ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 квітня 2023 року
м. Київ
справа №826/6233/15
адміністративне провадження № К/9901/18630/19, К/9901/20930/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Стрелець Т.Г.,
суддів: Стеценка С.Г., Тацій Л.В.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні у касаційній інстанції адміністративну справу № 826/6233/15
за позовом ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 до Національного банку України, Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, Головного управління Державної казначейської служби України у місті Києві, третя особа - уповноважена особа Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію Публічного акціонерного товариства "Банк "Таврика" Караченцев Артем Юрійович про визнання протиправними дій та бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито
за касаційними скаргами ОСОБА_3 та ОСОБА_4, ОСОБА_1 та ОСОБА_2 на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 18 червня 2019 року (ухвалену у складі колегії суддів: Пилипенко О.Є., Ганечко О.М., Коротких А.Ю.)
УСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У квітні 2015 року ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 (далі також ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, позивачі) звернулися з позовом до Національного банку України, Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, Головного управління Державної казначейської служби України у місті Києві, (далі у тексті цієї постанови також НБУ, Фонд, ГУ ДКС України у м. Києві, відповідачі відповідно), третя особа - уповноважена особа Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію Публічного акціонерного товариства "Банк "Таврика" Караченцев Артем Юрійович, у якому, з урахуванням заяв про уточнення (збільшення) позовних вимог, просили:
1) визнати протиправним Рішення комісії Національного банку України №906 від 23.11.2012, яке прийнято із запізненням на два місяця після виведення активів з публічного акціонерного товариства "Банк "Таврика" (далі також ПАТ "Банк Таврика", Банк) з метою штучного доведення ПАТ "Банк Таврика" до неплатоспроможності та прийнято із порушенням вимог постанови Правління Національного банку України №516 від 03.12.2003 "Про затвердження Положення про порядок здійснення банками України вкладних (депозитних) операцій з юридичними і фізичними особами" без документального підтвердження невиконання вимог вкладників банком з посиланням тільки на інформацію отриману від головного бухгалтера банку станом на 13 год. 00 хв. 23.11.2012 при відсутності довідки Національного банку України про результати позапланової перевірки ПАТ "Банк Таврика" комісією Національного банку України, при наявності достатнього обов`язкового резерву коштів банку в Національному банку України;
2) визнати протиправною постанову Правління Національного банку України №548 від 20.12.2012 "Про віднесення ПАТ "Банк Таврика" до категорії неплатоспроможних", як таку, що не відповідає дійсності при достатності обов`язкового резерву коштів банку в Національному банку України;
3) визнати протиправними дії та бездіяльність Національного банку України при виявленні фактів: не проведення щорічних інспекційних перевірок ПАТ "Банк "Таврика" (в порушення вимог статті 71 Закону України "Про банки і банківську діяльність"), при наявності грубих порушень в ПАТ "Банк "Таврика" з боку пов`язаних осіб-акціонерів при наданні їм кредитів та масового виведення застав з ПАТ "Банк "Таврика" (в порушення вимог ст. 63 Закону України "Про банки і банківську діяльність"); незаконного списання з кореспондентського рахунку ПАТ "Банк Таврика" під час інспекційної перевірки комісією Національного банку України 211 837,9 тис. грн. на користь Австрійського банку MEINL BANK AG; недостатності для покриття кредитних ризиків застави майнового поручителя ТОВ "Музей сучасного образотворчого мистецтва України" вартістю 9 млрд. 70 млн. 402,8 тис. грн. під надані кредити 29 позичальникам-акціонерам та пов`язаних з ними особам, загальна заборгованість яких становить 3 млрд. 314 млн. 915,9 тис. грн.; незаконної підміни матеріальної застави позичальників кредитів в банку в сумі 1 млрд. 199 млн. грн. акціями Київського ювелірного заводу із занадто завищеною експертною ціною (у п`ять разів) під час проведення позапланової перевірки Нацбанком та не відображення цього факту в довідці Національного банку України за результатами позапланової перевірки ПАТ "Банк Таврика" Національним банком України, що призвело до позбавлення права власності ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 і спричинило нанесення їм матеріальної шкоди через протиправні дії та бездіяльність Національного банку України;
4) визнати протиправною введення тимчасового адміністратора Фонду гарантування вкладів фізичних осіб до ПАТ "Банк Таврика" з 21.12.2012 та незаконного набуття права розпоряджатися депозитними вкладами позивачів;
5) визнати протиправним звернення Фонду гарантування вкладів фізичних осіб до Національного банку України про відкликання ліцензії у ПАТ "Банк Таврика" при наявності достатніх застав майнового поручителя ТОВ "Музей сучасного образотворчого мистецтва України" 9 млрд. 70 млн. 402,8 тис. грн. та цінних паперів Київського ювелірного заводу в розмірі 67% акцій від статутного капіталу Київського ювелірного заводу;
6) визнати протиправними дії та бездіяльність Фонду гарантування вкладів фізичних осіб відповідно до статті 38 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" через не звернення з грудня 2012 року до серпня 2013 року до правоохоронних органів про притягнення до цивільної та кримінальної відповідальності осіб винних в списанні 211 млн. 837,9 тис грн. на користь Австрійського банку; через не визнання договорів застави майнового поручителя ТОВ "Музей сучасного образотворчого мистецтва України" нікчемними і не відновлення дебіторської заборгованості 29 позичальників кредитів-акціонерів ПАТ "Банк Таврика" в сумі 3 млрд. 314 млн. 915,9 тис. грн.; через невизнання договорів підміни матеріальної застави в сумі 1 млрд. 199 млн. грн. цінними паперами Київського ювелірного заводу нікчемними та не відновлення дебіторської заборгованості позичальників кредитів в ПАТ "Банк Таврика";
7) відшкодувати матеріальну шкоду за рахунок держави ОСОБА_1 в сумі 2238920 грн. (з них: 1102,6 тис. грн. заподіяну незаконними рішеннями та протиправною бездіяльністю Національного банку України та 1136,32 тис. грн. через протиправні дії та бездіяльність посадових осіб Фонду гарантування вкладів фізичних осіб) відповідно до ст.41, 56 Конституції України, ст. ст. 321, 1174, 1214, Цивільного кодексу України, ст.102 Кодексу адміністративного судочинства України;
8) відшкодувати матеріальну шкоду за рахунок держави ОСОБА_2 в сумі 240925 грн. (з них: 119118 грн. заподіяну незаконними рішеннями та протиправною бездіяльністю Національного банку України та 121807 грн. через протиправні дії та бездіяльність посадових осіб Фонду гарантування вкладів фізичних осіб) відповідно до ст. ст.41, 56 Конституції України, ст. ст. 321, 1174, 1214, Цивільного кодексу України, ст.102 Кодексу адміністративного судочинства України;
9) відшкодувати матеріальну шкоду за рахунок держави ОСОБА_3 в сумі 3223580,59 грн. (з них: 1289749,55 грн. заподіяну незаконними рішеннями та протиправною бездіяльністю Національного банку України у та 1933831,04 грн. через протиправні дії та бездіяльність посадових осіб Фонду гарантування вкладів фізичних осіб), а також відсотки за неповернутими валютними вкладами у розмірах 12 017,95 доларів США та 7560 євро відповідно до ст. 41, 56 Конституції України, ст.ст. 321, 1174, 1214, Цивільного кодексу України, ст.102 Кодексу адміністративного судочинства України;
10) відшкодувати матеріальну шкоду за рахунок держави ОСОБА_4 в сумі 12144845,90 грн. (з них: 4136305,62 грн. заподіяну незаконними рішеннями та протиправною бездіяльністю Національного банку України та 8008540,28 грн. через протиправні дії та бездіяльність посадових осіб Фонду гарантування вкладів фізичних осіб), а також відсотки за неповернутими валютними вкладами у розмірі 124 159,88 доларів США відповідно до ст. 41, 56 Конституції України, ст.ст. 321, 1174, 1214, Цивільного кодексу України, ст.102 Кодексу адміністративного судочинства України.
11) визнати порушення відповідачами ст.ст. 21, 22, 41 Конституції України в частині щодо прав, свобод й інтересів та протиправного позбавлення права власності ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 на володіння, користування та розпоряджання власними коштами, що призвело до нанесення їм матеріальної шкоди через протиправні дії та бездіяльність Національного банку України та Фонду гарантування вкладів фізичних осіб
2. У позові наводились аргументи про те, що внаслідок неналежного банківського нагляду за діяльністю ПАТ "Банк "Таврика" та не захисту Національним банком України прав вкладників Банку, порушені їх майнові права, зокрема, право володіти, розпоряджатися та користуватися власними вкладами у ПАТ "Банк "Таврика", оскільки позивачі не мали можливості отримувати банківські строкові вклади у повному розмірі, з огляду на те, що Національним банком України штучно зроблено умови, за якими ПАТ "Банк "Таврика" не змогло працювати у звичайному режимі.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 20.12.2016 позов задоволено частково, а саме: визнано протиправною бездіяльність Національного банку України, що полягає у не проведенні Національним банком України планової інспекційної перевірки публічного акціонерного банку "Банк "Таврика" у межах 36 місяців починаючи з 01.05.2009 року; в іншій частині позовних вимог відмовлено.
4. Висновки про наявність підстав для часткового задоволення позову суд першої інстанції обґрунтував тим, що як встановлено судовим розглядом справи інспекційна планова перевірка банку проведена уповноваженими особами відповідача за період більший ніж за 36 місяців, а тому, на думку суду, відповідачем - Національним банком України допущено протиправну бездіяльність стосовно порушення строків проведення інспекційної планової перевірки ПАТ "Банк "Таврика" не рідше одного разу на 36 місяців,
5. Поряд із цим суд першої інстанції зауважував, що оцінка економічних аспектів діяльності банку та оцінка наявності чи відсутності ризиків в їх діяльності, є виключним повноваженням Національного банку України, а не суду.
6. Крім того, за позицією суду першої інстанції, шахрайські дії посадових осіб Банку, пов`язанні з виведенням матеріальної застави позичальників кредитів Банку шляхом заміни її на пакет акцій ПАТ "Київський ювелірний завод", оцінка якого була значно завищена, мають бути встановлені компетентним органом під час розслідування кримінальної справи. Оскаржувані ж рішення Національного банку України, на переконання суду першої інстанції, не підпадають під ознаки нормативно-правових актів, є актами індивідуальної дії за суб`єктним складом, правовідносинами, які регулюють, за періодом дії у часі, обсягом прав і обов`язків для суб`єктів регулювання, а тому не підлягають реєстрації в Міністерстві юстиції України, їх протиправності не встановлено.
7. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 18.06.2019 рішення суду першої інстанції скасовано та ухвалено нове судове рішення, яким у задоволенні позову відмовлено повністю.
8. Приймаючи таку постанову, суд апеляційної інстанції виходив з того, що відповідачем не було допущено бездіяльності в частині періодичності (не рідше одного разу на 36 місяців) проведення планової інспекційної перевірки банку, оскільки станом на момент проведення такої останньої перевірки - 01.05.2009 чинне на вказану дату Положення про планування та порядок проведення інспекційних перевірок, затверджене постановою Національного банку України від 17.07.2001 №276, такого строку не встановлювало, а нова редакція цього нормативно - правового акта, якою запроваджувалась періодичність перевірок зазначеного виду, набула чинності лише 10.01.2012, у зв`язку з чим, на переконання колегії суддів апеляційного суду, не могла бути застосована до спірних правовідносин.
9. Беручи до уваги встановлені у цій справі обставини стосовно отримання інформації про критичну ситуацію із ПАТ "Банк "Таврика" та результатів проведеної НБУ інспекційної перевірки Банку, які відображені у довідці від 28.12.2012, суд апеляційної інстанції встановив, що рішення комісії Національного банку України від 23.11.2012 №906 "Про зупинення здійснення окремих видів операцій публічного акціонерного товариства "Банк "Таврика" та постанова Правління Національного банку України від 20.12.2012 №548 "Про віднесення публічного акціонерного товариства "Банк "Таврика" до категорії неплатоспроможних" прийняті за наявності підстав, передбачених Законом України "Про банки та банківську діяльність" та Положенням про застосування Національним банком України заходів впливу, затвердженим постановою Правління Національного банку України від 17.08.2012 №346, у межах наявних у відповідача повноважень і у спосіб, визначений законом, без порушення прав позивачів, у зв`язку з чим погодився з висновками судів попередніх інстанцій щодо необґрунтованості позовних вимог про визнання цих актів протиправними.
10. Суд апеляційної інстанції також з`ясував, що відповідач до початку проведення позапланової інспекційної перевірки не володів інформацією про протокол засідання Правління публічного акціонерного товариства "Банк "Таврика" від 04.09.2012 №ПР/04/09/2012/09 та протокол засідання Наглядової ради правління публічного акціонерного товариства "Банк "Таврика" від 05.09.2012 №НР/05/09/2012/06, які оформлені за результатами прийнятих рішень про виведення із забезпечення об`єктів нерухомості та заміною їх акціями ПАТ "Київський ювелірний завод".
11. При цьому, колегія суддів апеляційного суду підкреслювала, що наявність/відсутність шахрайських дій посадових осіб Банку, пов`язаних із виведенням матеріальної застави позичальників кредитів Банку шляхом заміни її на пакет акцій ПАТ "Київський ювелірний завод", оцінка якого була значно завищена, може бути встановлена відповідним органом досудового розслідування в межах кримінального провадження за правилами кримінального процесуального законодавства України.
12. У оскаржуваних судових рішеннях зазначено й про те, що як вбачається із змісту рішення НБУ від 23.11.2012 №906 "Про зупинення здійснення окремих видів операцій публічного акціонерного товариства "Банк "Таврика" банківські операції з видачі депозитів за договорами банківського вкладу не зупинялась. У зв`язку з цим апеляційний суд констатував, що дії Банку по незадоволенню письмових заяв про дострокове закриття договорів банківського вкладу та/або виплати коштів за такими договорами свідчать не про протиправність вищевказаного рішення, а про його неправильне трактування Банком, а дії, про які позивачі зазначають в обґрунтуванні підстав позову, на переконання колегії суддів вчинені (прийняті) не відповідачем - НБУ, а безпосередньо Банком.
13. За таких обставин апеляційний суд погодився з висновком суду першої інстанції про безпідставність доводів позивачів стосовно порушення НБУ вимог постанови Правління Національного банку України №516 від 03.12.2003 "Про затвердження Положення про порядок здійснення банками України вкладних (депозитних) операцій з юридичними і фізичними особами" під час прийняття вищенаведених рішення та постанови.
14. Суд апеляційної інстанції відхилив аргументи позивачів про те, що оспорювані ними акти НБУ протиправно не були доведені до їх відома і підлягають скасуванню з огляду на відсутність їх реєстрації у Міністерстві юстиції України.
15. З цього приводу у оскаржуваних судових рішеннях наводяться мотиви про те, що рішення про зупинення окремих операцій та постанова про неплатоспроможність Банку не є нормативно-правовими актами, а є актами індивідуальної дії і мають бути доведені до особи, відносно якої вони винесені, що і було зроблено НБУ. При цьому, за висновками суду апеляційної інстанції, оскільки ці акти не підпадають під ознаки нормативно-правових, то й не підлягають реєстрації в Міністерстві юстиції України.
16. Відхилили суди попередніх інстанцій і доводи позову, наведені в обґрунтуванні вимог в частині протиправних дій Фонду та Уповноваженої особи, оскільки судовим розглядом справи підтверджено, що такі вчинені на підставі правомірних актів НБУ та в межах наявних у відповідачів та третьої особи повноважень, передбачених законом, й прав позивачів не порушують.
17. Суди не встановили існування визначених статтею 1174 Цивільного кодексу України умов для відшкодування заявленої позивачами шкоди, оскільки фактичні обставини справи не підтверджують вчинення відповідачами протиправних дій або прийняття неправомірних, незаконних рішень, які б порушували права позивачів, та перебували у причинно - наслідковому зв`язку з такими порушеннями.
18. Окрім цього, судом апеляційної інстанції підкреслено, що вимоги позивачів у відповідних сумах включені до реєстру акцептованих вимог кредиторів ПАТ "Банк "Таврика" і мають бути погашені протягом процедури ліквідації банку у встановленому законом порядку, а оскільки у цій справі не доведено фактів прийняття незаконних рішень, дій чи бездіяльності відповідачів при здійсненні ними своїх повноважень, що є обов`язковим для застосування положень статті 1174 Цивільного кодексу України, то й підстав для відшкодування шкоди відповідно до вказаної норми, на думку апеляційного суду - не виникло.
19. Ураховуючи вищевказане, колегія суддів апеляційного суду констатувала помилковість доводів заявників апеляційних скарг стосовно визнання порушення відповідачами статей 21, 22 Конституції України в частині протиправного позбавлення позивачів права власності на володіння, користування та розпоряджання власними коштами, а також наголошувала, що ці вимоги фактично є похідними від решти позовних вимог, підстав для задоволення яких не вбачається.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
20. Не погоджуючись з вищевказаною постановою апеляційного суду, позивачі подали касаційні скарги, в яких, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального та порушення норм процесуального права, просять її скасувати.
21. ОСОБА_3 та ОСОБА_4 просять направити справу на новий розгляд до суду першої інстанції, а у касаційній скарзі ОСОБА_1 та ОСОБА_2 заявляються вимоги про направлення справи на продовження розгляду або на новий розгляд до суду першої інстанції.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
22. Відповідно до встановлених судами попередніх інстанцій обставин справи, що розглядається, у позивачів були договірні взаємовідносини з акціонерним товариством "Банк "Таврика" згідно договорів банківського строкового вкладу (копії яких наявні у матеріалах справи), а саме:
16.01.2012 між ПАТ "Банк "Таврика" (як банком) та ОСОБА_1 (як вкладником) укладено:
1) договір банківського строкового вкладу "Пенсійний" (391-550) № ПСГ (391) 9820, відповідно до умов якого банк приймає на відкритий вкладнику вкладний (депозитний) строковий рахунок грошові кошти у тимчасове користування на умовах терміновості, платності та зворотності строком зберігання до 11.02.2013 суму вкладу у розмірі 11 500 грн.;
2) договір банківського строкового вкладу "Пенсійний" (391-550) № ПСД (391) 2331, відповідно до умов якого банк приймає на відкритий вкладнику вкладний (депозитний) строковий рахунок грошові кошти у тимчасове користування на умовах терміновості, платності та зворотності строком зберігання до 11.02.2013 суму вкладу у розмірі 2 000 доларів США;
3) договір банківського строкового вкладу "Пенсійний" (366-550) № ПСГ (366) 2077, відповідно до умов якого банк приймає на відкритий вкладнику вкладний (депозитний) строковий рахунок грошові кошти у тимчасове користування на умовах терміновості, платності та зворотності строком зберігання до 28.08.2013 суму вкладу у розмірі 247 000 грн.;
02.11.2012 року між ПАТ "Банк "Таврика" (як банком) та ОСОБА_2 (як вкладником) укладено договір банківського строкового вкладу "Море відсотків" №МК7995 % в кінці терміну, виплата через касу банку, відповідно до умов якого банк приймає на відкритий вкладнику (депозитний) строковий рахунок грошові кошти у тимчасове користування на умовах терміновості, платності та зворотності строком зберігання до 01.02.2013 суму вкладу у розмірі 299 230 грн.;
10.10.2012 року між АТ "Банк "Таврика" (як банком) та ОСОБА_4 (як вкладником) укладено договори:
1) банківського строкового вкладу "Тавриці-21" №Т216862, відповідно до умов якого банк приймає на відкритий вкладнику вкладний (депозитний) строковий рахунок грошові кошти у тимчасове користування на умовах терміновості, платності та зворотності строком зберігання до 12.10.2013 суму вкладу у розмірі 260 000 дол. США.;
2) банківського строкового вкладу "Тавриці -21" №Т216865, відповідно до умов якого банк приймає на відкритий вкладнику вкладний (депозитний) строковий рахунок грошові кошти у тимчасове користування на умовах терміновості, платності та зворотності строком зберігання до 12.10.2013 суму вкладу у розмірі 260 000 дол. США.;
між АТ "Банк "Таврика" (як банком) та ОСОБА_3 (як вкладником) укладено договори:
1) банківського строкового вкладу "Море відсотків" № МК7859 % в кінці терміну, виплата через касу банку від 01.11.2012, відповідно до умов якого банк приймає на відкритий вкладнику вкладний (депозитний) строковий рахунок грошові кошти у тимчасове користування на умовах терміновості, платності та зворотності строком зберігання до 31.01.2013 р. суму вкладу у розмірі 45 500 грн.
2) банківського строкового вкладу "Пенсійний" (391-550) № ПСЄ (391) 774 від 10.01.2012, відповідно до умов якого банк приймає на відкритий вкладнику вкладний (депозитний) строковий рахунок грошові кошти у тимчасове користування на умовах терміновості, платності та зворотності строком зберігання до 04.02.2013 р. суму вкладу у розмірі 10 000,00 євро;
3) банківського строкового вкладу "Пенсійний" (391-550) № ПСД (391) 2164 від 05.01.2012, відповідно до умов якого банк приймає на відкритий вкладнику вкладний (депозитний) строковий рахунок грошові кошти у тимчасове користування на умовах терміновості, платності та зворотності строком зберігання до 05.07.2013 суму вкладу у розмірі 2 000 доларів США;
4) банківського строкового вкладу "Пенсійний" (391-550) № ПСГ (391) 8186 від 19.12.2011, відповідно до умов якого банк приймає на відкритий вкладнику вкладний (депозитний) строковий рахунок грошові кошти у тимчасове користування на умовах терміновості, платності та зворотності строком зберігання до 21.06.2013 суму вкладу у розмірі 500,00 грн.
5) банківського строкового вкладу "Пенсійний" (391-550) № ПСД (391) 1613 від 06.12.2011, відповідно до умов якого банк приймає на відкритий вкладнику вкладний (депозитний) строковий рахунок грошові кошти у тимчасове користування на умовах терміновості, платності та зворотності строком зберігання до 08.01.2013 суму вкладу у розмірі 100,00 доларів США.
23. Із матеріалів справи, а саме фотокопії доповідної записки заступника директора Генерального департаменту - директора Департаменту пруденційного нагляду Генерального департаменту банківського нагляду Мироненко О.М. від 22.11.2012 №17-308/18364, адресована заступнику Голови Національного банку України Соркіну І.В., вбачається, що остання інспекційна перевірка ПАТ "Банк "Таврика" проводилася станом на 01.05.2009 з окремих напрямків діяльності.
24. Розпорядженням Національного банку України від 22.11.2012 №599-р (далі також розпорядження на перевірку) з метою забезпечення контролю за дотриманням Банком вимог банківського законодавства та нормативно-правових актів Національного банку України було доручено: організувати з 22.11.2012 по 28.12.2012 (включно) позапланову інспекційну перевірку ПАТ "Банк "Таврика" за період діяльності з 01.05.2009 по 22.11.2012 з питань якості активів, достатності капіталу, ліквідності, менеджменту у зв`язку з наявністю фактів, які можуть свідчити про проведення Банком ризикових операцій, що загрожують інтересам вкладників або інших кредиторів Банку; повідомити Генеральний департамент банківського нагляду про результати перевірки; визначено перелік працівників НБУ для проведення перевірки.
25. Перевіркою встановлено наявність критичної ситуації з керівництвом Публічного акціонерного товариства "Банк "Таврика", а саме: звільнення Голови Правління без передання справ, звільнення члена спостережної ради (за сумісництвом начальник відділу кадрів); існування загрози значного відтоку залучених коштів, наявність незначних залишків коштів на коррахунку Банку в Національному банку України; загроза невиконання зобов`язань перед кредиторами та вкладниками з вини банку.
26. За наслідками проведення Національним банком України інспекційної перевірки ПАТ "Банк "Таврика" у період з 22.11.2012 по 28.12.2012 складена довідка від 28.12.2012.
27. У довідці Національного банку України від 28.12.2012 у розділі "Оцінка якості активів, достатності капіталу, ліквідності, менеджменту" детально викладені економічні аспекти та оцінка діяльності банку. Інспектування здійснювалося за період з 01.05.2009 по 01.11.2011.
28. У висновках довідки зазначається, що постановою Правління Національного банку України від 20.12.2012 №548 Банк віднесено до категорії неплатоспроможних, оскільки протягом 10 робочих днів поспіль (з 05.12.2012 по 18.12.2012) частка невиконаних з вини Банку платежів перевищувала 10% від загальних зобов`язань.
29. Як вбачається зі змісту довідки, до основних висновків за вказаною довідкою належить: некерована ситуація, що сталася з керівництвом банку (звільнився голова правління, начальник відділу кадрів - член спостережної ради, протягом наступних днів подали заяву на звільнення більше 30 працівників банку, у т.ч. начальник казначейства, служби безпеки, сектору по обслуговуванню фізичних осіб, начальник управління ризиками та планування, заступник начальника управління кредитних операцій); масове звільнення та поява негативної інформації у засобах масової інформації сприяло значному відтоку коштів за зверненнями вкладників-фізичних осіб, в основному, щодо дострокового повернення коштів (за 22.11.2012 - 23.11.2012 повернуто через касу головного офісу фізичним особам у валюті кошти в еквіваленті 61 309 700 грн., у гривнях - 31 653 200 грн.; загальна сума коштів, повернених інсайдерам банку становить 12 832 500 грн. (з них заступнику голови правління - 11 427 000 грн.; акціонеру - 8 167 700 грн.).
30. У Довідці перевірки також зазначається, що як наслідок, починаючи з 23.11.2012 Банк неспроможний виконувати зобов`язання перед вкладниками та кредиторами. За результатами інспектування встановлено, що кредитна діяльність Банку спрямована на задоволення потреб акціонерів та пов`язаних з ними осіб, основним видом діяльності яких є будівництво та операції з нерухомістю, їх заборгованість станом на 01.11.2012 становить 96,55% кредитних вкладень або 851,49% капіталу 1 рівня. Якість активів Банку за результатами інспектування визнано незадовільною, оскільки частка негативно класифікованих активів становить 45,79 %, негативно класифікованих кредитів - 69,66 %.
31. Крім того, у довідці наводяться інші економічні аспекти діяльності банку, що призвели до виникнення кризової ситуації. Зокрема, як зазначено в довідці, 27.11.2012 відбулося списання коштів, розміщених на кореспондентському рахунку, відкритому у MEINL BANK AG (Австрія) на загальну суму 26 502,9 тис. доларів США (в еквіваленті 211 837,9 тис. грн. або 5,34% загальних активів). За даними діючого керівництва банк не володів договорами та іншою документацією, на підставі яких було вчинено списання. Підписантом з боку Банку за документами (копії яких надано на зап. Банку) з MEINL BANK AG є Дробязко А.О., який на той час (22.12.2011) виконував обов`язки Голови Правління банку. Висновки про нелегітимність повноважень Дробязко А.О. як Голови Правління ПАТ "Банк "Таврика", сумніви щодо підписаних ним документів на вказаній посаді, у зв`язку з непогодженням його кандидатури у встановленому Статутом Банку порядку Національним банком України, наведені у довідці від 28.12.2012.
32. Зі змісту довідки перевірки від 28.12.2012 вбачається, що до початку проведення позапланової інспекційної перевірки Національний банк України не володів інформацією про протокол засідання Правління публічного акціонерного товариства "Банк "Таврика" від 04.09.2012 №ПР/04/09/2012/09 та протокол засідання Наглядової ради правління публічного акціонерного товариства "Банк "Таврика" від 05.09.2012 р. №НР/05/09/2012/06, що оформлені за результатами прийнятих рішень про виведення із забезпечення об`єктів нерухомості та заміною їх акціями ПАТ "Київський ювелірний завод".
33. У зв`язку з чим Комісією з питань нагляду та регулювання діяльності банків Національного банку України прийнято рішення від 23.11.2012 №906 "Про зупинення здійснення окремих видів операцій публічного акціонерного товариства "Банк "Таврика", яким ПАТ "Банк "Таврика" зупинено у строк до 24.12.2012 здійснення окремих видів операцій.
34. Цим рішенням Комісії Національного банку України зупинено Банку з дня прийняття рішення на термін до 24.12.2012 здійснення таких видів операцій: залучення вкладів від фізичних осіб; використання для розрахунків прямих кореспондентських рахунків та проведення розрахунків здійснювати виключно через консолідований кореспондентський рахунок, відкритий у Національному банку України; проведення будь-яких активних операцій з інсайдерами та пов`язаними особами; здійснення нових кредитних операцій, операції за діючими кредитними договорами здійснювати лише під забезпечення високоліквідною заставою (державні облігації України всіх випусків, боргові цінні папери, емітовані Національним банком України, облігації Державної іпотечної установи, розміщення яких здійснюється під гарантію Кабінету Міністрів України, надану відповідно до закону про Державний бюджет України на відповідний рік, гарантії Кабінету Міністрів України); погашення заборгованості, що виникла за кредитними операціями Банку не в грошовій формі; вивільнення отриманого Банком забезпечення за кредитними операціями до часу повного погашення позичальниками заборгованості, у разі необхідності приймати додаткове забезпечення; будь-яке відчуження будівель та споруд Банку без погодження з Національним банком України; надання не забезпечених гарантій, поручительств, авалів та інших зобов`язань; здійснення нових лізингових операцій; здійснення операцій з цінними паперами (крім операцій з цінними паперами, що рефінансуються Національним банком України), в тому числі, обмін; надання власникам/учасникам Банку, які прямо або опосередковано володіють п`ятьма і більше відсотками статутного капіталу Банку або права голосу придбаних акцій Банку (у тому числі пов`язаним особам банку), коштів у будь-якій формі (майно, будь-які операції з векселями, право уступки вимоги боргу, факторинг, гарантії, поруки за кредиторів банку тощо); здійснення випуску, достроковий викуп, погашення цінних паперів власного боргу, переведення в інші види зобов`язань; авансову виплату відсотків за депозитними договорами; виплату дивідендів акціонерам чи розподіл капіталу в будь-якій формі, крім спрямування коштів на збільшення статутного капіталу Банку та до резервного фонду; виплати бонусів, премій та інших додаткових матеріальних винагород керівництву Банку та виділення коштів на спонсорство, доброчинність та фінансову допомогу; викуп власних акцій (часток, паїв) в акціонерів, учасників Банку, за винятком випадків, передбачених законом; збільшення обсягів капітальних інвестицій та нематеріальних активів; здійснення витрат на консультаційні послуги фінансового характеру; відкриття нових філій та відділень; повернення коштів інсайдерам.
35. Постановою Правління Національного банку України від 20.12.2012 №548 "Про віднесення Публічного акціонерного товариства "Банк "Таврика" до категорії неплатоспроможних" за результатами аналізу даних статистичної звітності, що подається АТ "Банк "Таврика" до Національного банку України, установлено, що в АТ "Банк "Таврика" немає коштів для виконання своїх зобов`язань перед вкладниками і кредиторами та його діяльність не відповідає вимогам банківського законодавства і нормативно-правових актів Національного банку України, а тому постановлено: ПАТ "Банк "Таврика" віднести до категорії неплатоспроможних. Вказана постанова Правління Національного банку України була доведена до відома Фонду гарантування вкладів фізичних осіб.
36. На підставі вказаних вище рішень Національного банку України виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб 20.12.2012 прийнято рішення №33 про запровадження тимчасової адміністрації та призначення уповноваженої особи Фонду Соловйової Наталії Анатоліївни на здійснення тимчасової адміністрації в публічному акціонерному товаристві "Банк "Таврика". Згідно із зазначеним рішенням відповідача-2 протягом дії тимчасової адміністрації вкладники публічного акціонерного товариства "Банк "Таврика" можуть отримати свої кошти за договорами банківського вкладу (депозиту), строк дії договорів яких закінчився, та за договорами банківського рахунку в розмірах вкладу, включаючи відсотки, нараховані на день прийняття рішення Національним банком України про віднесення банку до категорії неплатоспроможних, але не більше 200 000 гривень.
37. У подальшому, за наслідками розгляду пропозиції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб щодо відкликання банківської ліцензії та ліквідацію публічного акціонерного товариства "Банк "Таврика", Національним банком України прийнято постанову від 20.03.2013 №97 "Про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію публічного акціонерного товариства "Банк "Таврика".
38. Листами від 11.07.2013 за №№ 5730/4, 1478/4, 0647/4 і № 0615/4 уповноважена особа Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію АТ "Банк "Таврика" Соловйова Н.А. повідомила: ОСОБА_1 про включення його вимоги до реєстру акцептованих вимог кредиторів як такої, що підлягає задоволенню, в сумі 1 102 672,59 грн.; ОСОБА_2 про включення його вимоги до реєстру акцептованих вимог кредиторів як такої, що підлягає задоволенню, в сумі 119 118,55 грн. згідно до 4 черговості; ОСОБА_4 про включення його вимоги до реєстру акцептованих вимог кредиторів як такої, що підлягає задоволенню, в сумі 4 136 305,62 грн. згідно до 4 черговості; ОСОБА_3 про включення його вимоги до реєстру акцептованих вимог кредиторів як такої, що підлягає задоволенню, в сумі 1 289 749,55 грн. згідно до 4 черговості.
39. В матеріалах справи наявна копія листа уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію АТ "Банк "Таврика" Соловйової Н.А. від 09.11.2013 №11-02/1406/1 з відомостями про виплату ОСОБА_3 через уповноважений банк АТ "Імексбанк" гарантованої Фондом суми коштів у розмірі 200 000 грн.
40. Документальні докази звернення решти позивачів до Фонду та/або уповноваженої особи Фонду із заявами про виплату відшкодувань за вкладами в межах гарантованої суми коштів у розмірі 200 000 грн., та отримання ними відповідей про незадоволення таких заяв у матеріалах справи відсутні.
41. Відповідно до інформації, розміщеної 28.11.2018 на офіційної сайті Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, припинено державну реєстрацію Публічного акціонерного товариства "Банк "Таврика" як юридичної особи, а тому ліквідація банку вважається завершеною.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
42. У касаційній скарзі ОСОБА_1 та ОСОБА_2 наголошується, що суд апеляційної інстанції, здійснюючи апеляційний перегляд справи, не надав жодної оцінки аргументам учасників справи та висновкам суду першої інстанції в частині позовних вимог стосовно визнання протиправною бездіяльності Фонду, яка виразилась у не зверненні, всупереч вимог статті 38 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб", до правоохоронних органів та не перевірки договорів застави, невизнання нікчемним договору про відкриття кореспондентського рахунку в Австрійському банку MEINL BANK AG та перерахування 50 млн. доларів США, як застави, для надання кредиту, що призвело до втрати активів банку в сумі 211 млн. 837,9 тис. грн., невжитті передбачених законом заходів стосовно повернення незаконно перерахованих коштів, відшкодування завданої такими діями шкоди.
43. Скаржники також наголошують, що суди попередніх інстанцій не надали належної оцінки й аргументам позову стосовно дій Фонду при зверненні до НБУ з пропозицією відкликання ліцензії ПАТ "Банк "Таврика" та ліквідації цього Банку й не врахували, що такі дії вчинені безпідставно за наявності достатніх фінансових ресурсів у банку, тобто, на переконання скаржників, є протиправними.
44. Касаційна скарга містить доводи й про те, що судом апеляційної інстанції не застосовано до спірних відносин пункт 2.1 Положення про порядок організації та проведення перевірок з питань запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, затвердженого постановою Правління Національного банку України 20.06.2011 №197, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.07.2011 за №852/19590, в частині того, що планова перевірка банку (крім відокремлених підрозділів банків) проводиться не рідше одного разу на два роки, а також норми статті 71 Закону України "Про банки і банківську діяльність" в частині того, що планова перевірка здійснюється не частіше одного разу на рік.
45. За доводами касаційної скарги судом апеляційної інстанції не досліджено факти протиправної бездіяльності НБУ упродовж періоду з 05.09.2012 (дати вчинення дій щодо виведення активів Банку) до 23.11.2012 (дати початку перевірки). З цього приводу в касаційних скаргах вказується, що вивід активів банку відбувся ще 05.09.2012, а тому НБУ повинен був ще 05.09.2012 ввести в ПАТ "Банк Таврика" куратора з НБУ відповідно до вимог статті 67 Закону України "Про банки та банківську діяльність" та призначити Комісію НБУ з проведення планової інспекційної перевірки банку. Все це, на думку позивачів, сталося через не проведення НБУ планової інспекційної перевірки ПАТ "Банк Таврика" з травня до вересня 2012 року, що, на їхнє переконання, свідчить про протиправну бездіяльність НБУ і не враховано судом апеляційної інстанції.
46. На переконання скаржників, вищевказані положення законодавства підлягали застосуванню до спірних правовідносин, однак всупереч норм процесуального права судом апеляційної інстанції застосовані не були, що призвело до скасування правильного рішення суду першої інстанції в частині задоволених позовних вимог.
47. В обґрунтуванні вимог касаційної скарги вказується й про те, що суд апеляційної інстанції необґрунтовано відхилив клопотання про виклик свідків, а також не витребував низку доказів, які б могли підтвердити обставини, що мають значення для правильного вирішення цієї справи.
48. Позивачі також вважають, що постанова Правління НБУ від 20.12.2012 №548 "Про віднесення ПАТ "Банк "Таврика" до категорії неплатоспроможних" прийнята за відсутності передбачених для цього законом правових підстав та документального підтвердження неплатоспроможності банку при відсутності самої довідки комісії НБУ на час прийняття вказаної постанови та достатності обов`язкового резерву коштів банку в Національному банку України.
49. Окрім цього, скаржниками звертається увага на те, що вказана вище постанова НБУ була прийнята з порушенням пункту 6.2.24 Регламенту Національного банку України, оскільки її проєкт не було погоджено в робочому порядку членами правління НБУ.
50. Ці доводи і обставини справи, на думку скаржників, не були враховані судом апеляційної інстанції, однак свідчать про протиправність вищезазначеної постанови Правління НБУ і помилковість висновків, викладених у оскаржуваній постанові апеляційного суду стосовно відсутності підстав для задоволення позову в цій частині.
51. Насамкінець ОСОБА_1 у касаційній скарзі стверджує, що апеляційний суд розглянув справу за його відсутності й без належного повідомлення про дату, час і місце судового засідання, що згідно з пунктом 3 частини третьої статті 353 Кодексу адміністративного судочинства України є обов`язковою підставою для скасування судового рішення з направленням справи на новий розгляд.
52. У касаційній скарзі ОСОБА_3 та ОСОБА_4, окрім вищевказаних доводів, акцентується увага на тому, що розпорядження НБУ від 22.11.2012 № 599-р, яким у спірних відносинах призначено перевірку Банку, видано з порушенням вимог законодавства, воно ґрунтується на припущеннях за відсутності достовірної інформації стосовно підстав для проведення такого заходу банківського нагляду, однак суд апеляційної інстанції таким доводам позивачів правової оцінки не надав і не з`ясував обставини справи в цій частині.
53. Також зазначається, що в оскаржуваних судових рішеннях не міститься мотивів стосовно оцінки тих фактів, що постанова Правління Національного банку України від 20.12.2012 №548 "Про віднесення Публічного акціонерного товариства "Банк "Таврика" до категорії неплатоспроможних" прийнята до закінчення проведення перевірки, а оскільки НБУ не наділений повноваженнями видавати постанови Правління НБУ у формі індивідуальних актів, то вищевказана постанова повинна була бути зареєстрована у Міністерстві юстиції України і доведена належним чином до населення у відповідності до вимог статті 57 Конституції України. Ті ж самі вимоги повинні були б, на думку скаржників, забезпечені й щодо рішення Комісії з питань нагляду та регулювання діяльності банків Національного банку України прийнято рішення від 23.11.2012 №906 "Про зупинення здійснення окремих видів операцій публічного акціонерного товариства "Банк "Таврика", однак виконані не були.
54. Вищевказане, на думку позивачів, вказує на незаконність цих постанови та рішення відповідача, а тому слугувала незаконною підставою аби Фонд до завершення перевірки набув усіх повноважень органів управління та органів контролю ПАТ "Банк "Таврика".
55. Суд апеляційної інстанції, за доводами касаційної скарги, не врахував аргументів скаржників стосовно незастосування НБУ у спірних відносинах норм статті 75 Закону України "Про банки та банківську діяльність" та щодо бездіяльності НБУ з визнання ПАТ "Банк "Таврика" як проблемного банку, та й взагалі не врахував того, що цей Банк не був проблемний, а доведення до неплатоспроможності відбувалося штучно.
56. Крім того, за наведеними у касаційній скарзі аргументами, суд апеляційної інстанції не врахував наявної судової практики (рішення Солом`янського районного суду м. Києва від 13.03.2013, від 14.03.2013, від 20.06.2013 у справах №2-1597/13, №2-846/13, №2-3054/13 відповідно, ухвала Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ у справі №6-7239св14 від 28.05.2014, ухвала Вищого адміністративного суду України від 23.04.2014 у справі №826/6309/13-а), де містяться висновки про те, що постанова Правління Національного банку України від 20.12.2012 №548 "Про віднесення Публічного акціонерного товариства "Банк "Таврика" до категорії неплатоспроможних" не тільки обмежує права вкладників на повернення вкладу, але й протирічить частині другій статті 1060 Цивільного кодексу України, не має юридичної сили, оскільки не зареєстрована в Міністерстві юстиції України.