1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 лютого 2023 року

м. Київ

справа № 820/6187/16

касаційне провадження № К/9901/41952/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Бившевої Л.І.,

суддів: Хохуляка В.В., Ханової Р.Ф.,

розглянув у порядку спрощеного провадження у відкритому судовому засіданні без виклику сторін касаційну скаргу Східної об`єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області (далі у тексті - відповідач, скаржник) на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 06.03.2017 (головуючий суддя - Перцова Т.С., судді - Дюкарєва С.В., Жигилій С.П.) у справі №820/6187/16 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ІМПЕРІЯ ЛОТО" (далі - позивач, ТОВ "ІМПЕРІЯ ЛОТО") до Східної об`єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області про скасування податкового повідомлення-рішення,

УСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "ІМПЕРІЯ ЛОТО", звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом, в якому просить суд скасувати податкове повідомлення-рішення Східної об`єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області №0003451401 від 29 серпня 2016 року про застосування до Товариства з обмеженою відповідальністю "ІМПЕРІЯ ЛОТО" штрафних санкцій, за кодом платежу 21080900, у сумі 1 гривня.

Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 11.01.2017 у справі №820/6187/16 у задоволенні адміністративного позову відмовлено повністю.

Відмовляючи у задоволенні адміністративного позову суд першої інстанції виходив з того, що висновки акту перевірки в частині порушення позивачем пунктів 1, 2 статті 3 Закону України від 06.07.1995 року № 265 "Про застосування РРО у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" знайшли своє підтвердження під час розгляду справи, а отже і податкове повідомлення-рішення Східної об`єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області №0003451401 від 29 серпня 2016 року винесено у відповідності до вимог чинного законодавства України.

Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 06.03.2017 постанову Харківського окружного адміністративного суду від 11.01.2017 у справі №820/6187/16 скасував, прийняв нову постанову, якою позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ІМПЕРІЯ ЛОТО" до Східної об`єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області про скасування податкового повідомлення - рішення задовольнив.

Суд апеляційної інстанції виходив з того, що відповідач при прийнятті оскаржуваного податкового повідомлення-рішення від 29.08.2016 №0003451401 про застосування штрафних (фінансових) санкцій в розмірі 1 грн. діяв не на підставі та не у спосіб, що передбачені Податковим кодексом України, без дотримання вимог ч.3 ст.2 КАС України, а отже, наявні підстави для скасування даного податкового повідомлення-рішення.

Східна об`єднана державна податкова інспекція м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області подала до Вищого адміністративного суду касаційну скаргу, у якій просить скасувати постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 06.03.2017, а постанову Харківського окружного адміністративного суду від 11.01.2017 у справі №820/6187/16 залишити без змін.

У касаційній скарзі скаржник зазначив, що вважає постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 06.03.2017 такою, що прийнята з порушенням норм матеріального та процесуального права з викладенням в них висновків, які не відповідають обставинам справи.

На думку скаржника суд апеляційної інстанції невірно застосував приписи статті 80 Податкового кодексу України (далі - ПК України), статтю 3 та пункт 4 статті 9 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" (далі - Закон №265/95-ВР), статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України.

У запереченні на касаційну скаргу позивач, посилаючись на законність судового рішення, просить залишити його без змін.

Вищий адміністративний суд України ухвалою від 10.04.2017 відкрив касаційне провадження в справі №820/6187/16.

Дану справу у порядку, передбаченому підпунктом 4 пункту 1 Розділу VІІ Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції, що діє з 15.12.2017; далі у тексті - КАС України) передано до Верховного Суду.

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 14.02.2023 прийняв касаційну скаргу Товариства до провадження та призначив справу до касаційного розгляду у спрощеному провадженні без повідомлення сторін на 15.02.2023.

Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями у справі визначено склад колегії суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду: Бившева Л.І. (суддя-доповідач, головуючий суддя), Хохуляк В.В., Ханова Р.Ф.

Верховний Суд, переглядаючи судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та перевіряючи правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права на підставі фактичних обставин справи, виходить з такого.

Суди попередніх інстанцій встановили такі обставини.

ГУ ДФС у Харківській області 23.02.2016 проведена фактична перевірка господарського об`єкту, який розташований за адресою: м. Харків, пр. Науки, 48, що належить ТОВ "Імперія Лото", щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності документа, що підтверджує державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців відповідно до закону, ліцензій, патентів, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).

За результатами фактичної перевірки складено акт №655/20/40/14/39973287 від 20.05.2016. Перевірка проведена в присутності представника ТОВ "Імперія Лото" Новохіжко А.В.

Перевіркою встановлено непроведення розрахункової операції через РРО при прийнятті ставки у розмірі 50, 00 грн та виплаті виграшу у розмірі 80, 00 грн на загальну суму 130, 00 грн; нероздрукування та невидача відповідного розрахункового документу на суму 130, 00 грн, чим порушено пункти 1, 2 статті 3 Закону України від 06.07.1995 року № 265 "Про застосування РРО у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" із змінами та доповненнями.

На підставі вищенаведених висновків акту перевірки Східною ОДПІ м. Харкова ГУ ДФС у Харківській області до ТОВ "Імперія Лото" податковим повідомленням-рішенням від 06.06.2016 № 0001981402 застосовані штрафні (фінансові) санкції (штраф) у сумі 2, 00 грн, у т. ч. 1, 00 грн - за непроведення розрахункової операцій через реєстратор розрахункових операцій; 1, 00 грн - за нероздрукування відповідного розрахункового документа, що підтверджує виконання розрахункової операції.

За результатами розгляду ГУ ДФС у Харківській області скарг ТОВ "Імперія Лото" від 17.06.2016 та від 22.06.2016 рішенням № 4542/10/20-40-10-01-14 від 08.08.2016 частково задоволено скарги платника, а податкове повідомлення-рішення Східної ОДПІ м. Харкова ГУ ДФС у Харківській області від 06.06.2016 № 0001981402 - скасовано на суму 1, 00 грн.

В рамках процедури адміністративного оскарження 29.08.2016 Східною ОДПІ м. Харкова ГУ ДФС у Харківській області було винесено податкове повідомлення-рішення від 29.08.2016 № 0003451401 про застосування до ТОВ "Імперія Лото" штрафних (фінансових) санкцій в сумі 1, 00 грн (за порушення п.п.1, 2 ст. 3 Закону України "Про застосування РРО у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг").

06.09.2016 ТОВ "ІМПЕРІЯ ЛОТО" додатково оскаржило в адміністративному порядку до Державної фіскальної служби України податкове повідомлення-рішення від 29.08.2016 № 0003451401.

24.10.2016 ТОВ "ІМПЕРІЯ ЛОТО" отримало рішення Державної фіскальної служби України від 20.10.2016 про результати розгляду скарг від 22.08.2016 та 06.09.2016, яким відмовлено у задоволенні скарги позивача.

Основні засади державного регулювання лотерейної сфери в Україні, забезпечення потреб державного бюджету в цій сфері, прав і законних інтересів громадян встановлено Законом України "Про державні лотереї в Україні" від 06.09.2012 № 5204-VI (далі у тексті - Закон № 5204-VI).

Пунктами 12, 16, 17 статті 1 Закону № 5204-VI, визначено, що розповсюджувач державної лотереї - юридична або фізична особа, яка за дорученням оператора державних лотерей здійснює у сукупності або окремо прийняття ставок безпосередньо у гравців, виплату призів, а також інші операції, пов`язані з розповсюдженням державних лотерей; електронна система прийняття ставок - програмно-технічний комплекс, призначений для фіксації та обліку ставок у державній лотереї, фіксації виплати призів і/або виплати призів, зберігання інформації про проведення лотереї, а також для здійснення інших операцій, пов`язаних з проведенням державної лотереї; електронна система прийняття ставок складається з центральної електронної системи та терміналів електронної системи прийняття ставок, пов`язаних між собою електронним або іншим зв`язком. Використання електронної системи прийняття ставок не вимагається при проведенні миттєвих лотерей.

Термінал електронної системи прийняття ставок - програмно-технічний комплекс, який призначений для реєстрації здійснених розповсюджувачем або гравцем (термінал самообслуговування) операцій з прийняття ставок у державні лотереї, перевірки виграшності лотерейних білетів або інших засобів, які засвідчують участь у грі, виплати виграшів та передачі інформації про здійснені операції до центральної електронної системи. Термінал електронної системи прийняття ставок не повинен містити в собі приладів та/або програм, які самостійно визначають результат розіграшу лотереї або розмір виграшу гравця, а також не може бути з`єднаним з такими пристроями та/або програмами (крім з`єднання з центральною електронною системою державної лотереї).

Відповідно до частин 1, 2 статті 6 Закону № 5204-VI операторами державних лотерей можуть бути юридичні особи, зареєстровані на території України, які відповідають вимогам цього Закону.

Оператор державних лотерей забезпечує діяльність, спрямовану на проведення державних лотерей на всій території України. Оператор державних лотерей повинен мати постійно діючі відокремлені підрозділи у кожному населеному пункті України з населенням понад 500 тисяч осіб, а також пункти розповсюдження державних лотерей в кожному населеному пункті з населенням понад 5 тисяч осіб, але не менше 5 тисяч пунктів розповсюдження.

Згідно статті 9 Закону № 5204-VI розповсюджувач державної лотереї виконує такі функції: здійснює прийом ставок від гравців і передає їх оператору державних лотерей; видає (виплачує) призи переможцям державних лотерей у випадках, передбачених умовами проведення державної лотереї; веде облік і надає оператору державних лотерей звітність про рух лотерейних білетів і виручки; забезпечує вільний доступ громадянам до придбання лотерейних білетів і отримання призів; проводить популяризацію державної лотереї та роз`яснює правила участі в ній; виконує інші функції, визначені в укладеному між розповсюджувачем та оператором договорі про розповсюдження державних лотерей.

З розповсюджувачами державної лотереї - юридичними чи фізичними особами оператор державних лотерей укладає письмові договори.

Юридичні або фізичні особи мають право здійснювати розповсюдження державної лотереї за наявності посвідчення, виданого оператором державних лотерей, форма якого визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики, політики у сфері випуску і проведення лотерей.

Розповсюджувач державної лотереї не має права без згоди оператора державних лотерей передавати надані договором про розповсюдження державних лотерей повноваження з розповсюдження лотереї третім особам.

Розповсюджувачі не можуть змінювати встановлений оператором державних лотерей розмір ставки у лотереї і/або ціну лотерейного білета (іншого засобу, що засвідчує участь у лотереї).

Розповсюдження державних лотерей фізичними та юридичними особами відповідно до укладених з оператором державних лотерей договорів не потребує будь-яких дозволів. Розповсюдження державних лотерей не вимагає обов`язкової реєстрації суб`єктами підприємницької діяльності фізичних осіб - розповсюджувачів. Держава сприяє збільшенню мережі розповсюдження державних лотерей.

Розповсюдження державних лотерей здійснюється будь-де на території України та у будь-який спосіб, не заборонений законодавством. Розповсюджувачі державних лотерей самостійно обирають місця для такої діяльності.

Оператор державних лотерей не несе відповідальності за порушення розповсюджувачами законодавства про розповсюдження державних лотерей, якщо інше не встановлено угодою, укладеною між розповсюджувачем та оператором державних лотерей.

З урахуванням норм цієї статті оператор державних лотерей самостійно визначає розповсюджувачів державної лотереї.

Відповідно до статті 13 Закону № 5204-VI уповноваженим органом державного нагляду (контролю) за проведенням лотерей в Україні є центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну фінансову політику, політику у сфері випуску і проведення лотерей.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну фінансову політику, політику у сфері випуску і проведення лотерей, здійснює нагляд (контроль) у формі проведення планових та позапланових перевірок операторів лотерей.

Державний нагляд (контроль) у сфері лотерейної діяльності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну фінансову політику, політику у сфері випуску і проведення лотерей, відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" з урахуванням особливостей, визначених цим Законом та Закону України "Про створення вільної економічної зони "Крим" та про особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території України".

Правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг визначено Законом України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" від 6 липня 1995 року № 265/95-ВР (далі - Закон № 265/95-ВР).


................
Перейти до повного тексту