1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 грудня 2023 року

м. Київ

справа №420/27120/21

адміністративне провадження № К/990/27408/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Рибачука А.І.

суддів: Стеценка С.Г., Тацій Л.В.

розглянувши в порядку попереднього розгляду в суді касаційної інстанції адміністративну справу №420/27120/21

за позовом Приватного акціонерного товариства (далі - ПрАТ) "Чорноморський паливний термінал" до Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) (далі - Держекоінспекція), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - ОСОБА_1, про визнання протиправним та скасування припису,

провадження у якій відкрито за касаційною скаргою ПрАТ "Чорноморський паливний термінал"

на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 07.07.2023, ухвалену судом у складі колегії суддів: головуючого судді - Крусяна А.В., суддів: Єщенка О.В., Яковлєва О.В.,

УСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. 28.12.2021 ПрАТ "Чорноморський паливний термінал" звернулось до суду з позовом, у якому просило визнати протиправним та скасувати припис Держекоінспекції від 01.12.2021 №515 (пункти 1-19).

В обґрунтування позовних вимог ПрАТ "Чорноморський паливний термінал" зазначило, що позапланову перевірку проведено на підставі необґрунтованого звернення фізичної особи, акт перевірки не був підписаний всіма посадовими особами Держекоінспекції, які брали участь у здійсненні перевірки, а висновки контролюючого органу щодо наявності порушень вимог природоохоронного законодавства не відповідають дійсності, що в сукупності свідчить про протиправність оскаржуваного припису.

2. Одеський окружний адміністративний суд рішенням від 30.12.2022 задовольнив позов в повному обсязі.

Визнав протиправним та скасував припис Держекоінспекції від 01.12.2021 №515 (пункти 1-19).

3. Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 07.07.2023 скасовано рішення суду першої інстанції в частині визнання протиправним та скасування пункту 16 припису Держекоінспекції від 01.12.2021 №515 та ухвалено в цій частині нове судове рішення про відмову в задоволенні позову. В іншій частині рішення суду першої інстанції залишено без змін.

4. Позивач із вказаною постановою суду апеляційної інстанції не погодився, тому звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 07.07.2023 та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

5. Верховний Суд ухвалою від 28.08.2023 відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

6. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що наказом Держекоінспекції від 11.11.2021 №1467, виданим на підставі звернення ОСОБА_1 від 26.10.2021 та за погодженням Державної екологічної інспекції України від 08.11.2021 №4.3/2171ПГ, доручено Управлінню державного екологічного нагляду (контролю) промислового забруднення у термін з 12.11.2021 по 25.11.2021 провести позаплановий захід державного нагляду (контролю) суб`єкта господарювання - ПрАТ "Чорноморський паливний термінал" щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сферах: охорони атмосферного повітря, охорони і раціонального використання вод та відтворення водних ресурсів, поводження з відходами, пестицидами та агрохімікатами, використання та охорони земель.

Держекоінспекцією в період з 12.11.2021 по 25.11.2021 на підставі наказу про проведення позапланової перевірки від 11.11.2021 №1467 та направлення на перевірку від 11.11.2021 №1288 проведено позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства ПрАТ "Чорноморський паливний термінал", за результатом проведення якої складено акт від 25.11.2021 № 930.

Під час проведення перевірки Держекоінспекцією встановлено ряд порушень ПрАТ "Чорноморський паливний термінал" вимог природоохоронного законодавства, зокрема, відсутність у позивача спеціальних паспортів на кожне місце чи об`єкт зберігання або видалення відходів.

Листом від 06.12.2021 №669 ПрАТ "Чорноморський паливний термінал" направило до Держекоінспекції заперечення на вищезазначений акт перевірки.

На підставі акта від 25.11.2021 № 930 винесено припис від 01.12.2021 №515, яким зобов`язано ПрАТ "Чорноморський паливний термінал" у строк до 01.01.2022 усунути виявлені під час перевірки порушення вимог природоохоронного законодавства, зокрема, скласти спеціальний паспорт на кожне місце чи об`єкт зберігання або видалення відходів (пункт 16).

Не погоджуючись з положеннями припису від 01.12.2021 №515 ПрАТ "Чорноморський паливний термінал" звернулося до суду з цим позовом.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

7. Задовольняючи позов, зокрема, в частині вимог про визнання протиправним та скасування пункту 16 припису від 01.12.2021 №515, суд першої інстанції виходив з того, що пункт 16 оскаржуваного припису винесений з порушенням вимог закону в частині змісту припису як акта індивідуальної дії, а саме не відповідає такому обов`язковому критерію як конкретність, оскільки у вказаному пункті припису не зазначено, на усунення якого конкретно порушення він спрямований, при цьому відсутнє і посилання на відповідний пункт акта перевірки, в якому зафіксоване відповідне порушення.

8. Суд апеляційної інстанції, скасовуючи рішення суду першої інстанції в частині позовних вимог щодо скасування пункту 16 припису від 01.12.2021 №515, виходив з того, що відповідно до частини другої статті 33 Закону України від 05.03.1998 №187/98-ВР "Про відходи" (далі - Закон № 187/98-ВР) на кожне місце чи об`єкт зберігання або видалення відходів складається спеціальний паспорт, у якому зазначаються найменування та код відходів (згідно з державним класифікатором відходів), їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики місць чи об`єктів зберігання чи видалення і відомості про методи контролю та безпечної експлуатації цих місць чи об`єктів і з урахуванням того, що ПрАТ "Чорноморський паливний термінал" здійснює зберігання відходів на своїй території, воно зобов`язане скласти спеціальний паспорт на кожне місце чи об`єкт зберігання відходів.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

9. Касаційна скарга позивача обґрунтована посиланням на те, що суд апеляційної інстанції, відмовляючи в задоволенні позову в частині скасування пункту 16 припису від 01.12.2021 №515, неправильно застосував положення статті 33 Закону №187/98-ВР та Порядку ведення реєстру місць видалення відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.1998 №1216 "Про затвердження Порядку ведення реєстру місць видалення відходів" (далі - Порядок № 1216) щодо необхідності складання спеціального паспорту на кожне місце чи об`єкт зберігання або видалення відходів, оскільки підприємство здійснює лише тимчасове зберігання відходів, а Порядком №1216 передбачено вимогу для складання спеціального паспорту виключно для місць видалення відходів.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

10. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи із меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), колегія суддів виходить із такого.

11. Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

12. Правові, економічні та соціальні основи організації охорони навколишнього природного середовища в інтересах нинішнього і майбутніх поколінь визначає Закон України від 25.06.1991 № 1264-XII "Про охорону навколишнього природного середовища" (далі - Закон № 1264-XII).

13. За приписами частини першої статті 20-2 Закону №1264-XII до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить, зокрема:

організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства, в тому числі про охорону атмосферного повітря, охорону і раціональне використання вод та відтворення водних ресурсів, використання та охорону земель, поводження з відходами;

надання обов`язкових до виконання приписів щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства з питань, що належать до його компетенції, інформування дозвільних органів про надані приписи суб`єктам господарювання, що здійснюють діяльність на підставі дозволів у сфері охорони навколишнього природного середовища, та здійснення контролю за їх виконанням.

14. Відповідно до пункту 2 Розділу II Положення про територіальні та міжрегіональні територіальні органи Держекоінспекції, затвердженого наказом Міністерства енергетики та захисту довкілля України від 07.04.2020 №230, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 16.04.2020 за № 350/34633 (далі - Положення №230) державна екологічна інспекція відповідної області (округу) відповідно до покладених завдань, зокрема, здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства: 1) про екологічну та радіаційну безпеку, зокрема щодо виконання умов висновків з оцінки впливу на довкілля; 2) про охорону земель, надр, зокрема щодо виконання екологічних вимог під час надання у власність і користування, зокрема в оренду, земельних ділянок; 3) про охорону, раціональне використання вод та відтворення водних ресурсів, зокрема щодо: наявності та додержання умов дозволів, установлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин, лімітів забору і використання води та скидання забруднюючих речовин; здійснення водокористувачами заходів із запобігання забрудненню водних об`єктів стічними (дощовими, сніговими) водами, що відводяться з їх території; 4) про охорону атмосферного повітря, зокрема щодо: наявності та додержання умов дозволів на викиди забруднюючих речовин; надання своєчасної, повної та достовірної інформації про стан атмосферного повітря, визначення видів і обсягів забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря; з питань поводження з відходами, зокрема щодо: дотримання вимог документів дозвільного характеру на здійснення операцій у сфері поводження з відходами; складення і ведення реєстру об`єктів утворення, оброблення та утилізації відходів, реєстру місць видалення відходів; збирання, перевезення, зберігання, оброблення, утилізації, знешкодження, видалення, захоронення відходів.

15. Згідно з пунктом 3 розділу ІІ Положення №230 інспекція проводить перевірки (у тому числі документальні) із застосуванням інструментально-лабораторного контролю, складає відповідно до законодавства акти за результатами здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства з питань, що належать до її компетенції, надає обов`язкові до виконання приписи щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства та здійснює контроль за їх виконанням і здійснює лабораторні вимірювання (випробування).

16. Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України від 05.04.2007 № 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - Закон №877-V).


................
Перейти до повного тексту