1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 березня 2023 року

м. Київ

справа № 380/16409/21

адміністративне провадження № К/990/15591/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Білак М.В.,

суддів: Калашнікової О.В., Мартинюк Н.М.,

розглянувши у порядку письмового провадження справу

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 19 травня 2022 року (головуючий суддя - Глушко І.В., судді: Довга О.І., Запотічний І.І.)

у справі №380/16409/21

за позовом ОСОБА_1

до військової частини НОМЕР_1

про визнання дій протиправними та зобов`язання до вчинення дій.

I. ПРОЦЕДУРА

1. У вересні 2021 року позивач звернувся до суду з вказаним позовом, в якому просив:

- визнати протиправними дії військової частини НОМЕР_1 щодо нарахування та виплати індексації грошового забезпечення за період з лютого 2016 року по серпень 2017 року включно з урахуванням липня 2013 року як базового місяця;

- зобов`язати військову частину НОМЕР_1 перерахувати та виплатити індексацію грошового забезпечення за період з лютого 2016 року по серпень 2017 року включно з урахуванням січня 2008 року як базового місяця, виплату здійснити із урахуванням виплачених сум.

2. У обґрунтування позовних вимог зазначав про неправильне визначення базового місяця для нарахування індексації грошового забезпечення що вплинуло на розмір виплаченої індексації за період з лютого 2016 року по серпень 2017 року. Постановою Кабінету Міністрів України від 07 листопада 2007 року №1294 підвищено посадові оклади військовослужбовців із січня 2008 року, відтак базовим місяцем для нарахування індексації відповідно до порядку, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року № 1078, повинен бути січень 2008 року, а не липень 2013 року, як визначено відповідачем.

3. Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 07 лютого 2022 року позов задоволено.

4. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 19 травня 2022 року рішення суду першої інстанції скасовано та ухвалено нове про відмову у задоволенні позову.

5. Позивач подав касаційну скаргу, у якій, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

6. Ухвалою Верховного Суду від 23 червня 2022 року відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

7. Судами попередніх інстанцій установлено, що ОСОБА_1 проходив військову службу у Збройних Силах України, у період з 09 лютого 2016 року по 19 липня 2017 року проходив службу у військовій частині НОМЕР_1 .

8. Наказом голови Адміністрації Державної спеціальної служби транспорту (по особовому складу) від 17 липня 2017 року №47 майора ОСОБА_1 звільнено з військової служби у запас на підставі пп. "ї" (військовослужбовці, які в особливий період (крім проведення мобілізації та введення воєнного стану) проходять військову службу за контрактом і строк контракту яких закінчився, та не висловили бажання продовжувати військову службу) пункту 1 частини восьмої статті 26 Закону України "Про військовий обов`язок та військову службу", та наказом командира військової частини НОМЕР_1 від 19 липня 2017 року №171 виключено із списків особового складу, усіх видів забезпечення військової частини НОМЕР_1 з 19 липня 2017 року.

9. Із наданих на адвокатський запит документів з`ясовано, що ОСОБА_1 нараховано та виплачено індексацію грошового забезпечення за період з лютого 2016 року по серпень 2017 року у розмірі 29 645,06 грн. Розрахунок індексації грошового забезпечення проведено виходячи з липня 2013 року як базового місяця.

10. Не погоджуючись із розміром виплаченої індексації, вважаючи, що базовим місяцем при її нарахуванні має застосовуватися січень 2008 року, позивач звернувся до суду із цим позовом.

ІII. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

11. Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що схема посадових окладів осіб офіцерського складу Збройних Сил України затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 07 листопада 2007 року № 1294 "Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" (далі - постанова № 1294), відповідно з набранням нею чинності відбулися зміни розміру тарифних ставок (посадових окладів) відповідних категорій військовослужбовців.

12. Визначення базового місяця залежить тільки від зміни розміру тарифної ставки (посадового окладу), яка вперше відбулась у січні 2008 року на підставі постанови № 1294, яка набрала чинності 01 січня 2008 року та втратила чинність 01 березня 2018 року у зв`язку з прийняттям наказу Міністерства оборони України від 01 березня 2018 року № 90 "Про встановлення тарифних розрядів осіб офіцерського складу Збройних Сил України".

13. Підставою для встановлення базового місяця індексації є підвищення, зокрема, посадових окладів особи. Зміна розміру доплат, надбавок та премій не впливає на встановлення базового місяця індексації для початку обчислення індексу споживчих цін при нарахуванні індексації.

14. Підвищення тарифних ставок (окладів) військовослужбовців за період з січня 2008 року по березень 2018 року, що є підставою для встановлення іншого базового місяця для проведення індексації, не відбувалося, а тому суд погодився з доводами позивача про те, що саме січень 2008 року є базовим місяцем для нарахування індексації його грошового забезпечення за спірний період.

15. Також суд вважав, що в даному випадку ефективним способом захисту порушених прав, свобод чи інтересів позивача буде зобов`язання відповідача перерахувати та виплатити індексацію грошового забезпечення за період з 01 січня 2016 року по 21 серпня 2017 року, з урахуванням січня 2008 року, як базового місяця та здійснити виплату з урахуванням виплачених сум.

16. Судом апеляційної інстанції було встановлено, що з грудня 2015 року по липень 2016 року індексація позивачу виплачувалась з урахуванням місяця підвищення - травень 2015 року, що згідно доводів скаржника зумовлене просуванням по службі позивача на вищу посаду та зміною посадового окладу у бік збільшення (з 1 125 грн на 1 200 грн).

17. При вирішенні спірних правовідносин підлягає врахуванню положення, визначені абзацом 3 пункту 10-2 Порядку № 1078 (в редакції, чинній до 01 грудня 2015 року) щодо особливостей обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації заробітної плати новоприйнятих працівників, якою фактично встановлено, що базовим місяцем для нарахування індексації грошових доходів працівника є місяць останнього збільшення заробітної плати/посадового окладу, з якого власне і починає обчислюватися індекс споживчих цін.

18. Оскільки позивач на військовій службі перебував з 2002 року та на час зарахування позивача до списків військової частини НОМЕР_1 його посадовий оклад не зазнав змін, відповідачем збережено для обрахунку індексації базовий місяць, що був визначений до зарахування до списків частини - липень 2013 року.

19. Підвищення тарифних ставок (окладів) військовослужбовців за період з січня 2008 року по березень 2018 року, що є підставою для встановлення іншого базового місяця для проведення індексації, не відбувалося.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

20. Позивач у обґрунтування касаційної скарги зазначав про те, що суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду від 26 січня 2022 року у справі №400/1118/21, а саме в тій частині, що відповідно до положень Порядку №1078 січень 2008 року є базовим місяцем для нарахування індексації грошового забезпечення за період з 01 грудня 2015 року по 16 березня 2016 року.

21. Висновки суду апеляційної інстанції є помилковими, а оскаржувана постанова ухвалена з порушенням норм матеріального права щодо неправильного тлумачення Порядку № 1078 у редакції постанови № 1013 в частині визначення місяця для обчислення індексу споживчих цін (базового місяця).

22. Так, постанова Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2015 року № 1013 набрала чинності з 15 грудня 2015 року та підлягала застосуванню з 01 грудня 2015 року. Спірні правовідносини у справі виникли з лютого 2016 року по серпень 2017 року, тобто у період дії норм порядку № 1078 у редакції постанови № 1013.

23. З 01 грудня 2015 року порядок нарахування індексації повинен був здійснюватися відповідно до норм Порядку № 1078 в редакції постанови № 1013, аналіз норм якого дає підстави дійти висновку, що місяць, в якому відбулося підвищення оплати праці (суми її постійних складових), є базовим при проведенні індексації.

24. Зміна посадових окладів військовослужбовців відбулась 01 січня 2008 року згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 07 листопада 2007 року № 1294 та 01 березня 2018 року згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704.

25. На переконання позивача його посадовий оклад, який виплачувався за період служби, був встановлений із січня 2008 року та не змінювався до серпня 2017 року. Таким чином, січень 2008 року є базовим місяцем для нарахування індексації грошового забезпечення за спірний період.

26. Переведення на іншу посаду з вищим посадовим окладом не є підвищенням посадового окладу в розумінні норми пункту 10-2 Порядку № 1078, оскільки розмір посадового окладу за посадою, на яку його було переведено, також з січня 2008 року по серпень 2017 року був незмінним.

27. Також скаржник зазначав, що дана касаційна скарга стосується питання права, яке має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики; правова позиція Верховного Суду по цій справі становить значний суспільний інтерес, оскільки щоденно звільняються військовослужбовці, які за наслідками можливих неправомірних дій посадових осіб недоотримають належні їм виплати.

28. Відповідач у відзиві на касаційну скаргу просив відмовити у її задоволенні.

29. Вказував на те, що підвищення тарифної ставки (окладу) позивачу за період з січня 2008 року по березень 2018 року, що є підставою для встановлення іншого базового місяця для проведення індексації, не відбулося і був збережений до зарахування у списки частини базовий місяць липень 2013 року.

30. Вимога перерахувати та виплатити індексацію грошового забезпечення з урахуванням січня 2008 року як базового місяця є неправомірним.

V. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ

31. Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, вважає за необхідне зазначити наступне.

32. Касаційне провадження у справі, що розглядається, відкрито з підстави, передбаченої пунктом 1 частини четвертої статті 328 КАС України.

33. Спеціальним законом, який визначає основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей, встановлює єдину систему їх соціального та правового захисту, гарантує військовослужбовцям та членам їх сімей в економічній, соціальній, політичній сферах сприятливі умови для реалізації їх конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни та регулює відносини у цій галузі є Закон України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (далі - Закон № 2011-XII, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

34. Відповідно до частини першої статті 9 Закону № 2011-ХІІ держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері праці та соціальної політики, інші центральні органи виконавчої влади відповідно до їх компетенції розробляють та вносять у встановленому порядку пропозиції щодо грошового забезпечення військовослужбовців.

35. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону (частина третя статті 9 Закону №2011-ХІІ).

36. Правові, економічні та організаційні основи підтримання купівельної спроможності населення України в умовах зростання цін з метою дотримання встановлених Конституцією України гарантій щодо забезпечення достатнього життєвого рівня населення України визначені Законом України "Про індексацію грошових доходів населення" (далі - Закон № 1282-XII, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).


................
Перейти до повного тексту