- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Закон України
ЗАКОН УКРАЇНИ
Про Фонд державного майна України
(Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2012, № 28, ст.311)
( Із змінами, внесеними згідно із Законами
№ 406-VII від 04.07.2013, ВВР, 2014, № 20-21, ст.712
№ 1284-VII від 29.05.2014, ВВР, 2014, № 39, ст.2005
№ 2269-VIII від 18.01.2018, ВВР, 2018, № 12, ст.68
№ 157-IX від 03.10.2019, ВВР, 2020, № 4, ст.25
№ 738-IX від 19.06.2020
№ 1052-IX від 03.12.2020, ВВР, 2021, № 6, ст.45
№ 1780-IX від 23.09.2021, ВВР, 2021, № 51, ст.421
№ 2849-IX від 13.12.2022, ВВР, 2023, №№ 47-50, ст.120
№ 3137-IX від 30.05.2023, ВВР, 2023, № 77, ст.269
№ 3683-IX від 08.05.2024
№ 3983-IX від 19.09.2024 )
( У тексті Закону слова "центральним органом державної податкової служби" замінено словами "центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику" згідно із Законом
№ 406-VII від 04.07.2013 )
( У тексті Закону слово "пай" в усіх відмінках і числах виключено на підставі Закону
№ 2269-VIII від 18.01.2018 )
( У тексті Закону слова "засоби масової інформації" у всіх відмінках і числах замінено словом "медіа" згідно із Законом
№ 2849-IX від 13.12.2022 )
Цей Закон визначає статус, організацію, повноваження та порядок діяльності Фонду державного майна України.
Розділ I
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 1. Статус Фонду державного майна України
1. Фонд державного майна України є центральним органом виконавчої влади із спеціальним статусом, що реалізує державну політику у сфері приватизації, оренди, використання та відчуження державного майна, управління об'єктами державної власності, у тому числі корпоративними правами держави щодо об'єктів державної власності, що належать до сфери його управління, а також у сфері державного регулювання оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності.
Фонд державного майна України відповідальний перед Президентом України.
Діяльність Фонду державного майна України спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України.
Особливості спеціального статусу Фонду державного майна України визначаються
Конституцією та законами України, актами Президента України і полягають в особливому порядку призначення на посаду та звільнення з посади Голови Фонду державного майна України.
Стаття 2. Принципи діяльності Фонду державного майна України
1. Фонд державного майна України діє за принципом єдиноначальності.
Діяльність Фонду державного майна України ґрунтується на принципах верховенства права, законності, безперервності, відкритості, прозорості та відповідальності.
Стаття 3. Правові засади діяльності Фонду державного майна України
1. Фонд державного майна України у своїй діяльності керується
Конституцією України, цим та іншими законами України, актами Президента України, Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства України, дорученнями Президента України та Прем'єр-міністра України.
Стаття 4. Основні завдання Фонду державного майна України
1. До основних завдань Фонду державного майна України належать:
1) реалізація державної політики у сфері приватизації, оренди, використання та відчуження державного майна, а також у сфері державного регулювання оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності;
2) організація виконання
Конституції та законів України, актів Президента України і Кабінету Міністрів України, інших актів законодавства та здійснення контролю за їх виконанням;
3) управління об'єктами державної власності, зокрема корпоративними правами держави у статутних капіталах господарських товариств, щодо яких прийнято рішення про приватизацію та затверджено план розміщення акцій; товариств, утворених у процесі перетворення (у тому числі шляхом корпоратизації) державних підприємств, що належать до сфери його управління, а також товариств, утворених за участю Фонду державного майна України;
4) захист майнових прав державних підприємств, а також державних пакетів акцій (часток), що належать до сфери управління Фонду державного майна України на території України;
5) здійснення контролю у сфері організації та проведення приватизації державного майна, відчуження державного майна у випадках, встановлених законодавством, передачі державного майна в оренду та користування; повернення у державну власність державного майна, що було приватизоване, відчужене або вибуло з державної власності з порушенням законодавства; управління корпоративними правами держави, які перебувають у сфері його управління;
6) державне регулювання у сфері оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності;
7) сприяння процесу демонополізації економіки і створенню умов для конкуренції виробників;
8) співробітництво з міжнародними організаціями у реалізації державної політики у сфері приватизації, оренди, використання та відчуження державного майна у межах покладених на нього повноважень, управління корпоративними правами держави, а також у сфері державного регулювання оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності.
2. Фонд державного майна України подає:
щокварталу Президенту України, Верховній Раді України і Кабінету Міністрів України аналітичну довідку про роботу Фонду державного майна України та хід приватизації державного майна;
щороку, до 1 травня, Президенту України, Верховній Раді України і Кабінету Міністрів України звіт про роботу Фонду державного майна України та хід приватизації державного майна.
Розділ II
ПОВНОВАЖЕННЯ ФОНДУ ДЕРЖАВНОГО МАЙНА УКРАЇНИ
Стаття 5. Повноваження Фонду державного майна України
1. Фонд державного майна України:
1) у сфері нормативного забезпечення:
розробляє та вносить в установленому порядку Кабінету Міністрів України проекти законів та інших нормативно-правових актів;
видає власні нормативно-правові акти;
бере участь у:
розробленні проектів міжнародних договорів з питань державної власності та її використання;
розробленні та реалізації міжнародних проектів і програм;
здійснює співробітництво з міжнародними організаціями, державними органами і неурядовими організаціями іноземних держав з питань, що належать до його компетенції;
2) у сфері приватизації державного майна:
бере участь у:
підготовці спільних проектів щодо фінансування міжнародними організаціями структурних перетворень в економіці держави, приватизації та післяприватизаційної підтримки підприємств;
формуванні інвестиційної політики;
сприяє залученню недержавних інвестицій в об'єкти державного сектора економіки, зокрема шляхом реалізації інвестиційних проектів на засадах спільної чи інвестиційної діяльності;
змінює у процесі приватизації організаційну форму підприємств, що перебувають у державній власності;
приймає рішення про припинення юридичної особи у процесі приватизації;
здійснює повноваження власника державного майна, у тому числі корпоративних прав, у процесі приватизації та контролює діяльність підприємств, установ та організацій, що належать до сфери його управління;
здійснює продаж державного майна в процесі його приватизації;
підписує акти приймання-передачі державного майна, у тому числі акцій (часток), у процесі утворення господарських товариств;
приймає рішення про приватизацію;
утворює аукціонні комісії;
бере та передає функції управління майном державних підприємств;
затверджує:
плани розміщення акцій акціонерних товариств у процесі приватизації;
переліки об’єктів малої приватизації;
укладає:
угоди щодо проведення підготовки об'єктів до приватизації та їх продажу;
договори на проведення незалежної оцінки майна у процесі приватизації та в інших випадках, установлених законодавством;
угоди щодо проведення аудиту, екологічного аудиту об'єктів приватизації у випадках, передбачених законодавством;
договори з операторами організованих ринків капіталу, іншими уповноваженими особами щодо проведення аукціонів з продажу майна, у тому числі акцій акціонерних товариств, утворених у процесі приватизації (корпоратизації), а також інших суб'єктів господарювання, у статутному капіталі яких є державна частка;
( Абзац двадцять перший пункту 2 частини першої статті 5 із змінами, внесеними згідно із Законом
№ 738-IX від 19.06.2020 )
та розриває контракти з керівниками державних підприємств, функції з управління майном яких передані Фонду державного майна України;
з боку держави засновником та учасником підприємств, заснованих на базі об'єднання майна різних форм власності, або у разі придбання державою пакетів акцій (часток) в інших власників;
правонаступником державних підприємств, установ та організацій стосовно суб'єктів господарювання, раніше утворених за їх участю, а також державних внесків до статутного капіталу недержавних суб'єктів господарювання;
представляє відповідно до законодавства інтереси України з питань визнання прав і регулювання відносин власності та використання державного майна, визначає право власності держави на розташоване на території України майно, майнові права та інші активи підприємств, установ та організацій колишнього союзного підпорядкування, які під час утворення господарських товариств передаються до їх статутного капіталу;
здійснює контроль за виконанням умов договорів купівлі-продажу державного майна;
вживає спільно з органами Антимонопольного комітету України заходів до запобігання монополізації товарних ринків у процесі приватизації та оренди державного майна;
залучає у випадках, установлених законодавством, на конкурентних засадах радників, незалежних консультантів та експертів у процесі приватизації об'єктів приватизації;
приймає рішення про подальше використання державного майна (крім матеріальних носіїв секретної інформації), що не увійшло до статутного капіталу господарських товариств у процесі приватизації;
підтверджує факт передачі державного майна до статутного капіталу господарських товариств, утворених у процесі приватизації (корпоратизації) у
порядку, встановленому законодавством;
здійснює контроль щодо своєчасного та повного надходження коштів від продажу об'єктів приватизації;
публікує в офіційних друкованих виданнях Фонду державного майна України інформацію про приватизацію;
3) у сфері управління корпоративними правами держави:
здійснює управління корпоративними правами держави, що перебувають у сфері його управління;
проводить аналіз ефективності управління корпоративними правами держави, що перебувають у сфері його управління;
бере участь у методологічному забезпеченні управління корпоративними правами держави;
забезпечує погодження договорів застави та фінансових запозичень господарських товариств, що належать до сфери його управління;
проводить моніторинг сплати дивідендів до Державного бюджету України господарськими товариствами, що належать до сфери його управління;
проводить моніторинг фінансово-економічних показників діяльності господарських товариств, які належать до сфери його управління;
здійснює реструктуризацію господарських товариств, у статутних капіталах яких корпоративні права держави перевищують 50 відсотків і які належать до сфери його управління;
погоджує мирові угоди, плани санації і умови продажу майна у справах про банкрутство господарських організацій з корпоративними правами держави понад 50 відсотків їх статутного капіталу;
бере участь у провадженні справ про банкрутство господарських товариств з корпоративними правами держави;
подає Кабінету Міністрів України пропозиції щодо доцільності придбання державою пакетів акцій (часток) господарських товариств, утворених у процесі приватизації (корпоратизації), в інших власників та акцій додаткової емісії;
погоджує пропозиції уповноважених органів управління щодо:
передачі повноважень з управління корпоративними правами держави уповноваженим органам управління та господарським структурам;
за погодженням з Кабінетом Міністрів України приймає рішення про утворення державних холдингових компаній у процесі приватизації;
утворює державні холдингові компанії;
виступає засновником державних холдингових компаній у процесі приватизації державних підприємств;
сприяє стабільному функціонуванню фондового ринку;
4) у сфері оренди державного майна:
виступає орендодавцем цілісних (єдиних) майнових комплексів підприємств, їх структурних підрозділів та нерухомого майна, а також майна, що не увійшло до статутного капіталу господарських товариств у процесі приватизації (корпоратизації), що перебувають у державній власності;
здійснює контроль за надходженням до Державного бюджету України плати за оренду державного майна;
забезпечує проведення інвентаризації єдиних майнових комплексів державних підприємств, їх структурних підрозділів, орендодавцем яких є Фонд державного майна України, а також затверджує акти оцінки (висновки про вартість майна), щодо якого виступає орендодавцем;
здійснює контроль за використанням орендованих цілісних майнових комплексів державних підприємств, організацій, їх структурних підрозділів, виконанням умов договорів оренди цілісних майнових комплексів державних підприємств;
бере участь у здійсненні контролю за поверненням цілісних майнових комплексів державних підприємств до сфери управління уповноважених органів управління після закінчення строку дії договорів оренди;
5) у сфері оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності:
здійснює:
державне регулювання оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності;
контроль за виконанням суб'єктами оціночної діяльності та оцінювачами вимог законодавства;
контроль за дотриманням єдності методичного та організаційного забезпечення оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності;
професійну оціночну діяльність у процесі приватизації та оренди державного майна;
утворює відповідно до
Закону України "Про центральні органи виконавчої влади" наглядову раду з питань оціночної діяльності з числа представників Фонду державного майна України, представників, делегованих іншими органами державної влади, представників громадських організацій, науковців, фахівців у сфері оціночної діяльності; інші консультативні, дорадчі, допоміжні органи та організовує їх роботу, бере участь у їх роботі;
організовує професійну підготовку оцінювачів, затверджує вимоги до керівників суб'єктів оціночної діяльності та оцінювачів, що працюють у їх складі;
затверджує склад та порядок роботи екзаменаційних комісій з професійної підготовки оцінювачів, організовує їх роботу, затверджує програми навчання та складання іспитів;
................Перейти до повного тексту