1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 липня 2023 року

м. Київ

справа №640/8768/21

адміністративне провадження № К/990/20617/22, К/990/20979/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючий - Стародуб О.П.,

судді - Коваленко Н.В., Кравчук В.М.,

секретар судового засідання - Присяжнюк А.Г.

за участю представників сторін та третьої особи

розглянув у відкритому судовому засіданні касаційні скарги Національної Комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг та Державного підприємства "Гарантований покупець" на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 23.11.2021 (суддя - Вєкуа Н.Г.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 06.07.2022 (судді - Василенко Я.М., Ганечко О.М., Кузьменко В.В.)

у справі за позовом Державного підприємства "Національна атомна енергогенеруюча компанія "Енергоатом" в особі відокремленого підрозділу "Енергоатом-Трейдінг" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, третя особа - Державне підприємство "Гарантований покупець" про визнання протиправним та скасування рішення,-

КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ

Державне підприємство "Національна атомна енергогенеруюча компанія "Енергоатом", в особі відокремленого підрозділу "Енергоатом-Трейдинг" Державного підприємства "Національна атомна енергогенеруюча компанія "Енергоатом" (надалі - позивач) звернулось до суду з позовом, в якому просило визнати протиправною та скасувати постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 10.03.2021 № 439 "Про накладення штрафу на ДП "НАЕК "ЕНЕРГОАТОМ" за недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та здійснення заходів державного регулювання".

ВСТАНОВЛЕНІ СУДАМИ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що до НКРЕКП надійшло звернення ДП "Гарантований покупець" від 04.01.2021 №04/10 щодо неналежного виконання ДП "НАЕК "Енергоатом" вимог постанови Кабінету Міністрів України від 05.06.2019 №483 у частині забезпечення продажу необхідних для виконання спеціальних обов`язків погодинних обсягів електричної енергії.

Посадовими особами НКРЕКП на підставі постанови від 15.01.2021 №45 "Про проведення позапланової виїзної перевірки ДП "НАЕК Енергоатом" та постанови від 27.01.2021 №101 "Про збільшення строку проведення позапланової виїзної перевірки ДП "НАЕК "Енергоатом", посвідчення на проведення позапланової виїзної перевірки від 15.01.2021 №22, у період з 18.01.2021 по 12.02.2021 здійснено позапланову виїзну перевірку ДП "НАЕК "Енергоатом" за результатами якої складено акт позапланової невиїзної перевірки від 12.02.2021 №69.

У висновках акту перевірки вказано, що за результатами перевірки встановлено, що Державним підприємством "Національна атомна енергогенеруюча компанія "Енергоатом" порушено пункт 7 Положення про накладення спеціальних обов`язків на учасників ринку електричної енергії для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку енергії, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05.06.2019 №483 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 05.08.2020 №694), яким встановлено, зокрема, що виробник електричної енергії - державне підприємство "НАЕК "ЕНЕРГОАТОМ" зобов`язане у кожному розрахунковому місяці здійснювати продаж гарантованому покупцю на електронних аукціонах в установленому законодавством порядку електричної енергії в погодинних обсягах, необхідних для потреб побутових споживачів у торговій зоні "об`єднана енергетична система України".

10.03.2021 за результатами розгляду на засіданні, яке проводилось у формі відкритого слухання, акта позапланової виїзної перевірки від 12.02.2021 №69 НКРЕКП прийнято постанову №439 "Про накладення штрафу на державне підприємство "Національна атомна енергогенеруюча компанія "Енергоатом" за недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та здійснення заходів державного регулювання".

Вказаною постановою відповідно до пунктів 11 та 12 частини першої статті 17, статей 19 та 22 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" та статті 77 Закону України "Про ринок електричної енергії" на державне підприємство "Національна атомна енергогенеруюча компанія "Енергоатом" накладено штраф у розмірі 170 000, 00 гривень за недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, а саме пункту 7 Положення, яким встановлено, зокрема, що виробник електричної енергії - державне підприємство зобов`язане у кожному розрахунковому місяці здійснювати продаж гарантованому покупцю на електронних аукціонах в установленому законодавством порядку електричної енергії в погодинних обсягах, необхідних для потреб побутових споживачів у торговій зоні "об`єднана енергетична система України". Зазначена сума штрафу має бути сплачена до Державного бюджету України у 30 - денний строк з дня одержання копії рішення про накладення штрафу (код бюджетної класифікації 21081100 "Адміністративні штрафи та інші санкції").

Пунктом 2 постанови передбачено, що відповідно до пункту 1 частини першої та пункту 1 частини другої статті 17 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг", у межах здійснення заходів державного регулювання, зобов`язати ДП "НАЕК "ЕНЕРГОАТОМ" поінформувати НКРЕКП до 01.04.2021 про узгодження з ДП "Гарантований покупець" шляхів усунення порушення вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, у частині зобов`язання у кожному розрахунковому місяці здійснювати продаж гарантованому покупцю електричної енергії в погодинних обсягах, необхідних для потреб побутових споживачів у торговій зоні "об`єднана енергетична система України", зазначених у пункті 1 цієї постанови.

Позивач, вважаючи, що винесена постанова НКРЕКП є протиправною та такою, що підлягає скасуванню, звернувся до суду.

В обгрунтування позовних вимог покликався на те, що є ліцензіатом у сфері використання ядерної енергії відповідно до Закону України "Про використання ядерної енергії і радіаційну безпеку" та ліцензіатом відповідно до Закону України "Про ринок електричної енергії" у сфері електроенергетики, спірна постанова є незаконною, необґрунтованою й протиправною, та такою, що порушує права та обов`язки державного підприємства, призводить до покладення додаткового фінансового навантаження на нього, створює загрозу безпечній експлуатації атомних електростанцій та відповідно, завдає шкоди діловій репутації.

КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 23.11.2021, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 06.07.2022, адміністративний позов Державного підприємства "Національна атомна енергогенеруюча компанія "Енергоатом" в особі відокремленого підрозділу "Енергоатом-Трейдінг" задоволено повністю.

Визнано протиправною та скасовано постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 10.03.2021 №439 "Про накладення штрафу на ДП "НАЕК "ЕНЕРГОАТОМ" за недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та здійснення заходів державного регулювання".

Ухвалюючи рішення про задоволення позовних вимог, суд першої інстанції дійшов висновку, що спірна постанова Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, є протиправною та такою, що порушує права та обов`язки державного підприємства, призводить до покладення додаткового фінансового навантаження на нього, створює загрозу безпечній експлуатації атомних електростанцій.

Суд виходив з того, що перед позивачем наявна значна заборгованість, в т.ч. з боку третьої особи, в порушення визначених Законом №1540 повноважень, завдань та принципів діяльності, НКРЕКП допустила порушення, що призвели до неефективного, упередженого та необ`єктивного прийняття рішення, оскільки перед ухваленням оскаржуваної постанови мають значення не лише результати перевірки ДП "Гарантований покупець", а і результати перевірки постачальників універсальних послуг.

Суд дійшов висновку, що реалізація заявленого ДП "Гарантований покупець" обсягу електричної енергії могла б призвести до критичної фінансової незбалансованості діяльності позивача і, як наслідок, спричинити ризики невиконання інвестиційних, виробничих та інших програм підприємства, зокрема Комплексної (зведеної) програми підвищення рівня безпеки АЕС України.

Суд апеляційної інстанції погодився з висновками суду першої інстанції щодо протиправності оскаржуваної постанови та наявності підстав для задоволення позовних вимог.

Крім того, апеляційний суд, з покликанням на Закон України "Про ліцензування видів господарської діяльності" та ч. 11 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", дійшов висновку, що в порушення вимог абз. 2 ч. 5 ст. 14 Закону №1540-VIII відповідачем не винесено окремого розпорядження про усунення порушень і ліцензійних умов позивачем, яке видається органом ліцензування не пізніше трьох робочих днів з останнього дня проведення перевірки.

Апеляційний суд дійшов висновку, що прийнявши оскаржувану постанову без попереднього винесення розпорядження про усунення порушень ліцензійних умов, відповідач позбавив позивача можливості усунути порушення, виявлені під час здійснення заходу нагляду (контролю), а отже уникнути застосування в подальшому до підприємства штрафних санкцій.

При цьому, суд виходив з положень ч. 11 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

УЗАГАЛЬНЕНІ ДОВОДИ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

В обгрунтування касаційних скарг відповідач та третя особа покликаються на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, що на їх думку, призвело до постановлення судових рішень, які підлягають скасуванню.

Як на підставу касаційного оскарження відповідач та третя особа покликаються на те, що відсутні будь-які висновки Верховного Суду щодо застосування п.7 Положення про покладення спеціальних обов`язків на учасників ринку електричної енергії для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку електричної енергії, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 05.06.2019 №483 (в редакції постанови КМУ від 05.08.2020 №694) в контексті притягнення до відповідальності учасника ринку за порушення вимог п.7 наведеного Положення щодо обов`язку виробників електричної енергії здійснювати продаж гарантованому покупцю на електронних аукціонах в установленому законодавством порядку електричної енергії в погодинних обсягах, необхідних для задоволення потреб побутових споживачів у торговій зоні "об`єднана електрична система України".

Також відповідач покликається на те, що суд апеляційної інстанції дійшов помилкового висновку щодо неоформлення відповідачем розпорядження про усунення порушень на підставі Закону України "Про ліцензування видів господарської діяльності" та Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", оскільки зазначені судом Закони не поширюють свою дію на НКРЕКП.

Також покликається на те, що суди попередніх інстанцій, в порушення норм матеріального права, не встановили невиконання ДП "НАЕК "Енергоатом" обов`язкового продажу електричної енергії на спеціальних сесіях електронних аукціонів 5 відсотків прогнозного обсягу відпуску електричної енергії на атомних електростанціях, що слугує окремою підставою для скасування рішення судів попередінх інстанцій.

У відзивах на касаційні скарги позивач просив у їх задоволенні відмовити, а оскаржувані судові рішення залишити без змін.

Покликається на те, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій є законними та обгрунтованими, постановленими з дотриманням норм процесуального права та правильним застосуванням норм матеріального права, при повному з`ясуванні судами всіх обставин справи, які були доведені належними, допустими та достовірними доказами; висновки судів відповідають встановленим обставинам справи.

ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Відповідно до частини першої статті 1 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" від 22.09.2016 №1540-VIII (далі - Закон №1540-VIII) визначено, що Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, є постійно діючим незалежним державним колегіальним органом, метою діяльності якого є державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг.

Згідно зі статтею 3 Закону №1540-VIII Регулятор здійснює державне регулювання з метою досягнення балансу інтересів споживачів, суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, і держави, забезпечення енергетичної безпеки, європейської інтеграції ринків електричної енергії та природного газу України.

Рішення Регулятора оформлюються постановами, крім рішень щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення контролю, які оформлюються розпорядженнями. Рішення Регулятора підписуються Головою.

Частинами 1-3 статті 19 Закону №1540-VIII передбачено, що Регулятор здійснює державний контроль за дотриманням суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов шляхом проведення планових та позапланових виїзних, а також невиїзних перевірок відповідно до затверджених ним порядків контролю. Перевірка проводиться на підставі рішення Регулятора. Для проведення перевірки створюється комісія з перевірки, що складається не менш як із трьох представників центрального апарату та/або територіальних органів Регулятора.

Відповідно до частин другої, третьої статті 22 Закону №1540-VIII за порушення законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг до суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у відповідній сфері, Регулятор може застосовувати санкції у вигляді:1) застереження та/або попередження про необхідність усунення порушень; 2) накладення штрафу; 3) зупинення дії ліцензії; 4) анулювання ліцензії.

У разі виявлення порушень законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг Регулятор розглядає питання відповідальності суб`єкта господарювання, його посадових осіб на своєму засіданні та приймає рішення про застосування до суб`єкта господарювання санкцій та/або застосування адміністративного стягнення до посадової особи такого суб`єкта господарювання. При застосуванні санкцій Регулятор має дотримуватися принципів пропорційності порушення і покарання та ефективності санкцій, які мають стримуючий вплив.

Відповідно до частини четвертої статті 22 Закону №1540-VIII регулятор застосовує штрафні санкції до суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, у розмірах, встановлених цим Законом, законами України "Про ринок електричної енергії", "Про природні монополії", "Про питну воду та питне водопостачання", "Про ринок природного газу", "Про теплопостачання".

Правові, економічні та організаційні засади функціонування ринку електричної енергії, регулює відносини, пов`язані з виробництвом, передачею, розподілом, купівлею-продажем, постачанням електричної енергії для забезпечення надійного та безпечного постачання електричної енергії споживачам з урахуванням інтересів споживачів, розвитку ринкових відносин, мінімізації витрат на постачання електричної енергії та мінімізації негативного впливу на навколишнє природне середовище визначає Закон України "Про ринок електричної енергії" від 13.04.2017 №2019-VIII (далі - Закон №2019-VIII).

За визначеннями, наведеними у статті 1 цього Закону: виробник електричної енергії -суб`єкт господарювання, який здійснює виробництво електричної енергії; гарантований покупець електричної енергії - суб`єкт господарювання, що відповідно до цього Закону зобов`язаний купувати електричну енергію у виробників, яким встановлено "зелений" тариф, а також у виробників за аукціонною ціною та виконувати інші функції, визначені законодавством; Регулятор - Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг; 74) ринок електричної енергії - система відносин, що виникають між учасниками ринку під час здійснення купівлі-продажу електричної енергії та/або допоміжних послуг, передачі та розподілу, постачання електричної енергії споживачам; учасник ринку електричної енергії - виробник, електропостачальник, трейдер, оператор системи передачі, оператор системи розподілу, оператор ринку, гарантований покупець та споживач, які провадять свою діяльність на ринку електричної енергії у порядку, передбаченому цим Законом.


................
Перейти до повного тексту