1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 лютого 2024 року

м. Київ

справа № 755/12428/22

провадження № 61-9508св23

Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду:

головуючого - Синельникова Є. В.,

суддів: Білоконь О. В., Осіяна О. М., Сакари Н. Ю.,

Шиповича В. В. (суддя-доповідач),

учасники справи:

позивач - ОСОБА_1,

відповідач - державне підприємство "Антонов",

розглянув у порядку спрощеного позовного провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Дніпровського районного суду м. Києва від 30 січня 2023 року у складі судді Галагана В. І. та постанову Київського апеляційного суду від 17 травня 2023 року у складі колегії суддів: Немировської О. В., Ратнікової В. М., Ящук Т. І.,

ВСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог

1. У грудні 2022 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до державного підприємства "Антонов" (далі - ДП "Антонов") про визнання незаконним та скасування наказу про звільнення, поновлення на роботі та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу.

2. Позов ОСОБА_1 обґрунтований тим, що 01 липня 2021 року його було прийнято на посаду економіста з бухгалтерського обліку та аналізу господарської діяльності у відділ внутрішнього аудиту ДП "Антонов".

3. На початку червня 2022 року після приходу на підприємство нового менеджменту, йому було запропоновано звільнитися з посади за власним бажанням, від чого він відмовився.

4. Наказом від 08 серпня 2022 року № 3927к з 15 жовтня 2022 року

зі штатного розпису підприємства було виключено посаду "провідного економіста з бухгалтерського обліку та аналізу господарської діяльності бюро аудиту соціального забезпечення, управління активами та інфраструктури (41504) відділу внутрішнього аудиту (підпр. 415) - 1 од., яку займав

ОСОБА_1 .

5. Відповідно до наказу від 15 серпня 2022 року № 4087к йому було запропоновано іншу роботу на вакантних посадах станом на 29 серпня

2022 року в кількості 207 одиниць. Під час ознайомлення з цим наказом, серед запропонованих вакансій він обрав посаду Генерального директора

ДП "Антонов".

6. 23 вересня 2022 року його було проінформовано, що керівник підприємства (тобто генеральний директор ДП "Антонов") призначається та звільняється з посади Державним концерном "Укроборонпром", а отже він має право брати участь у відборі на заміщення вакантної посади керівника підприємства на загальних підставах.

7. Надалі відповідно до наказу від 30 вересня 2022 року № 5652к йому було запропоновано іншу роботу на вакантних посадах станом на 30 вересня 2022 року в кількості 187 одиниць. Серед запропонованих вакансій він обрав посаду заступника генерального директора (з авіаційної безпеки)

ДП "Антонов", однак його було поінформовано, що кваліфікаційними вимогами для зайняття цієї посади є: повна вища освіта відповідного напряму підготовки (магістр, спеціаліст), післядипломна освіта у галузі управління

і забезпечення авіаційної безпеки, стаж роботи за професіями керівників нижчого рівня у структурі забезпечення авіаційної безпеки - не менше

3 років, натомість наявний у нього досвід роботи та освіта не відповідають кваліфікаційним вимогам, передбаченим для посади заступника генерального директора (з авіаційної безпеки).

8. Відповідно до наказу від 17 жовтня 2022 року № 6174к йому було запропоновано іншу роботу на вакантних посадах станом на 17 жовтня

2022 року в кількості 219 одиниць. Серед запропонованих вакансій він обрав посаду керуючого комбінатом громадського харчування, яка за повідомленням відповідача, також не відповідала його кваліфікації.

9. Крім того йому було запропоновано іншу роботу на вакантних посадах станом на 20 жовтня 2022 року в кількості 221 одиниць, в тому числі повторно посаду генерального директора ДП "Антонов", яку він повторно обрав та був повторно повідомлений про право брати участь у відборі на заміщення вакантної посади керівника підприємства на загальних підставах.

10. 27 жовтня 2022 року йому було запропоновано іншу роботу на вакантних посадах в кількості 216 одиниць, під час ознайомлення з якими він обрав посаду начальника бюро відділу гарантійного супроводження, однак йому знов було повідомлено, що досвід роботи та освіта не відповідають кваліфікаційним вимогам, передбаченим для цієї посади.

11. Наказом від 31 жовтня 2022 року № 4447ку "Про звільнення

ОСОБА_1" його було звільнено 31 жовтня 2022 року за скороченням чисельності та штату працівників з виплатою середнього місячного заробітку на підставі пункту 1 частини першої статті 40 КЗпП України. З наказом про звільнення він був ознайомлений та отримав копію наказу в той же день.

12. Вважає своє звільнення незаконним, оскільки за невеликий проміжок часу відповідачем були прийняті протилежні рішення, а саме: додано структурну одиницю та скорочено структурну одиницю, які свідчать не про скорочення штату або чисельності працівників, а про намагання роботодавця звільнити саме його та замінити іншим працівником.

13. Посилаючись на викладене, ОСОБА_1 просив суд визнати незаконним та скасувати наказ ДП "Антонов" від 31 жовтня 2022 року

№ 4447ку про звільнення його з роботи згідно з пунктом 1 частини першої статті 40 КЗпП України;поновити на посаді провідного економіста

з бухгалтерського обліку та аналізу господарської діяльності у відділі внутрішнього аудиту ДП "Антонов" та зобов`язати відповідача внести відповідний запис до трудової книжки, а також стягнути з відповідача середній заробіток за весь час вимушеного прогулу.

Короткий зміст судових рішень судів першої та апеляційної інстанцій

14. Рішенням Дніпровського районного суду м. Києва від 30 січня

2023 року, яке залишене без змін постановою Київського апеляційного суду від 17 травня 2023 року, у позові відмовлено.

15. Відмовляючи у позові, суд першої інстанції, з висновком якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що під час попередження позивача про наступне вивільнення відповідач запропонував йому усі вакантні посади на підприємстві, проте він декілька разів виявляв бажання зайняти конкурсні посади або посади, які не відповідають його кваліфікації. Відповідач виконав вимоги статті 492 КЗпП України, дотримався процедури звільнення ОСОБА_1 з роботи, при цьому прав позивача порушено не було. Вимоги про стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу

є похідними від вимог про поновлення на роботі.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

16. У касаційній скарзі ОСОБА_1 просить оскаржувані судові рішення скасувати, ухваливши нове судове рішення про задоволення позову.

Надходження касаційної скарги до суду касаційної інстанції

17. У червні 2023 року ОСОБА_1 подав до Верховного Суду касаційну скаргу на рішення Дніпровського районного суду м. Києва від 30 січня

2023 року та постанову Київського апеляційного суду від 17 травня 2023 року.

18. Ухвалою Верховного Суду від 06 липня 2023 року відкрито касаційне провадження, витребувано матеріали справи із суду першої інстанції, які

у липні 2023 року надійшли до Верховного Суду.

19. Ухвалою Верховного Суду від 07 лютого 2024 року справу призначено до розгляду у складі колегії із п`яти суддів в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Доводи особи, яка подала касаційну скаргу

20. Підставою касаційного оскарження судових рішень заявник зазначає неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, а саме застосування норм права без урахування висновків, викладених у постановах Великої Палати Верховного Суду

від 18 вересня 2018 року у справі № 800/538/17, Верховного Суду від 29 січня 2020 року у справі № 761/41149/16-ц, від 01 червня 2023 року у справі № 761/16157/21, від 07 квітня 2021 року у справі № 444/2600/19,

від 22 липня 2021 року у справі № 456/57/20, від 23 липня 2021 року у справі № 766/12805/19, від 27 серпня 2021 року у справі № 712/10548/19,

від 09 грудня 2021 року у справі № 646/2661/20, від 13 червня 2023 року

у справі № 756/15423/21, від 14 червня 2023 року в справі № 759/18020/21, Верховного Суду України від 07 листопада 2011 року у справі

№ 6-45цс11 (пункт 1 частини другої статті 389 ЦПК України).

21. Вважає, що відсутній висновок Верховного Суду щодо застосування статті 492 КЗпП України в частині правил визначення роботодавцем, які саме з вакантних посад відповідають кваліфікації працівника, посада якого скорочується (пункт 3 частини другої статті 389 ЦПК України).

22. Звертає увагу, що судами не було враховано те, що фактично скорочення чисельності штату не відбулось, оскільки його посаду було замінено аналогічною, на яку призначено іншу особу. Відповідачем порушено вимоги частини другої статті 40, статті 492 КЗпП України, оскільки після попередження про звільнення йому були запропоновані посади без зазначення кваліфікаційних вимог до них, а в день звільнення взагалі не було запропоновано жодних вакантних посад.

23. Відповідачем не доведено його невідповідність вакантним посадам заступника генерального директора (з авіаційної безпеки) та посаді керуючого комбінатом громадського харчування.

24. Також при звільненні не було враховано його переважне право на залишення на роботі з огляду на наявність у нього утриманців, більш тривалий стаж роботи на підприємстві, загальний стаж та досвід.

25. Суди попередніх інстанцій не врахували, що фактично протягом трьох тижнів у відділі внутрішнього аудиту відбулася "штучна заміна" провідного економіста ОСОБА_1 на провідного економіста ОСОБА_2, що свідчить про безпідставність та штучний характер так званого "скорочення штату".

26. Зазначає, що судом першої інстанції взято до уваги як доказ надану відповідачем нерелевантну посадову інструкцію заступника генерального директора, яка прийнята та затверджена після обрання позивачем цієї посади та після того, як йому відмовлено в праві обійняти цю посаду з підстав невідповідності кваліфікаційним вимогам.

Доводи особи, яка подала відзив на касаційну скаргу

27. 31 липня 2023 року ДП "Антонов"подало до Верховного Суду відзив на касаційну скаргу, в якому посилаючись на законність та обґрунтованість оскаржуваних судових рішень, просить касаційну скаргу залишити без задоволення.

28. Вважає, що доводи касаційної скарги аналогічні доводам позовної заяви та апеляційної скарги, яким судами попередніх інстанцій надана належна правова оцінка.

29. З урахуванням встановлених обставин на підставі належних та допустимих доказах, встановлено факт скорочення чисельності та штату працівників ДП "Антонов". Обґрунтування необхідності змін до штатного розпису і скорочення посади полягало, в тому, що в умовах воєнного часу та пандемії гострої респіраторної хвороби "Covid-19" скоротились обсяги діяльності підприємства у соціальній сфері і як наслідок проведення у цій сфері внутрішніх аудитів.

30. Наведені обставини підтверджують те, що на підприємстві відбулося скорочення чисельності працівників у зв`язку зі змінами в організації виробництва і праці, внаслідок чого було скорочено посаду, яку обіймав позивач.

31. Оскільки наказ від 08 серпня 2022 року № 3927к не визнаний незаконним та не скасований, суди обґрунтовано взяли його до уваги.

32. Позивачем не оскаржуються питання внесення змін до структурної схеми в штатному розписі підприємства відповідно до наказу від 17 червня 2022 року № 2997к, тому безпідставними є доводи касаційної скарги про те, що скорочення мало штучний характер.

33. Вважає, що суди правильно встановили, що відповідач вживав заходи для працевлаштування ОСОБА_1, запропонувавши йому у період між попередженням про наступне вивільнення та звільненням вакантні посади на підприємстві, а обрані ним вакансії не відповідали кваліфікаційним вимогам.

34. Доводи касаційної скарги щодо переважного права позивача на залишення на роботі при звільненні є безпідставними, оскільки посада, яку він займав, була єдиною як за назвою, функціональними обов`язками та вимогами до спеціальності і кваліфікації.

35. Доводи касаційної скарги про прийняття судом першої інстанції як доказу нерелевантної посадової інструкції заступника генерального директора (з авіаційної безпеки), є необґрунтованими, оскільки, кваліфікаційні вимоги до вказаної посади встановлені відповідно до "Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників, випуск 68 "Авіаційний транспорт" (по посаді "Директор з авіаційної безпеки"), що затверджено наказом Міністерства транспорту України від 17 липня 2002 року № 488 та "Програми підготовки персоналу з авіаційної безпеки", затвердженої наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 18 червня 2007 року № 508, про що зазначалося відповідачем у відзиві на позов.

36. Також у відзиві на позов зазначено, що кваліфікаційні вимоги до посади керуючого комбінатом громадського харчування визначались відповідно до Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників. Випуск 65 "Торгівля та громадське харчування".

37. Доводи касаційної скарги про відсутність висновку Верховного Суду щодо застосування статті 49-2 КЗпП України не спростовують правильність застосування судами норм матеріального права.

Обставини справи, встановлені судами

38. Відповідно до статуту затвердженого наказом ДК "Укроборонпром"

від 04 листопада 2020 року № 446, ДП "Антонов" є державним комерційним підприємством, заснованим на державній власності, яке передане

в управління ДК "Укроборонпром", утвореного з метою одержання прибутку шляхом здійснення систематичної науково-дослідної, дослідно-конструкторської, виробничої, торговельної та іншої господарської діяльності.

39. 18 лютого 2020 року ДП "Антонов" затверджено Положення "Про порядок оформлення, затвердження та внесення змін до штатного розпису підприємства" (далі - Положення) із змінами і доповненнями, яким встановлено єдиний порядок та вимоги з складання, затвердження, внесення змін, погодження з ДК "Укроборонпром" та зберігання штатного розпису підприємства.

40. Відповідно до пункту 3.1 Положення, штатний розпис підприємства може змінюватися: при створенні підрозділу; при реорганізації підрозділу

(в цьому випадку можуть вноситися зміни до діючого штатного розпису підрозділу або складатися новий штатний розпис підрозділу); при змінах

в організації виробництва та праці, змінах виробничих планів, номенклатури та обсягу робіт, що виконуються, і т.п., які здійснюються без реорганізації; при скороченні чисельності або штату працівників; шляхом ліквідації вакансій; при підвищенні тарифних ставок і окладів на підприємстві.

41. Згідно з пунктом 3.9 Положення, тимчасово на період воєнного стану

в обов`язковому порядку погоджуються з ДК "Укроборонпром" зміни до штатного розпису підприємства щодо тих посад, призначення кандидатів, на які підлягають погодженню ДК "Укроборонпром".

42. Наказом ДП "Антонов" від 30 червня 2021 року № 3217кп ОСОБА_1 прийнято провідним економістом з бухгалтерського обліку та аналізу господарської діяльності у відділ внутрішнього аудиту.

43. ОСОБА_1 має диплом спеціаліста Українського державного університету фізичного виховання і спорту за спеціальністю "фізичне виховання і спорт"; диплом молодшого спеціаліста Київського фінансово-економічного коледжу за спеціальністю "фінанси", спеціалізація "податки

і оподаткування", присвоєно кваліфікацію "бухгалтер фінансист"; диплом бакалавра про базову вищу освіту Київського університету туризму, економіки і права за напрямом підготовки "Право"; диплом про повну вищу освіту Київського університету туризму, економіки і права за спеціальністю "Правознавство" з кваліфікацією юриста.

44. 17 червня 2022 року наказом ДП "Антонов" № 2797к у зв`язку

з виробничою необхідністю та за погодженням з ДК "Укроборонпром" (лист від 10 червня 2022 року вих. № UOP6.2 - 3327) реорганізовано з 20 червня 2022 року відділ внутрішнього аудиту (ВВА) шляхом перетворення бюро аудиту соціальної сфери (41504) у бюро аудиту соціального забезпечення, управління активами та інфраструктури (41504). З бюро соціальної сфери (41504) виключено посади: начальник бюро; провідний економіст

з бухгалтерського обліку та аналізу господарської діяльності; фахівець

1 категорії та введено відповідні посади по бюро аудиту соціального забезпечення, управління активами та інфраструктури (41504).

45. 02 серпня 2022 року директором з внутрішнього аудиту, комплаєнсу та контролю ДП "Антонов" на ім`я в.о. Генерального директора ДП "Антонов" складено Службову записку "Про оптимізацію штатного розпису відділу внутрішнього аудиту", відповідно до якої у зв`язку з відповідними процесами із перетворення ДП "Антонов" відповідно до Закону України "Про особливості реформування підприємств оборонно-промислового комплексу державної форми власності", пріоритетним стало аудиторське супроводження діяльності об`єктів інфраструктури, а також діяльності відповідних підрозділів

та посадових осіб ДП "Антонов" з управління активами Підприємства.

У зв`язку з цим у червні 2022 року було здійснено перетворення бюро аудиту соціальної сфери (41504) на бюро аудиту соціального забезпечення, управління активами та інфраструктури (41504). Разом з тим, існування на цей час в штатному розписі бюро аудиту соціального забезпечення, управління активами та інфраструктури посади провідного економісті з бухгалтерського обліку та аналізу господарської діяльності, з огляду на скорочення в умовах воєнного часу та пандемії обсягів діяльності ДП "Антонов" у соціальній сфері, не вбачається доцільним. У зв`язку з викладеним та службовою необхідністю запропоновано прийняття рішення про внесення змін до штатного розпису шляхом виключення із складу бюро аудиту соціального забезпечення, управління активами та інфраструктури (41504) посади провідного економіста з бухгалтерського обліку та аналізу господарської діяльності (1 од.).

46. Наказом ДП "Антонов" від 08 серпня 2022 року № 3927к, який введено в дію з 15 жовтня 2022 року, у зв`язку з виробничою необхідністю внесено зміни до штатного розпису підприємства, виведено зі штатного розпису підприємства Відділ внутрішнього аудиту (415), Бюро аудиту соціального забезпечення, управління активами та інфраструктури (41504) провідного економіста з бухгалтерського обліку та аналізу господарської діяльності.

47. Наказом ДП "Антонов" від 15 серпня 2022 року № 4087к попереджено

ОСОБА_1 про виключення зі штатного розпису з 15 жовтня 2022 року його посади: провідний економіст з бухгалтерського обліку та аналізу господарської діяльності бюро аудиту соціального забезпечення, управління активами та інфраструктури (41504) відділу внутрішнього аудиту (415) - 1 од.; запропоновано позивачу іншу роботу на вакантних посадах ДП "Антонов" станом на 29 серпня 2022 року в кількості 207 одиниць; попереджено

ОСОБА_1, що у разі його відмови від запропонованої іншої вакансії, з ним буде розірвано трудовий договір на підставі пункту 1 частини першої статті 40 КЗпП України з виплатою вихідної допомоги у встановлених чинним законодавством розмірах.

48. Із наказом ДП "Антонов" від 15 серпня 2022 року № 4087к ОСОБА_1 ознайомився 30 серпня 2022 року та вказав про надання згоди на переведення на посаду генерального директора підприємства.

49. Відповідач повідомив ОСОБА_1 про те, що відповідно до підпункту 7.4.1 пункту 7.4 статуту ДП "Антонов" керівник підприємства призначається на посаду та звільняється з посади ДК "Укроборонпром", що відповідає підпункту 33 пункту 51 статуту Концерну, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 31 серпня 2011 року № 993 "Про деякі питання

ДК "Укроборонпром" в редакції постанови Кабінету міністрів України

від 09 грудня 2020 року № 1229. Враховуючи викладене роз`яснено

ОСОБА_1 його право на загальних підставах брати участь у відборі на заміщення вакантної посади керівника підприємства.

50. Наказом ДП "Антонов" від 27 вересня 2022 року № 5480к запропоновано ОСОБА_1 іншу роботу на вакантних посадах ДП "Антонов" станом на 26 вересня 2022 року в кількості 194 одиниць; попереджено

ОСОБА_1, що у разі його відмови від запропонованої іншої роботи, з ним буде розірвано трудовий договір на підставі пункту 1 частини першої статті 40 КЗпП України з виплатою вихідної допомоги у встановлених законодавством розмірах.

51. Із наказом ДП "Антонов" від 27 вересня 2022 року № 5480к ОСОБА_1 ознайомився 27 вересня 2022 року та вказав про надання згоди на переведення на посаду генерального директора підприємства.

52. Наказом ДП "Антонов" від 30 вересня 2022 року № 5652к запропоновано ОСОБА_1 іншу роботу на вакантних посадах ДП "Антонов" станом на 30 вересня 2022 року в кількості 187 одиниць; попереджено

ОСОБА_1, що у разі його відмови від запропонованої іншої роботи, з ним буде розірвано трудовий договір на підставі пункту 1 частини першої статті 40 КЗпП України з виплатою вихідної допомоги у встановлених законодавством розмірах.

53. Із наказом ДП "Антонов" від 30 вересня 2022 року № 5652к ОСОБА_1 ознайомився 30 вересня 2022 року та вказав про надання згоди на переведення на посаду заступника генерального директора з авіаційної безпеки.

54. Відповідач повідомив ОСОБА_1 про те, що кваліфікаційними вимогами для зайняття посади заступника генерального директора

з авіаційної безпеки є: повна вища освіта відповідного напряму підготовки, післядипломна освіта у галузі управління і забезпечення авіаційної безпеки; стаж роботи за професіями керівників нижчого рівня у структурі забезпечення авіаційної безпеки не менше 3 років. Відповідно до наданих ОСОБА_1 до відділу кадрів документів наявний у нього досвід роботи та освіта не відповідають кваліфікаційним вимогам, передбаченим для посади заступника генерального директора з авіаційної безпеки.

55. Наказом ДП "Антонов" від 17 жовтня 2022 року № 6174к запропоновано ОСОБА_1 іншу роботу на вакантних посадах ДП "Антонов" станом на 17 жовтня 2022 року в кількості 219 одиниць; попереджено

ОСОБА_1, що у разі його відмови від запропонованої іншої роботи, з ним буде розірвано трудовий договір на підставі пункту 1 частини першої статті 40 КЗпП України з виплатою вихідної допомоги у встановлених законодавством розмірах.

56. Із наказом ДП "Антонов" від 17 жовтня 2022 року № 6174к ОСОБА_1 ознайомився 17 жовтня 2022 року та вказав про надання згоди на переведення на посаду керуючого комбінатом громадського харчування.

57. Відповідач повідомив ОСОБА_1 про те, що кваліфікаційними вимогами для зайняття посади керуючого комбінатом громадського харчування є: повна або базова вища освіта за напрямом підготовки "Харчова технологія та інженерія" (спеціальність "Технологія харчування"), післядипломна освіта у галузі управління; стаж роботи за спеціальністю


................
Перейти до повного тексту