1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ЕНЕРГЕТИКИ ТА ЗАХИСТУ ДОВКІЛЛЯ УКРАЇНИ
НАКАЗ
07.04.2020 № 230
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
16 квітня 2020 р.
за № 350/34633
Про затвердження Положення про територіальні та міжрегіональні територіальні органи Держекоінспекції
( Із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів № 204 від 16.10.2020 № 266 від 21.04.2021 № 7 від 05.01.2023 )
Відповідно до статті 21 Закону України "Про центральні органи виконавчої влади", пункту 9 Положення про Міністерство енергетики та захисту довкілля України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 січня 2015 року № 32 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 18 вересня 2019 року № 847), пункту 7 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 2017 року № 275, постанови Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2011 року № 995 "Про утворення територіальних органів Державної екологічної інспекції", постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 102 "Питання реалізації Концепції реформування системи державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища", постанови Кабінету Міністрів України від 29 січня 2020 року № 39 "Про ліквідацію територіального та міжрегіонального територіального органу Державної екологічної інспекції" НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про територіальні та міжрегіональні територіальні органи Держекоінспекції, що додається.
2. Департаменту з питань управління відходами, екологічної безпеки та переходу до кругової економіки (Руслан Стрілець) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому порядку.
3. Державній екологічній інспекції України (Єгор Фірсов) забезпечити розробку та затвердження положень кожної окремої державної екологічної інспекції в областях та державної екологічної інспекції в округах.
4. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Міністерства екології та природних ресурсів України від 11 серпня 2017 року № 312 "Про затвердження положень про територіальні органи Держекоінспекції", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 04 вересня 2017 року за № 1080/30948 (із змінами).
5. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
6. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра АБРАМОВСЬКОГО Романа.

В.о. Міністра

В. Шубін

ПОГОДЖЕНО:

Т.в.о. Голови
Державної екологічної інспекції України




Є. Фірсов
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства енергетики
та захисту довкілля України
від 07 квітня 2020 року № 230
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
16 квітня 2020 р.
за № 350/34633
ПОЛОЖЕННЯ
про територіальні та міжрегіональні територіальні органи Держекоінспекції
( У тексті Положення слова "Мінекоенерго", "Міністра енергетики та захисту довкілля" та "риби та інших водних живих ресурсів" замінено словами "Міндовкілля", "Міністра захисту довкілля та природних ресурсів" та "водних біоресурсів" відповідно згідно з Наказом Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів № 204 від 16.10.2020 )
I. Загальні положення
1. Державна екологічна інспекція відповідної області (далі - Інспекція) є територіальним органом Держекоінспекції та їй підпорядковується.
Державна екологічна інспекція відповідного округу (далі - Інспекція) є міжрегіональним територіальним органом Держекоінспекції та їй підпорядковується.
Повноваження Інспекції поширюються на територію Автономної Республіки Крим, відповідних областей, міст Києва та Севастополя, внутрішні морські води, територіальне море, виключну (морську) економічну зону України, континентальний шельф України та лимани.
Розподіл функцій на морському середовищі здійснюється на підставі наказу Держекоінспекції та положення щодо кожної окремої Інспекції.
Голови місцевих державних адміністрацій координують діяльність Інспекцій та сприяють їм у виконанні покладених на них завдань.
2. Інспекція у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України, постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, дорученнями Прем’єр-міністра України, наказами Міндовкілля, дорученнями Міністра захисту довкілля та природних ресурсів, його заступників, наказами Держекоінспекції, дорученнями Голови Держекоінспекції, актами Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних та Київської міської державних адміністрацій, обласних та Київської міської рад, іншими актами законодавства України, а також цим Положенням.
3. Основними завданнями Інспекції є реалізація повноважень Держекоінспекції у межах відповідної території.
II. Функції Інспекції
1. Узагальнює практику застосування законодавства з питань, що належать до її компетенції, готує та вносить в установленому порядку пропозиції до Держекоінспекції щодо його вдосконалення.
2. Здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства:
1) про екологічну та радіаційну безпеку, зокрема:
щодо виконання умов висновків з оцінки впливу на довкілля;
під час здійснення операцій з металобрухтом;
про моніторинг, звітність та верифікацію викидів парникових газів;
( Абзац четвертий підпункту 1 пункту 2 розділу II в редакції Наказу Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів № 204 від 16.10.2020 ) ( Абзац п'ятий підпункту 1 пункту 2 розділу II виключено на підставі Наказу Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів № 204 від 16.10.2020 )
2) про охорону земель, надр, зокрема щодо:
консервації деградованих і малопродуктивних земель;
збереження водно-болотних угідь;
виконання екологічних вимог під час надання у власність і користування, зокрема в оренду, земельних ділянок;
здійснення заходів із запобігання забрудненню земель хімічними і радіоактивними речовинами, відходами, стічними водами;
додержання режиму використання земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, а також територій, що підлягають особливій охороні;
додержання екологічних нормативів з питань використання та охорони земель;
ведення будівельних, днопоглиблювальних робіт, видобування піску і гравію, прокладення кабелів, трубопроводів та інших комунікацій на землях водного фонду;
установлення та використання водоохоронних зон і прибережних захисних смуг, а також додержання режиму використання їх територій;
використання та охорони надр;
3) про охорону, раціональне використання вод та відтворення водних ресурсів, зокрема щодо:
виконання державних цільових, міждержавних та регіональних програм використання і охорони вод, відтворення водних ресурсів;
наявності та додержання умов дозволів, установлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин, лімітів забору і використання води та скидання забруднюючих речовин;
права державної власності на води;
ведення водокористувачами обліку забору та використання вод, здійснення контролю за якістю і кількістю скинутих у водні об’єкти зворотних вод і забруднюючих речовин та за якістю води водних об’єктів у контрольних створах, а також подання відповідним органам звітів;
дотримання встановленого режиму господарської діяльності у зонах санітарної охорони джерел питного та господарсько-побутового водопостачання, водоохоронних зонах, прибережних захисних смугах, смугах відведення та берегових смугах водних шляхів, очисних та інших водогосподарських споруд і технічних пристроїв;
здійснення водокористувачами заходів із запобігання забрудненню водних об’єктів стічними (дощовими, сніговими) водами, що відводяться з їх території;
здійснення заходів з економного використання водних ресурсів;
використання води (водних об’єктів) відповідно до цілей та умов їх надання водокористувачам;
здійснення погоджених у встановленому порядку технологічних, лісомеліоративних, гідротехнічних та інших заходів щодо охорони вод від вичерпання, поліпшення їх стану, а також припинення скидання забруднених зворотних вод (стічні, шахтні, кар’єрні, дренажні води);
проведення робіт, пов’язаних із ліквідацією наслідків аварій, які можуть спричинити погіршення якості води;
дотримання екологічних вимог під час проектування, розміщення, будівництва нових і реконструкції діючих підприємств, споруд та інших об’єктів;
здійснення заходів, пов’язаних із запобіганням шкідливій дії води і ліквідацією її наслідків;
дотримання регламентів скидання промислових забруднених стічних чи шахтних, кар’єрних, рудникових вод з накопичувачів, норм і правил експлуатації технологічних водойм (ставки-охолоджувачі теплових і атомних станцій, рибоводні ставки, ставки-відстійники та інші);
використання, відтворення і охорони морського середовища і природних ресурсів внутрішніх морських вод, територіального моря, виключної (морської) економічної зони України та континентального шельфу України;
4) про охорону атмосферного повітря, зокрема щодо:
виконання загальнодержавних, галузевих або регіональних природоохоронних програм;
наявності та додержання умов дозволів на викиди забруднюючих речовин;
забезпечення безперебійної ефективної роботи і підтримання у справному стані споруд, устаткування та апаратури для очищення викидів забруднюючих речовин;
додержання нормативів у галузі охорони атмосферного повітря;
додержання екологічних показників нафтопродуктів (бензину автомобільного та дизельного палива), які реалізуються шляхом оптової та роздрібної торгівлі суб’єктами господарювання;
порядку провадження діяльності, спрямованої на штучні зміни стану атмосфери і атмосферних явищ у господарських цілях;
надання своєчасної, повної та достовірної інформації про стан атмосферного повітря, визначення видів і обсягів забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря;
5) про охорону, захист, використання та відтворення лісів, зокрема щодо:
пошкодження дерев і чагарників, знищення або пошкодження лісових культур, сіянців або саджанців у лісових розплідниках і на плантаціях, природного підросту та самосіву на землях, призначених під відновлення лісу, законності вирубування;
повноти та законності здійснених заходів щодо відтворення лісів, зокрема цінними та рідкісними породами дерев, породами, притаманними відповідному регіону, та повноти заходів з догляду за лісовими культурами на землях, призначених під відновлення лісу;
раціонального та невиснажливого використання лісових ресурсів;
добування продуктів лісу та використання лісових ресурсів;
здійснення комплексу необхідних заходів захисту для забезпечення охорони лісів від пожеж, незаконних рубок, шкідників і хвороб, пошкодження внаслідок антропогенного та іншого шкідливого впливу, застосування пестицидів і агрохімікатів у лісовому господарстві та лісах;
використання полезахисних лісосмуг, водоохоронних і захисних лісових насаджень;
заготівлі деревини в порядку рубок головного користування та здійснення лісогосподарських заходів;
експлуатації нових і реконструйованих підприємств, цехів, агрегатів, транспортних шляхів, магістральних трубопроводів, комунальних та інших об’єктів, не забезпечених обладнанням, що запобігає шкідливому впливу на стан і відтворення лісів;
збереження корисної для лісу фауни;
6) про раціональне використання, відтворення і охорону об’єктів тваринного світу, зокрема щодо:
регулювання чисельності диких тварин;
використання і відтворення рідкісних та таких, що перебувають під загрозою зникнення, видів тварин, занесених до Червоної книги України;
утримання та розведення диких тварин, які перебувають у стані неволі або в напіввільних умовах;
наявності документів, що підтверджують законність набуття диких тварин, у тому числі тих, що занесені до Червоної книги України;
наявності дозвільних документів на утримання та розведення диких тварин;
охорони середовища перебування, шляхів міграції, переселення, акліматизації і схрещування диких тварин;
ввезення в Україну і вивезення за її межі об’єктів тваринного світу та знарядь їх добування;
захисту диких тварин від жорстокого поводження;
законності набуття у приватну власність об’єктів тваринного світу;
7) про охорону, використання і відтворення водних біоресурсів щодо:
зариблення, здійснення контрольного вилову, акліматизації, рибництва, утримання і відтворення у неволі чи напіввільних умовах з комерційною та іншими цілями;
меліоративного вилову малоцінних і хижих видів риб, шкідливих водних організмів;
достовірності звітних даних про обсяги використання рибних та інших водних живих ресурсів;
охорони, використання, відтворення водних біоресурсів у виключній (морській) економічній зоні України;
дотримання міжнародних договорів України в галузі регулювання риболовства;
штучного розведення, вирощування риби, інших водних живих ресурсів та їх використання в спеціальних товарних рибних господарствах;
порядку та умов здійснення промислового, любительського, спортивного, наукового рибальства на водних об’єктах України;
забезпечення рибозахисним обладнанням водозабірних споруд;
проведення рибозахисних заходів на водозабірних та інженерних спорудах меліоративних систем та вивчення технічного стану рибозахисного обладнання;
8) щодо наявності дозволів, лімітів та квот на спеціальне використання природних ресурсів, дотримання їх умов;
9) про охорону, утримання і використання зелених насаджень;
10) про використання, охорону і відтворення об’єктів рослинного світу;
11) щодо дотримання правил створення, поповнення, зберігання, використання та державного обліку зоологічних, ботанічних колекцій і торгівлі ними;
12) з питань дотримання положень Конвенції про міжнародну торгівлю видами дикої фауни і флори, що перебувають під загрозою зникнення (CITES);
13) під час ведення мисливського господарства та здійснення полювання;
14) про збереження об’єктів рослинного та тваринного світу, занесених до Червоної та Зеленої книг України, формування, збереження і використання екологічної мережі;
15) про охорону і використання територій та об’єктів природно-заповідного фонду, зокрема щодо:
додержання режиму територій та об’єктів природно-заповідного фонду;
наявності лімітів і дозволів на спеціальне використання природних ресурсів у межах територій та об’єктів природно-заповідного фонду та дотримання їх обсягів, відтворення природних ресурсів на території природно-заповідного фонду;
16) з питань поводження з відходами, зокрема щодо:
дотримання вимог документів дозвільного характеру на здійснення операцій у сфері поводження з відходами;
складення і ведення реєстру об’єктів утворення, оброблення та утилізації відходів, реєстру місць видалення відходів;
перевезення небезпечних відходів територією України та транскордонних перевезень відходів;
збирання, перевезення, зберігання, оброблення, утилізації, знешкодження, видалення, захоронення відходів (у тому числі недопущення змішування та захоронення відходів, які можуть бути утилізовані);
ведення первинного обліку кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються, перевозяться, зберігаються, обробляються, утилізуються, знешкоджуються та видаляються, подання відповідної статистичної звітності в установленому порядку та паспортизації таких відходів;
дотримання вимог нормативно-технічної та технологічної документації, погодженої в установленому порядку, під час виробництва продукції (крім дослідних зразків) з відходів чи з їх використанням;
дотримання правил і режиму експлуатації установок, виробництв з оброблення та утилізації відходів;
дотримання вимог екологічної безпеки під час транспортування, зберігання, використання, знешкодження та захоронення хімічних засобів захисту рослин, мінеральних добрив, токсичних речовин і відходів;
своєчасного та повного здійснення заходів із захисту земель від засмічення та забруднення відходами;
погодження схем санітарного очищення населених пунктів;
17) у сфері хімічних джерел струму в частині забезпечення екологічної безпеки виробництва хімічних джерел струму та утилізації відпрацьованих хімічних джерел струму, ведення обліку обсягів накопичення відпрацьованих хімічних джерел струму та передачі їх для утилізації;
18) щодо дотримання вимог реєстрації в суднових документах операцій із шкідливими речовинами та сумішами;
19) щодо дотримання заходів біологічної і генетичної безпеки стосовно біологічних об’єктів природного середовища під час створення, дослідження та практичного використання генетично модифікованих організмів у відкритій системі;
( Підпункт 19 пункту 2 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів № 204 від 16.10.2020 )
20) у сфері озоноруйнівних речовин та фторованих парникових газів.
( Пункт 2 розділу II доповнено новим підпунктом згідно з Наказом Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів № 204 від 16.10.2020 )
3. Проводить перевірки (у тому числі документальні) із застосуванням інструментально-лабораторного контролю, складає відповідно до законодавства акти за результатами здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства з питань, що належать до її компетенції, надає обов’язкові до виконання приписи щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства та здійснює контроль за їх виконанням і здійснює лабораторні вимірювання (випробування).
4. Здійснює державний ринковий нагляд у межах сфери своєї відповідальності.
5. Надає територіальним органам центральних органів виконавчої влади, місцевим органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування приписи щодо зупинення дії чи анулювання в установленому законодавством порядку дозволів, ліцензій, сертифікатів, висновків, рішень, лімітів, квот, погоджень, свідоцтв на спеціальне використання природних ресурсів, викиди і скиди забруднюючих речовин у навколишнє природне середовище, поводження з небезпечними хімічними речовинами, транскордонне переміщення об’єктів рослинного і тваринного світу (у тому числі водних живих ресурсів), а також щодо встановлення нормативів допустимих рівнів шкідливого впливу на стан навколишнього природного середовища;

................
Перейти до повного тексту