1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 травня 2023 року

м. Київ

справа № 826/3271/17

адміністративне провадження № К/9901/21612/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді - Чиркіна С.М.,

суддів: Єзерова А.А., Стародуба О.П.,

розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Фонду державного майна України на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 25 лютого 2019 року (головуючий суддя: Огурцов О.П., судді: Арсірій Р.О., Кузьменко В.А.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 18 червня 2019 року (головуючий суддя: Пилипенко О.Є., судді - Бужак Н.П., Костюк Л.О.) у справі № 826/3271/17 за позовом Приватного акціонерного товариства "Київський завод шампанських вин "Столичний" до Фонду державного майна України, треті особи: Товариство з обмеженою відповідальністю "Консалтингова компанія "УВЕКОН", Регіональне відділення Фонду державного майна України по місту Києву про визнання протиправними дій,

У С Т А Н О В И В:

І. РУХ СПРАВИ

У березні 2017 року позивач - Приватне акціонерне товариство "Київський завод шампанських вин "Столичний" (далі також позивач або ПрАТ "Київський завод шампанських вин "Столичний") звернулося до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Фонду державного майна України (далі також відповідач або ФДМ України), треті особи - Товариство з обмеженою відповідальністю "Консалтингова компанія "УВЕКОН" (далі також ТОВ "Консалтингова компанія "УВЕКОН" або третя особа-1), Регіональне відділення Фонду державного майна України по місту Києву (далі також третя особа-2), в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просить:

визнати протиправними дії Фонду державного майна України, вчинені із рецензування Звіту про оцінку основних засобів, що були передані в оренду в складі цілісного майнового комплексу державного підприємства "Київський завод шампанських вин" станом на 30 червня 2016 року, виконаний ТОВ "Консалтингова компанія "УВЕКОН";

визнати протиправним і скасувати Акт оцінки цілісного майнового комплексу Державного підприємства "Київський завод шампанських вин", що перебуває в оренді, який затверджено заступником Голови Фонду державного майна України Н. Лебідь 17 березня 2017 року, та скріплено печаткою Фонду державного майна України.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 25 лютого 2019 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 18 червня 2019 року, позов задоволено.

Визнано протиправними дії Фонду державного майна України, вчинені із рецензування Звіту про оцінку основних засобів, що були передані в оренду в складі цілісного майнового комплексу державного підприємства "Київський завод шампанських вин" станом на 30 червня 2016 року, виконаний Товариством з обмеженою відповідальністю "Консалтингова компанія "УВЕКОН".

Визнано протиправним та скасовано Акт оцінки цілісного майнового комплексу державного підприємства "Київський завод шампанських вин", що перебуває в оренді, який затверджено заступником Голови Фонду державного майна України Н. Лебідь 17 березня 2017 року та скріплено печаткою Фонду державного майна України.

Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, 26 липня 2019 року Фондом державного майна України подано до Верховного Суду касаційну скаргу, у якій скаржник просить скасувати рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 25 лютого 2019 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 18 червня 2019 року і передати справу на новий розгляд.

Ухвалою Верховного Суду від 05 вересня 2019 року відкрито касаційне провадження. Цією ж ухвалою витребувано справу з суду першої інстанції.

11 жовтня 2019 року від позивача на адресу суду надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому просить касаційну скаргу залишити без задоволення, рішення судів попередніх інстанцій без змін.

28 лютого 2020 року від відповідача надійшли додаткові письмові пояснення.

21 квітня 2020 року від позивача надійшли додаткові письмові пояснення.

В порядку статті 31 Кодексу адміністративного судочинства України (далі також КАС України), у зв`язку з відрахуванням судді Саприкіної І.В. зі штату Верховного Суду та у зв`язку з увільненням ОСОБА_1 від виконання обов`язків на період призову на військову службу, здійснено повторний автоматизований розподіл справи та визначено новий склад суду.

Ухвалою Верховного Суду від 29 березня 2023 року справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження відповідно до статті 345 КАС України.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

06.11.1992 між Фондом державного майна України та організацією орендарів орендного підприємства Київський завод шампанських вин укладено Договір оренди № Д-1455 відповідно до якого організація орендарів орендного підприємства Київський завод Шампанських вин прийняло в оренду майновий комплекс підприємства Київського заводу шампанських вин.

29.06.2006 між Фондом державного майна України та Закритим акціонерним товариством "Київський завод шампанських вин "Столичний", з метою приведення договору оренди від 06.11.1992 № Д-1455 у відповідність до вимог чинного законодавства України та враховуючи пропозиції Мінагрополітики України, було укладеного додаткову угоду № 293 до договору оренди цілісного майнового комплексу Київського заводу шампанських вин від 06.11.1992 №Д-1455, відповідно до якої орендар прийняв у строкове платне користування цілісний майновий комплекс державного підприємства "Київський завод шампанських вин", юридична адреса: 04073, м. Київ. вул. Сирецька, 27, склад і вартість якого визначено відповідно до Акта оцінки цілісного майнового комплексу та протоколу інвентаризації майна підприємства, складеного станом на 31.01.2006, вартістю 17 258,6 тис. грн.

Відповідно до пункту 10.1 вказаної додаткової угоди строк оренди був встановлений до 30.06.2016 включно. Орендна плата за користування цілісним майновим комплексом державного підприємства "Київський завод шампанських вин", юридична адреса: 04073, м. Київ. вул. Сирецька, 27 була визначена на підставі Методики розрахунку орендної плати, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 04.10.1995 № 786.

30.06.2016 Фондом державного майна України та Публічним акціонерним товариством "Київський завод шампанських вин "СТОЛИЧНИЙ" укладено договір про продовження строку дії № 221 договору оренди від 06.11.1992 №Д-1455 цілісного майнового комплексу державного підприємства "Київський завод шампанських вин", відповідно до якого продовжено термін дії договору оренди до 31.07.2016. Також умовами вказаного договору передбачено протягом місяця з моменту укладення цього договору на підставі акту оцінки орендованого майна внести зміни до Договору оренди від 06.11.1992 № Д-1455 в частині вартості об`єкта оренди, зміни розміру орендної плати та продовження строку дії.

29.07.2016 між Фондом державного майна України та Публічним акціонерним товариством "Київський завод шампанських вин "СТОЛИЧНИЙ" укладено договір про продовження строку дії № 279 договору оренди від 06.11.1992 №Д-1455 цілісного майнового комплексу державного підприємства "Київський завод шампанських вин", відповідно до якого продовжено термін дії договору оренди до 20.09.2016 та закріплено в строк до 20.09.2016 на підставі акту оцінки орендованого майна внести зміни до договору оренди від 06.11.1992 №Д-1455 в частині вартості об`єкта оренди, зміни розміру орендної плати та продовження строку дії договору оренди.

01.09.2016 між Фондом державного майна України та Публічним акціонерним товариством "Київський завод шампанських вин "СТОЛИЧНИЙ" укладено договір про продовження строку дії № 338 договору оренди від 06.11.1992 №Д-1455 цілісного майнового комплексу державного підприємства "Київський завод шампанських вин", яким сторони продовжили термін дії договору оренди від 06.11.1992 №Д-1455 до 31.12.2016 включно та закріпили в строк, який передбачений планом заходів, який є додатком до договору, на підставі акту оцінки орендованого майна внести зміни до Договору оренди в частині вартості об`єкта оренди, зміни розміру орендної плати та продовження строку дії договору оренди з 30.06.2016.

Публічним акціонерним товариством "Київський завод шампанських вин "СТОЛИЧНИЙ" отримано від Фонду державного майна України заяву від 28.12.2016 № 10-16-25643 про зміну умов договору оренди від 06.11.1992 № Д-1455 цілісного майнового комплексу державного підприємства "Київський завод шампанських вин", в якій було зазначено про те, що оскільки остання оцінка об`єкта оренди була зроблена більш ніж три роки тому, то договір оренди від 06.11.1992 №Д-1455 не може бути продовжений на тих самих умовах та повідомлено про те, що враховуючи здійснення суб`єктом оціночної діяльності ТОВ Консалтингова компанія "Увекон" незалежної оцінки до договору оренди будуть внесені відповідні зміни. До зазначеної заяви було додано проект договору про продовження дії договору оренди від 06.11.1992 № Д-1455 цілісного майнового комплексу державного підприємства "Київський завод шампанських вин "СТОЛИЧНИЙ".

19.01.2017 між Фондом державного майна України та Публічним акціонерним товариством "Київський завод шампанських вин "СТОЛИЧНИЙ" укладено договір про продовження строку дії № 8 договору оренди від 06.11.1992 № Д-1455 цілісного майнового комплексу державного підприємства "Київський завод шампанських вин "СТОЛИЧНИЙ", відповідно до якого сторони домовились про наступне:

продовжити строк дії договору по 31.02.2017;

орендар зобов`язується не пізніше ніж до 28.02.2017 відобразити отримані результати незалежної оцінки в бухгалтерському обліку підприємства та надати до Фонду документи щодо зазначеного переліку орендованого майна, а також аудиторський висновок щодо підтвердження правильності відображення результатів незалежної оцінки в бухгалтерському обліку;

сторони домовились не пізніше ніж до 20.03.2017 з моменту укладання цього договору про продовження строку дії Договору на підставі Акту оцінки орендованого майна внести зміни до Договору в частині вартості об`єкта оренди, зміни розміру орендної плати та продовження строку дії Договору з 30.06.2016;

орендар зобов`язується на підставі письмового повідомлення орендодавця сплатити протягом трьох місяців різницю з орендної плати, що виникла з 30.06.2016, між сплаченою орендною платою та нарахованою на підставі акту оцінки орендованого майна;

інші умови договору, не змінені цим договором про продовження строку дії Договору, залишаються чинними у тій редакції, у якій вони викладені сторонами раніше, і сторони підтверджують їх обов`язковість для себе.

Товариством з обмеженою відповідальністю "Консалтингова компанія "Увекон" складено звіт про оцінку основних засобів, що були передані в оренду в складі цілісного майнового комплексу державного підприємства "Київський завод шампанських вин" станом на 30.06.2016.

27.12.2016 Фондом державного майна України складено рецензію на звіт про оцінку основних засобів, що були передані в оренду в складі цілісного майнового комплексу державного підприємства "Київський завод шампанських вин" (99-16-0650), в якій зазначено про те, що звіт класифікується за ознакою абзацу третього пункту 67 Національного стандарту № 1 "Загальні засади оцінки майна і майнових прав", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.09.2003 № 1440, як такий, що у цілому відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна, але має незначні недоліки, що не вплинули на достовірність оцінки.

Зазначений звіт Фондом державного майна України направлено на адресу Публічного акціонерного товариства "Київський завод шампанських вин "СТОЛИЧНИЙ" супровідним листом від 30.12.2016 № 10-16-25874, в якому зазначено наступне:

"Фонд державного майна України (далі-Фонд) направляє Публічному акціонерному товариству "Київський завод шампанських вин "Столичний" звіт з незалежної оцінки для забезпечення відображення результатів незалежної оцінки в бухгалтерському обліку підприємства, складення розподільчого балансу підприємства станом на 30 червня 2016 року з урахуванням результатів незалежної оцінки.

Враховуючи наказ Фонду від 16.05.2016 № 1005, просимо забезпечити складення та надання до Фонду переліку орендованого майна із зазначенням кількості одиниць майна, їх інвентарних номерів, дати введення в експлуатацію і вартості за результатами незалежної оцінки та подання їх до комісії, а також забезпечити підтвердження аудитором результатів незалежної оцінки в бухгалтерському обліку.

Просимо надати зазначену інформацію не пізніше 31.01.2017."

Комісією з оцінки цілісного майнового комплексу державного підприємства "Київський завод шампанських вин", утвореною згідно з наказом Першого заступника Голови Фонду державного майна України від 16.05.2016 № 1005 "Про проведення оцінки державного майна ЦМОК ДП "Київський завод шампанських вин", складено акт оцінки цілісного майнового комплексу державного підприємства "Київський завод шампанських вин", що перебуває в оренді, який затверджено заступником Голови Фонду державного майна України 17.03.2017.

Позивач вважаючи протиправними дії відповідача, вчинені із рецензування звіту про оцінку основних засобів, що були передані в оренду в складі цілісного майнового комплексу державного підприємства "Київський завод шампанських вин" станом на 30.06.2016 та вважаючи недійсним акт оцінки цілісного майнового комплексу державного підприємства "Київський завод шампанських вин", що перебуває в оренді, який затверджено заступником Голови Фонду державного майна України 17.03.2017 звернувся з відповідним позовом до суду.

IIІ. АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ

Позові вимоги обґрунтовано тим, що звіт про оцінку основних засобів, що були передані в оренду у складі цілісного майнового комплексу державного підприємства "Київський завод шампанських вин "СТОЛИЧНИЙ" станом на 30.06.2016, виконаний Товариством з обмеженою відповідальністю "УВЕКОН", містить істотні недоліки, що вплинули на достовірність оцінки майна та завищення вартості оренди на суму 25 мільйонів гривень, а отже відповідачем при прийнятті послуг з оцінки майна в порушення вимог чинного законодавства не були вчинені заходи по перевірці якості замовлених послуг та перевірено обґрунтованість та правомірність проведення оцінки та складання звіту.

Відповідач проти позовних вимог заперечив, надав суду письмові заперечення, в яких просив відмовити у задоволенні позовних вимог з огляду на те, що дії з рецензування звіту про оцінку основних засобів, що були передані в оренду у складі цілісного майнового комплексу державного підприємства "Київський завод шампанських вин "СТОЛИЧНИЙ" повністю відповідають вимогам Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності в Україні" та постанові Кабінету Міністрів України від 10.08.1995 № 629 "Про затвердження Методики оцінки об`єктів оренди, Порядку викупу орендарем оборотних матеріальних засобів та Порядку надання в кредит орендареві коштів та цінних паперів". Також відповідач зазначив про те, що наявність певних недоліків у вигляді технічних помилок не вплинула на результати оцінки.

ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, із висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що відповідач здійснюючи рецензування Звіту про оцінку основних засобів, переданих в оренду в складі цілісного майнового комплексу Державного підприємства "Київський завод шампанських вин" станом на 30.06.2016, виконаного ТОВ "Консалтингова компанія "УВЕКОН", класифікуючи його за ознакою абзацу третього пункту 67 Національного стандарту №1 "Загальні засади оцінки майна і майнових прав", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.09.2003 №1440, як такий, що у цілому відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна, але має незначні недоліки, що не вплинули на достовірність оцінки, не виконав покладені на нього обов`язки та діяв з порушенням вимог чинного законодавства, що підтверджено, в тому числі, висновком комплексної (оціночно-будівельної, товарознавчої та автотоварознавчої) судової експертизи, проведеної на вимогу ухвали суду від 21.12.2017.

Суд апеляційної інстанції зазначив, що рецензія повинна містити висновок про відповідність звіту вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна та про можливість його використання з відповідною метою, у тому числі про достовірність оцінки майна.

Також суд апеляційної інстанції наголосив, що звіт про оцінку основних засобів переданих в оренду в складі цілісного майнового комплексу державного підприємства "Київський завод шампанських вин" окрім іншого, містить невідповідності, які легко встановити навіть без проведення спеціальних досліджень, зокрема, вартість нерухомого майна, що розташоване по вул. Сирецькій 27 була визначена на рівні 73 620 884 гривень (без ПДВ), однак в загальних висновках вартість того ж самого майна прийнята на рівні 74 437 914 гривень (без ПДВ), у зв`язку з чим вищевказаний звіт не повною мірою відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна і має значні недоліки, що вплинули на достовірність оцінки.

За таких обставин суди попередніх інстанцій дійшли висновку про наявність підстав для скасування акту оцінки цілісного майнового комплексу Державного підприємства "Київський завод шампанських вин", що перебуває в оренді, який затверджено заступником Голови Фонду державного майна України 17.03.2017.

V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ВІДЗИВУ

Скаржник не погоджується із рішеннями судів попередніх інстанцій, вважає, що судом неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, має місце невідповідність обставин, що мають значення для правильного вирішення справи.

Касаційна скарга обґрунтована тим, що виконана Фондом рецензія повністю відповідає вимогам законодавства, в якій зроблено правильний загальний висновок про достовірність оцінки. Наявність незначних недоліків у Звіті, не вплинули на достовірність оцінки майна в цілому. Так, скаржник вважає технічною помилкою твердження позивача про невідповідність вартості нерухомого майна у сумі 73 620 995 гривень, при дійсній вартості 74 437 914 гривень, яка не вплинула на кінцевий результат оцінки. За позицією скаржника, виконана Фондом рецензія повністю відповідає вимогам, наведеним в пункті 65 Національного стандарту № 1, і в рецензії зроблено правильний загальний висновок про достовірність оцінки.

Скаржник зазначає, що згідно з Національним стандартом № 1 недостовірна оцінка - це оцінка, проведена з порушенням принципів, методичних підходів, методів, оціночних процедур та (або) на основі необґрунтованих припущень, проте в результаті рецензування таких порушень не було виявлено, що й підтверджено в рецензії, а значить висновок рецензії: "Звіт у цілому відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна, але має незначні недоліки, що не вплинули на достовірність оцінки" є правильним.

За позицією скаржника, звинувачення на адресу осіб, відповідальних у Фонді за рецензування Звіту про оцінку основних засобів, що входять до складу об`єкта оренди - цілісного майнового комплексу Державного підприємства "Київський завод шампанських вин "Столичний", у протиправних діях за суттю спотворює дійсну суть та зміст проведених процедур з рецензування і має на меті нашкодити інтересам держави шляхом заниження вартості орендованого майна.

Також скаржник наголосив, що висновок експерта від 07.06.2018 № 5-06/18, виконаний на вимогу суду першої інстанції, містить суперечливу та непідтверджену інформацію, у зв`язку із чим такий не може бути належним та допустимим доказом в розумінні статей 73, 74 КАС України. Скаржник впевнений, що експертами умисно викривлені дані з метою отримання бажаного для позивача результату експертизи.

У відзиві на касаційну скаргу, позивач, з посиланням на законність та обґрунтованість рішень судів попередній інстанцій, просить суд залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані судові рішення без змін.

Водночас позивач зазначає, що фактично всі доводи касаційної скарги відповідача зводяться до незгоди із висновком судової експертизи по цій справі, проте зауваження щодо оцінки доказу по справі - висновку судової експертизи знаходяться поза межами компетенції суду касаційної інстанції, у зв`язку з чим, відповідні доводи не підлягають правовій оцінці.

Позивач вважає, що відповідач при здійсненні рецензування не здійснив належної перевірки достовірності звіту, правильності обрання вихідних даних, методів та методик оцінювання, у зв`язку з чим діяв з порушенням вимог чинного законодавства.

28 лютого 2020 року скаржник надав до суду касаційної інстанції додаткові письмові пояснення, у яких із посиланням на вимоги частин першої, четвертої статті 3, статті 12, 32 Закону України "Про оцінку та оціночну діяльність", постанову Верховного Суду у справі № 914/881/17 зазначив, що встановлена правова природа звіту про оцінку майна унеможливлює здійснення судового розгляду щодо застосування до нього наслідків, пов`язаних зі скасуванням юридичних актів чи визнанням недійсними правочинів. Відповідно спори про визнання недійсним звіту про оцінку майна не можуть бути розглянуті й у порядку іншого (ніж господарське) судочинства.

21 квітня 2020 року позивач подав додаткові письмові пояснення, у яких наполягає на тому, що справа підсудна адміністративним судам та покликання відповідача на правову позицію у справі № 914/881/17 є безпідставним, оскільки правовідносини не є подібними.

За позицією позивача, предметом розгляду та дослідження у цій справі є саме виконання Фондом владних повноважень, якими він наділений відповідно до законодавства.

VІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Верховний Суд переглянув оскаржувані судові рішення у межах доводів касаційної скарги, з урахуванням вимог статті 341 КАС України з`ясував повноту фактичних обставин справи, встановлених судами, перевірив правильність застосування норм матеріального і процесуального права та встановив таке.

Згідно із статтею 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.

Відповідно до частини третьої статті 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

08 лютого 2020 року набрали чинності зміни до КАС України, внесені Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ".

За правилом пункту 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" зазначеного Закону касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.

За наведених підстав, касаційний розгляд здійснюється за правилами, що діяли до набрання чинності цим Законом, а саме за правилами КАС України в редакції зі змінами, внесеними Законом України від 19 грудня 2019 року № 394-IX.

Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Закон України від 09.12.2011 № 4107-VI "Про Фонд державного майна України" (далі також Закон № 4107-VI) визначає статус, організацію, повноваження та порядок діяльності Фонду державного майна України.

За приписами частини першої статті 1 Закону № 4107-VI Фонд державного майна України є центральним органом виконавчої влади із спеціальним статусом, що реалізує державну політику у сфері приватизації, оренди, використання та відчуження державного майна, управління об`єктами державної власності, у тому числі корпоративними правами держави щодо об`єктів державної власності, що належать до сфери його управління, а також у сфері державного регулювання оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності.


................
Перейти до повного тексту