1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 лютого 2023 року

м. Київ

справа № 815/2739/18

адміністративне провадження № К/9901/3121/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Шарапи В.М.,

суддів - Єзерова А.А., Чиркіна С.М.,

розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу товариства з обмеженою відповідальність фірма "КАТРАЛ" (далі - ТОВ фірма "КАТРАЛ") на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 19 вересня 2018 року у складі судді Потоцької Н.В. та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 26 грудня 2018 року у складі колегії суддів: Джабурія О.В. (головуючий), суддів: Вербицької Н.В., Кравченка К.В. у справі за позовом Державної екологічної інспекції в Одеській області до ТОВ фірма "КАТРАЛ" про застосування заходів реагування шляхом призупинення господарської діяльності до отримання відповідного дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, -

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій

1. Позивач звернувся до суду з позовом у якому просив:

- винести постанову про застосування заходів реагування до ТОВ фірма "КАТРАЛ", а саме: призупинити господарську діяльність до отримання відповідного дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.

2. Одеський окружний адміністративний суд рішенням від 19 вересня 2018 року, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 26 грудня 2018 року, позов задовольнив.

Застосував заходи реагування до ТОВ фірма "КАТРАЛ", а саме: призупинив господарську діяльність до отримання відповідного дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.

2.1 Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції виходив із того, що відповідач здійснюючи свою діяльність без дозволу на викиди забруднюючих речовин на встановлені стаціонарні заправки газу, порушив вимоги природоохоронного законодавства у галузі охорони атмосферного повітря, зокрема, статті 10, 11 Закону України від 16 жовтня 1992 року №2707-XII "Про охорону атмосферного повітря" (далі - Закон №2707-XII), тому дійшов висновку про застосування заходів реагування до ТОВ фірма "КАТРАЛ".

3. Судами попередніх інстанцій встановлено:

3.1 Державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища в Одеській області на підставі наказу №240 від 11 квітня 2018 року була проведена перевірка додержання ТОВ фірма "КАТРАЛ" вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, за результатами якої був складений акт № 46/13 від 8 травня 2018 року.

3.2 На підставі зазначеного акта Державним інспектором був винесений припис №19/13 від 8 травня 2018 року про усунення виявлених порушень шляхом отримання в строк до 8 серпня 2018 року дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами на стаціонарні заправники газу СЗГ-10-ГТРС на АЗС № 1 по вул. Банківській 54/1 та на АЗС № 3 по Дніпропетровській дорозі (вул. Семена Палія), 123-А в місті Одесі.

3.3 За результатами перевірки відносно директора ОСОБА_1 складено протокол про адміністративне правопорушення №000428 від 8 травня 2018 року.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

4. Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, TOB фірма "КАТРАЛ" звернулося із касаційною скаргою, у якій просить їх скасувати та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позову.

4.1 На її обґрунтування відповідач зазначив, що до нього одразу застосовано два заходи реагування, а саме: складений припис щодо усунення порушень та до спливу строку, встановлених для усунення порушень, звернувся позивач до суду з позовом про призупинення господарської діяльності.

5. Позивач відзив на касаційну скаргу не подав.

Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:

6. При розгляді касаційної скарги колегією суддів враховуються приписи частин першої-другої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України; у редакції до 8 лютого 2020 року), у відповідності до яких суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

7. Норми матеріального права під час перевірки судом касаційної інстанції правильності їх застосування судами попередніх інстанцій застосовуються у редакції, яка була чинною на час виникнення спірних правовідносин. Норми процесуального права під час касаційного перегляду судом касаційної інстанції застосовуються у редакції КАС України станом до 8 лютого 2020 року.

8. Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом від 5 квітня 2007 року №877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - Закон №877-V) .

9. Відповідно до статті 1 цього Закону державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

10. Частиною п`ятою статті 4 Закону №877-V передбачено, що повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування. Вжиття інших заходів реагування, передбачених законом, допускається за вмотивованим письмовим рішенням керівника органу державного нагляду (контролю) чи його заступника, а у випадках, передбачених законом, - із наступним підтвердженням обґрунтованості вжиття таких заходів адміністративним судом.

11. Згідно частини сьомої статті 7 Закону №877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

12. Відповідно до статті 10 Закону України від 16 жовтня 1992 року №2707-XII "Про охорону атмосферного повітря" (далі - Закон №2707-XII) підприємства, установи, організації та громадяни - суб`єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов`язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов`язані здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо.

13. Згідно з положеннями статті 11 цього Закону для забезпечення екологічної безпеки, створення сприятливого середовища життєдіяльності, запобігання шкідливому впливу атмосферного повітря на здоров`я людей та навколишнє природне середовище здійснюється регулювання викидів найбільш поширених і небезпечних забруднюючих речовин, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися на підставі дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до першої групи, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.


................
Перейти до повного тексту