ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 лютого 2024 року
м. Київ
справа № 592/5961/22
провадження № 61-14090св23
Верховний Суд у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду:
головуючого - Червинської М. Є.,
суддів: Зайцева А. Ю., Коротенка Є. В. (суддя-доповідач), Коротуна В. М., Тітова М. Ю.,
учасники справи:
позивач - ОСОБА_1,
відповідачі: Сумська міська рада, Управління охорони здоров`я Сумської міської ради, міський голова м. Суми Лисенко Олександр Миколайович,
третя особа -Комунальне некомерційне підприємство "Клінічна лікарня № 5" Сумської міської ради,
розглянув у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи касаційну скаргу Сумської міської радина рішення Ковпаківського районного суду м. Суми від 31 травня 2023 року у складі судді Костенко В. Г. та постанову Сумського апеляційного суду від 24 серпня 2023 року у складі колегії суддів: Криворотенка В. І., Філонової Ю. О., Собини О. І.,
ВСТАНОВИВ:
Описова частина
Короткий зміст позовних вимог
У вересні 2022 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Сумської міської ради, Управління охорони здоров`я Сумської міської ради, міського голови м. Суми Лисенка О. М., третя особа - Комунальне некомерційне підприємство "Клінічна лікарня № 5" Сумської міської ради (далі - КНП "Клінічна лікарня № 5" Сумської міської ради), у якому просив суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення Сумської міської ради від 31 серпня 2022 року № 3066 - МР "Про скасування наказу Відділу охорони здоров`я Сумської міської ради № 166 - Адм "Про переведення ОСОБА_1";
- поновити ОСОБА_1 на посаді директора КНП "Клінічна лікарня № 5" Сумської міської ради.
На обґрунтування позовних вимог зазначив, що розпорядженням міського голови м. Суми від 04 червня 1999 року № 147-к "Про призначення головного лікаря Сумської міської клінічної лікарні № 5 ОСОБА_1" призначено ОСОБА_1 - начальника управління охорони здоров`я Сумської облдержадміністрації по переводу головним лікарем Комунальної установи "Сумська міська клінічна лікарня" (далі - КУ "Сумська міська клінічна лікарня № 5") № 5 з 04 червня 1999 року.
Вказує, що 19 грудня 2018 року Сумська міська рада прийняла рішення № 4414-МР "Про припинення КУ "Сумська міська клінічна лікарня № 5" шляхом реорганізації в порядку перетворення в КНП "Клінічна лікарня № 5".
30 серпня 2019 року Відділом охорони здоров`я Сумської міської ради прийнято наказ № 166 Адм "Про переведення ОСОБА_1", відповідно до якого переведено ОСОБА_1 з посади головного лікаря КУ "Сумська міська клінічна лікарня № 5" на посаду директора КНП "Клінічна лікарня № 5" Сумської міської ради з 30 вересня 2019 року.
Рішенням Сумської міської ради № 3066 - МР від 31 серпня 2022 року "Про скасування наказу Відділу охорони здоров`я Сумської міської ради № 166-Адм від 30 серпня 2019 року "Про переведення ОСОБА_1" скасовано наказ Відділу охорони здоров`я Сумської міської ради "Про переведення ОСОБА_1" на посаду директора КНП "Клінічна лікарня № 5" Сумської міської ради від 30 вересня 2019 року.
Пунктом 2 цього рішення визначено управлінню охорони здоров`я Сумської міської ради здійснити заходи щодо врегулювання питання призначення керівника, зокрема, проведення конкурсу на зайняття вакантної посади директора КНП "Клінічна лікарня № 5" Сумської міської ради.
Вважає, що зазначений наказ не міг бути скасований, оскільки відповідав закону та методичним рекомендаціям. Окрім того, самостійно рада теж не мала права скасовувати цей наказ адже на його підставі виникли трудові правовідносини. У преамбулі рішення зазначені норми, які йому не відповідають або втратили чинність. Воно прийнято з порушенням регламенту ради, не проходило повної підготовки, погодження, ухвалено без складання висновку правового управління, не розміщено на офіційному сайті ради.
Зазначає, що оскаржуване рішення порушує законодавство про працю та трудові права позивача. Укладений трудовий договір може бути розірваний лише у випадках передбачених законом. Відповідачем порушені ряд положень законодавства про працю, у зв`язку з чим позивачу створені перешкоди в роботі.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції
Рішенням Ковпаківського районного суду м. Суми від 31 травня 2023 року позов задоволено повністю.
Визнано незаконним та скасовано рішення Сумської міської ради від 31 серпня 2022 року № 3066-МР "Про скасування наказу Відділу охорони здоров`я Сумської міської ради №166-Адм "Про переведення ОСОБА_1".
Поновлено ОСОБА_1 на посаді директора КНП "Клінічна лікарня № 5" Сумської міської ради.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що Відділ охорони здоров`я Сумської міської ради є уповноваженим органом ради та здійснює владні та делеговані повноваження на регулювання певних відносин й реалізацію функцій з огляду на що Сумська міська рада не мала права самостійно скасовувати наказ Відділу охорони здоров`я Сумської міської ради після його виконання, оскільки він по своїй суті є актом індивідуальної дії та вичерпав свою дію фактом його виконання.
Не погоджуючись із вказаним рішенням, Сумська міська рада подала апеляційну скаргу.
Короткий зміст постанови суду апеляційної інстанції
ПостановоюСумського апеляційного суду від 24 серпня 2023 року апеляційну скаргу Сумської міської ради задоволено частково.
Рішення Ковпаківського районного суду м. Суми від 31 травня 2023 року в частині задоволення позовних вимог про поновлення ОСОБА_1 на посаді директора КНП "Клінічна лікарня № 5" Сумської міської ради скасовано та ухвалено в цій частині нове судове рішення.
В задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 про поновлення його на посаді директора КНП "Клінічна лікарня № 5" Сумської міської ради відмовлено.
В іншій частині рішення залишено без змін.
Компенсовано Виконавчому комітету Сумської міської ради 1 610,40 грн сплаченого судового збору за розгляд справи в суді апеляційної інстанції в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог про поновлення його на посаді директора КНП "Клінічна лікарня № 5" Сумської міської ради, суд апеляційної інстанції виходив з того, що після прийняття радою оскаржуваного рішення трудові відносини з позивачем не припинялися, не переривалися, а ОСОБА_1 продовжує виконувати обов`язки директора. Відтак його вимога про поновлення на посаді є передчасною.
В іншій частині апеляційний суд погодився з висновками суду першої інстанції, оскільки вони відповідають встановленим обставинам справи та нормам матеріального і процесуального права.
Доводи особи, яка подала касаційну скаргу
25 вересня 2023 року Сумська міська рада через засоби поштового зв`язку подала до Верховного Суду касаційну скаргу на рішення Ковпаківського районного суду м. Суми від 31 травня 2023 року та постанову Сумського апеляційного суду від 24 серпня 2023 року.
В касаційній скарзі заявник просив суд скасувати рішення суду першої інстанції та постанову суду апеляційної інстанції в частині задоволених позовних вимог про визнання незаконним та скасування рішення Сумської міської ради від 31 серпня 2022 року № 3066-МР "Про скасування наказу Відділу охорони здоров`я Сумської міської ради № 166-Адм від 30 серпня 2019 року "Про переведення ОСОБА_1" та ухвалити в цій частині нове судове рішення про відмову в задоволенні позову.
Касаційна скарга мотивована тим, що судами попередніх інстанцій в оскарженій частині ухвалені судові рішення з порушенням норм матеріального та процесуального права, без повного дослідження усіх доказів та обставин, що мають значення для справи, без урахування висновків Верховного Суду щодо застосування норми права у подібних правовідносинах.
Доводи інших учасників справи
У відзиві на касаційну скаргу від 16 листопада 2023 року представник ОСОБА_1 - адвокат Молібог Ю. М. просила суд касаційну скаргу залишити без задоволення, судові рішення судів попередніх інстанцій в оскарженій частині залишити без змін.
Надходження касаційної скарги до суду касаційної інстанції
Статтею 388 ЦПК України передбачено, що судом касаційної інстанції у цивільних справах є Верховний Суд.
Ухвалою Верховного Суду від 12 жовтня 2023 року відкрито касаційне провадження за поданою касаційною скаргою та витребувано матеріали цивільної справи.
26 жовтня 2023 року матеріали цивільної справи надійшли до Верховного Суду.
Ухвалою Верховного Суду від 16 лютого 2024 року справу призначено до судового розгляду.
Фактичні обставини справи, встановлені судами попередніх інстанцій
Судами встановлено, що на підставі розпорядження міського голови м. Суми від 04 червня 1999 року № 174-к "Про призначення головного лікаря Сумської міської клінічної лікарні № 5 ОСОБА_1" Сумським міським відділом охорони здоров`я було видано наказ від 02 червня 1999 року, відповідно до якого позивач був призначений та з 04 червня 1999 року працював на посаді головного лікаря КУ "Сумська міська клінічна лікарня № 5".
З 1999 року лікарня, як юридична особа з унікальним ідентифікаційним кодом в реєстрі 02000317, функціонувала як заклад охорони здоров`я - КУ "Сумська міська клінічна лікарня № 5".
19 грудня 2018 року Сумська міська рада прийняла рішення № 4414- МР "Про припинення КУ "Сумська міська клінічна лікарня № 5" шляхом реорганізації в порядку перетворення в КНП "Клінічна лікарня № 5" Сумської міської ради.
При цьому рада посилалась на запровадження в країні медичної реформи, впровадження нових підходів щодо організації роботи закладів охорони здоров`я та їх фінансового забезпечення, та керувалась положеннями пункту 30 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", статей 104-108 ЦК України, статей 59, 78, 137 ГК України, статей 43, 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Законів України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", "Основи законодавства України про охорону здоров`я", "Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення", "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення законодавства з питань діяльності закладів охорони здоров`я", розпорядження Кабінету Міністрів України від 30 листопада 2016 року № 101 3-p "Про схвалення Концепції реформи фінансування системи охорони здоров`я".
Рішенням Сумської міської ради від 06 серпня 2019 року № 5465-МР "Про завершення процедури перетворення КУ "Сумська міська клінічна лікарня № 5" у КНП "Клінічна лікарня № 5" Сумської міської ради, встановлено строк для завершення процедури припинення КУ "Сумська міська клінічна лікарня № 5" шляхом реорганізації в порядку перетворення в КПН "Клінічна лікарня № 5" СМР. Після проведення процедури припинення комунальної установи в КНП, код юридичної особи - 02000317 не змінився. Відповідно до Статуту КНП, пункт 1.4. - Підприємство є правонаступником усіх прав та обов`язків комунальної установи "Сумська міська клінічна лікарня № 5", у тому числі щодо здійснення передачі неоплачених зобов`язань. Штатний розпис закладу також не змінювався.
КНП "Клінічна лікарня № 5" Сумської міської ради є закладом охорони здоров`я - унітарним некомерційним підприємством, що надає послуги вторинної/спеціалізованої медичної допомоги населенню в порядку та на умовах, встановлених законодавством України та Статутом. Підприємство створено на підставі рішення Сумської міської ради від 19 грудня 2018 року № 4414-МР. Директором підприємства є ОСОБА_1 .
З метою дотримання вимог законодавства та дотримання прав працівників під час перетворення закладів охорони здоров`я з бюджетних установ у комунальні некомерційні підприємства Міністерством охорони здоров`я розроблені та направленні для відома та виконання Методичні рекомендації з питань перетворення закладів охорони здоров`я з бюджетних установ у комунальні некомерційні підприємства, схвалені робочою групою з питань реформи фінансування сфери охорони здоров`я України від 14 лютого 2018 року (далі - Методичні рекомендації).
Розділ 1.4.6. вказаних Методичних рекомендацій приділений питанням та порядку призначення керівника КНП. вказаним пунктом встановлено, що факт реорганізації закладу охорони здоров`я - бюджетної установи не є підставою для звільнення керівника та припинення укладеного з ним контракту, якщо сторони не домовляться про його дострокове припинення за угодою сторін або він не буде звільнений на підставах, визначених контрактом.
На початок реорганізації закладу охорони здоров`я між сторонами трудового договору (позивачем та Сумською міською радою) не було досягнуто згоди про припинення безстрокового трудового договору за угодою сторін.
Трудові відносини з позивачем продовжилися і після створення КНП "Клінічна лікарня № 5" Сумської міської ради.
В пункті 1.4.6. Методичних рекомендацій зазначено: "У такому разі в рішенні відповідної ради про створення КНП може бути зазначено про призначення керівником КНП головного лікаря, подовживши з ним трудові відносини на підставі контракту".
Наказом Відділу охорони здоров`я Сумської міської ради від 30 серпня 2019 року № 166-Адм ОСОБА_1 переведено з посади головного лікаря КУ "Сумська міська клінічна лікарня № 5" на посаду директора КНП "Клінічна лікарня № 5" Сумської міської ради з 30 серпня 2019 року.
Рішенням Сумської міської ради № 3066-МР від 31 серпня 2022 року "Про скасування наказу Відділу охорони здоров`я Сумської міської ради № 166-Адм від 30 серпня 2019 року "Про переведення ОСОБА_1" скасовано зазначений наказ № 166-Адм від 30 серпня 2019 року Відділу охорони здоров`я Сумської міської ради "Про переведення ОСОБА_1". Пунктом 2 рішення визначено управлінню охорони здоров`я Сумської міської ради відповідно до законодавства здійснити заходи щодо врегулювання питання призначення керівника, зокрема провести конкурс на зайняття вакантної посади директора КНП "Клінічна лікарня № 5" Сумської міської ради.
Мотивувальна частина
Позиція Верховного Суду
Згідно із положенням частини другої статті 389 ЦПК України підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у пункті 1 частини першої цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права виключно у таких випадках: 1) якщо суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду, крім випадку наявності постанови Верховного Суду про відступлення від такого висновку; 2) якщо скаржник вмотивовано обґрунтував необхідність відступлення від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду та застосованого судом апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні; 3) якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах; 4) якщо судове рішення оскаржується з підстав, передбачених частинами першою, третьою статті 411 цього Кодексу.
Касаційна скарга підлягає залишенню без задоволення з таких підстав.
Згідно з частиною третьою статті 3 ЦПК України провадження в цивільних справах здійснюється відповідно до законів, чинних на час вчинення окремих процесуальних дій, розгляду і вирішення справи.
Відповідно до вимог частин першої і другої статті 400 ЦПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, перевіряє правильність застосування судом першої або апеляційної інстанції норм матеріального чи процесуального права і не може встановлювати або (та) вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішенні чи відкинуті ним, вирішувати питання про достовірність або недостовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими.