1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 березня 2023 року

м. Київ

справа №420/7991/19

адміністративне провадження №К/9901/23437/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Стрелець Т.Г., розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Альянс Холдинг" до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, за касаційною скаргою Головного управління ДПС в Одеській області на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів Скрипченка В.О., Косцової І.П., Осіпова Ю.В. від 26.05.2021,

УСТАНОВИВ:

ВСТУП

Спірні у справі правовідносини виникли щодо видачі позивачу ліцензії на право здійснення роздрібної торгівлі пальним.

Позивач вважає, що податковий орган розглянув подану ним заяву про видання такої ліцензії неналежно та з порушенням встановленого законом строку, що призвело до порушення його прав, зумовило накладення на нього санкції у вигляді штрафу за здійснення роздрібної торгівлі пальним без ліцензії.

На думку позивача, відповідач мав можливість вказати дату початку терміну дії ліцензії таким чином, щоб це було більш сприятливим для платника податків, а його господарська діяльність не переривалась.

Суд першої інстанції в позові відмовив, а апеляційний суд визнав вимоги позивача частково обґрунтованими і їх задовольнив, посилаючись на те, що відповідачем було допущено протиправну бездіяльність, а рішення про видачу ліцензії в частині дати початку терміну її дії не відповідає критеріям, зокрема, розсудливості та обґрунтованості, визначеним частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України.

Під час розгляду цієї справи в касаційному порядку належить перевірити правильність застосування судами попередніх інстанцій норм Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального", а також дати відповідь на питання про те, чи здійснено розгляд поданої позивачем заяви про видачу ліцензії належно та своєчасно, чи мав відповідач можливість та визначені законом правові підстави для зазначення у спірних відносинах іншої дати початку терміну дії ліцензії, аніж ним була вказана.

I. ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У грудні 2019 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Альянс Холдинг" (далі також ТОВ "Альянс Холдинг", Товариство, позивач) звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС в Одеській області (далі також ГУ ДФС, відповідач), у якому просило:

- визнати протиправною бездіяльність ГУ ДФС в Одеській області щодо видачі позивачу ліцензії на право здійснення роздрібної торгівлі пальним на місце здійснення торгівлі за адресою: Одеська область, м. Южне, вул. Комунальна, 15, АЗС із терміном дії з 01.07.2019, згідно поданої 12.06.2019 заяви;

- визнати протиправним та скасувати розпорядження ГУ ДФС у Одеській області від 02.07.2019 №196-р про зобов`язання начальника управління контролю за обігом та оподаткування підакцизних товарів ГУ ДФС в Одеській області видати ліцензії суб`єктам господарювання на право роздрібної торгівлі пальним та на право зберігання пального за заявами суб`єктів господарювання згідно Реєстру виданих ліцензій в частині видачі ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним ТОВ "Альянс Холдинг" за адресою місця торгівлі: Одеська область, м. Южне, вул. Комунальна, 15, АЗС, реєстраційний номер 153303142019003, терміном дії з 02.07.2019 до 02.07.2024 (далі також спірне, оспорюване розпорядження);

- зобов`язати відповідача видати Товариству ліцензію на право здійснення роздрібної торгівлі пальним на місце здійснення торгівлі за адресою: Одеська область, м. Южне, вул. Комунальна, 15, АЗС із терміном дії з 01.07.2019, згідно поданої 12.06.2019 ТОВ "Альянс Холдинг" заяви та встановити судовий контроль за виконанням судового рішення.

2. У позовній заяві наводились аргументи про те, що видання Головним управлінням ДФС в Одеській області Товариству ліцензії з терміном дії саме з 02.07.2019 є необґрунтованим й жодних належних пояснень з цього приводу цим органом надано не було.

3. На переконання позивача, у спірних відносинах має місце протиправна бездіяльність Головного управління ДФС в Одеській області, оскільки цим органом здійснено неналежний розгляд заяви позивача про видачу ліцензії з початком терміну її дії саме у день набрання чинності змін до Закону України від 19.12.1995 №481/95-ВР "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального" (з 01.07.2019) та прийняло рішення про видачу ліцензії лише 02.07.2019.

4. За твердженнями Товариства така бездіяльність мала шкідливий вплив на його права та охоронювані законом інтереси, зокрема, на безперервність господарської діяльності, а також спричинила настання реальних негативних наслідків для позивача у вигляді накладення на нього фінансового стягнення (штрафу) в розмірі 250000 грн. за порушення статті 15 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального", а саме за реалізацію 01.07.2019 пального без наявності відповідної ліцензії.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

5. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 10.02.2021 у задоволенні позову відмовлено.

6. Такий висновок суду першої інстанції обґрунтовано тим, що оскільки подана заява розглянута ГУ ДФС в Одеській області в строк та відповідно до вимог законодавства, то й будь-якої протиправної бездіяльності відповідача щодо розгляду заяви Товариства про видачу йому ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним не встановлено.

7. Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 26.05.2021 рішення суду першої інстанції скасовано та прийнято нове судове рішення про часткове задоволення позову, а саме:

- визнано протиправними дії Головного управління ДФС в Одеській області щодо видачі Товариству з обмеженою відповідальністю "Альянс Холдинг" ліцензії на право здійснення роздрібної торгівлі пальним на місце здійснення торгівлі за адресою: Одеська область, м. Южне, вул. Комунальна, 15, АЗС із терміном дії з 02.07.2019, а не з 01.07.2019;

- зобов`язано Головне управління ДПС в Одеській області змінити розпорядження від 02.07.2019 №196-р про зобов`язання начальника управління контролю за обігом та оподаткування підакцизних товарів Головного управління ДФС в Одеській області видати ліцензії суб`єктам господарювання на право роздрібної торгівлі пальним та на право зберігання пального за заявами суб`єктів господарювання згідно Реєстру виданих ліцензій, в частині видачі ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним Товариству з обмеженою відповідальністю "Альянс Холдинг" за адресою місця торгівлі: Одеська область, м. Южне, вул. Комунальна, 15, АЗС, реєстраційний номер 153303142019003, терміном дії з 01.07.2019 до 01.07.2024.

- зобов`язати Головне управління ДПС в Одеській області змінити в ліцензії на право здійснення роздрібної торгівлі пальним на місце здійснення торгівлі за адресою: Одеська область, м. Южне, вул. Комунальна, 15, АЗС, реєстраційний номер 153303142019003, виданій Товариству з обмеженою відповідальністю "Альянс Холдинг", термін дії з 02.07.2019 до 02.07.2024 на з 01.07.2019 до 01.07.2024.

- В задоволенні іншої частини позову Товариства відмовлено.

8. Задовольняючи частково поданий у цій справі позов, суд апеляційної інстанції, застосовуючи правову позицію Верховного Суду, викладену в постанові від 04.12.2018 у справі №820/2208/18, дійшов висновку про те, що податковий орган, приймаючи рішення про видачу позивачу ліцензії з терміном дії, починаючи з 02.07.2019, хоча і діяв в межах наданих йому строків, проте мав всі можливості для встановлення іншого строку її дії, який би був більш сприятливим для платника податків, адже як свідчать матеріали справи та не спростовуються сторонами, позивач завчасно звернувся до контролюючого органу з відповідною заявою та надав повний пакет документів, а вимога закону про обов`язкову наявність ліцензії на даний від діяльності вступила в дію саме з 01.07.2019, про що було відомо відповідачу.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

9. Не погоджуючись із вищевказаною постановою апеляційного суду, відповідач подав касаційну скаргу в якій, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального та порушення норм процесуального права, просить її скасувати та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

II. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

10. Судом апеляційної інстанції встановлено, що ТОВ "Альянс Холдинг" зареєстровано в якості юридичної особи 06.06.2006 та здійснює, в тому числі, діяльність з роздрібної торгівлі пальним.

11. 23.11.2018 Законом України №2628-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів" внесено зміни до Закону України "Про ліцензування видів господарської діяльності" та Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів", якими зокрема, запроваджено ліцензування видів господарської діяльності з виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним. Зазначені зміни набирали чинності з 01.07.2019.

12. Згідно платіжного доручення №7369, ТОВ "Альянс Холдинг" 06.06.2019 сплатило на кредитний рахунок №31111091015021 банк отримувач: Казначейство України 2000,00 грн. за ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним (R8001), код платежу 22013300, та в подальшому звернулось до ГУ ДФС в Одеській області із заявою щодо видачі ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, до якої додало відповідні документи.

13. При цьому, у полі "Інформація про внесення платежу за ліцензію" товариством вказано номер платіжного доручення 7396 замість дійсного 7369.

14. З копії заяви, яка надана до суду відповідачем, вбачається, що зазначена заява зареєстрована ГУ ДФС в Одеській області 20.06.2019.

15. При цьому суд першої інстанції підкреслив, що жодних належних та обґрунтованих доказів того, що із заявою про видачу ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним Товариство звернулось саме 12.06.2019 позивачем до суду не надано. Водночас, із штампа на заяві позивача про видачу ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним вбачається, що остання подана позивачем та отримана ГУ ДФС в Одеській області саме 20.06.2019.

16. Колегія суддів апеляційного суду критично оцінило показання свідка ОСОБА_1, оскільки він є уповноваженою особою позивача, тобто зацікавленою особою, а тому його свідчення не можуть бути допустимим доказом.

17. 02.07.2019 ГУ ДФС в Одеській області прийнято розпорядження №196-р, яким зобов`язано начальника управління контролю за обігом та оподаткуванням підакцизних товарів ГУ ДФС в Одеській області Астрєйка В. видати ліцензію суб`єктам господарювання, в тому числі і ТОВ "Альянс Холдинг", на право роздрібної торгівлі пальним за адресою місця торгівлі: Одеська область, м. Южне, вул. Комунальна, 15, АЗС, реєстраційний номер 153303142019003 з терміном дії з 02.07.2019 до 02.07.2024.

18. Вважаючи, що ГУ ДФС в Одеській області не здійснило належний розгляд заяви товариства про видачу ліцензії у день набрання чинності змін до Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" (01.07.2019 ) та прийняло рішення про видачу ліцензії лише 02.07.2019, чим, на думку Товариства, допустило протиправну бездіяльність, ТОВ "Альянс Холдинг" звернулося до суду з цим позовом.

III. ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

19. Згідно з доводами касаційної скарги, які слугували підставою для відкриття касаційного провадження у цій справі, скаржник, з посиланням на пункт 3 та 4 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України, зазначає, що судами першої та апеляційної інстанцій під час розгляду цієї справи неправильно застосовано норми матеріального права, а саме - статті 15 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального", та порушено норми процесуального права, що виразилось у недотримання вимог стосовно повного і всебічного з`ясування фактичних обставин справи.

20. Зокрема, відповідачем зазначається, що висновок Верховного суду, викладений у рішенні від 04.12.2018 у справі №820/2208/18 не може бути застосований до обставин, які охоплюються предметом доказування у справі №420/7991/19, оскільки обставини не є ідентичними або навіть схожими.

21. Скаржник вважає, що стаття 15 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального" не передбачає будь-якого специфічного обов`язку по відношенню до контролюючого органу щодо видачі ліцензії на заяву суб`єкта господарювання у найкоротші терміни, а ніж ті, які передбачені частиною 46 цієї статті.

22. Головне управління ДПС в Одеській області наголошує, що у спірних відносинах правильне застосування вищевказаних норм полягає у визначенні, що контролюючий орган наділений повноваженнями розглядати отриману заяву суб`єкта господарювання щодо видачі ліцензії на право здійснення роздрібної торгівлі пальним протягом 20 календарних днів, з дня одержання зазначених у цьому Законі документів. Цей термін, на думку скаржника, не може бути скорочений, а обов`язок у контролюючого органу на видачу ліцензії не може бути визначений меншим строком, а ніж передбачено законом.

23. У касаційній скарзі стверджується, що суд апеляційної інстанції під час розгляду справи, в порушення вимог частини першої статті 7 Кодексу адміністративного судочинства України, не надав належної оцінки питанням, які порушувались відповідачем, зокрема, щодо обставин розгляду Головним управлінням ДПС в Одеській області поданих ТОВ "Альянс Холдинг" заяви та документів, що зумовило їх розгляд контролюючим органом упродовж майже усього двадцятиденного строку, відведеного для цього законодавством.

24. Також, за позицією скаржника, судом апеляційної інстанції не наведено будь-яких норм права, які надають можливість контролюючому органу здійснити зміну у прийнятому розпорядженні та виданій ліцензії щодо зазначення іншої дати початку строку її дії.

25. Окрім цього, аргументуючи підстави для касаційного оскарження прийнятої у цій справі постанови апеляційного суду, відповідач вказує, що будь-яких висновків Верховного Суду з питань застосування вищенаведеної норми права, за умов наявності аналогічних обставин, не існує, що потребує касаційного розгляду справи.

26. Копія ухвали Верховного Суду від 10.08.2021 разом з копією касаційної скарги та доданих до неї документів була направлена на адресу Товариства та отримані ним 13.08.2021, що підтверджується наявним у матеріалах касаційного провадження рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.

27. Відзиву на касаційну скаргу у встановлений Судом строк не надходило, однак його відсутність, за приписами частини четвертої статті 338 Кодексу адміністративного судочинства України, не перешкоджає перегляду рішень судів першої та апеляційної інстанцій.

IV. РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

28. Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами та пальним, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального на території України визначено Законом України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального".

29. Статтею 1 цього Закону, серед іншого, надано визначення наступним поняттям: ліцензія (спеціальний дозвіл) - документ державного зразка, який засвідчує право суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку; роздрібна торгівля - діяльність по продажу товарів безпосередньо громадянам та іншим кінцевим споживачам для їх особистого некомерційного використання незалежно від форми розрахунків, у тому числі на розлив у ресторанах, кафе, барах, інших суб`єктах господарювання (у тому числі іноземних суб`єктах господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) громадського харчування.

30. Законом України від 23.11.2018 №2628-VІІІ "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів" внесені зміни до Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального", зокрема, частину двадцяту статті 15 викладено у такій редакції: "Роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) або тютюновими виробами або пальним може здійснюватися суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю".

31. Згідно з Прикінцевими та перехідними положеннями Закону №2628-VІІІ він набирає чинності з 01.01.2019, крім, зокрема, підпункту 6 (щодо змін до Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів"), підпункту 17 (щодо змін до Закону України "Про ліцензування видів господарської діяльності") пункту 2 розділу II цього Закону, що набирають чинності з 01.07.2019.

32. За змістом статті 15 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального" (тут і далі у тексті цієї постанови Верховного Суду в редакції, чинній після 01.07.2019) роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) або тютюновими виробами або пальним може здійснюватися суб`єктами господарювання всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю.

Ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем торгівлі суб`єкта господарювання терміном на п`ять років.

Ліцензія видається за заявою суб`єкта господарювання, до якої додається документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію.

У заяві зазначається вид господарської діяльності, на провадження якого суб`єкт господарювання має намір одержати ліцензію (оптова, роздрібна торгівля алкогольними напоями, тютюновими виробами, оптова, роздрібна торгівля пальним або зберігання пального).

Суб`єкти господарювання отримують ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним на кожне місце роздрібної торгівлі пальним.

У заяві про видачу ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями або пальним додатково зазначаються адреса місця торгівлі, перелік реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, а також інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери посвідчень реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, та дата початку їх обліку в органах державної фіскальної служби.

Для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів:

документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення;


................
Перейти до повного тексту