ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 березня 2023 року
м. Київ
справа №640/17910/19
адміністративне провадження № К/990/13009/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Соколова В.М.,
суддів: Білак М.В., Калашнікової О.В.,
за участю:
секретаря судового засідання Шевченко В.В.,
представників відповідача - Балабана Д.О., Вишневської Г.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу № 640/7910/19
за позовом Акціонерного товариства "Одесагаз" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, Державної казначейської служби України про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії, стягнення матеріальної шкоди, провадження у якій відкрито
за касаційною скаргою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 20 жовтня 2021 року (суддя Добрівська Н.А.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 23 лютого 2022 року (головуючий суддя - Глущенко Я.Б., судді: Пилипенко О.Є., Собків Я.М.),
УСТАНОВИВ:
І. Короткий зміст позовних вимог
1. У вересні 2019 року позивач - Акціонерне товариство "Одесагаз" (далі - АТ "Одесагаз") звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП; Комісія; відповідач), Державної казначейської служби України, в якому, з урахуванням уточнень позовних вимог, просив:
- визнати протиправною бездіяльність НКРЕКП з перегляду тарифу на послуги з розподілу природного газу для АТ "Одесагаз" до економічно обґрунтованого;
- зобов`язати НКРЕКП установити для АТ "Одесагаз" економічно обґрунтований тариф на послуги з розподілу природного газу розподільними трубопроводами, включивши до складу такого тарифу компенсацію витрат за попередні періоди у розмірі 3 081 497 540,00 гривень, 273 157 712,06 гривень інфляційних втрат, 3 % річних у розмірі 77 220 627,07 гривень до повного погашення із визначенням джерела для відшкодування різниці між нижчим та економічно обґрунтованим розміром тарифу на розподіл природного газу;
- стягнути з Державного бюджету України через Державну казначейську службу України на користь АТ "Одесагаз" 4 113 353 489,88 гривень майнової шкоди, яка завдана НКРЕКП, з яких збитки понесені АТ "Одесагаз" через заниження НКРЕКП тарифу на розподіл газу складають 3 208 305 593,56 гривень, 3 % річних у розмірі 77 220 627,07 гривень, 273 157 712,06 гривень інфляційних втрат;
- стягнути за рахунок бюджетних асигнувань НКРЕКП на користь АТ "Одесагаз" судовий збір.
2. Позов обґрунтований тим, що Комісією не встановлено для позивача економічно обґрунтований тариф на транспортування природного газу розподільними газопроводами, який би забезпечував ліцензіату відшкодування його обґрунтованих витрат на виробництво, сплату всіх податків, обов`язкових платежів та бюджетних відрахувань відповідно до чинного законодавства України, а також отримання обґрунтованого рівня прибутку та/або джерел для відшкодування різниці, яка виникла внаслідок збиткових тарифів. Позивач зауважував, що ще з 2011 року НКРЕКП встановлює для АТ "Одесагаз" економічно необґрунтований тариф на транспортування природного газу розподільними газопроводами, що неодноразово було підтверджено судовими рішеннями. Зокрема, протягом 2016-2019 років позивачу систематично завдавалися збитки внаслідок дискримінаційної тарифної політики НКРЕКП, які становлять різницю між економічно обґрунтованим тарифом, розрахованим позивачем, та тим, що був затверджений відповідачем. Однак, незважаючи на неодноразові звернення позивача до НКРЕКП із заявами про встановлення економічно обґрунтованого тарифу, відповідач не вчинив дій щодо встановлення такого тарифу на послуги розподілу природного газу.
ІІ. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення
3. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 20 жовтня 2021 року позов задоволено частково.
4. Визнано протиправною бездіяльність НКРЕКП щодо невстановлення для АТ "Одесагаз" обґрунтованого тарифу на послуги розподілу природного газу. Зобов`язано НКРЕКП установити для АТ "Одесагаз" економічно обґрунтований тариф, включивши до складу такого тарифу суму, що не була компенсована внаслідок невідповідності тарифу на розподіл природного газу економічно обґрунтованому рівню у попередні періоди (2016 рік - 1 півріччя 2019 року) у загальній сумі 3 431 875 879,13 грн, із них: 3 081 497 540,00 грн - сума недоотриманого прибутку (упущеної вигоди); 273 157 712,06 грн - інфляційні витрати; 77 220 627,07 грн - 3% річних. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено. Стягнуто на користь АТ "Одесагаз" за рахунок бюджетних асигнувань НКРЕКП судовий збір в сумі 3 842,00 грн.
5. Рішення місцевого суду мотивоване тим, що нормативно-правові акти, що регулюють ринок природного газу, не передбачають та не припускають можливості для оператора газорозподільної системи відшкодування його обґрунтованих витрат виробництва, сплату всіх податків, обов`язкових платежів та бюджетних відрахувань відповідно до чинного законодавства України, отримання обґрунтованого рівня прибутку, а також покриття виробничо-технологічних витрат та нормативних втрат, що виникають в діяльності газорозподільного підприємства, за рахунок, будь-яких інших джерел, окрім тарифу на розподіл газу. Отже, можливість позивача відшкодовувати його обґрунтовані витрати виробництва, сплачувати всі податки, обов`язкові платежі, бюджетні відрахування та розраховуватись за природний газ для потреб ВТВ прямо та безпосередньо залежить від наявності та суми передбаченої в тарифі на розподіл природного газу відповідної складової. Тож на підставі аналізу нормативних положень суд першої інстанції дійшов висновку про те, що необхідність формування відповідного тарифу з огляду на його економічну обґрунтованість прямо передбачена законодавством і встановлює для НКРЕКП відповідний обов`язок при встановленні та зміні тарифів, зокрема, і для АТ "Одесагаз".
6. Окружний суд зауважив, що Методикою визначення та розрахунку тарифу на послуги розподілу природного газу, затвердженою постановою НКРЕКП від 25 лютого 2016 року № 236, зареєстрованою у Міністерстві юстиції України 03 листопада 2016 року за № 1434/29564 (далі - Методика № 236), урегульований порядок компенсації витрат ліцензіатів саме шляхом включення їх до складу витрат структури тарифу (аналогічна позиція викладена у постанові Верховного Суду від 17 грудня 2019 року у справі №826/6713/18).
7. При цьому суд установив, що рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 11 квітня 2019 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 23 липня 2019 року та постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 14 листопада 2019 року, у справі № 640/18796/18 позов ПАТ "Одесагаз", з урахуванням заяви № 21/17-05 від 21 січня 2019 року про зміну підстав позову, до НКРЕКП задоволено повністю. Визнано протиправною бездіяльність Комісії з перегляду тарифу на послуги розподілу природного газу для ПАТ "Одесагаз" до економічно обґрунтованого та зобов`язано Комісію встановити для позивача економічно обґрунтований тариф на послуги розподілу природного газу. Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 11 квітня 2019 року у справі № 640/18796/18 набрало законної сили 23 липня 2019 року.
8. Отже, на думку суду, факт встановлення НКРЕКП для АТ "Одесагаз" економічно не обґрунтований тариф на послуги розподілу природного газу не потребує доказування. У свою чергу, факт понесення позивачем витрат (збитків) минулих періодів (2016-2019 років) зокрема підтверджено звітами про збитки від ліцензованого виду діяльності поданих позивачем до НКРЕКП та актами планової перевірки.
9. За таких обставин суд констатував обґрунтованість доводів позивача про наявність бездіяльності НКРЕКП щодо невстановлення для АТ "Одесагаз" саме обґрунтованого тарифу на послуги розподілу природного газу.
10. Обираючи спосіб захисту порушеного права позивача, Окружний адміністративний суд міста Києва зазначив, що позивач не має змоги без порушення законодавства розраховуватися за природний газ з інших джерел, ніж відповідна складова у затвердженому тарифі, оскільки всі кошти, які надходять до позивача в оплату за розподіл природного газу мають відповідне цільове призначення, якого позивач повинен дотримуватись. Отже, допущена НКРЕКП бездіяльність щодо затвердження (перегляду) обґрунтованого тарифу на послуги розподілу природного газу у бік економічно обґрунтованого, не забезпечує позивачу компенсації витрат за попередні періоди, інфляційних витрат, 3 % річних до повного погашення із визначенням джерела для відшкодування різниці між нижчим та економічно обґрунтованим розміром тарифу на розподіл природного газу. Це, як наслідок, призводить до зростання заборгованості позивача перед власником природного газу за договором купівлі-продажу природного газу для потреб ВТВ з незалежних від дій та волі позивача причин. Тому, на думку суду, збитки позивача від встановлення економічно необґрунтованих тарифів в будь-якому випадку мають бути відшкодовані.
11. Щодо дискреційності повноважень Комісії на встановлення тарифів, то суд зазначив, що повноваження державних органів не є дискреційними, коли є лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень. Тобто у разі настання визначених законодавством умов відповідач зобов`язаний вчинити конкретні дії і, якщо він їх не вчиняє, його можна зобов`язати до цього в судовому порядку. Відтак, зобов`язання НКРЕКП встановити для ПАТ "Одесагаз" відповідний тариф з врахуванням компенсації витрат за попередні періоди не є втручанням суду у дискреційні повноваження НКРЕКП, а є обґрунтованим та ефективним способом захисту порушеного права позивача.
12. Тож дослідивши Висновок спеціаліста щодо дослідження економічної обґрунтованості тарифу на розподіл газу, встановленого НКРЕКП для AT "Одесагаз" за період 2016 - І півріччя 2019 років та розрахунку збитків, нанесених ПАТ "Одесагаз" через встановлення економічно необґрунтованого тарифу за відповідний період № 02/12-2019-КП, складений ТОВ "Аудиторська компанія "Міжнародна правова безпека" 02 грудня 2019 року, суд визнав доведеним факт понесення позивачем збитків, спричинених встановленням відповідачем у попередні періоди економічно необґрунтованих тарифів на розподіл природного газу.
13. У підсумку суд першої інстанції дійшов висновку про те, що позивачем надано достатні документальні докази, якими підтверджується протиправна бездіяльність НКРЕКП, у той час, як відповідачем не доведено правомірності своїй дій щодо невстановлення для позивача економічно обґрунтованого тарифу.
14. Шостий апеляційний адміністративний суд у повній мірі підтримав позицію суду першої інстанції по суті вирішення спору та мотивами ухвалення судового рішення, у зв`язку із чим постановою від 23 лютого 2022 року залишив рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 20 жовтня 2021 року без змін.
ІІІ. Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги та її рух у касаційній інстанції. Позиція інших учасників справи
15. 27 травня 2022 року до Верховного Суду надійшла касаційна скарга НКРЕКП, у якій скаржник, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 20 жовтня 2021 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 23 лютого 2022 року, прийняти у справі нове рішення, яким відмовити АТ "Одесагаз" у задоволені позову в повному обсязі.
16. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій оскаржуються відповідачем з підстави, визначеної пунктом 1 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
17. На обґрунтування наявності підстави касаційного оскарження зазначено, що висновки судів попередніх інстанції щодо відсутності дискреційності повноважень Регулятора під час визначення розміру тарифу та прийняття рішення про встановлення відповідного тарифу жодним чином не обґрунтовані; судами не перевірено відповідність беззаперечності такого доказу, як висновок аудитора, положенням § 6 Висновок експерта КАС України у розрізі статей 72-74 КАС України; до повноважень (компетенції) адміністративного суду, що визначені положеннями КАС України, не віднесено формування (розрахунок) рівня економічно обґрунтованого тарифу для ліцензіатів НКРЕКП, як і не віднесено до повноважень аудиторів надання експертних висновків щодо правильності розрахунків таких тарифів, саме які і можуть слугувати доказами у адміністративному судочинстві.
18. Касатор переконаний, що вирішення питання про зобов`язання НКРЕКП включити до тарифу Ліцензіата певні витрати відноситься до внутрішньої компетенції державного органу (дискреційних повноважень), у зв`язку з цим у суду були відсутні підстави для задоволення таких вимог адміністративного позову, оскільки суд не може перебирати на себе компетенцію державного органу шляхом зобов`язання вчинити вищевказані дії. Тому, зобов`язання НКРЕКП встановити для ПАТ "Одесагаз" економічно обґрунтований тариф, включивши до складу такого тарифу суму, що не була компенсована внаслідок невідповідності тарифу на розподіл природного газу економічно обґрунтованому рівню у попередні періоди (2016 рік - I півріччя 2019 року) у загальній сумі 3 431 875 879,13 грн виходить за межі повноважень суду та є грубим втручанням у дискреційні повноваження Регулятора.
19. Відповідач стверджує, що така позиція НКРЕКП узгоджується з висновками Верховного Суду, викладеними у постановах від 17 грудня 2019 року у справі №826/6713/18 та від 06 серпня 2020 року у справі № 910/13541/17. Вказане, на думку скаржника, свідчить про необхідність урахування висновків Верховного Суду, викладених у вказаних справах, при застосуванні норм права у спірних правовідносинах.
20. Додатково скаржник вказує про порушення судом апеляційної інстанції норм процесуального права у контексті ненадання цим судом оцінки доводам НКРЕКП щодо пропущення позивачем строку звернення до суду.
21. Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 27 травня 2022 року для розгляду цієї касаційної скарги визначено колегію суддів у складі: суддя-доповідач Стеценко С.Г., судді: Стрелець Т.Г. Тацій Л.В.
22. Однак, судді Стеценко С.Г., Стрелець Т.Г., Тацій Л.В. заявили самовідводи у зв`язку з порушенням порядку визначення суддів для розгляду справи, встановленого статтею 31 КАС України, а саме, без врахування спеціалізації.
23. Ухвалою Верховного Суду від 08 червня 2022 року задоволено заяви суддів Стеценка С.Г., Стрелець Т.Г., Тацій Л.В. про самовідвід від участі у розгляді справи №640/17910/19.
24. Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 09 червня 2022 року для розгляду вказаної касаційної скарги визначено склад судової колегії у складі: Соколов В.М. (суддя-доповідач), судді: Білак М.В., Калашнікова О.В.
25. Ухвалою від 08 серпня 2022 року Верховний Суд відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою НКРЕКП.
26. Ухвалою від 27 січня 2023 року Верховний Суд у складі судді Касаційного адміністративного суду Соколова В.М. провів необхідні дії з підготовки справи до касаційного розгляду та призначив її до розгляду у відкритому судовому засіданні.
27. 20 березня 2023 року до суду касаційної інстанції надійшов відзив представника АТ "Одесагаз" на касаційну скаргу, в якому останній просить скаргу НКРЕКП залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення без змін.
28. На обґрунтування своєї позиції представник АТ "Одесагаз" вказує, що позивач неодноразово звертався до НКРЕКП із заявами про встановлення економічно обґрунтованого тарифу, проте відповідач не вчинив жодної дії щодо встановлення економічно обґрунтованого тарифу на послуги розподілу природного газу (заяви наявні в матеріалах справи). Це змусило АТ "Одесагаз" звернутися до суду за захистом та відновленням своїх порушених прав. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 11 квітня 2019 року у справі № 640/18796/18, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 23 липня 2019 року, було зобов`язано Регулятора встановити для АТ "Одесагаз" економічно обґрунтований тариф на послуги розподілу природного газу. Позивач знову звернувся до НКРЕКП із заявами з метою встановлення/перегляду тарифу на розподіл природного газу. Остання заява про перегляд (встановлення) тарифу №08/41 була подана 22 серпня 2019 року. Водночас, на момент звернення до суду з позовом у цій справі (18 вересня 2019 року), відповідач не встановив для АТ "Одесагаз" економічно обґрунтований тариф. Така бездіяльність відповідача є триваючою, а відтак, відсутнє пропущення позивачем строку звернення до адміністративного суду з вимогами про оскарження бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії.
29. Окремо представник АТ "Одесагаз" зауважив, що обраний позивачем спосіб захисту порушених прав є необхідним і не зумовлює невиправданого втручання у дискреційні повноваження НКРЕКП, оскільки дозволяє відновити правове становище позивача у тій мірі, у якій це необхідно за даних конкретних умов. Уважає, що відповідач не надав достатніх беззаперечних доказів в обґрунтування обставин, на яких ґрунтується його касаційна скарга, які б, у свою чергу, могли спростувати висновки судів попередніх інстанцій.
30. Ухвалою Верховного Суду від 21 березня 2023 року задоволено клопотання представника АТ "Одесагаз" про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.
31. 23 березня 2023 року до Суду надійшло клопотання представника АТ "Одесагаз" про розгляд справи без його участі за наявними у справі матеріалами. У клопотанні представник позивача підтримав викладену у відзиві на касаційну скаргу позицію.
32. У судовому засіданні представники НКРЕКП підтримали вимоги касаційної скарги та просили їх задовольнити.
33. Представник АТ "Одесагаз" у судове засідання не з`явився, про дату, час і місце розгляду справи повідомлений належним чином.
ІV. Установлені судами попередніх інстанцій обставини справи
34. 05 березня 2019 року АТ "Одесагаз" звернулося до НКРЕКП із заявою №08/03 щодо встановлення/перегляду тарифу на послуги з розподілу природного газу, до якої, згідно з переліком доданих документів надані: пояснювальна записка до розрахунку тарифу з додатками; основні техніко-виробничі показники АТ "Одесагаз" станом на 31 грудня 2018 року; динаміка звітних, даних та планові розрахункові дані про ліцензовану діяльність з розподілу природного газу АТ "Одесагаз"; розрахунок тарифу на розподіл природного газу (без урахування ПДВ); обсяги транспортування природного газу розподільними трубопроводами та потужність в розрізі категорій споживачів; розшифрування обсягів величини нормованих витрат та втрат природного газу відповідно до чинних методик; показники витрат на оплату праці; розрахунок амортизаційних відрахувань відповідно до груп необоротних активів ліцензіата з розподілу природного газу; план розвитку газорозподільної системи на 2019- 2028 роки АТ "Одесагаз"; копії фінансової звітності (баланс, звіт про фінансові результати) звіт про рух грошових коштів, звіт про власний капітал та примітки до фінансової звітності) станом на 31 грудня 2017 року та станом на 31 грудня 2018 року; копії декларації з податку на прибуток АТ "Одесагаз" за 2017- 2018 року роки; протокол відкритого обговорення щодо схвалення/затвердження проекту від 26 лютого 2019 року та лист Одеської ОДА про призначення представника для участі у відкритому обговоренні тарифу на 2019 року рік.
35. 05 квітня 2019 року позивачем подана до Регулятора заява №08/17 про встановлення/перегляду тарифу на послуги з розподілу природного газу, до якої додані аналогічно попередній заяві додатки і додатково: лист ПАТ "Одеський припортовий завод" від 27 березня 2019 року № 850; договір експлуатації газорозподільних систем або їх складових від 02 червня 2017 року № 020617/37-Одс-ГРМ, перелік державного майна, звіт про рух державного майна за 2018 рік.
36. 22 серпня 2019 року АТ "Одесагаз" подано Комісії заяву №08/41 з проханням розглянути заяву та додані до неї документи щодо встановлення/перегляду тарифу на послуги з розподілу природного газу. До вказаної заяви додані документи за переліком, аналогічним тому, що наведений у заяві від 05 квітня 2019 року.
37. Нездійснення розгляду вказаних заяв по суті слугувало для позивача підставою для звернення до суду із позовом про визнання бездіяльності НКРЕКП протиправною.
38. Також суди встановили, що під час перебування справи на розгляді в суді першої інстанції НКРЕКП 24 грудня 2019 року прийняла постанову № 3036 "Про встановлення тарифу на послуги розподілу природного газу для АТ "Одесагаз" (далі - Постанова № 3036) (набрала чинності з 01 січня 2020 року, але не раніше дня, наступного за днем її опублікування в офіційному друкованому виданні - газеті "Урядовий кур`єр"), якою установлено позивачу:
1) на період з 01 січня 2020 року до 30 червня 2020 року включно:
- тариф на послуги розподілу природного газу - у розмірі 0,65 грн за 1 м3 на місяць (без урахування ПДВ);
- структуру тарифу на послуги розподілу природного газу згідно з додатком 1;
2) з 01 липня 2020 року:
- тариф на послуги розподілу природного газу - у розмірі 0,81 грн за 1 м3 на місяць (без урахування ПДВ);
- структуру тарифу на послуги розподілу природного газу згідно з додатком 2.
39. Цією ж постановою визнано такою, що втратила чинність, постанова НКРЕКП від 28 березня 2017 року № 371 "Про встановлення тарифів на послуги розподілу природного газу для ПАТ "Одесагаз".
40. Згідно з Додатком 1 до Постанови № 3036 визначені такі складові тарифу на послуги розподілу природного газу АТ "Одесагаз" з 01 січня 2020 року до 30 червня 2020 року включно:
1. тариф на послуги розподілу природного газу (одиниця виміру - грн за 1 м3 на місяць (без ПДВ)) - 0,65;
2. Планована річна тарифна виручка, усього (одиниця виміру - тис грн) - 740050,4;
2.1 Повна планована собівартість, усього (тис грн) - 674645,9;
2.1.1 Матеріальні витрати, усього (тис грн) - 246 051,8;
2.1.1.1 у т. ч.: вартість газу на виробничо-технологічні витрати, нормовані та питомі втрати, та власні потреби (тис грн) - 205584,4;
2.1.1.2 вартість матеріалів (паливо, електроенергія, витрати на ремонт, інші матеріальні витрати) (тис грн) - 40467,4;
2.1.2 Витрати на оплату праці (тис грн) - 257199,6;
2.1.3 Амортизаційні відрахування (тис грн) - 54694,4;
2.1.4 Інші витрати, усього (тис грн) - 116700,1;
2.1.4.1 у т. ч.: єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (тис грн) - 56583,9;
2.1.4.2 повірка та ремонт лічильників (тис грн) 1384,4;
2.1.4.3 витрати на заміну лічильників та/або створення обмінного фонду лічильників (тис грн) - 18524,8;
2.1.4.4 інші витрати (тис грн) - 40207,0;
2.2 Планований прибуток, усього (тис грн) - 65404,5;
2.2.1 у т. ч.: прибуток на виробничі інвестиції (тис грн) - 49 905,7;
Довідково:
3. Планована річна замовлена потужність розподілу природного газу, усього (одиниця виміру - 1000 м3 на рік) - 1134368,5.
41. Додатком 2 до Постанови № 3036 визначені складові тарифу на послуги розподілу природного газу АТ "Одесагаз" з 01 липня 2020 року, згідно якого:
1. Тариф на послуги розподілу природного газу (одиниця виміру - грн за 1 м3 на місяць (без ПДВ)) - 0,81;
2. Планована річна тарифна виручка, усього (одиниця виміру - тис грн) - 920654,7;
2.1 Повна планована собівартість, усього (тис грн) - 772183,3;
2.1.1 Матеріальні витрати, усього (тис грн) - 246051,8;
2.1.1.1 у т. ч.: вартість газу на виробничо-технологічні витрати, нормовані та питомі втрати, та власні потреби (тис грн) - 205584,4;
2.1.1.2 вартість матеріалів (паливо, електроенергія, витрати на ремонт, інші матеріальні витрати) (тис грн) - 40467,4;
2.1.2 Витрати на оплату праці (тис грн) - 336330,6;
2.1.3 Амортизаційні відрахування (тис грн) - 54694,4;
2.1.4 Інші витрати, усього (тис грн) - 135106,5;
2.1.4.1 у т. ч.: єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (тис грн) - 73992,7;
2.1.4.2 повірка та ремонт лічильників (тис грн) - 1384,4;
2.1.4.3 витрати на заміну лічильників та/або створення обмінного фонду лічильників (тис грн) - 18524,8;
2.1.4.4 інші витрати (тис грн) - 41204,6;
2.2 Планований прибуток, усього (тис грн) - 148471,4;
2.2.1 у т. ч.: прибуток на виробничі інвестиції (тис грн) - 49905,7;
2.2.2 компенсації витрат за попередні періоди (тис грн) - 80628,5;
Довідково:
3. Планована річна замовлена потужність розподілу природного газу, усього (одиниця виміру - 1000 м3 на рік) - 1134368,5.
42. Утім, під час перебування справи в суді першої інстанції відповідачем-1 прийняті ще дві постанови, якими позивачу визначався тариф на послуги розподілу природного газу: № 1174 від 24 червня 2020 року "Про внесення змін до постанови НКРЕКП від 24 грудня 2019 року №3036" (далі - Постанова № 1174) та № 2459 від 16 грудня 2020 року "Про встановлення тарифу на послуги розподілу природного газу для АТ "Одесагаз"" (далі - Постанова № 2459).
43. Так, Постановою №1174 внесені до постанови від 24 грудня 2019 року № 3036 такі зміни:
1) в абзаці другому підпункту 2 пункту 1 цифри " 0,81" замінено цифрами " 0,79";
2) додаток 2 до постанови викладено в новій редакції, а саме визначено:
" 1. Тариф на послуги розподілу природного газу (одиниця виміру - грн за 1 м3 на місяць (без ПДВ)) - 0,79;
2. Планована річна тарифна виручка, усього (одиниця виміру - тис грн) - 898064,2;
2.1 Повна планована собівартість, усього (тис грн) - 750143,8;
2.1.1 Матеріальні витрати, усього (тис грн) - 224012,3;
2.1.1.1 у т. ч.: вартість газу на виробничо-технологічні витрати, нормовані та питомі втрати, та власні потреби (тис грн) - 183544,9;
2.1.1.2 вартість матеріалів (паливо, електроенергія, витрати на ремонт, інші матеріальні витрати) (тис грн) - 40467,4;
2.1.2 Витрати на оплату праці (тис грн) - 336330,6;
2.1.3 Амортизаційні відрахування (тис грн) - 54694,4;
2.1.4 Інші витрати, усього (тис грн) - 135106,5;
2.1.4.1 у т. ч.: єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (тис грн) - 73992,7;
2.1.4.2 повірка та ремонт лічильників (тис грн) - 1384,4;
2.1.4.3 витрати на заміну лічильників та/або створення обмінного фонду лічильників (тис грн) - 18524,8;
2.1.4.4 інші витрати (тис грн) - 41204,6;
2.2 Планований прибуток, усього (тис грн) - 147920,4;
2.2.1 Плановий прибуток усього (тис грн) - 49905,7;
2.2.2 компенсації витрат за попередні періоди (тис грн) - 80628,5;
Довідково:
3. Планована річна замовлена потужність розподілу природного газу, усього (одиниця виміру - 1000 м3 на рік) - 1134368,5".
44. Пунктом 1 Постанови №2459 установлено АТ "Одесагаз":
- тариф на послуги розподілу природного газу - у розмірі 0,84 грн за 1 м3 на місяць (без урахування ПДВ);
- структуру тарифу на послуги розподілу природного газу згідно з додатком.
45. Пунктом 3 цієї ж постанови визнано такою, що втратила чинність, Постанову № 3036 (зі змінами).
46. Постанова № 1174, згідно з пунктом 4, набирає чинності з 01 січня 2021 року, але не раніше дня, наступного за днем її оприлюднення на офіційному вебсайті НКРЕКП.
47. У Додатку до Постанови № 1174 визначено структуру на послуги розподілу природного газу АТ "Одесагаз" з 01 січня 2021 року:
1. Тариф на послуги розподілу природного газу (одиниця виміру - грн за 1 м3 на місяць (без ПДВ)) - 0,84;
2. Планована річна тарифна виручка, усього (одиниця виміру - тис грн) - 1210388,8;
2.1 Повна планована собівартість, усього (тис грн) - 991640,9;
2.1.1 Матеріальні витрати, усього (тис грн) - 391650,9;
2.1.1.1 у т. ч.: вартість газу на виробничо-технологічні витрати, нормовані та питомі втрати, та власні потреби (тис грн) - 351183,2;
2.1.1.2 вартість матеріалів (паливо, електроенергія, витрати на ремонт, інші матеріальні витрати) (тис грн) - 40467,4;
2.1.2 Витрати на оплату праці (тис грн) - 362553,6;
2.1.3 Амортизаційні відрахування (тис грн) - 53701,7;
2.1.4 Інші витрати, усього (тис грн) - 183734,9;
2.1.4.1 у т. ч.: єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (тис грн) - 79761,8;
2.1.4.2 повірка та ремонт лічильників (тис грн) - 1589,3;
2.1.4.3 витрати на заміну лічильників та/або створення обмінного фонду лічильників (тис грн) - 41535,8;
2.1.4.4 витрати на встановлення індивідуальних лічильників газу населенню (тис грн) - 5743,1;
2.1.4.5 інші витрати (тис грн) - 55104,9;
2.2 Планований прибуток, усього (тис грн) - 218747,9;
2.2.1 у т. ч.: прибуток на виробничі інвестиції (тис грн) - 107403,4;
2.2.2 компенсації витрат за попередні періоди (тис грн) - 87896,0;
Довідково:
3. Планована річна замовлена потужність розподілу природного газу, усього (одиниця виміру - 1000 м3 на рік) - 1449145,4.
48. Уважаючи протиправною бездіяльність НКРЕКП щодо невстановлення для АТ "Одесагаз" обґрунтованого тарифу на послуги розподілу природного газу, позивач звернувся до суду з цим позовом.
V. Джерела права й акти їхнього застосування
49. Визначення основних засад цінової політики і регулювання відносин, що виникають у процесі формування, встановлення та застосування цін, а також здійснення державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення закріплені Законом України від 21 червня 2012 року № 5007-VI "Про ціни і ціноутворення" (тут і далі - Закон № 5007-VI у редакції на час виникнення спірних правовідносин).
50. Як обумовлено статтею 2 цього Закону, його дія поширюється на відносини, що виникають у процесі формування, встановлення та застосування цін Кабінетом Міністрів України, органами виконавчої влади, органами, що здійснюють державне регулювання діяльності суб`єктів природних монополій, органами місцевого самоврядування та суб`єктами господарювання, які провадять діяльність на території України, а також здійснення державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення. Водночас дія цього Закону не поширюється на встановлення тарифів на медичні послуги та лікарські засоби в межах програми медичних гарантій згідно із Законом України "Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення".
51. Державна цінова політика у сфері діяльності суб`єктів природних монополій та суб`єктів господарювання, що здійснюють діяльність на суміжних ринках реалізується відповідно до законодавства про природні монополії та інших законів України (стаття 8 Закону № 5007-VI).
52. Відповідно до статті 5 Закону України від 20 квітня 2000 року № 1682-III "Про природні монополії" (тут і далі - Закон № 1682-III у редакції на час виникнення спірних правовідносин) цей Закон регулює діяльність суб`єктів природних монополій у таких сферах: транспортування нафти і нафтопродуктів трубопроводами; транспортування природного і нафтового газу трубопроводами; розподіл природного і нафтового газу трубопроводами; зберігання природного газу в обсягах, що перевищують рівень, який встановлюється умовами та правилами здійснення підприємницької діяльності із зберігання природного газу (ліцензійними умовами); транспортування інших речовин трубопровідним транспортом; передачі електричної енергії; розподілу електричної енергії (передачі електричної енергії місцевими (локальними) електромережами; користування залізничними коліями, диспетчерськими службами, вокзалами та іншими об`єктами інфраструктури, що забезпечують рух залізничного транспорту загального користування; управління повітряним рухом; централізованого водопостачання, централізованого водовідведення; транспортування теплової енергії; спеціалізованих послуг у річкових, морських портах, морських рибних портах та аеропортах відповідно до переліку, визначеного Кабінетом Міністрів України.
53. Згідно зі статтею 8 Закону № 1682-III, предметом державного регулювання діяльності суб`єктів природних монополій згідно з цим Законом є, зокрема ціни (тарифи) на товари, що виробляються (реалізуються) суб`єктами природних монополій.
54. Частиною другою статті 12 Закону № 5007-VI визначено, що державні регульовані ціни повинні бути економічно обґрунтованими (забезпечувати відповідність ціни на товар витратам на його виробництво, продаж (реалізацію) та прибуток від його продажу (реалізації).
55. Відповідно до частини першої статті 4 Закону України від 09 квітня 2015 року № 329-VIII "Про ринок природного газу" (тут і далі - Закон № 329-VIII у редакції на час виникнення спірних правовідносин) державне регулювання ринку природного газу здійснює Регулятор у межах повноважень, визначених цим Законом та іншими актами законодавства.
56. Ціни на ринку природного газу, що регулюються державою (зокрема тарифи на послуги з розподілу природного газу) повинні бути: 1) недискримінаційними; 2) прозорими; 3) встановленими з урахуванням вимог цілісності газотранспортної системи виходячи із економічно обґрунтованих та прозорих витрат відповідного суб`єкта ринку природного газу та з урахуванням належного рівня рентабельності, а також, де це можливо, встановленими з урахуванням зіставлення з показниками аналогічних категорій регульованих цін, встановлених Регулятором для інших суб`єктів ринку природного газу, або таких, що діють на ринках природного газу інших держав (абзац перший частини шостої статті 4 Закону № 329-VIII).
57. НКРЕКП є органом, уповноваженим на формування цінової політики - встановлення тарифу на розподіл природного газу, правовий статус якого визначено Законом України від 22 вересня 2016 року № 1540-VIII "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" (далі також - Закон № 1540-VIII).