1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 серпня 2023 року

м. Київ

справа № 809/1080/18

адміністративне провадження № К/9901/5093/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Тацій Л.В.,

суддів: Стеценка С.Г., Стрелець Т.Г., -

розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області (далі - ГУ Держгеокадастру) на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 18 вересня 2018 року (прийняте судом у складі судді Главача І.А.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 10 січня 2019 року (ухвалену судом у складі: головуючого судді Макарика В.Я., суддів: Большакової О.О., Глушка І.В.) у справі за позовом Приватної фірми "Богдан і К" (далі - ПФ "Богдан і К") до державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель провідного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороною земель у Богородчанському, Галицькому, Тисменецькому, Тлумацькому районах та містах Івано-Франківську та Тисмениці управління контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру Гуменного Остапа Івановича, ГУ Держгеокадастру, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Прикарпатська державна сільськогосподарська дослідна станція Інституту сільського господарства Карпатського регіону Національної академії аграрних наук України про визнання протиправним та скасування припису № 374/0/19-18-ДК/0109Пр/03/01/-18 від 07.06.2018, -

ВСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

У червні 2018 року ПФ "Богдан і К" звернулася до суду з адміністративним позовом, у якому просила визнати протиправним та скасувати припис ГУ Держгеокадастру від 07.06.2018 № 374/0/19-18-ДК/0109Пр/03/01/-18.

Позовні вимоги мотивовано тим, що відповідачем було проведено обстеження та перевірку земельних ділянок, які розташовані на території с. Годи-Добровідка П`ядицької сільської ради об`єднаної територіальної громади Коломийського району Івано-Франківської області, за результатами якої складено акт, в якому зроблено висновок про самовільне зайняття позивачем земельних ділянок шляхом товарного сільськогосподарського обробітку. Зазначає, що відповідачем не враховано ту обставину що ПФ "Богдан і К" проводило роботи на вказаних земельних ділянках на підставі договору підряду за №19/16/2 від 19.12.2016 року, укладеного між позивачем та Прикарпатською державною сільськогосподарською дослідною станцією Інституту сільського господарства Карпатського регіону Національної академії аграрних наук України - фактичним землекористувачем зазначених земельних ділянок. Вважає, що контролюючий орган дійшов до помилкових висновків та безпідставно виніс припис про усунення порушень вимог земельного законодавства за №374/0/19-18-ДК/0109Пр/03/01/-18 від 07.06.2018. В зв`язку з чим, позивач вважає даний припис протиправним та таким, що підлягає до скасування.

Короткий зміст рішень судів першої й апеляційної інстанцій

Івано-Франківський окружний адміністративний суд рішенням від 18 вересня 2018 року позов задовольнив. Визнав протиправним та скасував Спірний припис.

Восьмий апеляційний адміністративний суд постановою від 10 січня 2019 року рішення суду першої інстанції залишив без змін.

Задовольняючи позов суд першої інстанції, з рішенням якого погодився і суд апеляційної інстанції, виходив із того, що на момент укладення договору підряду з позивачем Прикарпатська державна сільськогосподарська дослідна станція Інституту сільського господарства Карпатського регіону Національної академії аграрних наук України мала право користування на законних підставах та фактично користувалась земельною ділянкою площею 88,3336 га, кадастровий номер 2623281200:02:002:0003, яка розташована на території с. Годи-Добровідка П`ядицької сільської ради об`єднаної територіальної громади Коломийського району Івано-Франківської області.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

22 лютого 2019 року ГУ Держгеокадастру звернулося до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій просить судові рішення, постановлені у цій справі, скасувати і ухвалите нове - про відмову у задоволенні позову.

У скарзі зазначає, що судом апеляційної інстанції невірно застосовано норми матеріального права та порушено норми процесуального права, що призвело до помилкового прийняття рішення.

Посилається на те, що Президія Національної академії аграрних наук України може лише погодити вилучення чи надання земельних ділянок, а не безпосередньо здійснювати таку передачу. Відповідно зазначена постанова Президії НАН України не є правовстановлюючим документом, який би підтверджував право постійного користування земельною ділянкою, яка є предметом Спірного припису.

Зазначає, що довідка форми № 6-зем не містить інформації щодо точного розташування земельних ділянок, тому в даному випадку неможливо визначити чи земельна ділянка площею 88,3336 га дійсно обліковується за ДП ДГ "П`ядицьке".

Прикарпатська ДСДС не є належним користувачем земельної ділянки, яка є предметом Спірного припису, оскільки вона, відповідно до вимог чинного законодавства, речове право не зареєструвала, відповідно, договір підряду не міг бути укладений на таку земельну ділянку. Більше того, у самому договорі, а також в додаткових угодах, відсутні будь-які відомості, які б могли ідентифікувати саме земельну ділянку площею 88,3336 га, щодо якої здійснювалися заходи державного контролю.

Оскільки ПФ "Богдан і К" не заперечувала факту здійснення сільськогосподарського обробітку на земельній ділянці, яка є предметом Спірного припису, а відповідно до пункту 15 частини першої статті 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними, тому в силу зазначеного вище, такі дії було правомірно кваліфіковано як самовільне зайняття земельної ділянки.

Також посилається на те, що Рішення Конституційного Суду України від 22.09.2005 у справі № 5-рп/2005 не можна застосовувати до вказаних правовідносин, оскільки таке рішення стосується лише громадян, а не юридичних осіб, а також вказує на діюче право постійного користування.

Вважає, що, оскільки на момент здійснення заходів державного контролю, речове право на відповідну земельну ділянку за Прикарпатською ДСДС не було зареєстроване, а отже Прикарпатська ДСДС не є належним користувачем вищезазначеної земельної ділянки і не мала необхідного обсягу цивільної дієздатності на укладання договору підряду.

У відзиві на касаційну скаргу ПФ "Богдан і К" просить залишити її без задоволення, а судові рішення - без змін.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 22.02.2019 визначено такий склад колегії суддів: головуючий суддя ОСОБА_1, судді: Гімон М.М., Кравчук В.М.

Верховний Суд ухвалами від 01 березня 2019 року залишив касаційну скаргу без руху, а від 02 квітня 2019 року відкрив касаційне провадження.

У зв`язку з ухваленням Вищою радою правосуддя рішення від 08 червня 2023 року № 622/0/15-23 "Про звільнення ОСОБА_1 з посади судді Верховного Суду у зв`язку з поданням заяви про відставку" на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 13.06.2023 № 909/0/78-23 призначено повторний автоматизований розподіл судових справ та протоколом повторного автоматизованого розподілу судових справи між суддями визначено такий склад колегії: головуючий суддя Тацій Л.В., суддів: Стеценко С.Г., Стрелець Т.Г., справу передано судді доповідачу.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

18.04.2018 року державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель провідним спеціалістом відділу контролю за використанням та охороною земель у Богородчанському, Галицькому, Тисменецькому, Тлумацькому районах та містах Івано-Франківську та Тисмениці управління контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області Гуменним Остапом Івановичем проведено обстеження земельної ділянки та перевірку дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельних ділянок, що знаходяться на території с. Годи-Добровідка П`ядицької сільської ради об`єднаної територіальної громади Коломийського району Івано-Франківської області, про що складено акт обстеження земельної ділянки за №374/0/92-18ДК/153/АО/10/01/-18 та акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки за №372/0/92-18-ДК/374/АП/09/01/-18 від 18.04.2018.

Перевіркою встановлено, що земельна ділянка площею 88,3336 га (кадастровий номер 2623281200:02:002:0003), яка розташована на території с. Годи-Добровідка П`ядицької сільської ради об`єднаної територіальної громади Коломийського району Івано-Франківської області, на момент обстеження самовільно зайнята шляхом товарного сільськогосподарського обробітку ПФ "Богдан і К".

За результатами перевірки, державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель провідним спеціалістом відділу контролю за використанням та охороною земель у Богородчанському, Галицькому, Тисменецькому, Тлумацькому районах та містах Івано-Франківську та Тисмениці управління контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області Гуменним Остапом Івановичем, складено протокол про адміністративне правопорушення від 04.05.2018 за №374/0/92-18-ДК/51П/07/01/-18.

04.05.2018 та 16.05.2018 директором ПФ "Богдан і К" - Тимофійчуком Б.В. надано державному інспектору у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель провідному спеціалісту відділу контролю за використанням та охороною земель у Богородчанському, Галицькому, Тисменецькому, Тлумацькому районах та містах Івано-Франківську та Тисмениці управління контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області Гуменному Остапу Івановичу письмові пояснення з приводу виявлених порушень, в яких зазначає, що всі роботи, які здійснювались ПФ "Богдан і К" на земельній ділянці площею 88,3336 га (кадастровий номер 2623281200:02:002:0003), яка розташована на території с. Годи-Добровідка П`ядицької сільської ради об`єднаної територіальної громади Коломийського району Івано-Франківської області проводились на підставі договору підряду №19/16/2 від 19.12.2016 та додаткових угод до договору, за яким позивач (Підрядник) зобов`язується надати Прикарпатській державній сільськогосподарській дослідній станції Інституту сільського господарства Карпатського регіону Національної академії аграрних наук України (Замовник) комплекс послуг та робіт в процесі виробництва сільськогосподарської продукції Замовником на сільгоспугіддях Замовника, а Замовник зобов`язується прийняти виконані роботи і оплатити вартість послуг Підрядника. Вказав, що всі здійснені позивачем посіви сільськогосподарських культур є власністю Прикарпатської державної сільськогосподарської дослідної станції Інституту сільського господарства Карпатського регіону Національної академії аграрних наук України.

07.06.2018 державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель провідним спеціалістом відділу контролю за використанням та охороною земель у Богородчанському, Галицькому, Тисменецькому, Тлумацькому районах та містах Івано-Франківську та Тисмениці управління контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області Гуменним Остапом Івановичем, винесено оскаржуваний припис за №374/0/19-18-ДК/0109Пр/03/01/-18, яким позивача зобов`язано в 30-денний термін усунути порушення вимог земельного законодавства.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у межах доводів касаційної скарги перевірив постановлені у цій справі судові рішення, обговорив доводи касаційної скарги і дійшов висновку про таке.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини першої статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Згідно зі статтею 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Відповідно до статті 3 Земельного кодексу України земельні відносини в Україні регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно з частинами першою, другою статті 2 Земельного кодексу України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.

Відповідно до статті 187 Земельного кодексу України контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.

Згідно із статтею 188 Земельного кодексу України державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.

Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель визначені Законом України від 19.06.2003 № 963-IV "Про державний контроль за використанням та охороною земель" (далі - Закон № 963-IV).

Відповідно до статті 2 вказаного Закону, основними завданнями державного контролю за використанням та охороною земель є, зокрема, забезпечення додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами земельного законодавства України.

Статтею 4 Закону № 963-IV передбачено, що об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.

Згідно зі статтею 5 вказаного Закону, органом, який здійснює державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, проведення моніторингу родючості ґрунтів є центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.


................
Перейти до повного тексту