1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 січня 2024 року

м. Київ

справа №808/2250/18

адміністративне провадження № К/9901/6508/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

суддя-доповідач - Стародуб О.П.,

судді - Єзеров А.А., Кравчук В.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Міністерства екології та природних ресурсів України на постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 05.02.2019 (судді - Юрко І.В., Чабаненко С.В., Чумак С.Ю.)

у справі за позовом Приватного підприємства "Екостандарт-Т" до Міністерства екології та природних ресурсів України, третя особа - Державна регуляторна служба України про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ

08.06.2018 ПП "Екостандарт-Т" звернулось до суду з позовом, в якому просило:

- визнати протиправною бездіяльність Міністерства екології та природних ресурсів України, яка полягає у невиконанні розпорядження Державної регуляторної служби України №64 від 07.04.2017 "Про усунення порушень законодавства у сфері ліцензування";

- зобов`язати Міністерство екології та природних ресурсів України в розумно необхідний строк, але не більше 10 календарних днів з моменту набрання рішення суду у цій справі законної сили, виконати розпорядження Державної регуляторної служби України №64 від 07.04.2017 "Про усунення порушень законодавства у сфері ліцензування", шляхом скасування наказу від 28.12.2016 №544 в частині анулювання ліцензії ПП "Екостандарт-Т" серії АЕ №287670 від 08.01.2014 на операції у сфері поводження з небезпечними відходами.

ВСТАНОВЛЕНІ СУДАМИ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ ОБСТАВИН СПРАВИ

Судами попередніх інстанцій встановлено, що Приватне підприємство "Екостандарт-Т" (код ЄДРПОУ 38813817) зареєстровано 04.09.2013, здійснює підприємницьку діяльність в сфері поводження з небезпечними відходами на підставі ліцензії серії АЕ №287670 Міністерства екології та природних ресурсів України від 21.01.2014, основним видом діяльності є: 38.22.Оброблення та видалення небезпечних відходів (а.с.25-29, 90-91).

На підставі наказу Міністерства екології та природних ресурсів України від 20.09.2016 №345 "Про затвердження Плану-графіку планових перевірок додержання ліцензіатами ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами на IV квартал 2016 року" комісією Мінприроди проведено планову перевірку дотримання ПП "Екостандарт-Т" вимог ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами.

Результати перевірки оформлені актом планової перевірки додержання ПП "Екостандарт-Т" ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами від 23.12.2016 №68/16 та актом про виявлення недостовірності даних у документах, поданих ПП "Екостандарт-Т" із заявою про отримання ліцензії від 23.12.2016 № 68/16-1 (а.с.45 -48, 42-44).

Наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 28.12.2016 №544 на підставі пункту 7 частини другої статті 16 Закону України "Про ліцензування видів господарської діяльності" анульовано ліцензію на право провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами Приватному підприємству "Екостандарт-Т" (а.с.12).

24.01.2017 ПП "Екостандарт-Т" оскаржено рішення Мінприроди про анулювання ліцензії до Експертно-апеляційної ради з питань ліцензування при Державній регуляторній службі України (а.с.79-82).

За результатами розгляду скарги ПП "Екостандарт-Т" Експертно-апеляційною радою з питань ліцензування при Державній регуляторній службі України 04.04.2017 прийнято рішення №4.15 (протокол №05-17) про задоволення скарги (а.с.124-128).

07.04.2017 Державною регуляторною службою України видано розпорядження №64, яким зобов`язано Мінприроди усунути порушення вимог законів України "Про ліцензування видів господарської діяльності" та "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", скасувавши наказ від 28.12.2016 №544 в частині анулювання ліцензії ПП "Екостандарт-Т" серії АЕ №287670 від 08.01.2014 на операції у сфері поводження з небезпечними відходами; повідомити ДРС України про виконання цього розпорядження (а.с.13-14).

11.12.2017 при ознайомленні з даними Єдиного ліцензійного реєстру, в частині ліцензій на поводження з небезпечними відходами, ПП "Екостандарт-Т" стало відомо, що вищевказаний наказ Міністерства екології та природних ресурсів України від 28.12.2016 №544 не скасований. В Переліку ліцензіатів щодо поводження з небезпечними відходами ПП "Екостандарт-Т" було відсутнє, натомість дані про ПП "Екостандарт-Т" наявні в розділі "Перелік анульованих Мінприроди ліцензій на право провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами".

Листом від 12.12.2017 за вих.№315 позивач звернувся до Мінприроди з вимогою негайно усунути порушення вимог чинного законодавства шляхом скасування наказу №544 від 28.12.2016 та поновлення даних про ПП "Екостандарт-Т" в Переліку ліцензіатів щодо поводження з небезпечними відходами, як про суб`єкта господарювання, який має відповідну ліцензію.

Відповідь на вказану вимогу від Мінприроди позивачем не отримано.

Не погоджуючись із бездіяльністю відповідача щодо виконання розпорядження Державної регуляторної служби, позивач оскаржив таку бездіяльність до суду.

КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 28.08.2018 в задоволенні позову відмовлено.

Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з передчасності позовних вимог, оскільки Міністерством екології та природних ресурсів України у судовому порядку оскаржено розпорядження Державної регуляторної служби України №64 від 07.04.2017 (справа №826/6230/17). Крім того, ні самим розпорядженням, ні Законом не встановлено строку виконання вказаного розпорядження.

Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 05.02.2019 рішення суду першої інстанції скасовано та прийнято нове, яким позов задоволено.

Визнано протиправною бездіяльність Міністерства екології та природних ресурсів України, яка полягає у невиконанні розпорядження Державної регуляторної служби України №64 від 07.04.2017 "Про усунення порушень законодавства у сфері ліцензування".

Зобов`язано Міністерство екології та природних ресурсів України у місячний строк з дня набрання законної сили даною постановою суду виконати розпорядження Державної регуляторної служби України №64 від 07.04.2017 "Про усунення порушень законодавства у сфері ліцензування" шляхом скасування наказу від 28.12.2016 №544 в частині анулювання ліцензії ПП "Екостандарт-Т" серії АЕ №287670 від 08.01.2014 на операції у сфері поводження з не безпечними відходами.

В іншій частині позовних вимог відмовлено.

Скасовуючи рішення суду першої інстанції та задовольняючи позовні вимоги, суд апеляційної інстанції, здійснивши аналіз законодавства, яким врегульовано спірні правовідносини, виходив з того, що прийняте Державною регуляторною службою України розпорядження №64 від 07.04.2017 "Про усунення порушень законодавства у сфері ліцензування" набрало чинності 07.04.2017 та є обов`язковим для його виконання Міністерством екології та природних ресурсів України. При цьому, оскарження Міністерством екології та природних ресурсів України в судовому порядку розпорядження №64 від 07.04.2017 не є підставою для його не виконання, враховуючи відсутність рішення суду щодо зупинення його дії.

Також суд виходив з того, що розпорядження Державної регуляторної служби від 07.04.2017 є актом індивідуальної дії, який породжує обов`язок Міністерства екології та природних ресурсів України усунути порушення законодавства у сфері ліцензування та не підлягає оскарженню цим суб`єктом владних повноважень, оскільки ні Законом №222, ні будь-яким іншим не передбачено право Міністерства екології та природних ресурсів України на оскарження обов`язкових до виконання розпоряджень спеціально уповноваженого органу з питань ліцензування. В цьому випадку, орган ліцензування повинен діяти виключно на виконання повноважень, передбачених Законом.

Враховуючи викладене, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про допущення відповідачем протиправної бездіяльності щодо невиконання розпорядження Державної регуляторної служби України №64 від 07.04.2017 "Про усунення порушень законодавства у сфері ліцензування".

Апеляційний суд відхилив покликання відповідача на ту обставину, що в оскаржуваному розпорядженні не міститься висновку про задоволення чи відхилення апеляції, зазначивши, що розпорядження Державної регуляторної служби відповідає змісту рішення Експертно-апеляційної ради з питань ліцензування при Державній регуляторній службі від 04.04.2017 №4.15., а повноваження спеціально уповноваженого органу з питань ліцензування приймати розпорядження про усунення порушення прямо передбачені у частини першої статті 4 Закону України "Про ліцензування видів господарської діяльності". Крім того, відсутність такого посилання в оскаржуваному розпорядженні не впливає на його правомірність та не є підставою його невиконання відповідачем.

УЗАГАЛЬНЕНІ ДОВОДИ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

В обґрунтування касаційної скарги відповідач покликається на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.

Відповідач покликається на те, що суд апеляційної інстанції не надав належної оцінки доводам відповідача щодо відсутності у спірному розпорядженні строку його виконання, а також оскарження такого в судовому порядку.

Відповідач покликається на помилковість висновків суду апеляційної інстанції щодо відсутності у Міністерства прав на оскарження спірного розпорядження, оскільки таке право, на переконання скаржника, підтверджується постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 25.09.2017 у справі №826/14309/17.

Відповідач просить постанову суду апеляційної інстанції скасувати та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

У відзиві на касаційну скаргу третя особа просить відмовити у задоволенні касаційної скарги, а постанову суду апеляційної інстанції залишити без змін.

ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Відповідно до п. 1 Положення про Міністерство екології та природних ресурсів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.01.2015 №32 (тут і далі - у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин; далі - Положення №32), Міністерство екології та природних ресурсів України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища та екологічної безпеки.

Мінприроди у своїй діяльності керується Конституцією і законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції і законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.


................
Перейти до повного тексту