня 2024 року закінчено підготовчі дії та призначено розгляд даної справи в порядку письмового провадження на 25 квітня 2024 року.

ІІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Як установлено судами попередніх інстанцій та підтверджується доказами, наявними в матеріалах справи, відповідно до наказу УДПтСУ в Дніпропетровській області №49о/с від 28 квітня 2012 року ОСОБА_1 прийнято на службу до Державної кримінально виконавчої служби України.

Згідно з витягом з наказу Державної установи "Центр пробації" Міністерства юстиції України від 26 червня 2018 року №61/К по філії Державної установи "Центр пробації" у Дніпропетровській області по Чечелівському районному відділу, позивачку, капітана внутрішньої служби, призначено на посаду старшого інспектора відділу з 01 липня 2018 року.

Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України з 05 годин 30 хвилин 24 лютого 2022 року в Україні введено воєнний стан, який діє і на теперішній час.

Кабінетом Міністрів України 28 лютого 2022 року прийнято постанову №168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану".

Представник позивачки звернувся з адвокатським запитом до Державної установи "Центр пробації" Міністерства юстиції України, в якому просив повідомити чи здійснюється виплата ОСОБА_1 в розмірі 30 000,00 грн відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №168 та вказати підстави, якщо така виплата не здійснюється.

Листом №30/15-ЗПІ/11/Ян-22 від 05 липня 2022 року Державною установою "Центр пробації" було повідомлено адвоката позивачки, що Центром пробації не здійснюється виплата ОСОБА_1 додаткової винагороди відповідно до постанови №168 від 28 лютого 2022 року, оскільки остання не залучена до виконання завдань, передбачених Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" та не несе службу.

Представником ОСОБА_1 аналогічний запит було направлено також на адресу Державної установи "Центр пробації" в Дніпропетровській області.

Філія Державної установи "Центра пробації" у Дніпропетровській області" листом №981/21-22 від 05 липня 2022 року повідомила, що відповідно до Положення про філію Державної установи "Центр пробації" у Дніпропетровській області, затвердженого наказом Державної установи "Центр пробації" від 10 грудня 2020 року №741/ОД-20, філія є відокремленим підрозділом без права юридичної особи та безпосередньо підпорядковується Державній установі "Центр пробації". Філія не наділена повноваженнями нараховувати працівникам щомісячних (одноразових) основних та додаткових видів грошового забезпечення.

Не погоджуючись з бездіяльністю Державної установи "Центр пробації" Міністерства юстиції України, що полягає у невиплаті щомісячної додаткової винагороди в розмірі 30 000,00 грн відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану", позивачка звернулася з відповідним позовом до суду.

ІІІ. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ

Джерела права, оцінка висновків судів, рішення яких переглядаються, та аргументів учасників справи

Приписами частини першої-другої статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. При цьому, суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

Вирішуючи питання про обґрунтованість касаційної скарги, Верховний Суд виходить із такого.

Касаційне провадження у цій справі відкрито на підставі пункту 3 частини четвертої статті 328 КАС України в межах доводів позивачки про неправильне застосування судом апеляційної інстанції пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України №168 (у редакції постанови від 22 березня 2022 року №350) у правовідносинах щодо виплати додаткової винагороди особам рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби, за відсутності висновку Верховного Суду щодо застосування цієї норми права у подібних правовідносинах.

Відповідаючи на питання, поставлені перед судом касаційної інстанції в межах доводів і вимог касаційної скарги, колегія суддів керується таким.

У зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року №2102-IX, на всій території України введений воєнний стан.

Одночасно із введенням воєнного стану Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №65/2022 "Про загальну мобілізацію", затвердженим Законом України від 03 березня 2022 року №2105-IX, оголошено про проведення загальної мобілізації.

Воєнний стан та загальна мобілізація на території України діяли на час виникнення спірних правовідносин і тривають й на сьогодні.

На виконання Указів Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" та №69/2022 "Про загальну мобілізацію" Кабінет Міністрів України прийняв постанову від 28 лютого 2022 року №168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану", в пункті 1 якої установив, що на період дії воєнного стану військовослужбовцям Збройних Сил, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Головного управління розвідки Міністерства оборони, Національної гвардії, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Державної спеціальної служби транспорту, військовим прокурорам Офісу Генерального прокурора, особам рядового і начальницького складу Державної служби з надзвичайних ситуацій, співробітникам Служби судової охорони, особам начальницького складу управління спеціальних операцій Національного антикорупційного бюро та поліцейським виплачується додаткова винагорода в розмірі 30 000 гривень щомісячно (крім військовослужбовців строкової служби), а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів (у тому числі військовослужбовцям строкової служби), - розмір цієї додаткової винагороди збільшується до 100 000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах. Виплата такої додаткової винагороди здійснюється на підставі наказів командирів (начальників).

Згідно з пунктом 5 цієї постанови вона набирає чинності з дня її опублікування та застосовується з 24 лютого 2022 року.

Постановою Кабінету Міністрів України від 22 березня 2022 року №350 до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України №168 внесено зміни шляхом доповнення абзацу першого після слів "та поліцейським" словами "а також особам рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби, які несуть службу в органах і установах зазначеної Служби, що розташовані в межах адміністративно-територіальних одиниць, на території яких надається допомога в рамках Програми "єПідтримка"".

Постановою Кабінету Міністрів України від 07 липня 2022 року №793 в абзаці першому пункту 1 постанови Кабінет Міністрів України №168 слова і цифри "додаткова винагорода в розмірі 30000 гривень щомісячно" замінено словами і цифрами "додаткова винагорода в розмірі до 30000 гривень пропорційно в розрахунку на місяць".

Як зазначено у постановах №350 і №793, ці постанови набирають чинності з дня їх опублікування та застосовуються з 24 лютого 2022 року.

В решті зміст пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України №168 в частині, що стосується виплати додаткової винагороди особам рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби, на час виникнення спірних правовідносин (з 24 лютого 2022 року по 01 червня 2022 року) не змінювався.

Частиною першою статті 6 Закону України від 23 червня 2005 року №2713-IV "Про Державну кримінально-виконавчу службу України" встановлено, що Державна кримінально-виконавча служба України відповідно до закону здійснює правозастосовні та правоохоронні функції і складається з центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері виконання кримінальних покарань, його територіальних органів управління, кримінально-виконавчої інспекції, установ виконання покарань, слідчих ізоляторів, воєнізованих формувань, навчальних закладів, закладів охорони здоров`я, підприємств установ виконання покарань, інших підприємств, установ і організацій, створених для забезпечення виконання завдань Державної кримінально-виконавчої служби України.


................
Перейти до повного тексту